همه چیز درباره IUI | آی یو آی چگونه انجام می شود؟

IUI

تلقیح داخل رحمی (IUI) شامل قرار دادن مستقیم اسپرم در رحم فردی با آناتومی زنانه است. برای فردی که برای رسیدن به بارداری تلاش می کند، IUI ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد. لقاح داخل رحمی (IUI) یک درمان باروری است که در آن اسپرم مستقیماً در رحم زن قرار می گیرد.

در طول لقاح طبیعی، اسپرم باید از واژن از طریق دهانه رحم، به داخل رحم و تا لوله های فالوپ حرکت کند. با آی یو آی، اسپرم ها "شسته" و متمرکز می شوند و همچنین مستقیماً در رحم قرار می گیرند که آنها را به تخمک نزدیک تر می کند.

این روند می تواند احتمال بارداری را در زوج های خاصی که برای باردار شدن مشکل داشته اند افزایش دهد.

آی یو آی به چه کسانی کمک می کند؟

IUI در مقایسه با درمان های تهاجمی تر و پرهزینه تر مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یک درمان باروری نسبتا غیر تهاجمی و کم هزینه است. در برخی موارد، زوج ها ممکن است در صورت نیاز قبل از اینکه به IVF بروند، IUI را شروع کنند. IUI ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای رسیدن به بارداری باشد.

IUI را می توان با استفاده از اسپرم شریک مرد یا اسپرم اهدا کننده انجام داد.

IUI بیشتر در این سناریوها استفاده می شود:

  • ناباروری غیر قابل توضیح
  • اندومتریوز خفیف
  • مشکلات مربوط به دهانه رحم یا مخاط دهانه رحم
  • تعداد کم اسپرم
  • کاهش تحرک اسپرم
  • مشکلات مربوط به انزال یا نعوظ
  • زوجی که می خواهند از انتقال یک نقص ژنتیکی از شریک مرد به فرزند جلوگیری کنند

IUI در سناریوهای زیر موثر نیست:

  • زنان مبتلا به اندومتریوز متوسط ​​تا شدید
  • زنانی که هر دو لوله فالوپ را برداشته اند یا هر دو لوله فالوپ را مسدود کرده اند
  • زنان مبتلا به بیماری شدید لوله فالوپ
  • زنانی که چندین عفونت لگنی داشته اند
  • مردانی که اسپرم تولید نمی کنند (مگر اینکه زوج بخواهند از اسپرم اهداکننده استفاده کنند)

در شرایطی که IUI توصیه نمی شود، درمان دیگری مانند IVF ممکن است مفید باشد. اگر می‌خواهید درباره گزینه‌های باردار شدن صحبت کنید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین مسیر را برای شما تعیین کند.

هنگام انجام این روش چه انتظاری دارید؟

IUI یک روش نسبتاً بدون درد و غیر تهاجمی است. IUI گاهی اوقات در آنچه "چرخه طبیعی" نامیده می شود انجام می شود، به این معنی که هیچ دارویی داده نمی شود. یک زن به طور طبیعی تخمک گذاری می کند و اسپرم را در زمان تخمک گذاری در مطب پزشک قرار می دهد.

IUI همچنین می تواند با تحریک تخمدان ترکیب شود. داروهایی مانند کلومیفن سیترات (کلومید)، hCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) و FSH (هورمون محرک فولیکول) ممکن است برای تحریک تخمدان ها به بلوغ و آزاد کردن یک تخمک یا چند تخمک استفاده شوند. تخمک گذاری با بیش از یک تخمک معمولا شانس بارداری را افزایش می دهد.

هر مرکز پزشکی و پزشک دستورالعمل های خاص خود را برای روش IUI خواهند داشت. پس از مشاوره اولیه، زمانی که شما و پزشکتان تشخیص دادید که IUI بهترین دوره برای پیگیری است، یک جدول زمانی معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ممکن است در حین پریود چندین بار برای انجام آزمایش خون، سونوگرافی و دستورالعمل های دارویی به مطب مراجعه کنید. اگر داروها تجویز می شوند، معمولاً مصرف آنها را در دوره قاعدگی شروع می کنید.

حدود یک هفته پس از شروع دارو، احتمالاً یک سونوگرافی دیگر و احتمالاً آزمایش خون خواهید داشت. بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک زمان تخمک گذاری شما را تعیین می کند و شما و همسرتان به کلینیک بازمی گردید. این معمولاً 10 تا 16 روز پس از شروع داروها است.

همسر شما نمونه اسپرم را در روز عمل ارائه می دهد یا اسپرم اهدا کننده ذوب می شود. اسپرم فوراً به آزمایشگاه منتقل می شود و در آنجا "شسته می شود". این فرآیندی است که در آن مایع منی و سایر مواد زائد حذف می‌شوند تا اسپرم بسیار متمرکز باشد و بعید است که رحم را تحریک کند.

IUI سریع و معمولاً بدون درد است و نیازی به بیهوشی ندارد.

شما روی میز معاینه دراز می‌کشید و پزشک از اسپکولوم (همان ابزاری که در تست پاپ اسمیر استفاده می‌شود) استفاده می‌کند تا به آرامی واژن را باز کند و دهانه رحم شما را تجسم کند.

اسپرم از دهانه رحم عبور داده می شود و با استفاده از یک لوله بلند و بسیار نازک وارد رحم می شود. پس از لقاح به مدت 10 تا 30 دقیقه روی میز معاینه دراز می‌کشید.

اکثر زنان ناراحتی کمی دارند یا اصلاً احساس نمی کنند، اگرچه برخی از زنان ممکن است پس از عمل دچار گرفتگی خفیف رحم یا خونریزی واژینال شوند.
برخی از تمرینات روز بعد تلقیح دوم را انجام می دهند.

برخی از روش ها همچنین پروژسترون را برای مصرف بعد از عمل و در مراحل اولیه بارداری در صورت بارداری تجویز می کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. شما می توانید دو هفته بعد از عمل IUI تست بارداری بدهید.

خطرات IUI چیست؟

پس از عمل IUI خطر عفونت کمی وجود دارد. پزشک شما از ابزارهای استریل استفاده خواهد کرد، بنابراین عفونت بسیار نادر است.

اگر از داروها برای تحریک تخمک گذاری استفاده شود، خطر بارداری با چند نوزاد وجود دارد. از آنجایی که داروهای باروری احتمال آزاد شدن بیش از یک تخمک را افزایش می دهند، احتمال بارداری با چند قلو را نیز افزایش می دهند. پزشک شما سعی می کند مقدار و نوع دارو را همراه با آزمایش خون و نظارت بر سونوگرافی متعادل کند تا از ترشح بیش از حد تخمک در یک زمان جلوگیری کند.

IUI

گاهی اوقات تخمدان ها بیش از حد به داروهای باروری (به ویژه داروهای تزریقی) پاسخ می دهند و ممکن است وضعیتی به نام سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ایجاد شود. ممکن است تعداد زیادی تخم در یک زمان بالغ شده و احتمالا آزاد شوند. این می تواند منجر به بزرگ شدن تخمدان، تجمع مایع در شکم و گرفتگی شود. در موارد بسیار نادر، سندرم تحریک بیش از حد تخمدان می تواند منجر به تجمع مایع در قفسه سینه و شکم، مشکلات کلیوی، لخته شدن خون و پیچ خوردگی تخمدان شود.

اگر در حال حاضر از داروهای باروری برای IUI استفاده می کنید و هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • افزایش وزن ناگهانی بیش از 5 پوند
  • تنگی نفس
  • تهوع و استفراغ
  • درد شدید شکم یا لگن
  • افزایش ناگهانی سایز شکم

میزان موفقیت این روش چگونه است؟

هر زوج پاسخ متفاوتی به IUI خواهند داشت و پیش‌بینی موفقیت آن دشوار است. تعدادی از عوامل بر نتیجه تأثیر می گذارد، از جمله:

  • سن
  • تشخیص زمینه ای ناباروری
  • آیا از داروهای باروری استفاده می شود
  • سایر نگرانی های زمینه ای باروری

نرخ بارداری بعد از IUI بر اساس دلایل شما برای نیاز به درمان باروری متفاوت است. میزان موفقیت IUI در زنان بالای 40 سال و در زنانی که بعد از سه دوره IUI باردار نشده اند کاهش می یابد. شما باید میزان موفقیت پیش بینی شده خود را با متخصص باروری خود در میان بگذارید تا ببینید آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

تلقیح داخل رحمی یک درمان نسبتا کم خطر است که می تواند گزینه فوق العاده ای برای بسیاری از زنان یا زوج هایی باشد که قصد بارداری دارند. اگر در باردار شدن مشکل داشته اید یا در مورد گزینه های خود برای بارداری سوالی دارید، با پزشک متخصص زنان و زایمان یا متخصص باروری صحبت کنید. پزشک شما می تواند به تعیین بهترین روش برای کمک به بارداری کمک کند و آی یو آی ممکن است یک راه موثر باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/