چگونه در بارداری میزان تب را کاهش بدهم ؟

چگونه در بارداری میزان تب را کاهش بدهم ؟

اگر به عنوان یک زن حامله با آگاهی از علائم تب، دچار ترس و وحشت شدید، کاملاً طبیعی است. اما به جای نشستن و نگران شدن، بهتر است  اقدامات لازم برای مقابله با تب موجود در بدن خود را یاد بگیرید.

اگر در بارداری گرگرفتگی زیادی دارید این مطلب علل و درمان گرگرفتگی (گرمای زیاد) در بارداری را بخوانید

روش‌های ساده برای مقابله با تب در بارداری:

 هنگامی که دکتر متخصص زنان و زایمان یا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، وجود تب در بدن شما را تأیید کردند، نگران نباشید، چون می‌توانید با به کار بردن روش‌های ساده میزان تب خود را کاهش دهید. این راهکارها عبارتند از

در یک منطقه یا اتاق خنک که در مکان آرامی قرار دارد، سکونت کرده و اگر هوا گرم باشد، حتماً فن اتاق را با درجه ملایم روشن کنید.

1- پوشیدن لباس‌های راحت و شل را فراموش نکنید. البته اگر جنس لباس‌های شما در این دوران از پنبه باشد، سبب گردش مناسب  هوا در اطراف بدن شده و تب شما را پایین خواهد آورد. اگر احساس کردید که هوا سرد است، می‌توانید یک لایه لباس نازک و راحت نیز بر روی لباس‌های قبلی بپوشید.

2- جالب است بدانید که استفاده از حمام گرم یا دستمال اسفنجی مرطوب نیز می‌تواند در کاهش دمای بدن مادران باردار کمک‌کننده باشد. البته برای خیس نمودن دستمال، هرگز از آب سرد استفاده نکنید.

3- مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. نوشیدن مایعات مختلف غیرکربناتی، جایگزین مناسبی برای الکترولیت‌های از دست رفته بدن مادران باردار در دوران ابتلا به تب می‌باشد. نوشیدنی‌های طعم‌دار که - مبتنی بر آب هستند یا آبمیوه‌هایی مانند لیموناد در کاهش دمای بدن مادران باردار و بازدهی گلوکز و الکترولیت‌های آن بسیار کمک‌کننده می‌باشند.

4- ه طور کامل استراحت کنید، زیرا قرار گرفتن در حالت غیرفعال، بدن شما را خنک نگه داشته و به علت وجود سرگیجه، خطر افتادن و سقوط زنان در دوران بارداری به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5- لازم است بدانید که استفاده از کیسه‌های آب گرم یا سرد، تب بدن را پایین می‌آورد. زنان حامله می‌توانند این بسته‌های گرم و سرد را که به صورت آماده در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است، خریداری کرده و در منزل نگه دارند. این بسته‌ها را می‌توان در خانه، به وسیله ماکروویو در مدت 55 ثانیه گرم کرد. اما قبل از استفاده، حتماً دمای آن را بررسی کنید تا از سوختن و تاول زدن بدن خود پیشگیری نمایید. بسته‌های کوچک یخ نیز می‌تواند به عنوان پایین آورنده دمای بدن زنان باردار در هنگام ابتلا به تب مفید باشند. شما به عنوان یک زن باردار می‌توانید تعدادی یخ را در داخل پارچه موسلن یا فویل قرار داده و آن را به طور مستقیم بر روی پیشانی خود بگذارید تا تب بدنتان را کاهش دهد.

6- همان‌طور که می‌دانید اگر تب کردن زن حامله به دلیل ابتلا به سرماخوردگی باشد، همراه با سرفه خواهد بود. در چنین شرایطی، بینی فرد دچار احتقان و گرفتگی شده و او در هنگام نفس کشیدن فشار زیادی بر روی رحم و قسمت‌های مختلف گوش خود احساس می‌کند که باعث ایجاد درد و ورم در ناحیه گوش خواهد شد. بهترین راه برای از بین بردن درد گوش در این دوران، پاک کردن داخل سوراخ‌های بینی است که می‌توانید با گرفتن یک سوراخ بینی و فشار دادن آرام سوراخ دیگر، آن را با ضربه تمیز کنید.

اگر در بارداری دچار روماتیسم شده اید این مطلب روماتیسم قلبی در بارداری و آنچه باید بدانید را بخوانید

7- از آب نمک برای شستشو دادن داخل بینی خود استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا ویروس‌ها و ذرات باکتریایی موجود در داخل بینی مادران باردار از بین برود. برای تهیه آب نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را با هشت اونس آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک، سرنگ یا کیت آبیاری داخل بینی خود را بشویید. برای این که آب نمک کاملاً به داخل بینی شما بریزد، یک سوراخ آن را گرفته و آب را با سوراخ دیگر بکشید. تکرار این کار دو بار یا سه بار برای هر سوراخ بینی باعث ضدعفونی شدن داخل بینی و راه‌های تنفسی مادران در دوران بارداری خواهد شد. علاوه بر این مورد، قرقره نمودن آب نمک، گلودرد مادران باردار را تسکین  داده و سلامتی را برای این افراد به ارمغان می‌آورد. برای درست کردن آب نمک، هشت اونس آب گرم را با نصف قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کرده و از آن، چهار بار در روز به منظور شستشو و غرغره کردن گلوی خود استفاده کنید. البته برای کاهش تحریکات گلو می‌توان از چای‌هایی که دارای تانن هستند، استفاده نمود. راه‌حل دیگر برای از بین بردن درد گلوی زنان در دوران بارداری استفاده از مخلوط عسل و سیب سرخ می‌باشد. ترکیب دیگری که می‌توان در چنین شرایطی استفاده نمود، ترکیب یک قاشق غذاخوری برگ درخت تمشک یا آب لیمو، یک فنجان آب گرم و عسل است که به میزان قابل توجهی درد گلوی زنان باردار را تسکین می‌دهد.

8- استفاده از گیاهان سنتی نیز برای کاهش درد گلوی زنان در دوران بارداری مؤثر است. برای این کار، نوشیدنی‌های گرم مانند چای زنجبیل و گیاهان دارویی دیگر را تهیه کنید تا بتوانید با مصرف آن‌ها باعث تضعیف پوشش غشاء التهابی داخل بینی خود شده و تراکم ترشحات بینی را کاهش دهید. علاوه بر این موارد، نوشیدن انواع چای‌های گیاهی از بروز کم‌آبی در بدن زنان باردار در دوران ابتلا به سرماخوردگی و تب شدید جلوگیری می‌کند. اما یادتان باشد که زنان باید در دوران بارداری، از مصرف چای بابونه اجتناب کنند، زیرا خواصی دارد که می‌تواند منجر به بروز مشکل خونریزی در بدن این افراد شده و سبب سقط جنین شود.

9- به عنوان یک خانم باردار، از دستگاه بخار برای بهبود وضعیت بدن خود کمک بگیرید استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده‌ می‌تواند داخل بینی شما را نرم نموده و به آرامش شما در حین نفس کشیدن کمک کند. اگر به دلیل مبتلا شدن به بیماری آنفلوانزا احساس سرگیجه دارید، افزایش بخار محیط زندگی می‌تواند برای درمان بیماری شما بسیار مفید و مؤثر باشد.

از بازکنندهای بینی در دوران ابتلا به تب استفاده کنید. با استفاده از یک سرنگ داروهای ضد احتقان را برای کاهش تراکم ترشحات بینی استفاده نمایید تا از مسدود شدن آن‌ها و تحریک پوست داخلی سوراخ بینی خود جلوگیری کنید. البته زنان حامله می‌توانند از مونول، کافور و اکالیپتوس نیز برای درمان خشکی پوست بینی خود استفاده کنند. لازم است بدانید که این مواد فقط برای استفاده خارجی مجاز هستند؛ پس مطمئن شوید که به طور تصادفی هم وارد بینی شما نشوند.

10- نوان یک خانم باردار، از بالش‌های اضافی در زیر سر خود، در هنگام خواب استفاده کنید. این کار  می‌تواند از احتقان بینی شما جلوگیری کند. خوابیدن بر روی بالش‌های اضافی سبب بالا رفتن سر شده و می‌تواند انسداد راه‌های بینی را که با ترشحات پر شده یا ورم نموده است، کاهش دهد. اگر زاویه ایجاد شده توسط بالش‌ها باعث ناراحتی شما می‌شود، بالش‌ها را بین تشک و تخت خود قرار دهید تا شیب ملایمی ایجاد گردد.

11- نجام سفرهای هوایی در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا استفاده از هواپیما برای زنان حامله ایمن نیست، مخصوصاً اگر فرد مبتلا به تب، سرماخوردگی یا آنفلوانزا باشد. سفر هوایی به علت فشار زیاد هوا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عبور هوا از بینی شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که پرواز در هنگام مبتلا شدن به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا، به علت ایجاد تغییرات فشار هوا  در هنگام صعود و فرود هواپیما، سبب آسیب دیدن داخل بینی مادران باردار و زخم شدن آن می‌شود. اگر به عنوان یک زن حامله مجبور به سفر اورژانسی با هواپیما هستید، از یک اسپری بینی ضد احتقان استفاده نمایید. همچنین، یادتان باشد که جویدن آدامس به کاهش فشار هوا کمک خواهد کرد.

اگر به دنبال درمان طبیعی دیابت هستید این مطلب 5 روش طبیعی درمان دیابت بارداری را بخوانید

مواد غذایی که با عفونت و تب موجود در بدن زنان باردار مبارزه می‌کنند، عبارتند از:

1- بیماری اسهال همراه با تب شدید باشد، مصرف مواد غذایی ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش زنان باردار مثل موز و برنج برای درمان بیماری بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

2- مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین Cنیز در بدن مادران باردار مصونیت ایجاد نموده و برای مبارزه با تب، به طور کامل مؤثر است.

3- همچنین، میوه زغال اخته در جلوگیری از بروز تب در بدن زنان باردار و درمان بیماری اسهال این افراد به عنوان آسپرین عمل نموده و فرد را درمان می‌کند.

4- مصرف فلفل قرمز نیز سینوس‌های مادر باردار را باز نموده و موکوس موجود در ریه‌های او را می‌شکند.

5- جالب است بدانید که میوه خربزه نیز از رشد باکتری‌ها در بدن زنان باردار جلوگیری می‌کند. همچنین، مصرف دانه‌های داخل این میوه، مثانه و دستگاه ادراری مادران باردار را ضدعفونی می‌کند.

6-  به یاد داشته باشید که مصرف خردل باعث تخریب مخاط موجود در راه‌های هوایی بدن زنان باردار شده و تب این افراد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

7- پیاز به دلیل این که حاوی فیتوشیمیایی است، از ایجاد برونشیت و پنومونی در دوران بارداری زنان جلوگیری می‌کند.

8- لازم است بدانید که چای سیاه و سبز دارای کاتچین که یک نوع فیتوشیمیایی است، بوده و به عنوان آنتی‌بیوتیک طبیعی در بدن زنان باردار عمل می‌کنند. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف این مواد می‌تواند تب مادران باردار را تسکین دهد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/