دردهای شایع در بارداری | کدام دردها خطرناک هستند؟

دردهای شایع در بارداری

در دوران بارداری، هورمون هایی از جمله استروژن، پروژسترون و پرولاکتین به سرعت افزایش می یابند تا بدن شما را قادر به حمایت از کودک در حال رشد شما کند. برخی از این تغییرات هورمونی می تواند باعث ناراحتی زنان شود و می تواند در هر زمانی از بارداری رخ دهد. اکثر این تغییرات یک اتفاق طبیعی هستند و معمولاً پس از تولد برطرف می شوند، اگر زودتر نشوند.

دردهای شایع در بارداری

زنان ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند و میزان ناراحتی در زنان متفاوت است. می توانید اطلاعات بیشتر را از ماما بپرسید و در مورد علائمی که تجربه می کنید سؤال بپرسید. در این بخش اطلاعاتی در مورد ناراحتی های رایج خواهید یافت.

حالت تهوع و استفراغ(تهوع صبحگاهی)

بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول (3 ماه اول) بارداری دچار حالت تهوع و گاهی استفراغ می شوند. اغلب به آن حالت تهوع صبحگاهی می گویند زیرا بسیاری از زنان می گویند که صبح ها احساس بدتری دارند، اما برخی از زنان در زمان های دیگر در طول روز نیز احساس تهوع و استفراغ می کنند و برخی دیگر ممکن است پس از سه ماهه اول بارداری همچنان تهوع و استفراغ داشته باشند. برخی از زنان نیز در تمام دوران بارداری خود علائمی را تجربه می کنند که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

تهوع شدید

اگر استفراغ شدید شود، ممکن است نشانه ای از استفراغ بیش از حد باشد که وضعیت جدی تری است و می تواند منجر به کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت شود. اگر تهوع و استفراغ مداوم یا شدید دارید با ماما صحبت کنید. 

دردهای شایع در بارداری

بیزاری از غذا و میل به غذا

بیزاری ناگهانی از برخی غذاهایی که قبلاً از آنها لذت می برده اید، غیرعادی نیست. گاهی اوقات این به دلیل بو، بینایی یا طعم غذا است. زنانی که حالت تهوع را تجربه می کنند ممکن است متوجه شوند که رژیم غذایی آنها می تواند تغییر کند تا از غذاهایی که با حالت تهوع مرتبط هستند یا نمی توانند آن را تحمل کنند، اجتناب کنند. این معمولا یک تغییر دائمی نیست.

خستگی

در اوایل بارداری، زنان اغلب احساس خستگی می کنند و این در پاسخ به رشد سریع کودک است. این می تواند چالش برانگیز باشد، اما مهم است که تا زمانی که می توانید استراحت کنید. خستگی شدید معمولاً پس از 12-16 هفته اول بهبود می یابد.

در برخی شرایط، سطوح پایین آهن خون (کم خونی) می تواند یکی از دلایل اصلی خستگی باشد. آزمایش خون در دوران بارداری به تشخیص اینکه آیا این یک مشکل است و اینکه آیا تغییرات تغذیه ای و/یا دارو نیاز است یا خیر کمک می کند. ماما در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

گاهی اوقات زنان باردار مشکلات خواب دارند. ممکن است به سختی بخوابند، یا بعد از مدت کوتاهی از خواب بیدار شوند و نتوانند دوباره بخوابند. این می تواند ناشی از ناراحتی یا بی قراری باشد و ممکن است استفاده از بالش یا بالش برای حمایت از پشت و پاها در رختخواب کمک کند. داشتن یک ماساژ یا حمام آرامش بخش قبل از خوابیدن در رختخواب نیز می تواند مفید باشد.

بواسیر

بواسیر به خصوص در اواخر بارداری شایع است و این به دلیل اثرات هورمونی و افزایش فشار شکمی با رشد کودک است. هموروئید وریدهای متورم اطراف مقعد هستند. آنها می توانند بسوزند، درد کنند یا خارش داشته باشند و گاهی اوقات ممکن است خونریزی کنند. اجتناب از یبوست ممکن است به پیشگیری یا کاهش هموروئید کمک کند. تغییرات هورمونی می‌تواند روده را کند کند و اگر زنان باردار مکمل‌های آهن مصرف کنند، می‌تواند باعث یبوست شود. اقدامات ساده ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند مانند:

  • مایعات زیاد بنوشید اما از چای، قهوه و الکل خودداری کنید
  • غذاهای پر فیبر بخورید – مقدار زیادی میوه، سبزیجات و نان های سبوس دار
  • با ورزش منظم فعال باشید

اگر هموروئید ظاهر شود، همان سه عمل همچنان می تواند کمک کند. داروهای موضعی با اثرات ضد درد و ضد التهابی می توانند به طور کوتاه مدت ناراحتی، درد، خارش و خونریزی را تسکین دهند، اما لطفاً با ماما در مورد درمان صحبت کنید.

رگهای واریسی

وریدهای واریسی در دوران بارداری در پاها شایع است و برخی از زنان نیز در اواخر بارداری به دلیل افزایش فشار و افزایش حجم خون به آن در اطراف واژن (وریدهای واریسی) مبتلا می شوند. هیچ درمان فوری در دوران بارداری برای این وریدهای واریسی وجود ندارد، اما وقت گذاشتن برای استراحت و قرار دادن پاها و پاها می‌تواند کمی تسکین و همچنین ورزش ملایم منظم برای کمک به گردش خون باشد. استفاده از جوراب های فشاری ممکن است به کاهش علائم برای برخی از زنان کمک کند.

دست ها، پاها و مچ پا متورم شده است

این یک بخش طبیعی از بارداری است که توسط مایع اضافی در سیستم شما ایجاد می شود. تورم در پاها و مچ پاها می تواند بعداً در روز بعد از اینکه برای مدت طولانی روی پاهای خود ایستاده اید یا در هوای گرم بیشتر قابل توجه باشد.

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید
  • در حالی که پاهای خود را تا سطح قلب خود بالا ببرید استراحت کنید
  • کفش راحت بپوشید
  • جوراب شلواری ساپورت بپوشید
  • برای کمک به شستشوی بدن و کاهش احتباس آب، آب بنوشید
  • اگر تورم ناگهان بدتر شد با ماما تماس بگیرید.

درد رباط لگن

بسیاری از زنان با رشد کودک درد در ناحیه زیر شکم را تجربه می کنند. این معمولاً در حدود هفته 14 شروع می شود و تا اواخر بارداری ادامه می یابد. این به دلیل کشیدن رحم در حال رشد (رحم) روی ساختارهایی (رباط های گرد و رباط پهن) است که آن را در جای خود نگه می دارد. این معمولاً باعث ایجاد درد کوبنده در یک یا هر دو طرف شکم و گاهی در ناحیه باسن و ناحیه تناسلی می شود. درد می تواند کاملا مشخص باشد.

برخی از زنان به خصوص زمانی که در رختخواب بر می‌گردند آن را احساس می‌کنند. ممکن است آنقدر تیز باشد که برخی نگران باشند ممکن است آپاندیسیت باشد. با بزرگتر شدن رحم، رباط ها کشیده و کشیده می شوند. این باعث درد می شود، به ویژه در حرکت ناگهانی بزرگ.

موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • گرما، مانند کیسه گندم یا حمام آب گرم ممکن است درد را تسکین دهد
  • دراز کشیدن به سمت مقابل ممکن است کمک کند
  • مراقب باشید هنگام حرکت، حرکات را ملایم نگه دارید، سعی کنید از ایجاد اسپاسم جلوگیری کنید
  • این معمولا در اواخر بارداری برطرف می شود.كمر درد
  • کمردرد یکی دیگر از تجربه های رایج برای زنان باردار است و دوباره با هورمون های بارداری و افزایش فشار در شکم مرتبط است.

کمردردهای بارداری ناشی از کشیدگی و کشش ماهیچه ها و رباط های کمر شماست. ناشی از ترکیبی از موارد زیر است:

  • وزن اضافی که حمل می کنید
  • روش تغییر یافته شما برای ایستادن و راه رفتن (حالت شما)
  • نرم شدن رباط های اطراف کمر که می تواند به چیزها اجازه دهد کمی آزادتر از حد معمول حرکت کنند

موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • ورزش سبک – پیاده روی و ورزش هایی مانند یوگا
  • اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید، از جمله، اگر می توانید به آن کمک کنید، کودکان نوپا که می خواهند حمل شوند!
  • اگر مجبور به نشستن هستید، کمر خود را با یک کوسن حمایت کنید
  • سعی کنید در آب ورزش کنید
  • اگر اینها کمکی نکرد یا علائم بدتر شد، سایر گزینه ها و گزینه های ارجاع را با ماما خود در میان بگذارید.

اختلال عملکرد سمفیزیس پوبیس (SPD) - درد کمربند لگنی

برای برخی از زنان، افزایش وزن نوزاد و اثرات آرام‌سازی هورمونی روی بدنشان از جمله مفاصل، رباط‌ها و ماهیچه‌ها باعث می‌شود که مفاصل لگن شروع به جدا شدن کنند و در نتیجه وضعیت دردناکی به نام اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) یا گاهی اوقات لگن نامیده می‌شود. درد کمربند، زیرا همیشه فقط سمفیز پوبیس در جلوی لگن تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

این یک وضعیت دردناک است و اغلب هنگام راه رفتن و برگرداندن در رختخواب در شب بدتر می شود. خوابیدن با یک بالش بین زانوها که از شکل لگن پشتیبانی می کند می تواند مفید باشد. خانم‌ها می‌توانند در ناحیه لگن و کمر درد کلیک یا ساییدن را تجربه کنند. با این حال درد معمولاً در جلوی لگن روی استخوان شرمگاهی است، اگرچه درد می‌تواند به باسن و شکم (شکم) گسترش یابد. اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، با مامای خود درباره راه‌های مدیریت آن و گزینه‌های ارجاعی مانند خدمات فیزیوتراپی صحبت کنید.

  • از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید. محدود کردن ارتفاع پاشنه به بیش از 3-4 سانتی متر ایده آل است. این به کاهش فشار روی کمر کمک می کند
  • اجتناب از نشستن با پاهای روی هم، حتی زمانی که روی زمین هستید یا در طول یوگا به شما دستور داده شده است که این کار را انجام دهید.
  • از انجام تمریناتی که نیاز به جهش زیاد، ایستادن روی یک پا یا تکان دادن دارند خودداری کنید
  • اجتناب از دوچرخه سواری که می تواند مشکلات بیشتری را با باز کردن مفصل ناپایدار ایجاد کند

موارد زیر ممکن است کمک کند؛

  • با استفاده از یک کمربند پشتیبانی، یک بند نازک که زیر شکم و دور باسن شما قرار می گیرد و به حمایت از لگن شما کمک می کند و وزن کودک را کاهش می دهد.
  • نگه داشتن زانوها و پاها در کنار هم هنگام بیرون آمدن از صندلی یا اتومبیل و هنگام واژگون شدن در رختخواب یا بلند شدن از تخت
  • با استفاده از یک جوراب ساق بلند لوله ای، یک تکه جوراب ساق بلند لوله ای شکل که در اطراف شکم یا نیمه پایینی شکم شما پوشیده می شود تا از لگن شما حمایت کند و وزن کودک را تحمل کند.

احساس ضعف یا سرگیجه

سرگیجه در دوران بارداری یک علامت شایع است که باز هم می تواند مربوط به هورمون های بارداری باشد. همچنین می تواند به دلیل فشار خون پایین، سطح پایین آهن و سطح پایین قند خون باشد، بنابراین مهم است که اگر احساس ضعف یا سرگیجه دارید به ماما اطلاع دهید. مراقبت از حرکت آهسته از حالت نشسته به حالت ایستاده می تواند به جلوگیری از سرگیجه طبیعی کمک کند.

سردرد

سردرد در دوران بارداری نیز می تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد. استراحت منظم و هیدراته ماندن با آب می تواند کمک کند. اگر سردرد دارید به مامای خود اطلاع دهید زیرا گاهی سردرد می تواند نشانه مشکلات جدی تری مانند فشار خون بالا یا پره اکلامپسی باشد. ماما فشار خون شما را به طور مرتب و منظم چک می کند. قبل از مصرف دارو با ماما صحبت کنید.

دفع مکرر ادرار

این امر در دوران بارداری، به ویژه در اوایل و اواخر بارداری، بسیار رایج است و در اثر فشار بر مثانه ایجاد می شود. بالا رفتن مکرر از توالت در شب قابل انتظار است و طبیعی است. اگر علائم دیگری مانند درد سوزش در حین دفع ادرار رخ دهد، یا اگر تب، لرز، سردرد یا درد زیر شکم را تجربه کردید، ممکن است نشانه‌ای از عفونت دستگاه ادراری باشد. در صورت داشتن هر یک از این علائم با ماما صحبت کنید.

درد در دوران بارداری

دردهای شایع در بارداری چیست؟

حالت تهوع، بیزاری از غذا، رگ های واریسی، بواسیر، احساس ضعف یا سرگیجه و دفع مکرر ادرار از دردهای شایع در دوران بارداری هستند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/