آموزش از پوشک گرفتن نوزاد در 3 روز

az-poshak-gereftan-bacheh

آیا شما هم به عنوان مادر یک کودک نوپا دوست دارید تا فرزندتان را به راحتی از پوشک گرفته و او را به توالت رفتن عادت دهید؟ همه پدر و مادرها دوست دارند که کودکان نوپای آن ها، بدون استفاده از پوشک، به راحتی استفاده از دستشویی را یاد بگیرد. اما فراموش نکنید که فرزندان کوچک شما برای این که بتوانند این کار را انجام دهند، به تمرین مداوم نیاز خواهند داشت. برای این که به عنوان یک مادر جوان این کار را به كودك خود آموزش دهید، نياز به تلاش، زمان و صبر دارد. مقاله زیر به شما در مورد انجام سه روزه فرایند از پوشک گرفتن نوزادان اطلاعات دقیقی داده و به شما کمک می کند تا با استفاده از نکات و راهنمایی های ارائه شده در این مقاله، هر شک و تردیدی را که ممکن است در مورد این کار داشته باشید، از بین ببرید.

مناسبترین زمان از پوشک گرفتن کودک ؟

طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، سن خاصی برای از پوشک گرفتن کودکان وجود ندارد، زیرا انجام این کار بستگی به آمادگی بدنی کودک، میزان رشد اندام های داخلی و انجام مهارت های فیزیکی او دارد. با این حال، آکادمی اطفال آمریکا به مادران توصیه می شود تا در سن دو تا دو سال و نیم، تمرین کنار گذاشتن پوشک را به کودک نوپای خود شروع کنند، زیرا قبل از این سال ها انجام هر گونه تلاش برای آموزش کودکان می تواند بی ثمر بوده و منجر به ناامیدی والدین شود.

نشانه های آمادگی نوزادان برای از پوشک گرفتن چیست؟

 به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه یادتان باشد صفات رفتاری زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهنده آمادگی کودک نوپای شما برای رفتن به دستشویی باشد. برخی از این موارد در ادامه این مقاله عنوان شده است که به شرح زیر می باشند:

  • کودکان معمولا در این دوره، علاقه مند رفتن به دستشویی بوده و اغلب تلاش می کند تا در توالت بنشینند.
  • همچنین، این کودکان پوشک خود را نسبت به قبل کمتر خیس می کنند، به این معنی که روده و مثانه کودک بهتر از قبل ظرفیت نگهداری ادرار را دارد.
  • علاوه بر این موارد، خیس شدن پوشک در یک زمان معین و قابل پیش بینی اتفاق افتاده و مادر به راحتی می تواند، فواصل زمانی دفع ادرار فرزند خود را تعیین کند.
  • در این دوره، معمولا کودک نوپا با حرکات بدنی یا تغییر شکل صورت خود نشان می دهد که نیاز به دفع ادرار دارد.
  • کودکانی که آماده کنار گذاشتن پوشک هستند، با پوشک خشک از خواب بیدار می شوند.
  • بیشتر این کودکان نشان می دهد که توانایی درآوردن شلوار خود، جهت دفع ادار به دست آورده اند.
  • این کودکان به راحتی می توانند اقدامات متعددی را که توسط والدین، جهت رفتن به دستشویی انجام می شود، تقلید کنند.
  • همچنین، این کودکان احساس استقلال کرده و توانایی گفتن "نه" را به دست می آورند.
  • به دست آوردن مهارت های حرکتی جدید مانند توانایی راه رفتن بدون کمک دیگران، باز و بسته نمودن درها و نشستن در سنگ دستشویی نیز نشان دهنده آمادگی کودک برای کنار گذاشتن پوشک می باشد.

مشاهده شدن علائم گفته شده در هر کودک نوپا نشان می دهد که او برای آموزش دیدن جهت رفتن به دستشویی و کنار گذاشتن پوشک آماده شده است.

 از پوشک گرفتن نوزاد و آموزش دادن او برای رفتن به دستشویی

 آموزش دادن کودکان برای کنار گذاشتن پوشک باید با آماده سازی مناسب او آغاز شود. در ادامه، چگونگی انجام درست این کار بیان شده است:

  • زمان مناسبی را انتخاب کنید: به عنوان والدین یک کودک نوپا از زمانی که احساس کردید فرزندتان قدرت حرکت و جابه جایی مستقل را به دست آورده است، آموزش او را جهت کنار گذاشتن پوشک شروع کنید. همچنین، مادران می توانند دوره آموزشی خود را با توجه به فصل سال شروع نموده و این نکته را مورد توجه قرار دهند، زیرا فصل تابستان بهترین زمان انجام این کار خواهد بود. در فصل تابستان، کودک نوپای شما لباس های کمتری پوشیده و در صورت کثیف کردن آن ها، تمیز نمودن کودک راحت تر انجام می شود.
  • آخر هفته را برای از پوشک گرفتن نوزاد انتخاب کنید: سه روز آخر هفته که قرار ملاقات های اجتماعی ندارید و می توانید با کودک نوپای خود در خانه بمانید، برای تربیت و از پوشک گرفتن او بسیار مناسب است.
  • لوازم رفتن به دستشویی را در دسترس نگه دارید: به عنوان مادر یک کودک نوپا جهت از پوشک گرفتن او سعی کنید تا از پوشاندن لباس های اضافی فرزندتان خودداری نموده و پوشک او را در هنگام رفتن به دستشویی در بیاورید.
  • کودک نوپای خود را به استفاده از صندلی مخصوص کودک در دستشویی عادت دهید: حتما برای از پوشک گرفتن کودک خود، صندلی مخصوص دستشویی تهیه نموده و هدف خود را از خرید و استفاده آن به فرزندتان توضیح دهید. به او بگویید که برای استفاده از این وسیله، او باید فقط شلوار بپوشد نه پوشک! البته بهتر است برای معرفی این وسیله از کلماتی مانند صندلی پدری، صندلی پسر بزرگ یا دختر بزرگ استفاده کنید تا کودک احساس غرور کرده و مسئولیت کار را به عهده بگیرد.
  • یک روز قبل از شروع به دستشویی را با فرزند خود تمرین کنید: یک روز قبل از تمرین واقعی، حتما امتحان کنید که چقدر طول می کشد تا فرزند شما لباس های خود درآورده و برای رفتن به دستشویی آماده شود.

چگونه می توان یک کودک را در 3 روز آموزش داد تا استفاده از پوشک را کنار بگذارد؟ 

 در ادامه این مقاله، مراحلی ارائه شده است که همه مادران می توانند با دنبال کردن آن ها، کودک خود را  در ظرف سه روز به استفاده از دستشویی عادت دهند. این مراحل عبارتند از:

آموزش از پوشک گرفتن کودکان در روز اول:

 در روز اول سعی کنید لباس های راحتی به کودک خود پوشانده و از پوشک استفاده نکنید. به فرزند خود بگویید که باید با پوشک "خداحافظی" کرده و بدون استفاده از پوشک، آزاد خواهد بود. باید کودک نوپا احساس کند که پوشیدن پوشک، دیگر مناسب سن او نیست. همچنین، در روز اول سعی کنید به کودک خود، صبحانه غنی از فیبر همراه با مایعات زیاد بدهید تا روده و مثانه او زودتر از حد معمول پر شود. در هنگام نیاز به دستشویی، او را روی صندلی مخصوص توالت بچه نشانده و بگویید: "از این به بعد باید مانند مادر و پدر خود اجابت مزاج کند". البته توضیح دادن این مورد که او مجبور است در صندلی توالت نشسته و فقط داخل آن را خیس کند، نیز اجباری می باشد.

در این روز از پوشک گرفتن کودک نباید مانند روزهای معمولی، تمام وقت را در خانه بمانید. اجازه دهید تا کودک نوپای شما با اسباب بازی هایی خود در محیط بیرون و اطراف خانه بازی کند. اما از دور مراقب باشید تا با هر علامتی که نشان دهنده پر شدن مثانه فرزندتان است، بلافاصله او را برای رفتن به دستشویی راهنمایی کنید. به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که در چنین مواردی، زبان کودک، بدن او بوده و معمولا با تغییر چهره نشان می دهد که میل رفتن به دستشویی را دارد. برای دسترسی بهتر به صندلی توالت کودک در چند روز اول، می توانید آن در اتاق کودک خود (حداقل برای روزهای اولیه) قرار دهید. شما می توانید در صورت دسترسی نداشتن به این نوع صندلی، کودک را برای دفع ادرار در حمام قرار دهید تا احساس کند که حمام به عنوان یک مکان امن برای دستشویی کردن است. همچنین، تمیز کردن محیط حمام نیز نسبت به جاهای دیگر خانه بسیار آسان تر است.

اگر کودک نوپای شما در هنگام نیاز به دستشویی، احساس گرسنگی کند، او را قانع کرده و بگویید که دستشویی رفتن مهم تر از همه کارها بوده و باید بلافاصله این کار را انجام دهد. همچنین، به یاد داشته باشید که او در حال حاضر به صورت آزمایشی این کار را انجام می دهد! بنابراین، مدتی طول می کشد تا فرزند شما بداند که برای دفع ادرار باید بر روی صندلی مخصوص توالت بنشیند. برای تشویق کردن کودک، مادران می توانند صندلی توالت بچه را در داخل توالت خود قرار داده و همراه او بر روی سنگ دستشویی بنشینید و به او بگویند: "ببین، مادر هم درست مثل تو و در کنار تو نشسته است". علاوه بر این موارد، هر بار که کودک به درستی از صندلی توالت خود استفاده کرد، او را تشویق نموده و بگویید: " کار درستی انجام می دهد! این همان کاری است که باید انجام دهد."

اگر فرزند شما در هنگام بازی کردن در خارج از منزل ادرار کرده و لباسهایش کثیف شده باشد، به او ، نگویید "این کار درست است" یا او را سرزنش نکنید. در عوض، با آرامش جمله "دستشویی کردن فقط باید در صندلی توالت صورت گیرد" را به طور مداوم تکرار کنید. در صورت درک نکردن کودک، این جمله باید بارها تکرار شده و روند بالا نیز به طور مداوم تکرار شود. تشویق کردن و و ارائه پیشنهادات از طرف والدین به کودک، به سازگاری بهتر او کمک کرده و او را به انجام درست این کار تشویق خواهد نمود. در چنین شرایطی، مادر باید مطمئن شود که شریک زندگی او نیز در این راه به وی کمک خواهد نمود.

همیشه پس از دستشویی کردن و شستن کودک، خشک کردن خود با دستمال توالت را به او یاد دهید. بهتر است اجازه دهید تا کودک خودش چگونگی انجام این کار را یاد گرفته و روز بعد، با کمک شما این کار را امتحان کند. پس از انجام کار دستشویی، از فرزند خود بخواهید تا خودش، شورت و شلوارش را بپوشد. البته در صورت نیاز، کمک کردن به کودک ایرادی ندارد! همچنین، با گفتن جملات محبت آمیز و انجام کارهای تشویقی به کوک خود کمک کنید تا احساس کند که رفتن به دستشویی بهتر از بستن پوشک می باشد. فراموش نکنید که در روزهای اول از پوشک گرفتن کودک، خوب است او بدون لباس زیر به دستشویی برود تا در هنگام نشستن بر روی صندلی توالت، راحت باشد. در این روز، سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب، مایعات زیادی به کودک خود ندهید. از او بخواهید که نوشیدن مایعات زیاد را به صبح روز بعد موکول کند. وعده های مختلف خرید نوشیدنی های موردعلاقه کودکان در چنین شرایطی، می تواند بسیار کارساز باشد.

در مورد انجام تمرینات شبانه رفتن به دستشویی، کارشناسان توصیه می کنند که مادر برای مدتی از ساعت زنگدار، به منظور هشدار و بیدار شدن استفاده نموده و کودک نوپای خود را در فواصل منظمی به دستشویی ببرد. البته این روند ممکن است برای مادر و کودک کمی چالش برانگیز باشد، اما انجام به موقع این کار می تواند به کودک کمک کند تا ارتباط بین کنترل مثانه و روده را در خارج از توالت نیز درک نماید. همچنین، یادتان باشد که روند آموزش شبانه روزی کودکان باید به طور آهسته انجام بگیرد، زیرا موفقیت در این روند نیاز به تلاش های مکرر والدین دارد. کودک باید درک کند که دستشویی رفتن شبانه نیز مانند روز نباید فراموش شود! که این کار فقط با تمرین و تکرار در طولانی مدت میسر است. برای اطمینان بیشتر، شما می توانید شب ها از پوشک استفاده نموده و هنگام رفتن به دستشویی آن را باز کنید.

آموزش از پوشک گرفتن کودکان در روز دوم:

 روز بعد نیز مراحل دستشویی رفن و همراهی کردن کودک خود را مانند روز اول تکرار کنید. پس از صبحانه، کودک نوپای خود را در خارج از منزل و تنها با پوشاندن یک شورت یا شلوار سرگرم بازی کنید. لازم است بدانید که برای بعضی از کودکان ممکن است استفاده نکردن از پوشک کمی ناراحت کننده باشد! برای اطمینان بیشتر، در زمانی که کودک بدون پوشک بیرون از خانه بازی می کند، او را همراهی نموده و به طور مکرر از فرزند خود بخواهد تا در صورت نیاز به دستشویی رفتن، به شما بگوید تا او را به موقع به توالت ببرید. فراموش نکنید که در چنین شرایطی، دور نگه کردن بیش از حد کودک از خانه کار درستی نیست. در واقع، کودک را فقط برای مدت کوتاهی به تراس خانه یا پارک در نزدیک محل زندگی خود  ببرید تا  هنگامی که فرزند شما نیاز به توالت داشت، او را به خانه برگردانده و به دستشویی خودش ببرید.

با این حال، مادران می توانند در صورت دور بودن از خانه برای مدت طولانی، صندلی توالت مخصوص کودکان را که قابل حمل است، همراه داشته باشند. به خاطر داشته باشید که در اینگونه موارد، نباید همراه داشتن کاغذ توالت یا انواع ضدعفونی کننده دست فراموش شود. در روز دوم، اجازه دهید کودک نوپای شما پس از استفاده از صندلی توالت و دفع ادرار، خودش شستن بدنش را انجام کند. البته ممکن است این کار برای او کمی دست و پا گیر باشد، ولی بهتر است از روزهای اول راه درست انجام این کار به کودک آموزش داده شود، چون زمانی که کودک با تمیز کردن خود درگیر باشد، روند آموزش از پوشک گرفتن برای او بسیار جالب و خوش آینده خواهد بود.

آموزش از پوشک گرفتن کودکان در روز سوم:

 به عنوان یک مادر، جهت از پوشک گرفتن فرزند کوچک خود در روز سوم هم مراحل روز اول را تکرار کنید. این بار شما می توانید برای چند ساعت در طول روز کودک خود را بیرون از خانه ببرید، زیرا بیرون رفتن از خانه به مدت طولانی می تواند اعتماد به نفس کودک را بالا برده و به تقویت حافظه او در رفتن به توالت در هنگام نیاز کمک کند. از این روز، او باید هر بار برای تخلیه مثانه خود به دستشویی مراجعه نماید.

شما با انجام این مراحل، احتمالا از روز چهارم متوجه بروز تغییرات قابل توجهی در عادات روزمره کودک نوپای خود خواهید شد. در واقع، از روز چهارم، او علاقه بیشتری به درک گفته های شما نشان داده و بهتر از قبل از صندلی توالت استفاده می کند. مشاهده این علائم در روزهای بعدی نشان می دهد که تلاش های شما برای از پوشک گرفتن فرزند خود با موفقیت کامل به بار نشسته است. با این حال، فراموش نکنید که روند یادگیری کودکان برای رفتن به موقع به توالت، حتی پس از گذراندن دوره آموزش سه روزه نیز ممکن است دچار افت و خیز شده و در برخی موارد، کودک لباس خود را خیس کند.

مزایا و معایب آموزش سه روزه از پوشک گرفتن کودکان چیست؟

 در ادامه این مقاله، مزایا و معایب آموزش سه روزه از پوشک گرفتن کودکان ارائه شده است.

مزایا: کودک نوپا بعد از گذشت سه روز آموزش، مستقل شده و از صندلی توالت کودک برای ادرار کردن استفاده خواهد کرد.  همچنین، بعد از گذشت این دوره کودک وابستگی کمتری به پوشک دارد. ولی مادران هنوز باید تعدادی پوشک را نگه دارند تا در صورت نیاز از آن ها استفاده شود. اما به حداقل رساندن تعداد پوشک مصرفی کودک در روز از مزایای این راهکار خواهد بود. اکنون، کودک نوپا می تواند زودتر از سایرین، خود را با توالت منزل وفق دهد، زیرا او قبلا مفهوم استفاده از توالت را به خوبی  درک نمی کرد. در بدترین شرایط نیز، به لطف استفاده از صندلی توالت بچه در طول روز، میزان استفاده از پوشک کمتر از قبل شده و فقط در طول شب مورد استفاده قرار می گیرد.

معایب: متقاعد نشدن کودک ممکن است اولین مشکل استفاده از آموزش سه روزه جهت از پوشک گرفتن کودکان باشد. تصور کنید که مادر سعی داشته باشد همواره کودک نوپای خود را روی صندلی توالت بنشاند، در حالی که همه کودکان می خواهد تمام روز را به انجام کارهای دلخواه خود گذرانده یا  بازی کنند. بنابراین با رفتن مداوم به دستشویی نمی توانند روی صندلی تمرکز نمایند. این حاات ممکن است برای اکثر کودکان چالش برانگیز باشد، زیرا  متقاعد کردن کودک بازیگوش برای استفاده از صندلی توالت جهت ادرار کردن به جای بازیگوشی تقریبا غیرممکن یا بسیار سخت است.

همچنین برای والدین، صرف سه روز کامل به منظور آموزش کودک، مخصوصا برای والدینی که در بیرون از منزل کار می کنند، آسان نیست. همچنن اگر آن ها فرزند دیگری به غیر از کودک موردنظر داشته باشند، روند آموزش قطعا امری سخت تر خواهد بود. از آنجایی که در این سه روز والدین مجبور هستند کودک نوپای خود را بدون استفاده از پوشک نگهداری کنند، معمولا کودک به حالت غیرمعمول لباس های خود و فرش را خیس خواهد نمود که تمیز کردن کف خانه و لباس برای مادر وقت گیر و بسیار ناراحت کننده است.

البته اگر کودک با شرایط ذکر شده خود را سازگار کند و مادر نیز بتوامد با تقویت قدرت کودک خود، درک او را جهت آموزش و کنار گذاشتن پوشک بالا ببرد، روند از پوشک گرفتن نوزاد کامل خواهد شد. اما اگر کودک نوپا حتی پس از انجام  تمرینات مکرر، در طولانی مدت به شرایط عادت نکرده و همچنان لباس های خود را خیس کند، نشان دهنده درست نبودن روش مادر برای از پوشک گرفتن کودک خود خواهد بود.

اگر آموزش سه روزه مادران جهت از پوشک گرفتن کودک موثر نبود، آن ها باید چه بکنند؟

 در صورتی که آموزش سه روزه شما جهت از پوشک گرفتن فرزند شما موفق عمل نکرد، سعی کنید تا دلایل ضعف کار خود را دریابید. در ادامه این مقاله،  چگونگی انجام این کار برای شما ارائه شده است که به شرح زیر می باشد:

  • شناسایی مشکل: تمام جوانب مثبت و منفی کارهایی را که در این سه روز برای از پوشک گرفتن فرزند خود انجام داده اید، تجزیه و تحلیل کرده و سؤال های مختلفی را از کودک خود بپرسید تا فهمید که چرا او از صندلی توالت جهت دفع ادرار استفاده نمی کند. شاید فرزند شما با قرار دادن صندلی کوچک در محیط موردنظر مشکل دارد یا صندلی را که برای او تهیه نموده اید، اصلا دوست ندارد. البته در بیشتر موارد پاسخ دادن به سوالات شما برای کودکان کمی ناراحت کننده است، ولی آن ها در طولانی مدت سوالات شما را درک کرده و به آن ها پاسخ خواهند داد.
  • هفته بعد نیز، آموزش سه روزه را دوباره امتحان کنید: اگر تعطیلات آخر هفته شما برای از پوشک گرفتن فرزندتان کارساز نبود، هفته بعد نیز آموزش خود را دوباره امتحان کنید. اگر باز هم این روش موثر نبود، باید در فرصتی دیگر و در آخر هفته دیگر دوباره شرایط انجام این آموزش ها را برای خود و کودکتان فراهم کنید. یادتان باشد که صبر و حوصله و تلاش های مکرر، شانس شما را برای موفقیت، به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد.
  • تلاش در یک ماه آینده: اگر تلاش شما جهت از پوشک گرفتن فرزندتان در سه روز تعطیلات آخر هفته، بارها با شکست مواجه شد، یک ماه این آموزش را تعطیل کنید. تا آن زمان، سعی کنید فرزندتان را به استفاده از صندلی توالت علاقه مند نمایید. برای این کار، لازم است به او اجازه دهید تا با صندلی توالت بازی کرده و با نشستن بر روی آن، علت مصرف صندلی توالت را بهتر درک کند.
  • اجازه دهید کودک نوپای شما چند ماه دیگر هم رشد کند: شاید کودک نوپای شما هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده است تا مفهوم آموزش از پوشک گرفتن را به طور کامل درک کند. در چنین شرایطی، شما می توانید برای سه تا شش ماه دیگر منتظر مانده و بعد از گذشت این مدت دوباره تمرینات آموزشی خود را امتحان کنید. کودکان زمانی که بزرگ تر می شوند، مهارت های ارتباطی خود را بهبود داده و می توانند یادگیری بهتری داشته باشند.

در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که آموزش دادن کودکان جهت کنار گذاشتن پوشک کار آسانی  نیست و شما در این راه با موانع زیادی مواجه خواهید شد. اما استفاده درست از این سه روز برای استفاده کودک از صندلی توالت و کنار گذاشتن پوشک بسیار مهم است. هرچه بیشتر بر روی کودک خود کار کنید، او سریع تر یاد گرفته و بعد از گذشت سه روز یا بیشتر، استفاده از دستشویی را درک خواهد کرد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/