روش های پیشگیری از بروز فشار خون ناشی از بارداری

htn-pregnant-woman

در ابتدا،   به خاطر داشته باشید که هیچ دارو یا روش مطمئن برای جلوگیری از بروز فشار خون ناشی از بارداری در بدن زنان وجود ندارد. با این حال، برخی از روش‌های ساده می‌توانند فشار خون بالا در بدن مادران باردار را کنترل کنند. تشخیص زودهنگام فشار خون ناشی از بارداری و شناسایی زنان بارداری که در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند، می‌تواند مشکلات این افراد را در حالت خفیف حفظ کند. بر این اساس، مهم است که مادر باردار با پزشک معالج خود در رابطه با رژیم غذایی مناسب دوران بارداری و ورزش‌های ساده روزانه صحبت کند و توصیه‌های او را به طور جدی دنبال نماید. برخی از روش‌های ساده برای کنترل فشار خون ناشی از بارداری و فشار خون بالا در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • در دوران بارداری خود، مصرف نمک را کاهش دهید.
  • در دوران بارداری خود، هر روز حداقل 10 لیوان آب آشامیدنی بنوشید.
  • در دوران بارداری خود، مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش داده و مصرف پروتئین روزانه خود را افزایش دهید.
  • در دوران بارداری خود، استراحت کنید.
  • در دوران بارداری خود، 30 دقیقه از هر روز را به انجام تمرینات ورزشی ساده اختصاص دهید.
  • در دوران بارداری خود، از یک بالش استفاده کنید تا پاهای خود را در موقعیت بالاتری نسبت به سطح زمین قرار دهید.
  • در دوران بارداری خود، مصرف الکل را کنار بگذارید.
  • در دوران بارداری، میزان استرس خود را کاهش دهید.
  • خوردن مواد غذایی سالم و حفظ وزن بدن در سطح سالم برای کنترل فشار خون ناشی از بارداری در بدن زنان مؤثر است.
  • به عنوان یک خانم باردار، میزان مصرف کافئین را محدود کرده و از تنباکو اجتناب کنید.
  • با آغاز دوران بارداری در بدن خود، سطح فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنید.

اگر به دنبال درمان فشارخون در بارداری هستید این مطلب روش های تشخیص و درمان فشار خون ناشی از بارداری را بخوانید

آیا زنان مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری، به عمل سزارین فوری نیاز دارند؟

 عمل سزارین در صورتی به مادران مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری توصیه می‌شود که سلامتی خود مادر یا جنین داخل رحم او در معرض خطر باشد. این در حالی است که در اغلب موارد، فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند کنترل شود؛ نیازی به عمل سزارین فوری به منظور تولد نوزاد نیست. در چنین موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان به سادگی از هورمون اکسیتوسین برای القاء روند زایمان طبیعی استفاده خواهد کرد، به طوری که شما می‌توانید نوزاد خود را از طریق زایمان واژینالی به دینا آورید.

فشار خون ناشی از بارداری، در دوران پس از تولد نوزاد:

پس از تولد نوزاد، فشار خون مادر باردار همچنان باید به شدت تحت نظارت قرار گیرد؛ پزشک متخصص زنان و زایمان و کارکنان پشتیبانی بیمارستان، بدن شما را برای تشخیص علائم پره اکلامپسی مورد بررسی قرار می‌دهند. به احتمال زیاد، فشار خون شما ظرف چند هفته پس از زایمان دوباره به سطح مجاز و ایمن خود می‌رسد. با این حال، در برخی موارد نادر، فشار خون ناشی از بارداری در بدن مادر، بعد از تولد نوزاد او باقی می‌ماند. بر اساس این توضیحات، اگر به عنوان یک مادر بی‌تجربه، بعد از تولد فرزند خود، باز هم احساس ناراحتی می‌کنید و فشار خون شما هنوز هم بعد از 3 ماه پایین نیامده است، بدانید که با فشار خون مزمن روبرو هستید؛ این شرایط بدان معنی است که شما احتمالاً از فشار خون مزمن، حتی در زندگی قبل از حاملگی خود رنج می‌بردید، اما از این وضعیت آگاه نبودید. فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های زیادی در بدن مادر، بعد از تولد فرزند او شود. شما احتمالاً بعد از زایمان از سردردهای مکرر، درد شکم، اختلال بینایی و سرگیجه رنج ببرید. همچنین، فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند عوارض دیگری را در بدن شما به دنبال داشته باشد. رایج‌ترین این مشکلات عبارتند از:

  • فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند روند رشد نوزادان را به تأخیر اندازد؛ حتی باعث تولد زودرس نوزادان نیز می‌شود. وزن کم در هنگام تولد نوزادان در زنان مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری نیز یکی دیگر از مشکلات این افراد به شمار می‌رود.
  • همچنین، فشار خون ناشی از بارداری می تواند منجر به انقباض جفتی یا پاره شدن آن شود. این امر موجب اضطراب جنین و در برخی موارد، خونریزی مادر می‌شود که عواقب آن در دوران بعد از زایمان نیز مشاهده خواهد شد.
  • در برخی موارد فشار خون ناشی از بارداری، باعث تشنج مادر می‌شود که وضعیت تهدیدکننده‌ای برای زندگی آینده او به شمار می‌رود.
  • علاوه بر این موارد، بسیاری از افرادی که از فشار خون ناشی از بارداری رنج می‌برند، در زندگی آینده خود به مشکلات کبدی مبتلا خواهند شد.
  • در نهایت، لازم است بدانید که موارد متعددی از نارسایی کلیه در مادران مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری گزارش شده است.

اگر فشار خون ناشی از بارداری در بدن مادری شدید باشد و پزشک متخصص زنان و زایمان نتواند فشار خون او را در سطح نرمال نگه دارد، کودک دچار ناراحتی خواهد شد؛ بدان معنی که نوزاد به صورت نارس به دنیا آمده و نیاز به مراقبت و توجه زیادی خواهد داشت. این نوزادان در انکوباتور نگهداری می‌شوند تا زمانی که بتوانند نفس بکشند و خود را از عوامل محیطی حفظ کنند. بر اساس این توضیحات، اگر از فشار خون ناشی از بارداری رنج می‌برید و تشنج کرده‌اید، بدانید که به مداخلات پزشکی فوری نیاز دارید. فشار خون ناشی از بارداری که همراه با تشنج باشد، یک وضعیت وخیم سلامتی است که به عنوان "اکلمسی" شناخته می‌شود و در برخی موارد ،خطر مرگ را در زنان افزایش می‌دهد. پزشکان متخصص زنان و زایمان برای جلوگیری از بروز اکلامپسی، سونوگرافی منیزیم را به مادران باردار توصیه می‌کنند.

در موارد نادری که ممکن است پره اکلامپسی در بدن مادران باردار ایجاد شود، مراقبت‌های اضافی در دوران بارداری این افراد باید مورد توجه قرار گیرد. افزایش ناگهانی وزن، استفراغ همراه با معده درد و درد شکم و تورم آن، علائم پره اکلامپسی هستند. دکتر متخصص زنان و زایمان داروهای خوراکی را برای کنترل این بیماری به شما توصیه خواهد کرد. چند راهکار خانگی ساده نیز در ارتباط با کنترل پره اکلامپسی وجود دارد. درمان‌های خانگی رایج برای کنترل پره اکلامپسی در زنان عبارتند از:

برای اطلاع از علائم فشار خون بارداری این مطلب علائم و مشکلات فشارخون ناشی از بارداری را بخوانید 

1- مصرف  آب لیمو در بارداری:

آب لیمو را کشیده و آن را به یک فنجان آب اضافه کنید. این مایع را به مدت 10 دقیقه جوشانده و بخورید. این نوشیدنی را می‌توانید تا 3 بار در روز استفاده کنید؛ بدون اینکه نگران سلامت خود و فرزند داخل رحم خود باشید. همچنین شما می توانید چند قطره لیمو را به چای خود اضافه کنید که به شما کمک می‌کند علائم پره اکلامپسی را در بدن خود تحت کنترل داشته باشید.

2- کرفس موثر بر فشار خون بارداری:

کرفس را خشک کرده و پودر کنید. چند قاشق چای‌خوری از این پودر را به یک کاسه آب اضافه کنید و جوش دهید. آب آن را خنک کرده؛ سپس آن را بنوشید. نوشیدن این چای گیاهی حداقل 3 بار در روز، می‌تواند علائم پره اکلامپسی را در بدن شما تحت کنترل داشته باشد. همچنین، شما می‌توانید به طور متناوب، این پودر را با آب و سایر نوشیدنی‌ها مخلوط کنید.

اگر در بارداری دچار تب شده اید این مطلب درمان های طبیعی برای کاهش تب در بارداری را بخوانید

3- سیر موثر بر فشار خون بارداری:

گل میخک را به سیر اضافه کرده و آن را با یک فنجان آب مخلوط کنید. آن را جوش داده و از صافی عبور دهید. بعد از هر وعده غذایی، این نوشیدنی را بنوشید.

4- چغندر موثر بر فشار خون بارداری:  

جالب است بدانید که این گیاه قرمز در درمان پره اکلامپسی زنان بسیار مؤثر است. آب این گیاه را در برنامه غذایی خود قرار داده یا آن را به سالاد خود اضافه کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند بدون هیچ گونه آسیب جدی برای مادر و جنین داخل رحم او درمان شود؛ فقط مهم است که هر نشانه از این مشکل را در نظر گرفته و ب دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/