تاثیر شگفت انگیز موسیقی بر زایمان طبیعی

pregnant_woman_with_headphones.jpg.838x0_q80__1531148016_48072

همانطور که می‌دانید انجام زایمان طبیعی یکی از مراحل حیاتی حاملگی همه زنان است. به همین دلیل، ادعا می‌شود که هدایت صحیح بیمار توسط پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما به منظور انجام زایمان طبیعی بسیار مهم می‌باشد. معمولا در حالت ایده‌آل، همه مادران باردار می‌خواهند تا علاوه بر آرام و راحت بودن روند زایمان طبیعی، نوزاد خود را سالم به دنیا بیاورند. بنابراین، گوش دادن به موسیقی موردعلاقه مادر می‌تواند به عنوان یک داستان عاشقانه عمل کرده و باعث آرامش و کاهش استرس در این لحظه ضروری گردد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، در مورد تاثیر موسیقی در روند انجام عمل زایمان زنان صحبت خواهد شد.

آیا موسیقی تاثیری در روند زایمان طبیعی دارد؟

به نظر می‌رسد بسیاری از تکنیک‌های جدیدی که توسط پزشکان مجرب در سال های اخیر در مورد انجام عمل زایمان طبیعی مطرح شده است، به منظور تولد ایمن و راحت نوزادان می‌باشد. در واقع، این کارها  با هدف آرامش و ایجاد هماهنگی در بدن زنان  طراحی شده و به نوبه خود روند زایمان طبیعی و تولد نوزاد را برای مادر آسان می‌کند. به عنوان یک زن باردار یادتان باشد که گوش دادن به موسیقی، چیزی است که در یک لحظه، سبب ارامش مادر باردار شده و در لحظه دیگر، به علت بالا بودن تن موسیقی یا ناخوشایند بودن صدای خواننده، برای او بسیار خسته‌کننده باشد.

اما یافته‌های محققان در این مورد نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در واقع می‌تواند برای انجام راحت روند زایمان طبیعی به زنان کمک کند. این حالت به این دلیل است که ما فقط به خود موسیقی گوش نمی‌دهیم، بلکه با آن ارتباط برقرار کرده و آن را کاملا احساس می‌کنیم! با توجه به این توضیحات، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان فکر می‌کنند که گوش دادن به انواع موسیقی‌ها، بخش‌هایی از ذهن مادر باردار را تحریک کرده و در کنار آن، تجارب شادی را به فرد ارائه می‌دهد که به نوبه خود، درد ناشی از روند طبیعی زایمان را در بدن مادر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. علاوه بر این موارد، شنیدن موزیک به عنوان یک درمان اساسی در کاهش اضطراب زنان باردار بسیار موثر است، زیرا می‌تواند به زنان کمک کند تا میزان استرس خود را در حین انجام عمل زایمان طبیعی کاهش داده و کمتر در معرض درد باشند.

مزایای شگفت‌انگیز موسیقی در هنگام زایمان طبیعی:

 گوش دادن به موسیقی در طول انجام زایمان طبیعی به دلایل مختلفی می‌تواند بسیار مفید باشد. تولد نوزاد برای مادر باردار یک سفر طولانی و خسته‌کننده تلقی می‌شود. به همین دلیل، گوش دادن به برخی از موسیقی‌های آرام می‌تواند ذهن مادر را در هنگام انجام این عمل منحرف کرده و به او کمک کند تا فرزند خود را با راحتی کامل به دنیا بیاورد. علاوه بر این موارد، شنیدن موسیقی آشنا در هنگام انجام عمل زایمان طبیغی می‌تواند به مادر باردار کمک کند تا در طول فرآیند زایمان احساسات خود را کنترل کند، مخصوصا در زنانی که برای اولین بار مادر شدن را تجربه می‌کنند، این کار می‌تواند بسیار موثر باشد.

نکته مهم دیگر در مورد زایمان طبیعی این است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند بدن فرد باردار را تشویق به حرکت کرده و به نوبه خود، تولد سریع نوزاد را به دنبال داشته باشد.

 همچنین، آرامش بخشیدن به زنان با گوش دادن به آهنگ‌های موردعلاقه خود می‌تواند سبب کاهش درد در بدن آن‌ها شده و میزان اضطراب و استرس این افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نحوه استفاده از موسیقی در طول انجام زایمان طبیعی:

گوش دادن به موسیقی موردعلاقه خود در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی یک ایده عالی برای تحمل درد و رسیدن به انگیزه در زنان باردار است. همچنین، آرامش فرد را در طول زایمان طبیعی به خوبی تامین خواهد نمود. در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای کمک به راحتی عمل تولد نوزاد در هنگام  شروع عمل زایمان طبیعی ارائه شده است، که عبارتند از:

  • انتخاب لیستی از انواع موسیقی‌ها:

شما به عنوان یک زن باردار می‌توانید لیستی از  آهنگ‌ها آماده را در اینترنت پیدا کنید. اما فراموش نکنید که انتخاب شخصی شما در این مورد بهترین کار است. هر فردی مجموعه‌ای از آهنگ‌های متفاوت را دوست دارد، بنابراین بهتر است خود مادر آهنگ‌هایی را انتخاب کند که در هنگام گوش دادن به آن‌ها احساس راحتی و آرامش نماید. با توجه به این توضیحات، بهتر است هر زن حامله‌ای لیستی از آهنگ‌های موردعلاقه خود را انتخاب نموده و چند نسخه CD از آن‌ها را در خانه نگهدارد. علاوه بر این موارد، زنان حامله باید آهنگ‌هایی را انتخاب کنند که لبخند را به روی صورت آن‌ها آورده و آرام و آرام سبب کاهش اضطراب و استرس شود.

  • گوش دادن به موسیقی در طول انجام عمل زایمان طبیعی:

همانطور که قبلا هم گفته شد گوش دادن به موسیقی در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی برای کاهش درد و اضطراب و تولد سریع نوزاد بسیار موثر است، البته اگر فهرست انتخابی شما قبل از شروع کار زایمان توسط خودتان آماده شده و به آن‌ها گوش داده باشید. انجام این کار قبل از شروع درد زایمان طبیعی به شما کمک می‌کند که به راحتی به آن‌ها عادت کنید. بنابراین اگر به عنوان یک زن باردار تصمیم  دارید زایمان خود را در یک بیمارستان خاص و با استفاده از موسیقی انجام دهید، حتما در مورد تصمیم خود با پزشک معاجتان صحبت کنید.

در نهایت، به عنوان یک خانم باردار فراموش نکنید که گوش دادن به موسیقی در هنگام انجام عمل زایمان طبیعی باید با حذف تمام صداهای اضافی اطراف و یا وسایل همراه باشد، زیرا انجام مکالمات مختلف در محیط اطراف بیمار ممکن است ذهن فرد را منحرف نموده و در حین انجام عمل زایمان او را دچار اشتباه کند. بنابراین در چنین شرایطی، اگر تمام شرایط ذکرشده برای بیمار محیا نباشد، او می‌تواند با استفاده از یک هدفون  دستی برای پخش موسیقی موردعلاقه خود استفاده کند تا در طول کار زایمان بدون مزاحمت، به آهنگ‌های خود گوش دهد.

استفاده از موسیقی به عنوان یک فرآیند کاهش‌دهنده درد در هنگام زایمان طبیعی عمل کرده و اگر هم نتواند سودمند باشد، هیچ عارضه‌ای برای فرد به همراه نخواهد داشت!

با انجام این کارها زایمان طبیعی راحتی داشته باشید

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/