عوارض و درمان متعادل نبودن هورمون ها در زنان

متعادل نبودن هورمون ها در زنان

هنگامی که در حال مرور شبکه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون هستید، ممکن است با تبلیغاتی مواجه شده باشید که به شما می‌گویند به عنوان اولین قدم برای تشخیص و تسکین مجموعه‌ای از علائم دردسرساز، از پزشک خود بخواهید «هورمون‌هایتان را بررسی کند». عدم تعادل هورمونی می تواند با مشکلات زیادی مانند مشکلات پریود، رشد موهای ناخواسته، مشکلات باروری، افزایش وزن و حتی مشکل در خواب همراه باشد. 

بررسی هورمونی ساده به نظر می رسد – در نهایت، ما کلسترول را بررسی می کنیم تا بتوانیم سلامت قلب خود را کنترل کنیم. با این حال، پزشک شما نمی‌تواند فقط یک آزمایش هورمونی به شما بدهد، زیرا یک آزمایش برای بررسی همه هورمون‌های شما وجود ندارد.

بنابراین اگر یک آزمایش ساده هورمونی وجود نداشته باشد، چگونه پزشک شما عدم تعادل هورمونی را کشف می کند؟ و چگونه می توانید یاد بگیرید که چه چیزی می تواند باعث علائم شما شود؟

بیایید به مشکلات ناشی متعادل نبودن هورمون ها در زنان و اینکه چگونه پزشک به طور بالقوه می تواند تعیین کند که کدام هورمون ممکن است مسئول علائم شما باشد، نگاهی بیاندازیم.

متعادل نبودن هورمون ها در زنان

ممکن است تعجب کنید که چرا پزشک شما نمی تواند آزمایش سریعی برای تعیین اینکه آیا همه هورمون های شما در تعادل هستند یا خیر، انجام دهد. آزمایش هورمون ها با آزمایش کلسترول یا آهن در خون شما بسیار متفاوت است زیرا سطح هورمون شما همیشه روز به روز و حتی ساعت به ساعت در حال تغییر است. آنها بر اساس محل چرخه قاعدگی، آخرین باری که غذا خورده اید، هورمون های دیگرتان چه کار می کنند، میزان استرس شما و بسیاری عوامل دیگر تغییر می کنند. به همین دلیل است که یک "بررسی هورمونی" نمی تواند واقعاً به شما بگوید که آیا همه هورمون های شما متعادل هستند یا خیر.

ثانیا، درخواست از پزشک برای "بررسی هورمون های شما" یک درخواست بزرگ است. بدن انسان بیش از 50 هورمون تولید می کند! هورمون ها شامل ملاتونین (که چرخه خواب شما را تنظیم می کند)، آدرنالین (که بدن شما را برای "جنگ یا فرار" آماده می کند)، اکسی توسین (هورمون "احساس خوب")، کورتیزول (که به بدن شما کمک می کند به استرس واکنش نشان دهد) و پروژسترون (که باعث تحریک می شود). رشد دیواره رحم شما در نیمه دوم چرخه قاعدگی) و...

بهترین راه برای تشخیص عدم تعادل هورمون‌های خاص این است که به پزشک خود بگویید کدام علائم را تجربه می‌کنید تا آنها بتوانند مواردی را که باید بررسی شوند و چه زمانی باید بررسی شوند. علائم شما اولین سرنخ های پزشک در مورد آنچه ممکن است اشتباه باشد است.

مشکلات ناشی از متعادل نبودن هورمون ها در زنان

سه دسته از علائم که اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شوند. هنگامی که ما بیمارانی را به دلیل عدم تعادل هورمونی می بینیم، بیشتر علائم و نگرانی های آنها به سه دسته تقسیم می شود:

  • پریودها و علائم مرتبط با پریود؛
  • مشکلات باروری؛
  • مشکلات در آغاز و پایان چرخه تولید مثل (بلوغ و یائسگی)

مشکلات پریود و علائم مرتبط با پریود ناشی از عدم تعادل هورمونی

شکایت رایج زنان پریودهای نامنظم یا تغییرات غیرمنتظره در پریود آنها است. قاعدگی زمانی نامنظم تلقی می شود که بیشتر از قبل یا کمتر از قبل اتفاق بیفتد، یا اگر مقدار و مدت خونریزی برای ماه های مکرر به طور قابل توجهی تغییر کرده باشد. آیا پریود شما به طور ناگهانی بسیار سنگین تر از گذشته است؟ یا اصلا پریود نمی شوید؟

سیکل های خود، زمان شروع خونریزی و مدت زمان را دنبال کنید. به پزشک خود بگویید که چند روز بین پریودهای شما وجود دارد و جریان معمولی شما چگونه است. بحث کنید که چه چیزی متفاوت است و چرا نگران هستید. اگر استرس بیشتری نسبت به قبل دارید، رژیم غذایی یا ورزش خود را اخیراً تغییر داده اید، یا سابقه خانوادگی پریودهای نامنظم دارید، به آنها اطلاع دهید.

این تغییرات می‌تواند یک علت ساختاری - که مربوط به دهانه رحم یا رحم شما باشد - یا یک علت هورمونی باشد. پزشک شما احتمالاً می خواهد یک معاینه فیزیکی انجام دهد و همچنین ممکن است هورمون های خاصی را در یک روز خاص از چرخه قاعدگی شما بررسی کند.

عدم تعادل هورمونی

مشکلات باروری ناشی از عدم تعادل هورمونی

یکی دیگر از زمانی که خانم ها برای بررسی هورمونی درخواست می کنند، زمانی است که می خواهند باردار شوند. به طور معمول، 84٪ از زنان پس از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده باردار می شوند. وقتی لقاح اتفاق نمی افتد، یک دلیل می تواند عدم تعادل هورمونی باشد.

باز هم، مهم است که چرخه قاعدگی خود را ردیابی کنید، از جمله تاریخ هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارید، تا به پزشک خود تصویری از کاری که چرخه باروری شما انجام می دهد ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که اگر مدتی است برای باردار شدن تلاش کرده اید، همسرتان نیز باید برای مشکلات ساختاری یا هورمونی آزمایش شود.

اگر پریودتان خیلی زیاد است (هر دو هفته یکبار)، پس رحم شما نمی تواند تخمک بارور شده را نگه دارد. اگر پریودهای شما خیلی از هم فاصله داشته باشد (6 هفته یا بیشتر)، تخمدان ها ممکن است به اندازه کافی تخمک را در لوله های فالوپ رها نکنند.

بلوغ و مشکلات یائسگی ناشی از عدم تعادل هورمونی

به طور معمول، یک دختر پریود خود را در سنی مشابه با زمانی که مادرش شروع به پریود شدن او کرد، شروع می شود. برخی از دختران اولین قاعدگی خود را در اوایل 10 یا 11 سالگی تجربه می کنند. برخی دیگر اولین قاعدگی خود را تا 15 یا حتی 16 سالگی تجربه نمی کنند. اگر شما یا دخترتان خارج از این محدوده سنی هستید و نگران اولین قاعدگی هستید، ارزش بازدید از پزشک اطفال، پزشک خانواده یا پزشک زنان را دارد.

عوامل رایجی که بر شروع پریود دختر تأثیر می‌گذارند، تغییرات وزن، عوامل محیطی که هورمون‌ها را تحریک می‌کنند یا مشکلات غده فوق کلیوی هستند.

پریودهای نامنظم در نوجوانان

دوران پیش از نوجوانی و نوجوانی با بالغ شدن بدنشان پریودهای بسیار نامنظمی دارند. گاهی اوقات، نوجوانان به دلیل عدم تخمک گذاری منظم، خونریزی غیرعادی دارند. در این مورد، آنها رشد هورمونی دارند که کامل نیست، بنابراین رحم سیگنال کافی واضحی از آنچه باید انجام دهد دریافت نمی کند.

مشکلات دوران یائسگی

هنگامی که زنان به اواسط تا اواخر دهه 40 خود نزدیک می شوند، چرخه های آنها ممکن است با ورود به مرحله قبل از یائسگی نامنظم شود. در مقاله اخیر ما می‌توانید در مورد آنچه در دوران پیش از یائسگی انتظار دارید بیشتر بخوانید. علائمی که نشان می دهد ممکن است قبل از یائسگی را تجربه کنید شامل پریود شدن و داشتن دوره های سبک تر است.

اگر قاعدگی‌های شما سنگین‌تر، مکرر، طولانی‌تر یا با لکه‌های بین دوره‌های پریود می‌شوند، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. این تغییرات می تواند نشان دهنده یائسگی باشد، اما می تواند ناشی از ناهنجاری های دهانه رحم یا رحم باشد.

عدم تعادل هورمونی رایجی که زنان تجربه می کنند

با بیش از 50 هورمون که بر تمام جنبه های عملکرد بدن، قاعدگی، باروری، انرژی و وزن شما تأثیر می گذارند، به طور خلاصه به شایع ترین اختلالات و عدم تعادل هورمون اشاره می کنیم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS بین 5 تا 10 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. PCOS باعث می شود که تخمدان ها سطوح بالاتری از آندروژن ها (هورمون های نوع مردانه) تولید کنند که می تواند باعث عدم تخمک گذاری شود - عدم ترشح تخمک در هر ماه از تخمدان ها. تخمدان‌های زنان مبتلا به PCOS به جای آزاد کردن تخمک، کیست‌های کوچک متعددی تولید می‌کنند که بیشتر به عدم تعادل هورمونی کمک می‌کنند.

علائم PCOS عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم ناشی از عدم تخمک گذاری
  • رشد بیشتر مو (هیرسوتیسم) در مناطقی که معمولاً با مردان مرتبط است (مانند صورت، چانه، سینه، شکم، بازوها)
  • آکنه، به خصوص آکنه کیستیک عمیق تر که تا بزرگسالی باقی می ماند.
  • افزایش وزن و کاهش وزن دشوارتر
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب در مدیریت قند خون خود با چالش های بزرگتری روبرو هستند که در صورت عدم رعایت رژیم غذایی سالم می تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود.
  • علاوه بر این، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی قرار دارند و بنابراین سطح کلسترول آنها باید تحت نظر باشد.

چه چیزی هنگام تشخیص PCOS آزمایش می شود؟

آزمایش خون معمولی برای PCOS برای اندازه گیری سطوح FSH (هورمون محرک فولیکول)، LH (هورمون لوتئینیزه)، تستوسترون و هورمون های غده فوق کلیوی.

سونوگرافی برای یافتن کیست روی تخمدان.

درمان های PCOS

درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما علائم ناشی از PCOS قابل درمان است. چند راه برای درمان PCOS عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی سالم و ورزش، که می تواند به کاهش وزن و مدیریت سطح قند خون کمک کند.
  • داروهایی که به کنترل سطح قند خون شما کمک می کنند می توانند تجویز شوند.
  • می توان کرم هایی را تجویز کرد که به کاهش رشد موهای زائد با الگوی مردانه کمک می کند.
  • گزینه های کنترل بارداری برای کمک به تنظیم هورمون های شما، زیرا سرکوب ترشح هورمون تخمدان می تواند به کنترل علائم و تنظیم دوره های قاعدگی کمک کند.
  • داروهایی که می توانند به تخمدان های شما در تولید و آزادسازی تخمک کمک کنند، اگر بارداری هدف شما باشد.

اختلالات تیروئید

کم کاری تیروئید، زمانی که تیروئید هورمون بسیار کمی تولید می کند، می تواند باعث احساس خستگی مداوم و افزایش وزن شود. پرکاری تیروئید، زمانی که تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند، می تواند منجر به کاهش وزن و احساس انرژی بیش از حد شود.

چه هورمون تیروئید بیش از حد داشته باشید و چه کم، قاعدگی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. می تواند بسیار سبک شود، می تواند برای چندین ماه متوقف شود، یا می تواند بسیار سنگین و دردناک تر از قبل شود. بسیاری از اوقات، علائم مربوط به ناهنجاری های تیروئید با علائم یائسگی اشتباه گرفته می شود. اطلاعات بیشتر در مورد پیش یائسگی را اینجا بخوانید.

مشکلات تولید تیروئید می تواند ناشی از ژنتیک، رشد یا به ندرت سرطان تیروئید باشد، اما بسیاری از اوقات مشکل دیگری وجود ندارد.

علائم ناهنجاری های تیروئید عبارتند از:

  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • ضربان قلب بالا و تپش قلب - بیش از 100 ضربه در دقیقه. (توجه: اگر اغلب بیش از 80 ضربه در دقیقه است، به پزشک خود اطلاع دهید.)
  • کمبود انرژی، خستگی یا مشکل در خواب
  • اضطراب غیر قابل توضیح یا علائم جدید افسردگی
  • کاهش وزن و افزایش وزن
  • گرگرفتگی یا تعریق زیاد
  • لرز، عدم احساس گرما، به خصوص در دست ها و پاها
  • ریزش مو بدون استرس، بارداری اخیر یا سنی که باعث ایجاد لکه های طاسی می شود
  • عضلاتی که بدون علت درد می کنند، به خصوص در ناحیه گردن
  • احساس "مه مغزی"
  • تغییر در بینایی یا ظاهر چشم
  • تورم یا رشد روی گردن

چه چیزی در تشخیص اختلالات تیروئید آزمایش می شود؟

TSH (هورمون محرک تیروئید - "ترموستات" غده تیروئید)، T4، T3 و گاهی اوقات آزمایش های آنتی بادی تیروئید. لطفاً توجه داشته باشید که بارداری، قرص‌های ضدبارداری و مکملی به نام بیوتین می‌توانند بر روی نتایج آزمایش تیروئید تأثیر بگذارند.

درمان اختلالات تیروئید عبارتند از:

  • نسخه هایی برای کاهش سرعت تولید هورمون تیروئید
  • نسخه هایی برای جایگزینی هورمون های تیروئید در زمانی که مقدار مناسبی تولید نمی شود.
  • جراحی برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید

عدم تعادل استروژن

نود و پنج درصد از زنان تا زمانی که به یائسگی نرسند، اختلال قابل توجهی در استروژن ندارند. با این حال، زنان با چربی بدن بسیار کم (مانند ورزشکاران نخبه یا زنان مبتلا به اختلالات خوردن) ممکن است دوره های بسیار سبک یا غیرقابل قاعدگی (آمنوره) را تجربه کنند. استروژن بیش از حد می تواند باعث سنگین و طولانی شدن پریود شود و گاهی اوقات به دلیل بالا بودن سطح چربی بدن ایجاد می شود.

علائم استروژن خیلی کم یا خیلی زیاد عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم یا غایب به دلیل اینکه بدن شما تخمک گذاری نمی کند.
  • رابطه جنسی دردناک
  • نوسانات خلقی، PMS بدتر
  • گرگرفتگی
  • حساسیت سینه
  • افزایش سردرد و میگرن
  • افزایش وزن
  • خستگی

درمان عدم تعادل استروژن

پزشک شما ممکن است بتواند با روشی برای کنترل بارداری هورمونی از این علائم تسکین دهد. تغییرات سبک زندگی مانند تنظیم سطح ورزش و حفظ وزن سالم نیز می تواند کمک کننده باشد.

متعادل نبودن هورمون ها در زنان

عدم تعادل پروژسترون

پروژسترون توسط تخمدان ها (بیشتر بعد از تخمک گذاری هر ماه)، غدد فوق کلیوی، جفت در دوران بارداری تولید می شود.

علائم پروژسترون خیلی پایین عبارتند از:

  • پریود نامنظم یا غایب
  • مشکل در باردار شدن یا ماندن
  • میل جنسی کم
  • افسردگی

برخی از محققان معتقدند که تغییرات ظریف در تولید پروژسترون پس از تخمک گذاری ممکن است به افزایش علائم PMS در برخی از زنان کمک کند. درمان های عدم تعادل پروژسترون عبارتند از:

  • کنترل بارداری با قرص/حلقه/پچ حاوی پروژسترون، آی یو دی پروژسترون (اگر قصد بارداری ندارید)
  • قرص، کپسول یا شیاف پروژسترون برای کمک به بارداری
  • کرم های پروژسترون بدون نسخه: برای علائم خفیف قبل از قاعدگی در نیمه دوم چرخه قاعدگی روی پوست بمالید.

عدم تعادل پرولاکتین

پرولاکتین توسط غده هیپوفیز شما تولید می شود. یکی از دلایلی که بدن شما می تواند بیش از حد پرولاکتین تولید کند، پرولاکتینوما است که یک رشد غیرسرطانی در غده هیپوفیز است. هایپرپرولاکتینمی (پرولاکتین بیش از حد) همچنین می تواند ناشی از بی اشتهایی، بیماری کبد و کم کاری تیروئید باشد.

علائم مصرف بیش از حد پرولاکتین عبارتند از:

  • ترشح از نوک سینه ها در زمانی که باردار نیستید یا در دوران شیردهی هستید یا احساس می کنید که سینه های شما در حال آماده شدن برای تخلیه شیر هستند.
  • سردرد و گاهی اوقات تغییرات بینایی
  • پریودهای نامنظم
  • مشکلات باروری

درمان های پرولاکتین بیش از حد عبارتند از:

  • ارزیابی غده هیپوفیز با ام آر آی
  • داروهایی که می توانند سطوح بالای پرولاکتین را کنترل کنند.
  • جراحی، اگر پرولاکتینوما دارید

خطرات عدم درمان متعادل نبودن هورمون ها در زنان

عدم تعادل هورمونی، زمانی که درمان نشود، چیزی بیش از "نوسانات خلقی آزاردهنده و PMS بد" است. آنها می توانند نشانه هایی باشند که نشان می دهد اتفاق جدی تری - به ندرت، حتی سرطانی - در بدن شما رخ می دهد.

عدم تعادل هورمون ها می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند کلسترول بالا، پوکی استخوان، چاقی، کمبود خواب و غیره شود. اگرچه عدم تعادل هورمونی واقعاً شناسایی شده اغلب نیاز به مداخله پزشکی یا حتی جراحی دارد، یک سبک زندگی سالم می تواند علائم سطح پایین را بهبود بخشد.

تمام تلاش خود را بکنید تا موارد زیر را رعایت کنید:

  • 6-8 ساعت خواب در روز
  • 30+ دقیقه ورزش شدید روزانه
  •  یک رژیم غذایی با کیفیت بالا با پروتئین کافی و چربی های سالم و قند کمتر

شما بهتر از هر کسی می‌دانید که بدنتان چه زمانی احساس عجیب دارد. شاید مثل گذشته انرژی نداشته باشید، خوب نمی خوابید و بدون هیچ دلیل مشخصی احساس اضطراب و افسردگی می کنید. شاید در مکان‌های غیرمعمول موها رشد می‌کنند و موهای سرتان می‌ریزد. شاید وزن شما در حال تغییر است و احساس می کنید نمی توانید کاری که انجام می دهد کنترل کنید - چه افزایش وزن باشد یا کاهش وزن. یا شاید دوره های شما بدتر می شود. تمام این ها را بررسی کنید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/