کشیدن دندان در بارداری | خطرات و عوارض کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان

هیچ کس دوست ندارد به دندانپزشکی مراجعه کند، اما قرار گرفتن روی آن صندلی در دوران بارداری چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد: ممکن است کمر شما درد بگیرد، لثه های شما ممکن است بیش از حد حساس باشند، هر طعمی از خمیر دندان یا پولیش ممکن است شما را خسته کند...

اما باردار بودن بهانه ای نیست که از جرم گیری 6 ماهه دندان های خود صرف نظر کنید. حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا عدم انجام این کار می تواند منجر به مشکلات بزرگتری در مسیر شود.

اما در حالی که جرم گیری دندان ها در دوران بارداری بی خطر است، سایر روش های رایج مانند کشیدن دندان چطور؟ این فقط خود کشیدن نیست - بیهوشی، اشعه ایکس و داروهای ضد درد نیز وجود دارد که باید نگران آن باشید.

پس قضیه چیست - آیا می توانید در دوران بارداری دندان بکشید؟ بله اما با رعایت چند نکته.

چرا مراقبت منظم از دندان در دوران بارداری مهم است؟

مراقبت منظم از دندان برای همه مهم است، اما در دوران بارداری، خطر بیشتری برای مواردی مانند پوسیدگی و التهاب لثه دارید.

تغییرات هورمونی شما را مستعد تورم و التهاب در لثه‌ها می‌کند و حالت تهوع شدید صبحگاهی می‌تواند باکتری‌های غیرطبیعی را به دهان شما وارد کند (یا فقط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز را بسیار ناخوشایند می‌کند زیرا، سلام، رفلکس گنگ است).

اینها مسائل جزئی هستند، اما اگر آنها را درمان نکنید، می توانند به مشکلات بسیار بزرگی تبدیل شوند.

از آنجایی که بارداری 9 ماه طول می کشد - و شما آنقدر درگیر برخورد با یک نوزاد تازه متولد شده خواهید بود که نمی توانید بلافاصله پس از تولد به دندانپزشک خود بروید - اگر فقط به دلیل باردار بودن از دندانپزشک اجتناب کنید، ممکن است به مدت یک سال یا بیشتر از درمان غافل شوید.

و در صورت نیاز به دلیل دیگری برای نشستن روی صندلی دندانپزشکی در دوران بارداری، مرکز ملی منابع بهداشت دهان و دندان مادر و کودک می گوید که در واقع می توانید باکتری های ایجاد کننده حفره را به کودک خود بدهید.

چرا کارهای اصلی دندانپزشکی گاهی به بعد از زایمان موکول می شود؟

ما صادقانه خواهیم گفت: بسیاری از ارائه دهندگان بهداشت غیر متخصص زنان و زایمان در مورد درمان شما هنگام بارداری نگران هستند. حتی اگر آنها در زمینه های خود متخصص باشند، ممکن است تجربه زیادی در مورد بارداری نداشته باشند و هیچ کس نمی خواهد شما و فرزندتان را در معرض خطر قرار دهد.

یک مطالعه در سال 2010 منبع معتبر در مسائل مربوط به سلامت زنان این موضوع را تایید می کند: نویسندگان دریافتند که نگرش دندانپزشکان در مورد درمان بیماران باردار، دسترسی به مراقبت های دندانی را شکل می دهد.

گفته می‌شود، اگر نیازی به انجام کارهای دندانپزشکی در دوران بارداری نباشد، معمولاً بهتر است آن را به بعد از تولد نوزاد، همراه با سایر روش‌های پزشکی انتخابی دیگر موکول کنید (فقط برای اینکه در خطر نباشید).

زمانی که نباید کشیدن دندان در بارداری را به تعویق بیندازید

گاهی اوقات انجام اقدامات پزشکی در دوران بارداری خطرات جزئی دارد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از آنهاست (یا خطر انجام هیچ کاری بدتر است).

دهان شما لاس وگاس نیست: آنچه در آنجا اتفاق می افتد لزوماً در آنجا باقی نمی ماند و سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند بر سایر قسمت های بدن شما نیز تأثیر بگذارد. بعلاوه، عفونت درمان نشده در دهان شما می تواند حرکت کند و شما را به شدت بیمار کند.

شما همیشه باید کشیدن دندان حتی در دوران بارداری را انجام دهید، اگر:

  • شما دردی شدید دارید که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • خطر عفونت وجود دارد
  • خطر آسیب دائمی به دندان ها یا لثه ها وجود دارد.

آیا کشیدن دندان در بارداری بی خطر است؟

به طور کلی، بله - در واقع، اکثر روش های دندانپزشکی در دوران بارداری ایمن هستند، به جز سفید کردن. این شامل کشیدن دندان عقل نیز می شود، اگرچه اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند تا زمانی که دندان عقل عوارضی ایجاد نمی کند، این نوع روش را به دلیل احتیاط زیاد به تعویق بیاندازند.

با این حال، اگر دندان عقل شما - یا هر دندان دیگری - معیارهایی را که در بالا به شما ارائه کردیم مطابقت دارد، می توانند و باید در دوران بارداری بیرون بیایند.

بهترین سه ماهه برای کشیدن دندان

توصیه رایج این است که سه ماهه دوم بهترین زمان برای اعمال دندانپزشکی غیر اورژانسی است.

سه ماهه اول از نظر ایمنی همیشه کمی بد است (در آن زمان رشد جنین بسیار زیاد است)، و به تدریج دراز کشیدن به پشت برای مدت طولانی در طول سه ماهه سوم ناراحت کننده تر می شود.

با این حال، اگر یک اورژانس دندانپزشکی دارید، مهم نیست که در چه سه ماهه ای هستید: باید به آن رسیدگی کنید.

آیا کشیدن دندان نیاز به اشعه ایکس دارد و آیا آن بی خطر است؟

معمولاً قبل از کشیدن دندان نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارید – و در حالی که عکس برداری با اشعه ایکس دندان معمولاً به بعد از بارداری موکول می شود (باز هم به دلیل احتیاط فراوان)، به این معنی نیست که آنها ناامن هستند.

یک عکس اشعه ایکس حاوی اشعه کافی نیست که در دوران بارداری به شما یا جنین شما آسیب برساند. بعلاوه، دندانپزشک شما را با یکی از آن پیشبندهای سربی قرون وسطایی تجهیز می کند که به عنوان محافظت خوبی در برابر خطر مواجهه کم عمل می کند.

از آنجایی که اشعه ایکس در طول معاینات و تمیز کردن معمول دندان ضروری نیست، دندانپزشکان معمولاً در صورت بارداری از انجام آن صرف نظر می کنند. اما اگر به یکی نیاز دارید، به یکی نیاز دارید - و قطعا بی خطر است.

کشیدن دندان در بارداری

آیا بیهوشی در حین کشیدن دندان بی خطر است؟

بله! آیا از اینکه چند مورد از این کارها را در دوران بارداری مجاز به انجام دارید تعجب نمی کنید؟ (ما شرط می بندیم که ای کاش روش های دندانپزشکی در لیست نبود، بنابراین بهانه ای برای به تاخیر انداختن آنها دارید.)

اما اجازه دهید یک ثانیه پشتیبان گیری کنیم، زیرا همه انواع بیهوشی ایمن نیستند. بی حسی موضعی - که همانطور که از نامش پیداست، از طریق سرنگ به یک قسمت از بدن شما تزریق می شود - از طریق جریان خون شما عبور نمی کند و استفاده از آن در طول یک عمل دندانپزشکی دوران بارداری کاملا بی خطر است.

برخی دیگر از انواع بیهوشی نیز مشکلی ندارند، اگرچه برخی از متخصصان در مورد بی خطر بودن انجام آرامبخشی یا بیهوشی عمومی در دوران بارداری هشدار می دهند (یعنی جایی که شما اساساً ناک اوت می شوید).

اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود و ارائه دهنده خدمات بهداشتی مرتبط با بارداری خود، چه پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما، صحبت کنید. در مجموع، شما باید بتوانید بفهمید که چه چیزی را می توانید با خیال راحت در طول عمل خود استفاده کنید.

چه دارویی برای درد پس از کشیدن دندان بی خطر است؟

در بیشتر موارد، استامینوفن (تیلنول) ایمن ترین گزینه شماست. این تنها مسکن بدون نسخه است که برای استفاده در تمام 9 ماه بارداری تایید شده است، زیرا برای جنین هم موثر و هم غیر مضر است.

در مورد سایر گزینه‌ها، ممکن است استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، به عنوان مسکن‌های درد بی‌خطر باشد، اما فقط در 30 هفته اول بارداری.

FYI: این وضعیت دیگری است که توصیه می کنیم با دندانپزشک و متخصص زنان یا ماما در مورد آن صحبت کنید، بنابراین می توانید برنامه ای برای تسکین درد موثر پس از کشیدن دندان تهیه کنید.

آیا کشیدن دندان در بارداری خطراتی دارد؟

خطرات مرتبط با هر نوع روش پزشکی وجود دارد، چه باردار باشید و چه نباشید - اما خطرات در این مورد واقعاً بیشتر نیست.

در شرایط اضطراری، خطرات جراحی، اشعه ایکس و بیهوشی کمتر از خطرات عدم درمان یک مشکل جدی است.

پیشگیری از مشکلات دندانی

  • بهترین راه برای جلوگیری از کشیدن دندان، چه رسد به دوران بارداری، رعایت بهداشت دهان و دندان است. دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید و با دندان های کثیف به رختخواب نروید - به خصوص زمانی که هوس بارداری اواخر شب باعث می شود ساعت 11 شب در آشپزخانه میله های راه شیری بخورید.
  • به همان اندازه که این عادات مهم است رعایت دوبار تمیز کردن دندان در سال است. اگر سلامت دهان و دندان خود را در طول سال حفظ می کنید، نباید از هیچ چیز در دوران بارداری خیلی تعجب کنید.
  • تشخیص زودهنگام مشکلات همچنین به این معنی است که ممکن است بتوانید درمان را تا پس از تولد نوزاد با مداخلات آسان به تعویق بیندازید یا یک روش را به راحتی در سه ماهه دوم برنامه ریزی کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/