مراحل رشد کودک 9 ماهه | خوابِ شب بیشتر می شود

مرحل رشد کودک 9 ماهه

با ورود به نه ماهگی، کودک شما فقط چند ماه تا یک سالگی فاصله دارد. این دوره، سنی است که نه تنها کودک شما میتواند چهار دست و پا راه برود، بلکه با پشتیبانی شما و پدرش میتواند بر روی پاهای خود بایستد. علاوه بر این موارد، کودک 9 ماهه میتواند کارهای دیگری انجام دهد؛ از جمله اینکه شما و پدرش را برای اولین بار "ماما و دادا" بخواند. فرزند 9 ماهه شما شایان ستایش است، این‌طور نیست؟

چندین نقطه عطف اساسی در 9 ماهگی نوزادان وجود دارد که نشانگر روند رشد سالم آنها است. در ادامه این مقاله، تمام نقاط عطف جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی را که میتوانید در 9 ماهگی فرزند خود مشاهده کنید، ذکر شده است.

مراحل رشد کودک 9 ماهه

فرزند شما، در روزهای گذشته میتوانست فاصله کمی را به صورت چهار دست و پا طی کند؛ او اکنون، بعد از نشستن، میتواند مسافت های طولانی تری را با سرعت بالا، بخزد. همچنین، او با پشتیبانی شما میتواند بر روی پاهای خود ایستاده و چند قدم بردارد. علاوه بر این موارد، کودک 9 ماهه قادر خواهد بود تا کلمات اساسی مانند "ماما" و "دادا" یا کلمات تک هجایی اساسی را بیان کند. جالب است بدانید که کودک با ورود به ماه 9 از زندگی خود میتواند کلمه "نه" را درک کرده و کلمات ساده ای مانند "بله"، "بیا" و "برو" را تفسیر کند.

کودک 9 ماهه دامنه وسیع تری از اقدامات و حرکات شما را تقلید کرده و تکرار میکند. همچنین، قدرت دید او برای دیدن اشیا دورتر بهبود می یابد. فرزند شما میتواند اشیاء را به خواست خود، در دستهایش نگه داشته و رها کند. علاوه بر این موارد، کودک 9 ماهه میتواند اسباب بازی های موردعلاقه خود را بشناسد. لازم است بدانید که کودک 9 ماهه میتواند اشیاء را از یک دست به دست دیگر داده یا اشیاء را درون یک ظرف قرار دهد. در نهایت، او ممکن است با دیدن افراد غریبه، عصبانی شده یا خجالت بکشد.

نقاط عطف در روند رشد کودک 9 ماهه

نقاط عطف در روند رشد کودک 9 ماهه را میتوان در سه دسته شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی طبقه بندی کرد. هر دسته از این تغییرات مجموعه دستاوردهای منحصربه‌ فردی را دارند. مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

نقاط عطف رشد شناختی کودک 9 ماهه

این دسته از نقاط عطف مربوط به تفکر تحلیلی کودک، خردمندی و قدرت ذهنی او میباشند. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر است:

  • میتواند حرکات و صداها را کپی کند: برای کپی کردن یک ژست یا تکرار یک صدای خاص، میزان مشخصی از توانایی شناختی لازم است؛ که در مراحل رشد کودک 9 ماهه نوزاد شما قادر به انجام چنین کارهایی خواهد بود. وقتی والدین به کودک 9 ماهه نگاه میکنند و از او میخواهند تا یک ژست یا صدا را کپی کند، نوزاد این موضوع را درک کرده و آن کار را انجام می-دهد.
  • صداهای تک هجایی اساسی را تولید میکند: کودک 9 ماهه نه تنها صداها را کپی میکند، بلکه برخی کلمات ساده را نیز تکرار میکند. در مراحل رشد کودک نه ماهه اگرچه او میگوید "ماما" و "دادا"؛ اما ممکن است این کلمات را به پدر و مادر خود نسبت ندهد.
  • درک "نه": کودک 9 ماهه میفهمد که "نه" یک دستورالعمل منفی است و از این کلمه پیروی میکند. در واقع، او هدف از این کلمه را تشخیص میدهد و ممکن است از انجام کاری که موجب "نه" گفتن والدین خود میشود، بپرهیزد.
  • اشاره کودک 9 ماهه به شی یا شخص موردعلاقه خود: در روند رشد نوزاد 9 ماهه قادر است تا به شی یا فرد موردعلاقه خود اشاره کند؛ به عنوان مثال، وقتی او بخواهد، میتواند به اسباب بازی یا ماده غذایی موردعلاقه خود اشاره كند. علاوه بر این موارد، نوزادان میتوانند در پاسخ به "خداحافظی" دیگران، دست خود را بچرخانند.
  • بازی های پوستی یا پنهان کردن اشیا را دوست دارد: کودک 9 ماهه به لطف حافظه تیز خود، پیدا کردن اشیاء و افراد آشنا را دوست دارد. او میداند که یک شی دقیقاً در کجا پنهان شده است. در واقع، نوزادان در نه ماهگی از رشد فكری برخوردارند تا بفهمند كه یك شی پنهان از بین نرفته؛ فقط در جایی پنهان شده است.

روند رشد کودک 9 ماهه

نقاط عطف رشد جسمی کودک 9 ماهه

 این دسته از تغییرات شامل نقاط عطف مربوط به رشد فیزیکی و مهارتهای حرکتی کودک 9 ماهه است. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • خزیدن کودک 9 ماهه: مهمترین نقطه عطف رشد جسمی کودک 9 ماهه، خزیدن است. تا ماه نهم بعد از تولد، نوزاد باید به راحتی بتواند چهار دست و پا راه برود. در واقع، وقت آن رسیده است که خانه خود را برای حرکت فرزندتان ایمن کنید.
  • بدون پشتیبانی دیگران مینشیند: در مراحل رشد کودک نه ماهه فرزند شیرخوار شما به راحتی میتواند بچرخد و در حالت نشسته قرار گیرد. همچنین، او میتواند برای مدت طولانی تری بنشیند و به لطف داشتن عضلات کمر قوی تر، بازی در هنگام نشستن را دوست خواهد داشت.
  • میتواند به کمک والدین خود بایستد: لازم است بدانید که ماهیچه های پاهای کودک 9 ماهه قوی تر از گذشته هستند و میتوانند تا حدودی از وزن بدن پشتیبانی کنند. بر این اساس، فرزند شما میتواند با پشتیبانی دیگران بایستد و با تکیه بر پشتیبانی شما به ایستادن خود ادامه دهد.
  • لمس انگشت شست و اشاره: جالب است بدانید که انگشت شست و اشاره کودک 9 ماهه هم اکنون میتوانند یکدیگر را لمس کنند تا به عنوان یک چنگک طبیعی برای کودک، جهت برداشتن اشیاء کوچک استفاده شوند. این چنگک برای برداشتن غذاهای انگشتی و قرار دادن آنها در دهان نوزاد استفاده میشود؛ بنابراین، وقت آن رسیده است که شما برای جلوگیری از خطر خفگی، اشیاء کوچک را دور در دسترس کودک 9 ماهه خود نگه دارید.
  • رفلکس چتر نجات را یاد میگیرد: این حرکت، رفلکس بدن است که در هنگام حرکت سر، دستها را به سمت جلو میکشد. در واقع، این روش برای جلوگیری از آسیب دیدگی سر در صورت افتادن نوزاد مورد استفاده قرار میگیرد. در مراحل رشد کودک نه ماهه به طور طبیعی این حرکت دفاعی را یاد میگیرد.
  • از بازوها و دست های خود استفاده میکند: کودک 9 ماهه شما یاد میگیرد که اسباب بازی ها را در برابر خود قرار داده و دستهای خود را ببندد. علاوه بر این مورد، نوزادان در نه ماهگی نه تنها میتوانند اشیاء را از یک دست به دست دیگر منتقل کنند، بلکه میتوانند آنها را در مسافتهای کوتاهی پرتاب کنند.
  • چشم های کودک میتواند اشیاء در حال حرکت را ردیابی کند: لازم است بدانید که ماهیچه های چشم کودک 9 ماهه که حرکت چشمها را کنترل میکنند، قوی تر شده اند و به نوزاد اجازه میدهند تا اشیاء متحرک را ردیابی کنند. در واقع، فرزند شما مشاهده ماشین اسباب بازی متحرک یا پارچه در حال سقوط را از دست نمیدهد و ممکن است به چیزی که به طور تصادفی افتاده است، اشاره کند! با توجه به بهبود روند رشد عقل کودک 9 ماهه، او میتواند فاصله بین اشیاء را بهتر از گذشته درک کند.
  • یک ساعت اضافی در شب میخوابد: نوزادان روزانه 14 ساعت میخوابند. کودک 9 ماهه شما ممکن است یک ساعت کمتر در روز بخوابد، اما با خواب طولانی تر در شب، این کمبود را جبران کند.

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی کودک 9 ماهه

علاوه بر توانایی های شناختی و جسمی، کودک 9 ماهه باید مهارت های پیوند اجتماعی، رفتاری و عاطفی خود را نیز توسعه دهد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • دوست دارد تا نزدیک مراقبان اولیه خود باشد: فرزند کوچک ترجیح میدهد که در نزدیکی شما یا پدرش باشد و وقتی از شما دور شود، گریه میکند.
  • عصبانیت کودک در صورت مشاهده افراد غریبه: هنگامی که کودک 9 ماهه شما چهره جدیدی را ببیند، دچار وحشت شده و گریه میکند؛ به این اضطراب "جدایی" گفته میشود. جالب است بدانید که فرزند شما حتی از آغوش افراد غریبه دوست داشتنی نیز به سمت شما می آید.
  • اسباب بازی موردعلاقه خود را نشان میدهد: ممکن است متوجه شوید که علیرغم اسباب بازی جدید در اطراف کودک 9 ماهه، او با یک اسباب بازی خاص بازی میکند. این امر به این دلیل است که با ورود به نه ماهگی، نوزاد اولویت خود را برای موارد خاص به اوج رسانده است.
  •  عاشق گذراندن وقت با چهره های آشنا است: کودک 9 ماهه وقتی در جمع والدین و سایر سرپرستان اصلی مانند مادربزرگ و مادربزرگ قرار دارد، خوشحال است. او اکنون میفهمد که مراقبان او واحدی یکپارچه را میسازند که ما آن را به عنوان خانواده میشناسیم. نوزاد درک میکند که در کنار افراد خانواده، همیشه غذا و امنیت وجود دارد. به همین دلیل، اکنون زمان سرگرمی کودک 9 ماهه با افراد خانواده خود است، زیرا کودک با آنها شاد بوده و همیشه آماده بازی بعدی است.

مراحل رشد کودک 9 ماهه

نگرانی از مراحل رشد کودک 9 ماهه

چه زمانی باید در مورد روند رشد کودک 9 ماهه نگران باشید؟ لازم است بدانید که اگر کاستی هایی در روند رشد کودک 9 ماهه شما وجود داشته باشد، مانع رشد فعلی و سلامت او در زندگی آینده خواهد شد. برخی از مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • قادر به نشستن و خزیدن نباشد: خزیدن و نشستن نشانه های اصلی روند رشد کودک 9 ماهه هستند. اگر فرزند شما قادر به نشستن یا خزیدن نیست، او با اختلالی در روند رشد خود روبرو است و نیاز به مداخله فوری پزشک متخصص اطفال دارد.
  • نمیتواند با پشتیبانی والدین خود بایستد: کودک 9 ماهه وزن کمی را روی پاهای خود تحمل میکند و بقیه را روی تکیه گاه قرار میدهد. در واقع، اگر او علیرغم حمایت والدین خود نتواند بایستد، به احتمال زیاد با مشکلاتی در روند توسعه فیزیکی خود روبرو است.
  • هیچ صدایی ایجاد نمیکند: اگر کودک 9 ماهه به طور غیرطبیعی ساکت است و اصلاً صدایی ایجاد نمیکند، میتواند تأخیر در روند رشد او را نشان دهد.
  • عدم تشخیص چهره های آشنا: در 9 ماهگی، کودک شما میتواند چهره های آشنا را بشناسد و با لبخند آنها را تصدیق کند؛ به عنوان مثال، هنگامی که والدین از محل کار به خانه باز میگردند، کودک هیجان انگیز میشود. همچنین، وقتی او پدربزرگ و مادربزرگ خود ملاقات کند، چهره اش شاد میشود، زیرا نوزاد به یاد می آورد که آخرین بار با آنها تفریح کرده است. عدم توجه به حضور افراد آشنا بدان معنی است که کودک 9 ماهه نتوانسته است چهره ها را به خاطر آورد. این اتفاق نشانگر بروز اختلال در روند رشد فرزند شما است.
  • قادر به نگه‌داشتن هر چیزی در دستهای خود نیست: اگر کودک 9 ماهه به درک درستی از دست نرسد، نمیتواند خودش غذا را بخورد. این موضوع نشان میدهد که احتمالاً فرزند شما با یک مشکل رشدی روبرو است.

کودکی که دچار تأخیر در رشد شده است، با اندامهای سفت یا افتاده، حرکت عضله محدود و عدم هماهنگی بین گردن و سر در هنگام بلند شدن روبرو میشود. آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه میکند که نوزادان خود را برای تشخیص تأخیر در رشد نزد پزشک متخصص اطفال ببرند.

نکات ساده برای بهبود روند رشد کودک 9 ماهه

در ادامه این مقاله، چند روش ساده و مفید برای بهبود روند رشد کودک 9 ماهه شما ارائه شده است که مهمترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • بگذارید کودک 9 ماهه بازی کند: بازی، بهترین روش برای ورزش عضلات کودک 9 ماهه و کمک به آنها برای رشد بهتر است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما زیاد بازی میکند و بازی، جزئی از زندگی روزمره او شده است. برای این منظور، دستورالعمل هایی مانند "ارسال توپ به مادر" یا "پرتاب آن" را به فرزند خود بدهید. بازی با هم، مهارتهای شناختی و جسمی کودک را تحریک کرده و به رشد بهتر او کمک میکند. همچنین، فرزند خود را به بازی در هنگام نشستن تشویق کنید، زیرا این کار باعث تقویت عضلات کمر فرزند شما میشود.
  • کتابهایی را برای کودک 9 ماهه را بخوانید و در بیرون از خانه با او گشت و گذار کنید: جالب است بدانید که کودک نه ماهه عاشق کتابهایی با رنگ روشن است. بر این اساس، برنامه خواندن کتاب برای فرزند خود را داشته باشید و کل کتاب را برای او بخوانید. این فعالیت به تحریک دید کودک کمک میکند. همچنین، در پارک قدم بزنید، زیرا این کار به کودک کمک میکند تا بسیاری از رنگهای طبیعی را در طبیعت ببیند.
  • مکالمات اساسی و در عین حال معنی دار با کودک 9 ماهه داشته باشید: به اشیاء اطراف خود اشاره کرده و نام آنها را با کودک 9 ماهه خود به اشتراک بگذارید ("این یک مبل است"). همچنین، حرکات را به او نشان دهید و معانی آنها را بگویید ("بگو خداحافظ"). کودک شما ممکن است عبارت دقیق را تکرار نکند، اما میتواند صدای این عبارت را بعدها به خاطر بیاورد.
  • بگذارید کودک خود تغذیه کند: انواع مختلفی از غذاهای انگشتی را در جلوی فرزند کوچک خود قرار دهید و بگذارید هر قطعه را برای تغذیه خود انتخاب کند. این فعالیت به فرزند شما کمک میکند تا با استفاده از انگشتان خود که باعث رشد سایر انواع موقعیت های گرفتن در آینده میشود، تمرین کند؛ اما برای جلوگیری از خطر خفگی، مراقب او باشید.
  • وقت خانوادگی با کودک 9 ماهه داشته باشید: یک روز را با تمام خانواده سپری کنید. به رابطه نوزاد با شخص دیگر اشاره کنید ("این عمه است"). کودک کوچک خود را با صورت های اطرافیان آشنا کنید؛ این روند به او کمک میکند تا اطرافیان را بهتر به خاطر بسپارد.

در نهایت به یاد داشته باشید که اگر کودک 9 ماهه شما خوشحال و سالم باشد، نقاط عطف رشدی را در زمان مشخص خود به دست می آورد. با این حال، هرگز احساس تردید نکنید؛ کودک خود جهت بررسی روند رشد فیزیکی و شناختی نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. تشخیص زود هنگام تأخیر در روند رشد نوزادان میتواند به کاهش اثرات آن در زندگی آینده کمک شایانی کند.

رشد جسمی کودک 9 ماهه

رشد جسمی کودک 9 ماهه

رشد جسمی یکی از مراحل رشد کودک 9 ماهه است. دختران در 9 ماهگی معمولان 8.5 کیلوگرم وزن و 70.1 سانتی متر قد دارند. وزن پسران در 9 ماهگی هم 8.9 کیلوگرم و قدشان 71.8 سانتی متر است.

مراحل رشد کودک 9 ماهه چگونه است؟

در روند رشد کودک نه ماهه، کودک می‌تواند بدون کمک بنشیند، پدر و مادر و اطرافیان نزدیک را به خوبی می‌شناسد و کلماتی مانند ماما و بابا را ادا می‌کند.

علائم تاخیر در روند رشد کودک 9 ماهه چیست؟

اگر کودک نمی نشیند یا نمی‌خزد، اگر هیچ صدایی از خود در نمی آورد، اگر چهره‌ها را تشخص نمی‌دهد و قادر به نگه داشتن دستهایش نیست این علائم از نشانه های تاخیر در مراحل رشد کودک 9 ماهه است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/