آیا احتمال بارداری در دوران پریود وجود دارد؟

period1

شاید شما اکنون در دوران پریود باشید و با خیال راحت رابطه جنسی برقرار کنید با این امید که احتمال بارداری در زمان پریود وجود ندارد، اما آیا این فکر شما درست است ؟؟ 

معمولا خانم ها در زمان تخم گذاری که در حدود چهارده روز تنظیم میشود ، شانس بارداری بالاتری دارند و این روند باعث شده که در زمان پریود مراقبت زیادی برای جلوگیری از بارداری نکنند، حالا برسیم به اصل ماجرا که آیا احتمال بارداری در دوران پریود هست یا خیر ؟؟! با ما همراه باشید تا جواب سوال را بفهمیم...

 

 آنچه در این مقاله خواهید خواند :

آیا احتمال بارداری در دوران پریود وجود دارد؟
آیا احتمال بارداری بعد از تمام شدن دوران پریود وجود دارد؟
آیا احتمال بارداری قبل از آغار پریود وجود دارد؟
سوء تفاهم های معمول درباره احتمال بارداری در زمان پریود
علائم بارداری در صورت موفقیت آمیز بودن عمل لقاح
سؤالات متداول در مورد باردار شدن زنان در زمان های مختلف از چرخه قاعدگی 

 آیا احتمال بارداری در دوران پریود وجود دارد؟

به طور کلی، شانس زنان در حین دوره قاعدگی، برای بارور شدن بسیار کم است؛ اما نمیتوان وجود این شانس را در بدن خانمها به طور کامل رد کرد. در یک دوره معمول 28 روزه، تخمک گذاری بدن زنان در حدود روز 14 آغاز شده و در طی این فرایند، تخمک بالغ به داخل لوله فالوپی آزاد میشود که به مدت 12 تا 24 ساعت در این ناحیه، زنده باقی خواهد ماند. در مورد چرخه قاعدگی کوتاهتر که هر 21 تا 23 روز یک بار در بدن زنان رخ میدهد، عمل تخمک گذاری نیز خیلی زودتر در بدن زنان شروع خواهد شد (البته میتوان با استفاده از یک ماشین حساب زمان دقیق تخمک گذاری را در هر خانمی پیشبینی کرد) یعنی فاصله زمانی بین چرخه قاعدگی و تخمک گذاری این افراد بسیار کمتر از سایر زنان است. از آنجایی که اسپرمها به مدت سه تا شش روز در داخل دستگاه تناسلی زنان، تحت شرایط مطلوب زنده میمانند، اگر زنی در دوران پریود، رابطه جنسی داشته باشد، احتمال باردار شدن او در پی تخمک گذاری زودرس بالا خواهد بود، زیرا اسپرم هنوز در بدن او زنده میباشد. اما اگر دوران پریود ، در بدن زنی طولانی مدت باشد، یعنی چهار روز بیشتر از 21 تا 23 روز طول بکشد، بعد از پایان دوره قاعدگی، عمل تخمک گذاری همچنان سر وقت، در بدن خانمها انجام میشود. با این حال، اگر در پایان دوره قاعدگی، چنین زنانی رابطه جنسی داشته باشند، احتمال بارداری در دوران پریود برای او آنها وجود دارد.

گاهی اوقات ممکن است عمل تخمک گذاری در بدن زنان با روند خونریزی دوران پریود اشتباه گرفته شود. در چنین شرایطی، فرد در هنگام رابطه جنسی از روشهای محافظتی استفاده نمیکند. این در حالی است که داشتن رابطه جنسی در چنین شرایطی احتمال باردار شدن زنان را افزایش خواهد داد. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، به ویژه زمانی که خانمی دوره های نامنظم قاعدگی را تجربه میکند، بسیار دشوار است. به طور خلاصه، اگر نمیخواهید باردار شوید، پس از آنکه خونریزی ماهانه شما تمام شد، باید در حین انجام هر رابطه جنسی از روشهای محافظتی استفاده کنید. اکثر زنان ممکن است استفاده از قرصهای ضدبارداری را برای این امر، سالم و آسان بدانند.

اگر دوست دارید که بدانید زمان های که پریود چه بر سر بدنتان می آید، پیشنهاد میکنیم ، برای پریود شدن چه اتفاقاتی در بدن می افتد ؟ را بخوانید.

آیا احتمال بارداری بعد از تمام شدن دوران پریود وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد، زیرا فاز بعد از پایان دوره پریود، زمانی است که بدن زنان به سوی بارور شدن حرکت میکند. اگر چرخه قاعدگی در بدن خانمی هر 28 الی 30 روز روی دهد، عمل تخمک گذاری در بدن او بین روزهای 11 الی 19 شروع میشود. به همین دلیل، شانس باردار شدن برخی زنان در روزهای بعد از پایان دوران پریود بسیار کم و در برخی موارد هم غیرممکن است. اجازه دهید این مطلب را با ارائه یک مثال برای شما عنوان کنیم. اگر دوران پریود در بدن زنی هر 28 روز یک بار رخ دهد، شانس باروری او از روزهای 9 تا 14 بالاتر خواهد رفت، زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد، اسپرم میتواند تا مدت 6 روز در دستگاه تولید مثل زنان زنده مانده و رشد کند. اکنون فرض کنید که دوران پریود شما به ششمین روز خود برسد و شما در پنج روز آینده مقاربت کنید. اسپرم در شش روز آینده در لوله فالوپی شما قرار گرفته و اگر بدن شما در روز چهارده تخمک گذاری کند، تخمک میتواند بارور شده و روند حاملگی در بدن شما آغاز شود. این حالت نشان میدهد که برخی از زنان میتوانند فقط پس از پایان یافتن دوران پریود خود باردار شوند. با این حال، اگر دوران پریود در بدن زنی زودتر از موعد (مثلاً بعد از سه روز) پایان مییابد، مدت زیادی طول خواهد کشید تا روند تخمک گذاری در بدن او اتفاق بیفتد. بنابراین، میتوان ادعا کرد که ممکن است این افراد هیچ فرصتی برای باردار شدن (در صورت داشتن رابطه جنسی بعد از اتمام چرخه قاعدگی) نداشته باشند.

در مورد دوران پریود کوتاهتر (24 روزه)، تخمک گذاری حدود روز 10 در بدن فرد اتفاق میافتد. بنابراین، اگر روند این خونریزی بعد از پنج روز متوقف شود و خانم در آخرین روز خونریزی قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشد، ممکن است باردار شود. همچنین، در مورد زنانی که چرخه قاعدگی آنها در مدت طولانی (32 روزه) رخ میدهد، ممکن است روز 18، عمل تخمک گذاری انجام گیرد. در چنین مواردی، اگر روند خونریزی ماهانه بعد از پنج روز متوقف شود، شانس این فرد برای باردار شدن بسیار کم خواهد بود (در صورت داشتن رابطه جنسی بعد از اتمام چرخه قاعدگی)، زیرا برای شروع زمان تخمک گذاری هنوز وقت زیادی باقی مانده است. پس، توجه داشته باشید که اگر قصد باردار شدن دارید، داشتن رابطه جنسی بعد از اتمام چرخه قاعدگی، ایده مناسبی نیست و ممکن است با وجود تلاش زیاد شکست بخورید. با این حال، اگر میخواهید به طور کامل از حامله شدن خود در صورت داشتن رابطه جنسی بعد از اتمام پریود جلوگیری کنید، باید از روشهای ضد بارداری استفاده نمایید.

آیا احتمال بارداری قبل از آغار پریود وجود دارد؟

بله، احتمال دارد برخی از زنان در روزهای قبل از آغاز دوران پریود در بدن خود باردار شوند. همانطور که قبلاً بیان شد چرخه قاعدگی در بدن زنان به طور طبیعی بین 28 تا 30 روز است که روند تخمک گذاری در روزهای 11 تا 19 اتفاق میافتد. دوره بعد از مرحله تخمک گذاری، شانس زنان را برای باردار شدن کاهش میدهد. بنابراین، داشتن رابطه جنسی درست قبل از شروع چرخه قاعدگی، امنترین دوره برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در بدن زنان محسوب میشود. با این حال، اگر عمل تخمک گذاری در بدن زنان به علت وجود مشکلات بهداشتی یا استرس به تعویق افتاده یا سریعتر از مدت معمول به پایان برسد، احتمال دارد فرد قبل از آغاز دوران پریود در بدن خود نیز باردار شود. البته این مسئله بسیار پیچیده است؛ باید دقت کنید که روند تخمک گذاری در بدن شما به تأخیر افتاده و احتمال حاملگی در روزهای قبل از شروع این دوره در بدن شما بسیار بالا است.

سوء تفاهم های معمول درباره احتمال بارداری در زمان پریود:

1.امکان بارداری در زمان پریود وجود ندارد

به خاطر بسپارید که شانس حامله شدن زنان در طول دوران پریود بسیار کم است؛ اما نمیتوان به طور کامل این احتمال را رد کرد. همانطور که قبلاً گفته شد، اگر عمل تخمک گذاری در بدن زنی نزدیک به دوران پریود ماهانه رخ دهد، احتمال باردار شدن چنین افرادی وجود دارد.

2.طول زمان پریود ربطی به قدرت بارور ندارد

اگر زنی در طول یک سال، سیکل قاعدگی کوتاهی داشته باشد، شانس تخمک گذاری در بدن او کاهش مییابد، زیرا انجام فرآیند تخمک گذاری خود باعث شروع چرخه قاعدگی در بدن زنان میشود. علاوه بر این، وجود چرخه های نامنظم قاعدگی در بدن زنان باعث میشوند پیشبینی درست زمان تخمک گذاری سخت شده و فرد نتواند روزهای باروری بدن خود را در یک چرخه مشخص نماید.

3.حتما روز تخمک گذاری تان ، باردار شوید !

معمولاً، زمان امن برای انجام عمل لقاح زوجین 4 روز قبل از انجام عمل تخمک گذاری در بدن زنان است، احتمال باردار شدن زنان در این دوره افزایش یافته و در صورتی که در طول این مدت رابطه جنسی برقرار شود، حاملگی صد درصد رخ خواهد داد. اما اگر تا زمان تخمک گذاری صبر کنید، ممکن است دوره باروری خود را از دست بدهید.

علائم بارداری در صورت موفقیت آمیز بودن عمل لقاح :

در ادامه این مقاله، علائم رایجی که ممکن است زنان پس از باردار شدن در بدن خود تجربه کنند، بیان شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

  • ممکن است زنان لکه بینی شدید و خفیف را حدوداً در روزهای 6 تا 12 پس از انجام عمل لقاح، در بدن خود تجربه کنند.
  • سینه های زنان سنگینتر شده و با حالت تورم، لمس کردن آنها را برای فرد سخت و دردناک میکند. همچنین، (منطقه اطراف نوک پستان) زنان نیز ممکن است نسبت به قبل تیره شود.
  • احساس خستگی شدید که به دلیل تغییر سطح تولید هورمون پروژسترون در بدن زنان رخ میدهد.
  • لازم است بدانید نشانه برجستهای که باردار شدن زنان را نشان میدهد، از دست دادن دوران پریود است.
  • مواجه شدن زنان با مشکل تکرر ادرار که بیشتر از قبل شده باشد.
  • برخی از زنان هم ممکن است حالت تهوع را در همان روزهای نخست از آغاز روند حاملگی در بدن خود تجربه کنند.
  • همچنین، اشتیاق فرد باردار برای مصرف غذاهای مختلف که قبلاً آنها را دوست نداشته است، افزایش مییابد.
  • بروز نوسان خلقی و تغییر رفتار در زنان علامت دیگری از باردار شدن این افراد است.

اگر چه مشاهده این علائم، باردار شدن زنان را نشان میدهد، ولی این افراد میتوانند فقط از طریق انجام تست بارداری خانگی باردار بودن خود را ثابت کنند، زیرا مشخص نمودن دوران پریود، زمان دقیق تخمک گذاری و شانس زنان برای باردار شدن، بدون شک، کمی گیج کننده است؛ به ویژه وجود اسطوره های مختلف مرتبط با آن، زنان جوان را بیشتر دچار شک و تردید میکند.

17 علامت تشخیص بارداری قبل از دست دادن پریود کمک خوبی است تا قبل از پریود از وجود جنینی در شکمتان مطمئن شوید.

سؤالات متداول در مورد باردار شدن زنان در زمان های مختلف از چرخه قاعدگی :

1-آیا میتوان دوران پریود را بدون رخ دادن عمل تخمک گذاری در بدن تجربه کرد؟

جالب است بدانید که مشاهده دوران پریود بدون انجام عمل تخمک گذاری در بدن زنان امری بعید میباشد. با این حال، ممکن است در بدن این افراد، چرخه های پیش از قاعدگی رخ دهد. این نوع چرخه ها نامنظم بوده و در بیشتر موارد یا بیش از حد طولانی هستند یا خیلی کوتاه میباشند. چنین افرادی معمولاً دوره تخمک گذاری ندارند، زیرا بدن آنها هورمون پروژسترون تولید نکرده و هورمون استروژن به تنهایی قادر به حمایت کامل از ساختار آندومتر رحمی نیست. به همین دلیل، روند خونریزی در بدن این افراد مشاهده خواهد شد. اما، این نوع خونریزی نیز در اکثر موارد به عنوان یک چرخه قاعدگی طبیعی تلقی شده و فرد را برای تعیین زمان تخمک گذاری در بدن خود به اشتباه میاندازد. پس در حالت کلی، میتوان ادعا کرد که وجود چرخه قاعدگی غیرطبیعی بر روند حاملگی زنان جوان و کسانی که در معرض یائسگی هستند، تأثیر میگذارد.

2-آیا میتوان بدون مشاهده دوره پریود، از انجام عمل تخمک گذاری در بدن مطمئن شد؟

بله، در بدن بعضی از زنان، بدون روی دادن دوران پریود یا خفیف بودن چنین دوره هایی، عمل تخمک گذاری در داخل رحم اتفاق میافتد. این حالت در زنانی دیده میشود که در داخل رحم خود زخمی داشته باشند. انجام عمل سزارین برای تولد نوزاد یا مبتلا شدن فرد به هر نوع بیماری دستگاه تناسلی و استفاده از روشهای مختلف سقط جنین مانند روش D & C سبب ایجاد زخم رحمی میشود. بنابراین، چنین شرایطی روند ضخیم شدن طبیعی دیواره رحم را محدود میکند، اما فرآیند تخمک گذاری در بدن خانم اتفاق میافتد. در چنین مواردی، ممکن است با وجود انجام عمل تخمک گذاری فرد هیچ دوران پریود را تجربه نکند.

3-یک زن جوان چگونه میتواند باردار شود؟

اگر شما به عنوان یک زن جوان در حال برنامه ریزی برای حامله شدن هستید، مهم است بدانید که اطلاع از زمان مناسب برای داشتن رابطه جنسی بسیار مهم بوده و انجام برخی از کارهای خاص نیز در این دوره ضروری است. برخی از این کارها عبارتند از:

  • متوقف کردن مصرف هر نوع دارو و روشهای ضد بارداری، چند ماه قبل از باردار شدن
  • پیگیری زمان دقیق دوران پریود و روند تخمک گذاری برای باردار شدن زنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا آنها باید در طی پنج روز باروری عمل مقاربت را داشته باشند.
  • در نهایت، به یاد داشته باشید که استفاده از روان کننده‌های واژن در هنگام داشتن رابطه جنسی نفوذ عمیق اسپرمها را به بدن زنان تضمین نموده و شانس باروری را در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. با این حال، روان کننده مناسبی را انتخاب کنید، زیرا مصرف یک محصول اسیدی میتواند اسپرمها را از بین ببرد یا بر تحرک اسپرمها تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان آخرین نکته، یادتان باشد که زمان وقوع دوران پریود و روزهای قبل و پس از آن بهترین زمان برای باردار شدن زنان نبوده و اگر میخواهید باردار شوید، باید در طول دوره تخمک گذاری در بدن خود، فعالیت جنسی داشته باشید. اما اگر بخواهید از حامله شدن اجتناب کنید، باید بدانید که در زمان قبل و بعد دوره قاعدگی، شانس بارداری زنان بسیار کم است. علاوه بر این مورد، داشتن رابطه جنسی در طول دوران پریود به دلیل آشفتگی حال زنان، اصلاً لذتبخش نیست.

بعضی از خانم ها معمولا در زمان های قبل از پریود علائمی را تجربه میکنند که بسیار شبیه به علائم بارداری است و آنها را دچار سردرگمی میکند، به این علائم سندرم پیش از قاعدگی گفته میشود که میتوانید توضیحات کامل آن را در علائم PMS در مقایسه با علائم بارداری در زنان بخوانید.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من پروید شدم پاک شدم ولی حالت تهوع دارم ایا باردارم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام...من ۸ روز قبل از پریود شدن.رابطه داشتم ..بعد از ۸ روز پریود شدید داشتم تا ۷ روز..اما الان درد واحساس سنگینی توپهلوی چپم وزیرشکمم دارم..یکم استرس دارم ک حامله باشم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
شما باردار نیستید ، زمانی که پریود شدید یعنی نیستید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/