علت افسردگی بارداری چیست؟

depression-during-pregnancy

به گفته انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) و کالج پزشکان متخصص زنان و زایمان (ACOG)، حدود 14 تا 23 درصد از زنان، در مراحل مختلف دوران بارداری خود دچار افسردگی می‌شوند. دلیل این مشکل، افزایش میزان ترشح هورمونی است که باعث بروز احساسات شدید در این مادران می‌شود. علاوه بر این مورد، به لطف سیستم تنش‌زا که بر اثر آماده شدن رحم، بدن مادر حامله دچار آن می‌شود، ممکن است تمایل به گریه کردن یا خندیدن در این افراد به میزان قابل توجهی بالا برود. اما اگر زن باردار تمام اوقات روز را دچار احساسات متناقض شود، می‌توان ادعا کرد که به احتمال زیاد، او افسرده شده است. با این که بروز مشکل افسردگی در دوران بارداری زنان، یک واقعیت است، اما می‌توان آن را به راحتی درمان نمود. در ادامه این مقاله، با شما در مورد افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری صحبت نموده، چگونگی تأثیر این مشکل بر روند بارداری زنان را بیان کرده و چگونگی برخورد با آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همه این موارد، برای از بین بردن مشکل افسردگی زنان در دوران باردار، بی‌نهایت مهم می‌باشند.

اگر در بارداری دچار افسردگی شده اید این مطلب افسردگی بارداری را بخوانید

افسردگی در بارداری چیست؟

افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری یا افسردگی قبل از زایمان، یک اختلال خلقی بوده و به نحوی، بر روی افکار و احساسات مادران باردار و عملکرد کلی این افراد تأثیر می‌گذارد. به خاطر داشته باشید که این مشکل، باعث بروز احساس غم و اندوه، ناامیدی و بی‌ارزش بودن در فرد باردار می‌شود. همچنین، این اختلالات ممکن است با روال روزمره زندگی زنان باردار تداخل پیدا نموده و احساسات این افراد را در 9 ماه دوران بارداری دچار تنش کند. البته میزان افسردگی زنان حامله می‌تواند خفیف بوده یا بسیار شدید باشد. اما هر دو نوع این مشکل در نهایت درمان شده و بیمار می‌تواند به روال طبیعی زندگی خود بازگردد. در حالی که برخی از زنان باردار مبتلا به افسردگی در عرض یک سال بعد از تولد نوزاد خود بهبود می‌یابند، بعضی دیگر از این افراد بلافاصله بعد از انجام عمل زایمان احساس بهتری پیدا نموده و تمام اختلالات بدن آن‌ها خود به خود از بین می‌رود. بر اساس این توضیحات، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان با شروع دوران بارداری خود احساس خستگی و کم‌کاری می‌کنید، بهتر است در این مورد با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا هنگامی که خانمی، حامله می‌شود، حفظ سلامت جسمی و احساسی او برای تولد یک نوزاد سالم مهم هستند.

افسردگی زنان در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین را در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

آیا افسردگی مادران در بارداری، سلامت جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

لازم است بدانید که افسردگی زنان در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین را در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری می‌تواند بر میزان رشد جنین داخل رحم این افراد تأثیر بگذارد. همچنین، شانس انجام زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم در این مادران بسیار بالا بوده و اگر افسردگی زنان در دوران بارداری به موقع درمان نشود، می‌تواند به افسردگی پس از زایمان تبدیل شده و ماه‌ها و حتی سال‌ها، سلامت مادر را تحت تأثیر قرار دهد؛ مشکل مادر، متقابلاً سلامت نوزاد و روند پرورش درست او را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که قرار گرفتن مادران باردار در معرض افسردگی طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض شدیدی در کودک این افراد شود که مدت آن، بستگی به سن مادر و شرایط بدنی او در دوران بارداری دارد، زیرا نوزادان پس از تولد دچار اضطراب جدایی از مادر خود شده؛ این اضطراب فقط با گذشت زمان و برقراری ارتباط میان مادر و کودک از بین رفته و سبب رشد مهارت‌ها و فعال بودن او در آینده خواهد شد.

علائم افسردگی زنان در بارداری:

 علائم افسردگی هر مادر بارداری می‌تواند متفاوت از سایر زنان باشد؛ میزان آن از بسیار ضعیف تا شدید متغیر است. اکثر زنان حامله، افسردگی بالینی را با حالتی خفیف تجربه نموده و با گذشت زمان، اختلالات به وجود آمده در ذهن این افراد خود به خود از بین می‌رود. به همین دلیل، این نوع افسردگی در بیشتر موارد با علائم آغاز روند بارداری در بدن فرد اشتباه گرفته می‌شود. همچنین، میزان افسردگی زنان در 9 ماه دوران حاملگی به بروز تغییرات طبیعی در شیوه زندگی آن‌ها مانند کم شدن میزان خواب یا احساس این افراد بستگی دارد که همه این مشکلات می‌تواند به دلیل فرایند حاملگی در بدن زنان رخ دهد. اما یادتان باشد که اگر هر یک از این نشانه‌های بارداری بیش از دو هفته در بدن شما طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از مبتلا شدن شما به افسردگی دوران بارداری باشد. در چنین شرایطی، مادر باردار باید بلافاصله باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و به موقع درمان گردد. علائم افسردگی زنان در دوران بارداری عبارتند از:

  • ایجاد تغییراتی در احساسات زنان در 9 ماه دوران بارداری
  • تداوم حالت خستگی یا غم و اندوه زنان در 9 ماه دوران بارداری
  • افزایش احساسات منفی زنان حامله مانند بی‌فایده بودن، بی‌ارزش بودن، گناهکار بودن یا ناخوشایند بودن در نگاه اطرافیان
  • تحریک‌پذیر شدن آنی مادر حامله، بروز اضطراب و استرس شدید، عصبانی شدن یا احساس ناامیدی شدید زنان در 9 ماه دوران بارداری
  • گریه کردن زن حامله در تمام وقت شبانه روز

همچنین، تغییرات به وجود آمده در بدن زنان افسرده در 9 ماه دوران بارداری عبارتند از:

  • مواجه شدن مادر باردار با کمبود انرژی شدید و احساس خستگی در تمام وقت شبانه روز
  • مبتلا شدن مادر باردار به سردرد، درد معده و سایر علائم بارداری که به طور مداوم تا هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد

علاوه بر این موارد، تغییرات به وجود آمده در شیوه زندگی روزمره زنان باردار مبتلا به مشکل افسردگی عبارتند از:

  • خوردن بیش از حد مواد غذایی یا کم شدن شدید اشتهای زنان در 9 ماه دوران بارداری
  • خواب بیش از حد مادر باردار یا مواجه شدن با مشکل کم‌خوابی شدید
  • مواجه شدن مادر باردار با مشکلات جدی در امر تصمیم‌گیری و تمرکز بر روی موضوعات مهم زندگی
  • افزایش مشکلات حافظه زنان در 9 ماه دوران بارداری
  • از بین رفتن علاقه مادر باردار نسبت به انجام فعالیت‌هایی که قبلاً آن‌ها را خیلی دوست داشت
  • برداشت منفی از اخلاق و رفتار خانواده و دوستان در دوران حاملگی

در نهایت، در نظر داشته باشید که اگر این احساسات منفی به موقع درمان نشود، می‌تواند به دلایل مختلف، سبب بروز مشکلات فیزیکی و روان‌شناختی جدی در زندگی هر زنان حامله‌ای گردد.

علل مبتلا شدن به مشکل افسردگی در بارداری چیست؟

معمولاً، عوامل مختلف دست به دست هم داده و شانس زن حامله را برای مبتلا شدن به مشکل افسردگی افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

1- تاریخچه مشکل افسردگی در خانواده زن حامله:

در ابتدا، به خاطر بسپارید که استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی هر فردی می‌تواند احتمال مبتلا شدن او را به مشکل افسردگی در 9 ماه دوران بارداری افزایش دهد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که اگر شما فقط یک ژن مرتبط با این بیماری را در بدن خود داشته باشید، این وضعیت می‌تواند در هر نقطه از زندگی، شما را به افسردگی بالینی مبتلا کند. البته عوامل ژنتیکی نیز در مبتلا شدن زنان باردار به مشکل افسردگی بسیار مؤثر بوده و به احتمال زیاد، فرد را در سنین جوانی به این مشکل مبتلا می‌کنند.

2- تاریخچه شخصی خود زن حامله:

اگر یک زن حامله در گذشته به دلایل مختلفی (مانند سقط جنین)، به صورت بالینی افسرده شده باشد، احتمال بیشتری دارد که در دوران بارداری فعلی خود یا بعد از انجام زایمان دوباره به این مشکل مبتلا شود. علاوه بر این مورد، چنین افرادی در معرض خطر ابتلا به سایکوز پس از زایمان نیز قرار گرفته و در وضعیت شدید، دچار توهم می‌شوند.

3- عدم حمایت از زنان در بارداری:

 اگر زن حامله احساس کند که از طرف شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود حمایت نمی‌شود یا این افراد حوصله بارداری او را ندارند، ممکن است افسرده شود. البته در بین این افراد، شریک زندگی و مسائل مربوط به عدم پشتیبانی او می‌تواند شانس مبتلا شدن مادر باردار به افسردگی را تا اندازه بسیار زیادی افزایش دهد.

4- بروز حوادث استرس‌زا در زندگی مادران باردار:

 مرگ یک فرد دوست‌داشتنی یا مبتلا شدن یکی از عزیزان به بیماری سخت بر روند مبتلا شدن زنان حامله به افسردگی در 9 ماه دوران بارداری تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این موارد، وجود مشکلات مالی یا بی‌کاری خود و همسر فرد نیز در این دوره تأثیرگذار بوده و می‌تواند باعث افسردگی زن حامله شود.

5- بارداری ناخواسته:

جالب است بدانید که شروع یک دوره بارداری بدون برنامه‌ریزی و ناخواسته در بدن زنان می‌تواند منجر به افسردگی زن حامله شده یا وضعیت او را نسبت به قبل خیلی بدتر کند.

6- خشونت خانگی علیه مادران باردار:

سوء رفتار احساسی و جسمی توسط شریک زندگی، دوست یا خانواده با زن حامله می‌تواند باعث افسرده شدن او شود. اگر این اتفاق برای شما نیز رخ داد، ضروری است که به کمک دیگران و نیروهای امنیتی از شر این افراد رها شوید.

7- استفاده از درمان‌های باروری:

 لازم است بدانید که استفاده از درمان‌های باروری، اضطراب شدیدی را برای زنان تحت درمان به همراه دارد، زیرا بدن آن‌ها بر اثر مصرف داروهای مختلف تغییرات هورمونی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده؛ در نتیجه، این حالت  می‌تواند موجی از طغیان احساسات را در ذهن زن حامله به دنبال داشته باشد.

در نهایت، یادتان باشد که سیگار کشیدن، مصرف الکل و استعمال مواد مخدر یا مصرف هر نوع داروی غیرمجاز دیگر در 9 ماه دوران بارداری زنان می‌تواند خطر ابتلا به مشکل افسردگی را در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله در معرض چنین وضعیت‌هایی هستید، حتماً باید به یک روان‌پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید.

اگر میخواهید بدانید چرا به افسردگی بارداری دچار میشوید این مطلب چرا در دوران بارداری افسرده می شوم؟ (بخش اول) را بخوانید

برای تشخیص مشکل افسردگی بارداری خود چه باید بکنید؟

در طول مراجعت قبل از زایمان، برای انجام معاینات، حتماً با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید. البته در این دوران، پزشک متخصص زنان و زایمان نیز سعی خواهد کرد تا تمام احساسات و خلق و خوی شما را بررسی کند. بنابراین، در مورد خلق و خو و همچنین افکار خود با  آن‌ها صحبت کنید. اگر رو در رو، با این افراد راحت نیستید، سعی کنید شرایط روحی و روانی خود را بر روی یک کاغذ نوشته و به این افراد بدهید. به خاطر داشته باشید که برای مبارزه با مشکل افسردگی در دوران بارداری، راه‌های کمکی زیادی وجود دارد و شما به عنوان یک زن حامله، مجبور نیستید به تنهایی تمام این راه‌ها را بروید. کافی است با زنان باردار دیگری که در معرض شرایطی مثل شما قرار دارند یا گروه‌های پشتیبانی ارتباط برقرار کنید یا از یک پزشک متخصص کمک بخواهید. البته در شرایط شدیدتر می‌توان روش روان‌درمانی یا سایر گزینه‌های درمانی را نیز برای رفع این مشکل در نظر گرفت.

افسردگی در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری وجود دارد. اما دکتر معالج معمولاً برای کمک به این افراد، بر اساس علائم بدن بیمار تصمیم گرفته و از یک روش مناسب استفاده خواهد نمود. برخی از روش‌های درمان افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری به شرح زیر می‌باشند:

1- روان‌درمانی افسردگی بارداری:

این روش درمانی شامل به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌های زن حامله مبتلا به مشکل افسردگی با یک درمانگر، روانشناس یا مشاور است. این افراد به شما کمک می‌کنند تا علائم بیماری را در بدن خود مدیریت نموده و با حل مسائل موجود و مقابله با مشکلات خود در زندگی روزمره، با این بیماری مبارزه نمایید. روان-درمانگری بین فردی (IPT) و درمان رفتاری شناختی (CBT) دو روش مختلف هستند که برای درمان افسردگی زنان در 9 ماه دوران بارداری بسیار مؤثر می‌باشند.

2- استفاده از سایت‌های آنلاین برای افسردگی بارداری:

سایت‌های آنلاین و گروه‌های پشتیبانی محلی وجود دارند که برای بهبود روند درمان افراد مبتلا به افسردگی ایجاد شده و این افراد می‌توانند تجربیات خود را با سایر افراد که شرایط مشابهی دارند، به اشتراک و  تعامل بگذارند. این گروه‌ها در یافتن راه‌حل برای از بین بردن مشکل افسردگی به زنان باردار کمک می‌کنند. شما می‌توانید با کمک مشاور یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی، یک گروه پشتیبانی مناسب برای بهبود روند درمان خود پیدا کنید.

3- استفاده از انواع داروها برای افسردگی بارداری:

پزشکان، مصرف داروهای ضدافسردگی را در مواردی که زن حامله به افسردگی متوسط ​​تا شدید مبتلا شود، تجویز می‌کنند. با این وجود، اگر هنگام تزریق یا مصرف داروهای ضدافسردگی دچار استرس شدید می‌شوید، حتماً این مشکل را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

4- درمان الکتروانسکوراسیون (ECT) برای افسردگی بارداری:

در این روش، جریان الکتریسیته توسط یک فرد متخصص از طریق مغز، برای درمان مشکل افسردگی به بدن فرد بیمار منتقل می‌شود. معمولاً این روش زمانی که افسردگی شدید مادر در دوران بارداری، ایمنی خود او یا جنین را به خطر بیندازد، برای درمان به بیمار توصیه می‌شود. لازم است بدانید که اغلب پزشکان متخصص زنان و زایمان به دلیل عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی، این روش را برای درمان بیماران خود تجویز می‌کنند.

آیا مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری ، ایده امنی است؟

اگر شما به عنوان یک زن جوان قبل از باردار شدن داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کردید و با شروع دوران بارداری، مصرف آن‌ها را متوقف کرده‌اید، بدانید که ممکن است دوباره مشکل افسردگی را در این دوره از زندگی خود نیز تجربه کنید. بنابراین، بسیار مهم است که پزشک معالج خود را از تصمیم خود در مورد قطع یا ادامه دادن مصرف داروهای ضدافسردگی در 9 ماه دوران حاملگی آگاه کنید. در ادامه این مقاله، انواع داروهای ضدافسردگی را که پزشک می‌تواند به زنان حامله تجویز کند، برای شما بیان نموده‌ایم که عبارتند از:

  • مهارکننده‌ها که شامل اسکلیتوپام (Lexapro®)، سیتالوپرام (Celexa®)، فلووکستین (Prozac®)، سرترالین (Zoloft®) و پاروکستین (Paxil®) هستند. البته مصرف این داروها در طول سه ماهه اول از دوران بارداری خطر مبتلا شدن جنین درون رحم مادر را به اختلالات مادرزادی، به شدت افزایش می‌دهد.
  • داروهای ضدافسردگی و تتراسیکل مانند نورتریپتیلین (Pamelor®) و دیزپارامین (Norpramin®).
  • بوپروپیون‌ها که شامل بوپروپیون هیدروکلراید (Wellbutrin®) است.

در حالی که مصرف بعضی از این داروها در دوران بارداری امن است، مصرف برخی دیگر می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را در بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او ایجاد کند. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد مادرانی که این داروها را در 9 ماه دوران حاملگی خود مصرف کرده‌اند، نوزادانی با وزن کم در هنگام تولد به دنیا آورده یا با مشکلاتی مانند زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نقایص در نوزاد در هنگام زایمان و ایجاد اختلالات در ریه‌های نوزاد (مانند فشار خون پایدار ریوی) روبرو می‌شوند. با این حال، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، نقایص زایمان در زنان مبتلا به SSRI (پاروکستین و فلوکستین) دو یا سه برابر بیشتر از سایر مادران اتفاق افتاده و مادرانی که داروهایی مانند سرترالین را در 9 ماه دوران بارداری مصرف می‌کرده‌اند، هیچ گونه نقایص زایمانی را در نوزاد خود مشاهده نکردند.

اگر میخواهید بدانید چرا دچار افسردگی پس از زایمان میشوید این مطلب چرا زنان بعد از زایمان افسرده می شوند؟ را بخوانید

درمان‌های خانگی برای رفع مشکل افسردگی در بارداری:  

همان‌طور که گفته شد مصرف داروهای ضدافسردگی می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را در بدن زنان حامله و جنین درون رحم این افراد ایجاد کند. به همین دلیل، مادران مبتلا به افسردگی می‌توانند از درمان‌های طبیعی برای رفع مشکل خود در 9 ماه دوران بارداری استفاده کنند. اما فراموش نکنید که قبل از مصرف هر گونه داروی خانگی بهتر است با پزشک معالج خود صحبت کنید. روش‌های طبیعی برای رفع افسردگی زنان در دوران بارداری عبارتند از:

1- استراحت کردن مادر باردار، به اندازه کافی:

 به عنوان یک زن حامله مبتلا به افسردگی، جهت ایجاد عادات خواب خوب در ذهن خود تلاش کنید. داشتن خواب راحت، روند بارداری سالم را در بدن شما تقویت نموده و علائم افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

2- تغذیه مناسب مادر در بارداری:

جالب است بدانید که مصرف برخی از مواد غذایی سبب ایجاد تغییراتی در خلق و خوی زنان حامله شده و سلامت روانی و قدرت آن‌ها را در کنترل استرس دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، فراموش نکنید که استفاده از رژیم غذایی که غنی از قندها، کافئین، کربوهیدرات‌های فرآوری شده، پروتئین کم و مواد افزودنی مصنوعی باشد، می‌تواند منجر به بروز مسائل روحی و جسمی در زنان حامله شود. همچنین، تلاش برای سوخت و ساز درست بدن فقط با مصرف غذاهای سالم به نتیجه خواهد رسید.

3- ورزش کردن مادر باردار:

همان‌گونه که می‌دانید ورزش کردن در 9 ماه دوران بارداری می‌تواند سطح ترشح هورمون سروتونین را در بدن این مادران افزایش داده و سطح هورمون کورتیزول را نیز کاهش دهد. بنابراین خلق و خوی مادران باردار را بهبود خواهد بخشید. اگر هم حوصله انجام حرکات پر سر و صدای ورزشی را ندارید، با انجام پیاده‌روی آرام می‌توانید میزان احساسات بدن خود را در این دوره به تعادل برسانید.

  1. استفاده از اسیدهای چرب امگا 3، در 9 ماه دوران بارداری: نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری خود از مکمل‌های امگا 3 در رژیم غذایی هر روز خود استفاده می‌کنند، می‌توانند علائم افسردگی را در بدن خود کاهش دهند.
  2. استفاده از طب سوزنی در دوران بارداری: در نهایت،   به یاد داشته باشید که این روش، یک گزینه مناسب برای درمان مشکل افسردگی و از بین بردن علائم آن در 9 ماه دوران بارداری زنان است. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان در این مورد، نشان می‌دهد مادرانی که از روش طب سوزنی برای درمان مشکل افسردگی خود استفاده کنند، در مقایسه با زنان باردار دیگر که دارو مصرف کرده‌اند، کاهش قابل توجهی را در علائم این بیماری در بدن خود تجربه می‌کنند.

آیا می‌توان از داروهای گیاهی برای درمان افسردگی در بارداری استفاده کرد؟

داروهای گیاهی یک روش معمول برای درمان مشکل افسردگی است. اما هنوز تحقیقات کافی در مورد مصرف این گیاهان در دوران  حاملگی زنان انجام نشده و این محصولات گیاهی توسط سازمان مواد غذایی و دارویی ایالات متحده تأیید نگردیده است

عوارض ناشی از مشکل افسردگی در بارداری چیست؟

افسردگی مادران حامله که به موقع درمان نشود، با عوارض خاصی برای مادر باردار و جنین درون رحم او همراه است، زیرا زنان حامله که افسرده هستند، بیشتر از سایر مادران در معرض خطر ابتلا به بیماری پره‌اکلامپسی، افسردگی پس از زایمان و گرایش به انواع خودکشی‌ها  قرار گرفته و احتمالاً به سمت سیگار، استفاده از عادات غذایی نادرست، مصرف الکل و سوء‌مصرف مواد مخدر روی ‌آورند. همچنین، نوزادان این مادران بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی و وزن کم در هنگام تولد قرار دارند. علاوه بر این موارد، کودکانی که از چنین مادرانی متولد می‌شوند، هنگامی که بزرگ‌تر شدند، ممکن است با تعاملات اجتماعی ناسازگارانه، مشکلات عاطفی، رفتاری و شناختی شدید روبرو شوند.

1- آیا روی دادن حاملگی خارج از رحمی ، سبب مبتلا شدن به مشکل افسردگی خواهد شد؟

بله، خطر افسردگی پس از روی دادن بارداری خارج از رحمی در زنان وجود دارد. این احساس ناراحتی ممکن است حتی تا هفته‌ها یا ماه‌ها نیز ادامه یابد.

2- تفاوت بین "افسردگی دوران بارداری" و "افسردگی پس از زایمان" چیست؟

 لازم است بدانید که مدت زمان افسردگی بارداری و افسردگی پس از زایمان متفاوت است؛ افسردگی بارداری، حدود ده روز تا چند هفته طول می‌کشد، اما مدت افسردگی بعد از زایمان طولانی‌تر بوده و بیشتر، به سلامتی مادر آسیب می‌رساند. این نوع افسردگی یک تا سه روز پس از زایمان شروع شده و چند ماه پس از تولد نوزاد نیز همچنان ادامه می‌یابد. علاوه بر این موارد، زنانی که به افسردگی دوران بارداری مبتلا هستند، نوسانات اخلاقی و احساسی را تجربه نموده و با حس سردرگمی مواجه می‌شوند. به همین دلیل، میزان  اضطراب در بدن آن‌ها افزایش یافته و مشکلات زیادی را در روند خوابیدن و تغذیه این افراد ایجاد می‌کند. اما علائم افسردگی پس از زایمان شامل حالت وحشت‌زدگی شدید، ایجاد مشکل در قدرت تصمیم‌گیری، احساس ناامیدی، احساس ناتوانی و ناراحتی و عدم کنترل اخلاق و رفتار زنان زائو می‌باشد.

در نهایت نکته مهمی که همه ما باید به خاطر داشته باشیم، این است که دوران بارداری، یک مرحله بزرگ از تغییرات هورمونی در بدن زنان است که عواقب آن، تغییر احساسات و خلق و خوی این افراد می‌باشد. هنگامی که زنی حامله می‌شود، بدن او یک زندگی جدید را در داخل خود پرورش می‌دهد. به همین دلیل، ممکن است مادر در هر زمان، دچار تغییر احساسات شده و میزان شادی یا گریه او در هنگام وقوع حوادث بسیار متغیر باشد؛ حتی گاهی اوقات نیز ممکن است زن حامله احساس غربت کرده و قادر به کنترل احساسات خود نباشد. اگر چنین شرایطی باعث ایجاد وقفه و نگرانی در عملکرد روزمره این افراد می‌شود، آن‌ها باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. زنان حامله باید به یاد داشته باشند که مبتلا شدن به افسردگی دوران بارداری گناه آن‌ها نبوده، اما روند درمان و کمک در دست خود آن‌ها است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/