نشخوار فکری چیست؟ + راهکارهای درمان نشخوار ذهنی

puzzled-complicated-cute-girl-holding-hands-head-having-big-problem-overthinking

هر چیزی که در طول روز تجربه می کنیم یا فکر می کنیم وقتی سرمان را روی بالش می گذاریم در ذهنمان زنده می شود. فکر کردن در مورد چنین لحظات یا اتفاقاتی ممکن است کاملاً عادی به نظر برسد، اما وقتی این وضعیت شدید شود، می‌تواند زندگی ما را سخت کند. بیش از حد فکر کردن یا نشخوار فکری، اگر در مورد موقعیت های منفی باشد، اغلب می تواند ما را از نظر روانی فرو بریزد.

نشخوار فکری چیست؟


نشخوار فکری، به افکار یا ایده هایی گفته می شود که در سر ما تکرار می شوند. افکار نشخوار کننده عموماً شامل افکار منفی و خاطرات بد هستند. به عنوان مثال، دائماً نگران یک امتحان آینده یا فکر کردن بیش از حد در مورد اتفاقی که در گذشته تجربه کرده‌ایم... تکرار چنین اتفاقاتی در ذهن ما، نشخوار فکری نامیده می‌شود.

چه چیزی باعث بیش از حد فکر کردن می شود؟


بسیاری از ما ممکن است افکار نشخوار کننده داشته باشیم، به خصوص زمانی که احساس غم و اندوه یا اضطراب می کنیم. پس چه چیزهایی ما را وادار می کنند دوباره فکر کنیم؟ در نتیجه تحقیقات، دلایل افراط اندیشی به شرح زیر است:

  • یک عامل استرس زا خاص، مانند یک رابطه سمی یا استرس امتحان
  • عزت نفس پایین
  • کمال گرایی
  • یک رویداد آسیب زا اخیر یا گذشته
  • بیش از حد فکر کردن

نشخوار ذهنی

روش های مقابله با نشخوار ذهنی چیست؟


افکار منفی در ذهن ما به مرور زمان ما را فرسوده می کنند. شاید کنار آمدن با این شرایط برای ما سخت باشد، اما یک نکته را نباید فراموش کرد که اگر الان با این شرایط مبارزه نکنیم، کاملاً ممکن است در آینده نتایج نامطلوبی را تجربه کنیم. به همین دلیل باید از حمایت روانی برخوردار شویم و احساس بهتری داشته باشیم. به غیر از حمایت روانی، روش های مختلفی وجود دارد که می توانیم خودمان انجام دهیم. این روش ها شامل فعالیت هایی مانند نوشتن، وقت گذاشتن برای خود، مطالعه، مسافرت، نواختن ساز و ورزش است. ما همچنین می توانیم مراقبه کنیم و به روح و بدن خود استراحت دهیم تا از عمل بیش از حد فکر کردن رها شویم. مدیتیشن پدیده ای است که می تواند عمل تفکر بیش از حد را مدیریت کند.

جمع بندی

آیا افسردگی و نشخوار ذهنی (اورتینکینگ)یکی هستند؟


نه، افسردگی و تفکر بیش از حد یکسان نیستند.

آیا با حمایت روانی می توان از افراط اندیشی جلوگیری کرد؟


بله، افراط اندیشی، نشخوار فکری، با حمایت روانی قابل پیشگیری است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/