راه های خشک کردن شیر مادر | عوارض خشک کردن شیر مادر

shir

برخی داروها و گیاهان دارویی ممکن است به خشک کردن شیر مادر کمک کنند. اما قطع ناگهانی شیردهی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید به سرعت شیرتان را خشک کنید. این فرآیند خشک شدن شیر مادر را سرکوب شیردهی می نامند.

در هر صورت، شیر گرفتن آهسته و بدون استرس هم برای شما و هم برای کودکتان بهترین است. زمان ایده آل برای از شیر گرفتن زمانی است که والدین شیرده و نوزاد آماده باشند. گاهی اوقات، شما باید شیردهی را سریعتر از آنچه می خواهید قطع کنید. عوامل متعددی بر مدت زمانی که طول می کشد تا شیر شما خشک شود، از جمله سن کودک و میزان شیری که بدن شما تولید می کند، تاثیر می گذارد.

برخی از افراد ممکن است تولید را در عرض چند روز متوقف کنند. برای برخی دیگر، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شیر آنها کاملاً خشک شود. همچنین ممکن است ماه‌ها پس از سرکوب شیردهی، احساس بی‌حالی یا نشتی داشته باشید.

راه های خشک کردن شیر مادر

از شیر گرفتن تدریجی توصیه می شود، اما ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. گفته می شود، از شیر گرفتن ناگهانی ممکن است ناراحت کننده باشد و منجر به عفونت یا سایر مسائل پزشکی شود. قبل از امتحان هر یک از این روش ها با پزشک، ماما یا مشاور شیردهی خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید.

شیر ندادن به کودک

اگر به کودک خود شیر ندهید یا سینه های خود را تحریک نکنید، شیر شما می تواند به خودی خود کند شود. بسته به مدت زمانی که شیر می دهید، ممکن است زمان ببرد.

این نکات را هنگام امتحان کردن این روش در نظر داشته باشید:

  • از یک سوتین حمایتی استفاده کنید که سینه های شما را در جای خود نگه دارد.
  • از کمپرس یخ و داروهای ضد درد بدون نسخه (OTC) برای کمک به درد و التهاب استفاده کنید.
  • شیر دوشیدن با دست برای کاهش گرفتگی: این کار را کم انجام دهید تا به تحریک تولید ادامه ندهید.

استفاده از گیاهان و سبزیجات

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2014، گیاه مریم گلی ممکن است به مشکلات مربوط به از شیر گرفتن یا عرضه بیش از حد کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تأثیر خاص مریم گلی را بر تولید شیر اضافی بررسی کند.

در مورد ایمنی استفاده از مریم گلی در صورتی که نوزاد شما شیر مادر شما را بعد از مصرف مریم گلی مصرف کند، اطلاعات زیادی در دست نیست.

شما باید با مقدار کمی مریم گلی شروع کنید و ببینید که بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد. دمنوش های گیاهی حاوی مریم گلی موجود است. اینها را می توان به راحتی رقیق کرد تا زمانی که مقداری را پیدا کنید که برای شما بهترین کار را دارد.

طبق مقاله 2014، گیاهان دیگری که پتانسیل خشک کردن شیر مادر را دارند عبارتند از:

  • نعناع تند
  • شاه توت
  • جعفری
  • یاس

اطلاعات کمی در مورد تأثیر این گیاهان بر روی نوزادان وجود دارد، اما برخی از آنها می توانند برای نوزاد خطرناک باشند. از آنجایی که مواد گیاهی می توانند عوارض جانبی منفی برای شما یا کودکتان ایجاد کنند، باید قبل از استفاده از این روش ها با پزشک یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید.

کلم

برگ کلم ممکن است شیردهی را در صورت استفاده طولانی مدت سرکوب کند، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

برای استفاده از کلم:

  • برگ های یک کلم سبز را جدا کرده و بشویید.
  • برگ ها را در ظرفی بریزید و ظرف را در یخچال بگذارید تا خنک شود.
  • قبل از پوشیدن سوتین یک برگ روی هر سینه قرار دهید.
  • برگها را پس از پژمرده شدن یا تقریباً هر دو ساعت یکبار تغییر دهید.
  • برگها ممکن است به کاهش تورم کمک کنند زیرا شیر شما کاهش می یابد. آنها همچنین برای کاهش علائم گرفتگی در اوایل شیردهی استفاده می شوند.

کنترل بارداری با قرص

کنترل بارداری فقط با پروژسترون لزوماً بر عرضه تأثیر نمی گذارد. از سوی دیگر، قرص های ضد بارداری که حاوی هورمون استروژن هستند، ممکن است برای سرکوب شیردهی به خوبی عمل کنند. این اثرات حتی پس از تثبیت شیر ​​به خوبی قابل توجه است.

همه این اثرات سرکوب کننده را تجربه نخواهند کرد، اما بسیاری تجربه خواهند کرد. با پزشک خود در مورد زمان توصیه شده برای شروع یک قرص حاوی استروژن در دوران پس از زایمان صحبت کنید.

سودافد

در یک مطالعه کوچک در سال 2003 بر روی 8 زن شیرده، نشان داده شد که یک دوز 60 میلی گرمی از داروی سرماخوردگی سودوافدرین (Sudafed) به طور قابل توجهی تولید شیر را کاهش می دهد.

بعلاوه، مصرف حداکثر دوز روزانه این دارو بر نوزادانی که شیردهی خود را با سرکوب شیردهی ادامه دادند، تأثیر منفی نداشت. حداکثر دوز 60 میلی گرم، چهار بار در روز (حداکثر 240 میلی گرم در هر دوره 24 ساعته) است.

قبل از مصرف هر گونه داروی OTC در دوران شیردهی با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. سودافد بدون برچسب برای خشک کردن شیر مادر استفاده می شود و ممکن است باعث تحریک پذیری در نوزادانی شود که با شیر مادر تغذیه می شوند.

ویتامین B

اگر هنوز به نوزاد خود شیر نداده اید، دوزهای بالای ویتامین B-1 (تیامین)، B-6 (پیریدوکسین) و B-12 (کوبالامین) ممکن است برای سرکوب شیردهی موثر باشد.

یک مطالعه منبع معتبر در دهه 1970 نشان داد که دوزهای بالای B-6، B-1 و B-12 شیردهی را برای 96 درصد از شرکت کنندگان سرکوب می کند، بدون اینکه عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

مطالعات جدیدتر، از جمله مطالعاتی که در بررسی ادبیات 2017 انجام شده است، اطلاعات متناقضی را در مورد اثربخشی این گزینه ارائه کرده است. طبق بررسی سال 2017، شرکت کنندگان در مطالعه دوز 450 تا 600 میلی گرم B-6 را طی پنج تا هفت روز دریافت کردند. دو مورد از مطالعات شامل نشان دادند که ویتامین B-6 در سرکوب شیردهی موثر است، اما پنج مطالعه دیگر این کار را نکردند.

اطلاعات زیادی در مورد اثرات منفی مصرف بیش از حد ویتامین B-1 یا B-12 یا مدت زمان ایمن بودن مصرف دوزهای بالا وجود ندارد. با این حال، در دوزهای بیش از 200 میلی گرم در روز، ویتامین B-6 می تواند باعث از دست دادن احساس در بازوها و پاها شود. در برخی موارد، با استفاده طولانی مدت، این اثر می تواند دائمی شود.

قبل از شروع یک مکمل ویتامین جدید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید.

کابرگولین

کابرگولین را می توان برای سرکوب شیر استفاده کرد. با توقف تولید پرولاکتین در بدن عمل می کند. این دارو برای این استفاده توسط FDA تایید نشده است، اما ممکن است خارج از برچسب تجویز شود. پزشک می تواند مزایا و خطرات آن را توضیح دهد.

برخی از افراد می بینند که شیرشان تنها پس از یک بار مصرف دارو خشک می شود. برخی دیگر ممکن است به دوزهای اضافی نیاز داشته باشند.

اطلاعات زیادی در مورد بی خطر بودن کابرگولین برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند و والدین شیرده کابرگولین مصرف کرده اند، در دست نیست. قبل از مصرف باید با پزشک یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید.

برخی از داروهای سرکوب کننده شیر که ممکن است نام آنها را شنیده باشید - مانند بروموکریپتین - به دلیل عوارض جانبی طولانی مدت دیگر برای این استفاده توصیه نمی شوند. زنان همچنین برای جلوگیری از تولید شیر از استروژن با دوز بالا استفاده می کردند. این عمل به دلیل خطرات لخته شدن خون متوقف شده است.

خشک کردن شیر مادر چه مدت طول می کشد؟

از شیر گرفتن تدریجی به طور کلی امن ترین برنامه در صورت امکان است. مدت زمانی که طول می کشد تا شیر خشک شود به روشی که امتحان می کنید و مدت شیردهی شما بستگی دارد. بسته به روش سرکوب شیردهی و میزان فعلی شما ممکن است چند روز یا تا چند هفته یا ماه طول بکشد.

حتی بعد از اینکه بیشتر شیر شما تمام شد، ممکن است تا ماه‌ها پس از از شیر گرفتن مقداری شیر تولید کنید. اگر شیر مادر شما بدون هیچ دلیلی برگشت، با تیم پزشکی خود صحبت کنید.

خطرات احتمالی خشک کردن شیر مادر

قطع ناگهانی شیردهی با خطر گرفتگی و احتمال مسدود شدن مجاری شیر یا عفونت همراه است. ممکن است برای از بین بردن احساس گرفتگی نیاز به دوشیدن مقداری شیر داشته باشید. با این حال، هرچه شیر بیشتری بنوشید، خشک شدن آن بیشتر طول می کشد.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

سرکوب شیردهی ممکن است گاهی ناراحت کننده باشد، اما اگر درد و سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، با پزشک، ماما یا مشاور شیردهی خود تماس بگیرید. گاهی اوقات، مجرای مسدود شده منجر به حساس شدن سینه ها می شود. در حین ابراز یا شیردهی به آرامی ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید.

اگر نمی توانید ظرف 12 ساعت مجرای شیر را باز کنید یا اگر تب دارید با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید. تب یکی از علائم عفونت پستان مانند ورم پستان است.

سایر علائم عفونت سینه عبارتند از:

  • گرمی یا قرمزی
  • بی حالی عمومی
  • تورم سینه

گاهی اوقات، آنتی بیوتیک های خوراکی برای کمک به درمان این بیماری قبل از اینکه جدی تر شود، توصیه می شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/