علائم پرکاری تیروئید | درمان بیماری پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون تیروئید بیش از حد در بدن وجود داشته باشد. به این وضعیت تیروئید پرکار نیز می گویند. این غده تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد، غده ای که در گلو قرار دارد و مسئول ترشح تعدادی از هورمون های مهم است.

پرکاری تیروئید را نباید با کم کاری تیروئید اشتباه گرفت. در حالی که پرکاری تیروئید یک تیروئید پرکار را توصیف می کند، کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید ضعیف عمل کند.

علائم پرکاری تیروئید

علائم و درمان کم کاری تیروئید بسیار متفاوت از پرکاری تیروئید است. پرکاری تیروئید می تواند ناشی از سرطان گلو، بیماری گریوز، ید اضافی و سایر شرایط باشد.

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • کاهش وزن
  • افزایش اشتها
  • قاعدگی نامنظم
  • خستگی
  • نازک شدن مو
  • افزایش تعریق
  • اسهال
  • تحریک پذیری
  • مشکلات خواب

پرکاری تیروئید همچنین می تواند منجر به تورم غده تیروئید شما شود به این حالت گواتر می گویند. پرکاری تیروئید اغلب با داروهای ضد تیروئید درمان می شود که تولید بیش از حد هورمون تیروئید را متوقف می کند.

اگر داروهای ضد تیروئید وضعیت غده تیروئید را بهبود ندهند، پرکاری تیروئید را می توان با ید رادیواکتیو درمان کرد. در برخی موارد، غده تیروئید ممکن است با جراحی برداشته شود.

علاوه بر درمان های پزشکی، برخی از درمان های طبیعی پرکاری تیروئید ممکن است کمک کننده باشد. اگرچه آنها نباید جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک شوند، اما ممکن است مدیریت علائم پرکاری تیروئید را آسان تر کنند.

قبل از اینکه چیزی برای تکمیل برنامه درمانی خود اضافه کنید، با پزشک خود صحبت کنید.چه چیزی بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم
یکی از راه های کنترل پرکاری تیروئید داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

اگر پرکاری تیروئید دارید، ممکن است پزشک قبل از شروع درمان دارویی، یک رژیم غذایی کم ید تجویز کند. این باعث افزایش اثربخشی درمان می شود.

طبق گفته انجمن تیروئید آمریکا، رژیم غذایی کم ید به این معنی است که باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • نمک ید دار
  • غذای دریایی
  • محصولات لبنی
  • مقدار زیاد مرغ یا گوشت گاو
  • مقادیر زیاد محصولات غلات (مانند نان، ماکارونی و شیرینی)
  • زرده تخم مرغ

علاوه بر این، باید از محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا، سس سویا و دانه های سویا خودداری کنید. این به این دلیل است که تحقیقات سال 2006 نشان می دهد که سویا می تواند در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کند.

اجتناب از ید در پرکاری تیروئید

علاوه بر اجتناب از غذاهای فوق، مهم است که از ید اضافی نیز خودداری کنید. ید را می توان در مکمل های گیاهی یافت، حتی اگر روی برچسب آن ذکر نشده باشد. به یاد داشته باشید که حتی اگر یک مکمل بدون نسخه در دسترس باشد، باز هم می تواند اثرات مضری بر بدن شما داشته باشد.

وقتی صحبت از ید می شود، تعادل ضروری است. در حالی که ید بیش از حد می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود، کمبود ید می تواند باعث کم کاری تیروئید شود. هیچ دارویی ید مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان این کار را تجویز کند.

پرکاری تیروئید

داروهای مناسب برای پرکاری تیروئید

ال کارنیتین

یک مکمل طبیعی که ممکن است به درمان اثرات پرکاری تیروئید کمک کند، ال کارنیتین است. ال-کارنیتین یک مشتق اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. اغلب در مکمل های کاهش وزن یافت می شود.

همچنین در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود. در اینجا با فواید ال کارنیتین آشنا شوید.

کارنیتین از ورود هورمون های تیروئید به سلول های خاص جلوگیری می کند. مطالعه ای در سال 2001 نشان می دهد که ال-کارنیتین می تواند علائم پرکاری تیروئید از جمله تپش قلب، لرزش و خستگی را معکوس کرده و از آن جلوگیری کند.

در حالی که این تحقیق امیدوارکننده است، مطالعات کافی برای تأیید اینکه آیا ال-کارنیتین یک درمان موثر پرکاری تیروئید است وجود ندارد.

بوگلویید

بوگلوید گیاهی است که در طول تاریخ برای درمان بیماری های قلبی و ریوی استفاده می شده است. برخی منابع نشان می‌دهند که حشره سرکوب‌کننده تیروئید است - یعنی عملکرد غده تیروئید را کاهش می‌دهد.

متأسفانه، اطلاعات کافی برای تأیید اینکه آیا این یک درمان مؤثر برای پرکاری تیروئید است یا خیر، وجود ندارد.

اگر تصمیم به استفاده از مکمل‌های گیاهی مانند حشره دارید، دستورالعمل‌های سازنده را برای دوز و دفعات مصرف دنبال کنید و قبل از شروع هر کاری جدید با پزشک خود صحبت کنید.

B-complex یا B-12

اگر پرکاری تیروئید دارید، احتمال کمبود ویتامین B-12 نیز وجود دارد. کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به احساس خستگی، ضعف و سرگیجه شود.

اگر کمبود ویتامین B-12 دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مکمل B-12 یا تزریق B-12 را مصرف کنید. در حالی که مکمل های ویتامین B-12 می توانند به شما در مدیریت برخی از این علائم کمک کنند، آنها پرکاری تیروئید را به تنهایی درمان نمی کنند.

اگرچه ویتامین های B-12 و B-complex بدون نسخه در دسترس هستند، بهتر است قبل از افزودن یک مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

سلنیوم

برخی از تحقیقات منبع معتبر نشان می دهد که سلنیوم می تواند برای درمان علائم پرکاری تیروئید استفاده شود. سلنیوم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در آب، خاک و غذاهایی مانند آجیل، ماهی، گوشت گاو و غلات وجود دارد. همچنین می توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد.

بیماری گریوز، شایع ترین علت پرکاری تیروئید، با بیماری چشمی تیروئید (TED) مرتبط است که با سلنیوم قابل درمان است. البته به یاد داشته باشید که همه افراد مبتلا به پرکاری تیروئید TED ندارند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سلنیوم به تنهایی درمان موثری برای پرکاری تیروئید نیست. به طور کلی، این تحقیق مختلط است.

بهتر است قبل از مصرف مکمل هایی مانند سلنیوم با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد و سلنیوم نباید همراه با برخی داروها مصرف شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه، گیاهی از خانواده نعناع، ​​تصور می‌شود که درمان بیماری گریوز باشد. در تئوری، این به این دلیل است که هورمون محرک تیروئید (TSH) را کاهش می دهد.

با این حال، تحقیقات کافی در مورد این ادعا وجود ندارد. شواهد کافی برای ارزیابی اینکه آیا بادرنجبویه به طور موثر پرکاری تیروئید را درمان می کند وجود ندارد. بادرنجبویه را می توان به صورت چای یا به صورت مکمل مصرف کرد. نوشیدن یک فنجان چای بادرنجبویه حداقل ممکن است به عنوان یک تکنیک مدیریت استرس شفابخش باشد.

اسانس اسطوخودوس و چوب صندل

در حالی که بسیاری از مردم سوگند یاد می کنند که از روغن های ضروری برای مدیریت علائم پرکاری تیروئید استفاده کنند، تحقیقات کافی در مورد این ادعا وجود ندارد.

به عنوان مثال، اسانس های اسطوخودوس و چوب صندل می توانند احساس اضطراب را کاهش دهند و به شما در احساس آرامش کمک کنند. این ممکن است به شما در مبارزه با عصبی بودن و بی خوابی که هر دو از علائم پرکاری تیروئید هستند کمک کند.

فراتر از آن، تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد روغن‌های ضروری می‌توانند به درمان پرکاری تیروئید کمک کنند.

گلوکومانان

یک فیبر غذایی، گلوکومانان به شکل کپسول، پودر و قرص یافت می شود. اغلب از ریشه گیاه کنجاک گرفته می شود.

یک مطالعه امیدوارکننده در سال 2007 نشان می‌دهد که گلوکومانان می‌تواند برای کاهش سطح هورمون‌های تیروئید در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید استفاده شود، اما شواهد بیشتری مورد نیاز است.

غذای آماده

پرکاری تیروئید به طور کلی نیاز به درمان و نظارت پزشکی دارد.

در حالی که این درمان‌های طبیعی ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کنند و مکمل داروهای تیروئید باشند، نمی‌توانند جایگزین آن شوند.

خوب غذا خوردن، ورزش، و تمرین مراقبت از خود و مدیریت استرس همگی می توانند کمک کننده باشند. هنگامی که با دارو و سبک زندگی سالم مدیریت شود، عملکرد تیروئید می تواند به حالت عادی بازگردد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/