علت آلرژی زنان به اسپرم مردان چیست؟

iStock__1532931668_58581

همانطور که می‌دانید بدن انسان مانند یک ماشین فوق‌العاده پیچیده عمل می‌کند! در این میان، سیستم تولیدمثلی هر انسانی هم مانند سایر اعضای بدن او (به ویژه در زنان) نه تنها دارای ساختار پیچیده‌ای است، بلکه این بخش از بدن ارگانیسمی دارد که خود به خود، نقش استادانه‌ای را در سلامت و کارکرد درست بدن ایفا می‌کند. جالب است به عنوان یک خانم جوان بدانید که گاهی اوقات، ممکن است سیستم تولیدمثلی زنانه شما اسپرم همسرتان رد کند و یا در برخی مواقع، ممکن است شاهد آلرژی دادن این سیستم از بدن خود نسبت به اسپرم مردانه نیز باشید. شاید بروز این حالت برای شما ، باورکردنی به نظر نرسد، اما گاهی اوقات واقعا چنین شرایطی در بین زن و شوهرهای جوان به وجود می‌آید،که به آن "حساسیت اسپرم" گفته می‌شود. توصیه می‌شود تا برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آلرژی به اسپرم و یا حساسیت مایع منی، حتما ادامه این مقاله را بخوانید.

ترکیب مایع منی م.ج.د در بدن مردان چیست؟

قبل از اینکه به عنوان یک زن و شوهر در حال تلاش برای بچه‌دار شدن، در مورد آلرژی به مایع منی اطلاعات بیشتری به دست آورید، بهتر است درک کاملی از ترکیبات شیمیایی مایع منی موجود در بدن مردان داشته باشید. مایع منی موجود در بدن هر مردی شامل آرایه وسیعی از مواد شیمیایی می‌باشد، که مهم‌ترین این مواد شیمیایی عبارتند از:

  • اسید سیتریک
  • پتاسیم
  • فلز روی
  • اسیدهای آمینه آزاد
  • آنزیم
  • فروکتوز
  • پروستاگلاندین
  • Phosphorylcholine
  • آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی
  • اسید اسکوربیک
  • اسید اوریک
  • سدیم
  • نیتروژن
  • اسید لاکتیک
  • کلسترول
  • پروتئين
  • گلیکوپروتئین
  • کلرین
  • کلسیم
  • ویتامین B12

آلرژی به اسپرم و یا حساسیت مایع منی چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان به یاد داشته باشید که حساسیت اسپرم و یا سمینال پلاسما، نوعی آلرژی به مایع منی است، که یک اختلال بسیار نادر محسوب شده و بر روند بارداری تعداد کمی از زنان تاثیر می‌گذارد. در واقع، اگر بدن زنی به اسپرم همسر خود حساسیت نشان دهد و این زوج بخواهند وضعیت دردآور به وجود آمده را از بین ببرند، باید از کاندوم استفاده کنند. در واقع، به خاطر داشته باشید که حتما اسپرم مرد باید در تماس مستقیم با بدن زن قرار گرفته باشد، تا آلرژی به مایع منی در بدن خانم رخ دهد. نادر بودن این اختلال در میان زنان باعث می‌شود که در اغلب موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان به علت  شبیه بودن علائم این عارضه به علائم عفونت‌های دیگر زنانه، مشکل بیمار خود را اشتباه تشخیص دهند. جالب است بدانید که حساسیت اسپرم ممکن است با امراض زنانه دیگری اشتباه گرفته می‌شود، که مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

علل به وجود آمدن آلرژی به اسپرم در زنان:

آلرژی به اسپرم و یا حساسیت مایع منی در بدن تعداد کمی از زنان رخ می دهد، زیرا بدن تعداد کمی از خانم‌های جوان، واکنش‌های آلرژیکی را به پروتئین‌های خاص و یا مواد شیمیایی موجود در مایع منی مردان نشان می‌دهند. در اکثر موارد، علت بروز حساسیت مایع منی در بدن زنان به علت وجود گلیکوپروتئین در مایع منی مردان است، که توسط غده پروستات آن‌ها ترشح می‌شود.

نشانه ‌ها و علائم آلرژی به اسپرم در زنان:

اگر چه ممکن است علائم آلرژی به اسپرم در بدن زنان موضعی باشد، اما در برخی شرایط هم ممکن است به تمام قسمت‌های بدن این افراد گسترش یابد. علاوه بر این مورد، لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که این علائم در حدود ده تا بیست دقیقه پس از تماس بدن زنان با اسپرم مردان در حین مقاربت، شروع به ظاهر شدن می‌کنند. جالب است بدانید که نشانه‌های آلرژی به اسپرم در بدن زنان، فقط به ناحیه واژن آن‌ها محدود نمی‌شود و می‌تواند هر بخش دیگر از بدن خانم‌ها را  که با مایع منی همسرشان تماس پیدا کرده است، درگیر کند. برخی از مهم‌ترین علائم آلرژی به اسپرم در بدن زنان عبارتند از:

  • وجود آمدن خارش در دستگاه تناسلی زنان
  • ایجاد کهیر در قسمت‌های مختلف بدن زنان
  • احساس سوزش در قسمت‌های مختلف بدن زنان، به ویژه دستگاه تناسلی آن‌ها
  • بروز تنگی نفس در قفسه سینه زنان
  • در موارد شدید هم ممکن است بر اثر آلرژی به اسپرم، حالت بیهوشی در زنان رخ دهد، که بروز این حالت در خانم‌ها بسیار هم خطرناک می‌باشد. پس، به عنوان یک خانم جوان بیمار یادتان باشد که اگر پس از مقاربت با همسر خود احساس ضعف کردید، حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.
  • خس خس کردن سینه زنان
  • احساس سبک‌ سری در زنان، به ویژه دستگاه تناسلی آن‌ها
  • به وجود آمدن ورم در قسمت‌های مختلف بدن زنان، به ویژه دستگاه تناسلی آن‌ها
  • ایجاد مشکل در تنفس زنان
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن
  • بروز اگزمای آتوپیک در قسمت‌های مختلف بدن زنان، به ویژه دستگاه تناسلی آن‌ها
  • بروز آنافیلاکسی در قسمت‌های مختلف بدن زنان، به ویژه دستگاه تناسلی آن‌ها

روش تشخیص آلرژی به اسپرم در بدن زنان بیمار:

اگر شما به عنوان یک خانم جوان، هر یک از علائم مربوط به حساسیت اسپرم را در بدن خود احساس کردید و یا شاهد هر گونه نشانه‌ی مشابهی در بدنتان بودید، آگاه باشید که شما نیاز به مشورت کردن با یک متخصص زنان و زایمان را دارید. برخی از تکنیک‌های تخصصی که پزشکان متخصص زنان و زایمان ممکن است آن‌ها را برای تشخیص دادن علائم حساسیت اسپرم در بدن زنان استفاده کنند، عبارتند از:

1- انجام تست‌های داخل پوستی از بدن زنان:

 به یاد داشته باشید که بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان از تکنیکی به نام "تست زیرجلدی از بدن زنان" برای تشخیص علائم حساسیت اسپرم استفاده می‌کنند. برای این منظور، دکترها به طور معمول، مقدار کمی از اسپرم همسر فرد بیمار را به زیر پوست بدن او تزریق کرده و مدتی منتظر می‌مانند، تا حساسیت علائم آلرژی به اسپرم در بدن آن‌ها نمایان شود.

2- استفاده از کاندوم در حین مقاربت جنسی:

ساده‌ترین راه برای از تشخیص آلرژی به اسپرم در بدن زنان، استفاده نمودن همسر آن‌ها از کاندوم در هنگام مقاربت جنسی است، زیرا اگر مایع منی مرد با بدن زن بیمار تماس نگیرد، علائم حساسیت پلاسما هم بعد از رابطه جنسی در بدن او ظاهر نخواهد شد.

3- آزمایش جدا‌کننده اسپرم‌های سالم از مایع منی:

این نوع آزمایش با ایجاد نمودن خراش پوستی در بدن زنان انجام می‌شود. معمولا، در این آزمایش، پزشک متخصص زنان و زایمان برخی از اسپرم‌های سالم مرد را از مایع منی او جدا کرده و به بدن زن بیمار تزریق می‌کند. در چنین شرایطی، اگر بدن زن قبلا به اسپرم همسر خود آلرژی نشان می‌داده است، اکنون با تزریق این اسپرم‌های سالم، بدن واکنش‌های آلرژیک قوی‌تری را نسبت به بار اول نشان خواهد داد. با این حال، به خاطر داشته باشید که چنین واکنش شدیدی فقط بعد از تزریق اسپرم‌های سالم جدا شده از بدن مرد به بدن خانم بیمار رخ داده و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

 آیا بروز آلرژی به اسپرم در زنان، تاثیری بر باروری دارد؟

به خاطر بسپارید که حساسیت دادن بدن زنان به مایع منی همسر خود، هرگز مشکلی در مورد باروری آن‌ها ایجاد نمی‌کند. اما اگر این نوع حساسیت بیش از حد باشد، دکتر متخصص زنان و زایمان به بیمار خود توصیه خواهد کرد تا به طور طبیعی و از طریق مقاربت جنسی، برای باردار شدن خود اقدام ننماید، چون در چنین مواردی، بهتر است خانم بیمار برای باردار شدن از کمک‌های پزشکی بهره گیرد.

اثرات ناراحت‌کننده آلرژی زنان به اسپرم مردان :

بروز حساسیت به اسپرم مردان، در بدن زنان علاوه بر ایجاد کردن ناراحتی‌های فیزیکی برای او، بر رابطه زن و شوهر نیز تاثیر می‌گذارد. چنین زنانی باید به طور معمول از نشان دادن صمیمیت بیش از حد به همسر خود، با کمک رفتارهای فیزیولوژیکی پرهیز کنند. عدم وجود چنین صمیمیتی بین زوج‌های جوان در طول زمان می‌تواند عواقب بدی را بر رابطه و زندگی زناشویی آن‌ها بگذارد. بنابراین، از آن‌جایی که لازم است مرد با شریک زندگی خود ارتباط نزدیکی برقرار کند، افراد مبتلا به آلرژی به اسپرم می‌توانند با یک متخصص زنان و زایمان ماهر و با یک روانشناس خوب برای روشن شدن قضیه مشورت کنند.

 درمان آلرژی تولید شده به اسپرم مردان در زنان:

اگر شما به عنوان یک زن از وجود مشکل آلرژی به مایع منی همسرتان رنج می‌برید، دکتر متخصص زنان و زایمان پس از انجام معاینات دقیق، ممکن است برای درمان شما، برخی از روش‌های پزشکی را تجویز کند، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- استفاده دکتر متخصص زنان و زایمان از چالش شیاف‌ درمانی مدرج در زنان بیمار:

در این روش، دکتر متخصص زنان و زایمان دوز کمی از مایع منی شریک زندگی زن را در فواصل زمانی منظم، به بدن بیمار خود تزریق می‌کند. به عنوان یک خانم مبتلا به آلرژی به اسپرم فراموش نکنید که این روش درمانی برای چند ساعت ادامه خواهد یافت. این روش درمان آلرژی به اسپرم مردان، تقریبا شبیه درمان حساسیت به نیش و زهر زنبور عسل در بدن انسان است، که زهر آن در مقادیر کم و در زمان‌های تنظیم شده به بدن بیمار تزریق می‌شود، تا به سیستم ایمنی بدن فرد حساسیت‌دهنده کمک نموده و بدن او را نسبت به سم قوی‌تر کند. اما، برای افزایش میزان موفقیت در این روش، معمولا برخی از دکترهای متخصص زنان و زایان به بیمار خود توصیه می‌کنند تا مقاربت جنسی را به طور منظم، با شریک زندگی خود در هر چند روز یکبار تکرار کنند. در چنین شرایطی، اگر بیمار دوباره در معرض آلرژی به مایع منی قرار گرفت راه دیگری را برای درمان او پیشنهاد خواهند نمود.

2- تلقیح مایع منی به صورت داخل رحمی به زنان بیمار:

اگر بدن شما نسبت به مایع منی همسرتان بسیار حساس شده است و بدنتان رفته رفته، بیشتر از قبل، واکنش‌های آلرژیکی قوی را از خود نشان می‌دهد، به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است از روش تزریق داخل رحمی و یا تلقیح مصنوعی برای درمان و باروری شما استفاده کند. در این روش، دکتر معالج با جدا کردن اسپرم‌ها از مایع منی (اسپرم بدون مایع منی) همسرتان، آن‌ها را در زمان تخمک‌ گذاری شما، برای افزایش شانس بارداری به داخل رحمتان تزریق خواهد نمود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دوران قاعدگی ۲۸ روزه منظمی دارم،در روز مناسبی هم نزدیکی داشتم چون یک روز بعد تخمک گذاری داشتم،الانم سردرد خیلی احساس ضعف میکنم
آیا من باردارم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
از الان نمیشه گفت تا روز تاخیر پریودتون صبر کنین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/