بهترین شربت آهن برای کودکان کم خون

شربت-آهن-برای-کودکان-کم-خون

کم خونی ناشی از فقر آهن بیشترین آسیب را به نوزادان و کودکان وارد می‌کند، زیرا آهن ضروری‌ترین عنصر برای رشد و تکامل اندام‌ها و بافت‌های حیاتی در بدن است و اگر به اندازه کافی برای بدن در دسترس نباشد، سبب رشد کند، آهسته و حتی ناقص برخی بخش‌های مهم مانند مغز، قلب، ماهیچه‌ها و شش‌ها می‌شود.

به همین دلیل پزشکان همواره به مصرف مکمل‌های آهن برای کودکان تاکید دارند و والدین نگران نیز دائماً به دنبال بهترین شربت آهن برای کودکان کم خون هستند. اگر شما هم هنوز در این انتخاب سردرگم هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که کمبود آهن چه عوارضی برای کودک دارد؟ کم خونی در کودکان چگونه قابل تشخیص است؟ و چه سنی بهترین زمان شروع مصرف شربت یا قطره آهن برای نوزاد است؟ در نهایت نیز دو نمونه از بهترین مکمل‌های آهن برای کودکان کم خون را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا کودکان به مصرف مکمل و شربت آهن نیاز دارند؟

ضرورت مصرف مکمل آهن برای کودکان به دلیل نقش مهمی است که این عنصر در بدن ایفا می‌کند. مهم‌ترین نقش آهن در بدن، کمک به اکسیژن رسانی از خون است. اکسیژن رسانی، اصلی‌ترین وظیفه خون در بدن، به وسیله پروتئین هموگلوبین انجام می‌شود که وظیفه حمل مولکول های اکسیژن را به عهده دارد. این پروتئین از دو بخش هِم و گلوبین به وجود آمده است. بخش هِم که از 4 اتم آهن تشکیل شده است، جایگاه مولکول های اکسیژن در پروتئین هموگلوبین است.

اگر آهن در بدن کم باشد، گروه هم نیز تشکیل نخواهد شد. در نتیجه اصلی‌ترین ارگان حمل اکسیژن در بدن یعنی پروتئین هموگلوبین، ناقص تشکیل شده یا اصلاً تشکیل نمی‌شود. در نتیجه اندام‌های در حال رشد در نوزاد مانند مغز، قلب، سیستم ایمنی، شش‌ها و... بدون تغذیه مانده و از رشد سالم باز می‌مانند.

علاوه بر این، آهن در فرآیند تکامل سلول‌های سیستم ایمنی و فعال شدن آن‌ها، فرآیند تولید پروتئین ها و آمینو اسیدهای حیاتی بدن (مانند کلاژن و الاستین)، تولید هورمون‌های جنسی و انتقال دهنده‌های عصبی و تولید و فعالیت صدها آنزیم حیاتی در بدن نقش اساسی دارد.

چرا کودکان به مصرف مکمل و شربت آهن نیاز دارند؟

در نتیجه مصرف مکمل آهن برای کودکان کم خون، می‌تواند نیاز بدن آن‌ها را برای رشد صحیح برطرف کند. شربت آهن سندروس بهترین شربت آهن ایرانی برای کودکان کم خون است که توسط بسیاری از متخصصان تجویز می‌شود. این شربت علاوه بر آهن، مقدار کافی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و فولیک اسید را نیز در اختیار کودک شما قرار می‌دهد. این ترکیبات علاوه بر کمک به جذب بهتر آهن، به رشد بهتر پوست و مو و رفع مشکلات گوارشی در کودکان نیز کمک می‌کنند. شربت آهن سندروس را هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند استفاده کنند.

کم خونی و کمبود آهن چه عوارضی برای فرزند شما ایجاد می‌کند؟

اولین عارضه‌ای که در بدن کودکان کم خون به وضوح قابل مشاهده است، ضعف سیستم ایمنی است. زیرا بدن کودکان بیش از همه در معرض عوامل بیماری زا است و سیستم ایمنی بدن او برای عملکرد درست نیاز به خون، اکسیژن کافی و در نهایت آهن کافی دارد. در کودکان کم خون دائماً شاهد بروز بیماری‌های شایعی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا، دلپیچه و دل درد هستیم. سایر عوارضی که در صورت ادامه کم خونی ممکن است گریبان گیر کودک شود شامل موارد زیر است:

  • اختلالات رفتاری
  • تأخیر در مهارت‌های حرکتی
  • عدم تعادل هورمون‌های جنسی
  • بی اشتهایی
  • ضعف و بی حالی دائمی
  • ضعف ماهیچه‌ها
  • ضربان قلب بالا
  • کند شدن روند رشد (وزن گیری آهسته)
  • سرگیجه و سردرد

کم خونی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کودکان با وضعیت‌های مختلفی به دنیا می‌آیند. زمان به دنیا آمدن، یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد کم خونی و کمبود آهن در کودکان را دارد. زیرا جنین در سه ماه آخر بارداری آهن کافی را از بدن مادر دریافت می‌کند. بنابراین نوزادان زودرس از ابتدای تولد با کمبود آهن و در نتیجه کم خونی به دنیا می‌آیند.

کم خونی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علاوه بر نوزادان زودرس، کودکانی با شرایط زیر نیز به احتمال زیاد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند:

  • کمبود آهن مادر در دوران بارداری
  • مشکلات گوارشی متعدد
  • عرق کردن زیاد
  • رشد کند
  • کم اشتهایی
  • وزن کم در هنگام تولد
  • مصرف زیاد شیر گاو
  • مصرف غذای مکمل با آهن کم

نوزادان معمولاً از 4 الی 6 ماهگی علائم بالا را در نتیجه کم خونی بروز می‌دهند. در چنین شرایطی مصرف یک مکمل آهن مرغوب مانند قطره آهن فروزومال می‌تواند کمبود آهن را در کودک شما برطرف کند. این محصول یکی از بهترین مکمل‌های آهن برای کودکان کم خون زیر 2 سال است. زیرا در این قطره، ترکیب آهن لیپوزومال به کار رفته که دندان‌ها را سیاه نکرده و مشکلات گوارشی نیز برای کودک ایجاد نمی‌کند.

بهترین زمان مصرف شربت آهن در کودکان کم خون چه سنی است؟

کودکانی که در شرایط طبیعی به دنیا آمده‌اند، معمولاً تا 4 الی 6 ماهگی، ذخیره آهن در بدن خود دارند و مقداری آهن نیز از شیر مادر دریافت می‌کنند که کافی است. اما از 6 ماهگی ای ذخیره به پایان می‌رسد و آهن مورد نیاز کودک باید از طریق تغذیه مکمل یا مصرف شربت یا قطره آهن تأمین شود.

بهترین زمان مصرف شربت آهن در کودکان کم خون چه سنی است؟

کودکانی که رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز و سفید، حبوبات و سبزیجاتی مانند اسفناج دارند، احتمالاً احتیاج به مصرف مکمل پیدا نمی‌کنند. اما از آنجایی که اکثر کودکان در این سن کم اشتها و بد غذا هستند، آهن کافی را از غذا دریافت نمی‌کنند. بنابراین، بهترین زمان مصرف شربت آهن در کودکان کم خون، از 6 ماهگی تا دو سالگی است. در این زمان کودک به روزانه 7 میلی گرم آهن نیاز دارد که از طریق مکمل‌های آهن به طور کامل تأمین می‌شود.

تغذیه سالم به اندازه شربت آهن برای کودکان کم خون مهم است!

هرچند مصرف مکمل‌هایی مانند شربت آهن سندروس یا قطره فروزومال می‌تواند آهن مورد نیاز بدن کودک را فراهم کند، اما داشتن غذای کمکی سالم با مقدار کافی از ویتامین‌ها، فیبر و عناصر معدنی مانند زینک نیز برای داشتن فرزندی سالم، شاداب و پر انرژی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین تنها به مصرف مکمل‌ها بسنده نکنید و سعی کنید برنامه غذایی متنوعی برای کودک خود داشته باشید.

سخن پایانی

فقر آهن و کم خونی ناشی از آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در رشد و سلامت کودک شود. آهن در اکسیژن رسانی خون، عملکرد سیستم ایمنی، تولید آنزیم‌‌ها و... نقش اساسی ایفا کرده و به همین دلیل است که استفاده از مکمل و شربت آهن برای کودکان کم خون بسیار اهمیت دارد.

برای خرید مکمل‌های حاوی آهن نیازی به نسخه پزشک نیست و شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها و یا به صورت آنلاین و از طریق وبسایت‌های معتبری چون مفید طب انواع قطره و شربت آهن ایرانی و خارجی را خریداری کنید. اما توجه داشته باشید مصرف خودسرانه مکمل‌های حاوی آهن به صورت نادرست ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای کودک ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از مصرف هرگونه مکمل غذایی حتما با پزشک مشورت نمایید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

برای درمان کم خونی میشه از مکمل ها مثل سوپرابیون فروکامپلیت استفاده کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

این شربت آهن باعث یبوست نمیشه؟؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/