پوشک پارچه ای یا پوشک یکبار مصرف کدام برای نوزادم بهتر است؟

AM_nappy_size_1200x674__1533368312_69598

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشيد برای اين‌كه هر پدر و مادري بتوانند تمام مراحل آموزشی بچه‌داری را یاد بگیرند و تجربه كافي براي پرورش نوزاد خود کسب کنند، باید یک منحنی طولاني از یادگیری را پشت سر بگذارند. هرچند یاد گرفتن این کارها براي هر پدر و مادر جواني می‌تواند رضایت‌بخش باشد، اما برای برخی از والدین هم خسته‌کننده‌ترین کار جهان، يادگيري مراحل بچه‌داری است. برای این که هر پدر و مادر جواني بتواند به نحو احسنت از فرشته کوچک خود مراقبت کند، باید در رعایت موارد بهداشتی مربوط به فرزند خود بسیار دقت نمایند، که یکی از این موارد مهم بهداشتي، عوض کردن مداوم پوشک بچه است. به اعتقاد بسياري از پدر و مادرها، اين کار بسیار خسته‌کننده‌ است. اما، به عنوان يك پدر و مادر جوان بايد یادتان باشد که نکته مهم در مورد انجام این کار، دلهره‌آور بودن آن نیست. در واقع، پزشكان متخصص اطفال ادعا مي‌كنند كه استفاده از پوشک پارچه‌ای تميز و عوض کردن به موقع آن مي‌تواند به طور مستقیم، بر بهداشت و سلامت کودک تاثیر بگذارد.

معمولا، اکثر مادران جوان در مورد اصول اولیه عوض كردن پوشک نوزاد خود بسیار نگران مي‌شوند، چون اين مادران زمانی که از پوشک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند، بايد بدانند که چه وقت و چگونه آن‌ها را عوض کنند به خاطر داشته باشيد كه در اغلب موارد، رعايت تمام این نكات ضروری است، چون مرطوب ماندن پوشک بچه می‌تواند باعث خارش پوست بدن او شود. هر چند ادرار نوزاد به تنهایی نمی‌تواند پوست پاهای او را تحریک کند، اما فراموش نکنید كه مدفوع او محتوای اسیدی دارد، که مطمئنا با ماندن طولانی مدت بر روی پوست نوزاد، حساسیت ایجاد کرده و باعث سوخته شدن پوست اين ناحیه از يدن فرزندتان خواهد شد. ادامه اين مقاله، همه چیز را در مورد زمان و نحوه عوض كردن پوشک بچه‌ها به شما والدین کم تجربه توضیح خواهد داد.

اگر پوشک نوزاد شما پس می دهد این مقاله پس دادن پوشک و راه‌هایی برای پیشگیری از آنرا از دست ندهید

پوشک پارچه‌ای نوزاد چیست؟

پوشک نوزاد نوعی پارچه است که برخی والدین آن را برای جذب ادرار و مدفوع نوزاد خود، در میان پاهای او قرار می‌دهند. البته، شما به عنوان يك مادر جوان می‌توانید این پوشک پارچه‌ای را  بدون پوشش پلاستیکی ضدآب هم به صورت جداگانه استفاده کنید.

آیا استفاده از پوشک پارچه‌ای بهتر از پوشک یک‌بار مصرف است؟

نمی‌توان در مورد پوشک پنبه‌ای و یا پوشك‌هاي یکبار مصرف نوزادان زیاد بحث نمود، چون استفاده از پوشک پارچه‌ای از زمان‌های بسیار قدیم رواج داشته است. در واقع، حقیقت این است که هر دو نوع از اين پوشک بچه‌ها دارای  مجموعه‌ای از جوانب مثبت و منفی می‌باشند. اجازه بدهید در ابتدا، در مورد پوشک پارچه‌ای نوزادان صحبت کنیم. به خاطر داشته باشيد كه نکته خوب و مثبت در مورد استفاده از این نوع پوشک‌ها، بلند نشدن بوی قوی ادرار و مدفوع در زمان اجابت مزاج نوزاد است، که در پوشک‌های یک‌بار مصرف این بو بسیار قوی‌تر استشمام می‌شود. علاوه بر این، نکته مهم ديگر در مورد استفاده از پوشک پارچه‌ای آلوده نکردن محیط زیست می‌باشد. به همین دلیل، پوشک‌های پارچه‌ای بهترین گزینه براي نوزادان محسوب مي‌شوند. با این حال، در زمان استفاده از این نوع پوشک‌ها شما نیاز به عوض کردن آن در اسرع وقت و در هنگام مرطوب و یا کثیف شدن دارید، چون کثیف و مرطوب ماندن پوشک بر روی پوست بدن نوزادان می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی در بدن او شود، که برای فرشته کوچک شما بسیار ناراحت‌کننده و دردآور خواهد بود.

چند وقت یک‌ بار باید پوشک پارچه‌ای نوزادان را عوض کنیم؟

در گام اول، شما هم نیاز دارید تا پوشک پارچه‌ای فرزندتان را از جنس SAP (و یا پلیمر سوپر جاذب) انتخاب کنید. همچنین، برای اطمینان از خشک بودن پوشک نوزادتان باید آن را زود به زود چک کرده و در صورت کثیف و یا مرطوب شدن زیاد، حتما آن را عوض نمایید. فراموش نکنید كه به طور متوسط، باید پوشک یک نوزاد را در هر دو تا سه ساعت تعویض كرد.

به عنوان خانمي كه به زودي مادر مي‌شويد، یادتان باشد كه از عوض كردن پوشک نوزادان در حالی که هنوز در خواب هستند، جدا خودداری کنید، چون شما با انجام این کار فرزندتان را از خواب بیدار خواهيد كرد.  همچنين، وقتي پوشک فرزندتان را عوض می‌کنید، در حالي كه هنوز به اندازه کافی مرطوب نشده است، این عامل مي‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در كودک شما شود. با این حال، شما می‌توانید در صورت نیاز، پوشک نوزاد خود را بعد از بیدار شدن خواب و در اسرع وقت عوض کنید.

اگر در انتخاب پوشک به مشکل برخوردید این مقاله 5 نکته مهم برای کمک به انتخاب پوشک بچه را از دست ندهید

چگونه می‌توان زمان مناسب عوض كردن پوشک پارچه‌ای در نوزادان را تشخیص داد؟

به خاطر داشته باشید كه تعویض نمودن به موقع پوشک نوزاد در هر شرایطی، به عنوان يكي از مهم‌ترين نکات مراقبت و آسایش او تلقی شده و در سلامت بچه‌ها هم بسیار تاثیرگذار است. در ادامه این مقاله، شما را گام به گام با چگونگی عوض كردن پوشک پارچه‌ای نوزادان آشنا خواهیم کرد. این نکات مهم عبارتند از:

  • به عنوان يك مادر جوان سعی کنید تا همیشه یک جدول زمانی برای عوض كردن پوشک نوزاد خود آماده کرده و از یک سطح صاف هم برای تعویض كردن پوشک او استفاده کنید.
  • همچنين، به منظور پاک کردن پاهای فرزند کوچک خود همیشه دستمال مرطوب نوزاد و یا پارچه پنبه‌ای مرطوب و گرم را در دسترس خود قرار دهید. علاوه بر اين موارد، به ياد داشته باشيد كه همه مادران باید از کرم مخصوص نوزادان، مثلا کرم راش برای حفظ رطوبت و چربی پوست بدن نوزاد خود استفاده نموده و پوشک نمیز و  آماده را هم، همواره در دسترس خود داشته باشند.
  • اگر شما از یک جدول زمانی دقيق برای عوض كردن پوشک فرزندتان استفاده مي‌کنید، مطمئن شوید که امنیت و سلامت فرزندتان تامین خواهد شد . البته، در هنگام تعویض كردن پوشک نوزادتان هم، همیشه او را با یک دست نگه دارید.
  • تمیز کردن فرزند خود را به دقت و توسط یک دست، از قسمت ران‌هاي او تا ناحیه مچ پاها انجام داده و با بالا کشیدن و با عقب بردن او، تمام قسمت‌های کثیف و مرطوب پاها را به دقت تمیز کنید.
  • سعی کنید تا دستمال مرطوب را برای تمیز کردن پوست بدن فرزندتان به صورت فله تهیه نمایید.
  • همیشه، یادتان باشد تا از دستمال مرطوب به آرامی برای پاک كردن پوست نوزادان استفاده کنید، چون این دستمال‌های بچه دارای الکل بوده ومی‌توانند پوست پاهای کودکان شما را تحریک کند. بنابراین، پدرها و مادران جوان باید در خرید این نوع دستمال‌ها بسیار با دقت عمل کنند. البته، در چنین مواردی استفاده از یک پارچه پنبه‌اي مرطوب هم برای پاک کردن پاهای نوزادان بهترین گزینه محسوب می‌شود.

اگر میخواهید کودک خود را از پوشک بگیرید این مطلب چه زمانی برای گرفتن کودک از پوشک مناسب است؟ را بخوانید.

  • همچنین فراموش نکنید هنگامی که عمل پاک کردن نوزاد خود را انجام می‌دهید، مدتی صبر کنید تا نواحی زیر پوشک او کاملا خشک شود.
  • برخی از مادران جوان برای تمیز کردن نواحی زیر پوشک فرزند خود از آب و صابون استفاده مي‌کنند، كه این افراد هم بايد به خاطر داشته باشند كه از ظروف سربسته برای نگهداری صابون نوزاد خود استفاده کنند.
  • در نهايت، به خاطر داشته باشد كه در زمان تمیز کردن نواحی زیر پوشک فرزند خود، دور اندام تناسلی او را هم با دقت پاک نمایید.
  • هنگامی که عمل تمیز کردن نوزاد خود را به پایان رسانديد، با گرفتن مچ پاهای او قسمت، پایین تنه را از زمین بلند کرده و با قرار دادن پوشک تازه در زیر فرزندتان، دوباره به آرامی او را بر روی پوشک قرار دهید.
  • البته، مادران می‌توانند در زمان استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای، آن‌ها را به روش‌های مختلف در زیر نوزاد خود قرار دهند. به همين دليل، شما هم مي‌توانيد از نوع از پوشک ‌بندي را كه براي شما و فرزندتان راحت است، انتخاب كنيد.

در نهايت، به یاد داشته باشید كه یک مادر جوان می‌تواند با استفاده از یک دوره آموزش کوچک و افزایش دانش خود در مورد تعویض پوشک نوزاد، وظیفه خود را به بهترین نحو و در اسرع وقت انجام دهد، چون با داشتن آگاهی لازم، انجام این کار خیلی آسان بوده و اصلا هم استرس‌زا نیست. در چنين شرايطي، یک مادر جوان می‌تواند در هنگام تعویض پوشک نوزاد خود، از دنیای مادری لذت ببرد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

پوشک پارچه ای

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/