چرا صورتی نشانه دختر و آبی نشانه پسر است؟

cute-baby-nursery-decoration_53876-67639

از روزی که دو خط قرمز روی بی بی چک میفتد، هر پدر و مادری به این فکر میکنند که عضو جدید خانه قرار است صورتی پوش باشد یا آبی؟ بله دختر یا پسر، مسئله این است!
و بعد با خوشحالی تمام برای خرید سیسمونی وقت میگذارند تا بهترین ها را برای پرنس یا پرنسسشان فراهم کنند.

اما اینکه رنگ صورتی برای دختر و آبی برای پسر باشد ، از کجا آمده؟؟!

این نسبت دادن رنگ ها یک قاعده ساده بوده که از قرون وسطی و احساسات مذهبی مردم آن زمان نشات گرفته و تا امروزه روز هم بین مردم رواج پیدا کرده است، با این حال تعیین هر رنگی برای نوزادان یک قانون سخت و دارای ریشه های نسبتا بلندی در علم مدرن و طراحی دارد.
مقاله‌ای در سال 1918 در یک مجله تجاری اعلام کرد که صورتی، به عنوان یک رنگ ظریف و شیرین عمل نموده و نشانگر دختر بودن نوزاد می‌باشد. در مقابل، رنگ مناسب برای نوزادان پسر، آبی است که حالت بسیار قوی و برجسته دارد. با این حال، این توصیه فقط به عنوان یک پیشنهاد برای والدین عزیز است! جالب است بدانید که لباس‌های نوزادان از نظر جنسیتی تا حدود بسیار زیادی خنثی می‌باشد. به همین دلیل، رنگ سفید هنوز هم در دنیا به عنوان محبوب‌ترین رنگ برای طراحی لباس نوزادان تلقی شده و جایگاه خاصی در این مدل‌ها دارد. تغییراتی که لباس‌های سفید بر روی چهره نوزادان ایجاد می‌کنند، نسبت به رنگ‌های دیگر بسیار ملایم است. با همه این توصیفات، هیچ اثبات علمی وجود ندارد که رنگ آبی یا صورتی رنگ خاص جنس پسر یا دختر است.

لازم است این نکته مهم را به خاطر بسپارید که استفاده از رنگ‌های مختلف برای طراحی لباس نوزادان بر تعصبات قشر جوان بستگی داشته و به این پدران و مادران کمک می‌کند تا با انتخاب رنگ و جنس مناسب برای لباس‌های نوزاد تازه متولد شده خود، از این دوران لذت ببرند. به همین دلیل، در دهه 1960، تیم‌های بازاریابی پوشاک و اسباب‌بازی کودکان به طور عمده مسئول تبلیغ رنگ‌های خاص جنسیتی بوده و محصولات تخصصی‌تری را نسبت به قبل ارائه می‌دادند. در این دهه، لباس‌هایی با رنگ‌های جداگانه و اسباب‌بازیی مخصوص پسران و دختران به بازار عرضه شد که بسیار هم مورد توجه والدین جوان قرار گرفت. البته این جنبش اقتصادی از دهه 1970 میلادی تا حدودی نادیده گرفته شد. با این حال، زمانی که به دهه 1980 رسیدیم، استفاده از رنگ‌های خاص جنسیتی بسیار بالا رفته و تغییرات زیادی در مدل‌های لباس نوزادان رخ داد. به همین دلیل، آزمایش جنسیتی برای تعیین جنسیت جنین داخل رحم زنان باردار نقش مهمی بر عهده گرفت. در واقع، از این دوران به بعد، والدین، خانواده‌ها و دوستان تمایل داشتند تا جنسیت فرزند خود را دانسته و قبل از تولد، نام مورد علاقه خود را برای او انتخاب کنند. علاوه بر این، با دانستن جنسیت نوزاد، فرایند خرید لباس و وسایل او با آگاهی کامل انجام می‌شد.
جالب است بدانید که رعایت چنین تعصبات رنگی توسط والدین بر روی نوزادان آن‌ها تاثیر زیادی نداشت. نتایج یک مطالعه انجام شده توسط محققان مشخص کرد که بیشتر کودتان تا دوازده سالگی، به رنگ خاصی از اسباب‌بازی یا اشیاء علاقه خاصی نشان نمی‌دهند. در واقع، والدین دوست دارند که فرزندشان، تا 4 سالگی از رنگ‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب استفاده کند، ولی ضمیر ناخودآگاه کودکان از این امر پیروی نکرده و معمولا، پسران به بازی کردن با اسباب‌بازی‌های صورتی علاقه زیادی نشان می‌دهند.
همانطور که قبلا هم گفته شد استفاده از رنگ‌های خاص در دوران نوزادی بر تعصبات پدر و مادر تکیه داشته و از علایق والدین جوان نشات می‌گیرد. علاوه بر این، طراحی رنگی وسایل نوزادان به غیر از مفاهیم جنسیتی، در تربیت دختران و پسران نیز تاثیر مثبتی دارد. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که بر روی 40 کودک در سن 5 تا 15 ماهگی انجام شد، محققان دریافتند که بسیاری از کودکان پسر به ورزشگاه‌ها، ماشین‌ها، ابزارآلات و لباس‌های آبی توجه خاصی نشان می‌دهند؛ در حالی که دختران در این سنین بیشتر به انواع عروسک‌ها، مبلمان خانه و لباس‌های صورتی علاقه نشان داده و آن‌ها را برای خود انتخاب می‌کنند.

تفکیک رنگ ها و اسباب بازی ها برای کودکان خوب نیست!!

یادمان باشد که در اصل، ما با ایجاد انواع محدودیت‌ها، حق انتخاب فرزندانمان را هم محدود می‌کنیم، زیرا اکثر والدین اعتقاد دارند که انجام کارهای دخترانه در سنین پایین مانند بازی کردن با وسایل آشپزخانه جهت پخت و پز غذا، تمیز کردن و شست و شوی وسایل منزل می‌تواند دختران را برای پختن غذا و انجام دیگر فعالیت‌های زنانه کلیشه‌ای در آینده آماده کند. همچنین، این قشر از جامعه عقیده دارند که پافشاری نمودن در چنین مواردی برای تربیت پسران هم آ‌نها را یک مرد بار آورده و برای روزهای سخت زندگی آینده آماه خواهد کرد. به عنوان یک پدر و مادر جوان به خاطر داشته باشید که طبق نظر محققان، این اعتقادات صادق نبوده و ریشه در فرهنگ جامعه قدیم ما دارد. ممکن است برخی از پسران در بزرگسالی مجبور شوند به خاطر منافع خاص یا انتخاب‌های شغلی، شرایط مردانه خود را کنار گذاشته و کاری به غیر از کارهای مردانه برای امرار معاش خود انتخاب کنند که قبلا توسط هیچ مردی انتخاب نشده بود! پس، فراموش نکنید که تحمیل رنگ‌ها به کودکان، جنگ اساسی در برابر عواطف انسانی آن‌ها تلقی شده و این افراد را در سنین بالا دچار مشکل خواهد کرد.
به همین علت، امروزه در سراسر جهان، جنبش رو به رشدی در جهت ارتقای بی‌طرفی جنسیتی نوزادان ایجاد شده است که هدف آن اجرای سیاست بی‌طرفانه جنسیتی در اکثر فروشگاه‌های لباس و وسایل نوزادان می‌باشد. بیانیه‌ای در وب سایت Target در این مورد می‌نویسد: "در حال حاضر، تیم‌های خاصی در همه فروشگاه‌ها ساکن شده و در حال تلاش برای از بین بردن تعصبات جنسیتی در بین کودکان هستند تا بتوانند علائم جنسیتی را برای ایجاد توازن بین کودکان دختر و پسر از بین ببرند." این محققان، شکایات عمومی فراوانی را در مورد تعصبات جنسیتی در بین کودکان دریافت نموده و از نارضایتی اکثر مردم در انتخاب رنگ صورتی برای پرده اتاق دختران یا لباس و اسباب‌بازی آن‌ها و رنگ آبی برای اسباب‌بازی‌های پسرانه یا سایر لوازم آنها آگاه هستند . به همین دلیل، همه کارکنان این سازمان هدف اصلی جامعه را از بین بردن شناسه‌های جنسیتی، پالت‌های رنگی یا اسباب‌بازی‌های خاص پسران و دختران قرار داده و می‌خواهند بی‌طرفی جنسیتی را جایگزین آن بکنند!

اگرعلاقه دارید که قبل از اینکه سونوگرافی جنسیت جنینتان را بگوید، خودتان پیش دستی کنید، 16 علامت دختر بودن جنین در دوران بارداری و 13 علامت جالب پسر بودن جنسیت جنین را حتما بخوانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/