آیا نشت و ترشح شیر از پستان ها، در بارداری طبیعی است؟

Breast-milk

از روزی که متوجه بارداری خود میشوید ، تغییرات شگرفی در بدن شما ایجاد میشود تا شما را آماده ورود به دنیای مادرها کند، که یکی از این تغییرات، تغییر سینه های شماست که اکثر این تغییرات با عوض شدن شکل سینه‌ها، بزرگ شدن سینه‌ها، حساس‌تر شدن سینه‌ها و تیره رنگ شدن نوک سینه‌ها و ترشح شیر خود را نشان می دهند.

ترشح شیر در دوران بارداری طبیعی است؟

ترشح شیر از سینه ها، یک پدیده شایع در دوران بارداری است که می‌تواند از همان ابتدای هفته یازدهم از دوران بارداری آغاز شده و تا انتهای سه ماهه سوم از این دوران ادامه داشته باشد. البته، در بعضی موارد هم ممکن است مادر، هیچ گونه نشتی را از سینه‌های خود در طی نه ماه دوران حاملگی تجربه نکند. لازم است بدانید که این مایع نشتی، "کولورستوم" یا آغوز نام داشته و بسیار غلیظ و به رنگ زرد می‌باشد. در اغلب موارد، نشتی شیر از سینه‌های مادر باردار به شکل چند قطره خواهد بود، مادر حامله نباید منتظر جریان یافتن مقداری زیادی شیر از پستان‌های خود باشد. در نهایت، جالب است بدانید که روند تولید شیر در سینه‌های زنان باردار تا زمان شروع تغذیه کودک با شیر مادر ادامه داشته و ارتباطی با جنسیت جنین درون رحم مادر ندارد. بنابراین، اگر به عنوان یک مادر باردار متوجه شدید که شیر از سینه‌های شما نشت می‌کند، نگران نشوید! زیرا این امر کاملاً طبیعی است. البته اگر شاهد این نشتی در نه ماه دوران حاملگی خود نباشند، باز هم نباید نگران شوید، زیرا این امر هم کاملاً طبیعی است!

آغوز یا شیر اول را به نوزادم بدهم یا نه؟

کلستروم" یا آغوز نام شیری است که بلافاصله بعد از انجام عمل زایمان از نوک پستان زنان ترشح شده و پیش شیر مادر زائو برای تغذیه نوزاد خود محسوب می‌شود. این شیر در مقایسه با شیر مادر بعدی از پروتئین بالاتری برخوردار بوده و حاوی مقادیر کمتری چربی و کربوهیدرات است. همچنین، این مایع حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که در طول روزهای اول تولد، از نوزادان در برابر ابتلا به انواع عفونت‌های محیط بیرون از رحم مادر محافظت می‌کند. یادتان باشد که هضم اولین شیر مادر برای همه نوزادان بسیار آسان بوده و حاوی مقدار کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای تغذیه نوزاد تازه متولد شده است.

چرا پستان‌های زنان در طول بارداری نیز شیر ترشح می‌کنند؟

به گفته پزشکان متخصص زنان و زایمان، تغییرات هورمونی که در بدن زنان باردار اتفاق می‌افتد، دلیل ترشح شیر از سینه‌های این افراد بوده و سبب تحریک این قسمت از بدن می‌شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این عامل، به عنوان نشانه‌ای از آمادگی بدن مادر، به منظور تغذیه نوزاد با شیر مادر بعد از تولد او خواهد بود.
آیا راهای برای جلوگیری از ترشح شیر در دوران بارداری وجود دارد؟
هیچ روش مشخصی وجود ندارد که شما بتوانید با استفاده از آن، از نشتی شیر از سینه‌های خود در 9 ماه دوران بارداری جلوگیری کنید. همچنین، لازم است بدانید که اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران جوان توصیه می‌کنند که هرگز به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از نشت ترشحات سینه‌های خود در دوران حاملگی نباشند؛ به جای این کارها می‌توانید از روش‌های مختلفی برای غلبه بر این ناراحتی که ناشی از افکار اشتباه شما است، استفاده کنید.

چطور با وجود ترشح شیر در بارداری راحت باشم؟

• لباس‌های انتخابی شما برای دوران بارداری، باید شل و راحت باشد، طوری که به بدن شما نچسبد.
• در صورت امکان، همیشه یک پد شیردهی در زیر سینه‌بند خود قرار دهید تا بتواند مایع نشتی از نوک پستان‌های شما را در 9 ماه دوران باردار جذب کند تا بر روی لباس‌های شما نشان داده نشود.
• اگر به عنوان یک زن حامله در هنگام پوشیدن سینه‌بند از پدهای شیردهی هم استفاده می‌کنید، برای اطمینان از بهداشت و سلامت بدن خود، آن را به طور مرتب تعویض کنید تا از متصاعد شدن بوی زننده از سینه‌های شما و احساس رطوبت ناخوشایند جلوگیری کند.
• توصیه می‌شود که زنان حامله در زیر لباس خواب خود نیز از پد شیردهی استفاده کنند؛ اما اگر این افراد ترجیح می‌دهند که برای راحتی سینه‌های خود از سینه‌بند پنبه‌ای و سبک استفاده کنند، دیگر نیازی به قرار دادن پد نخواهد بود.
• در نهایت، به خاطر بسپارید که ترشح شیر از نوک پستان‌های زنان در دوران بارداری، تحت شرایط خاص که سینه‌های تحریک می‌شوند، جریان سنگینی از ترشحات را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، بهتر است در چنین مواردی از قبل آماده باشید!

بجز ترشح شیر ، نغییرات دیگری هم در سینه های مادران باردار رخ میدهد که مقاله دلایل تغییرات پستان ها در 9 ماه بارداری اطلاعات خوبی در این باره به شما می دهد.

نکات احتیاطی برای راهنمایی در بارداری، جهت روبرو شدن با ترشح شیر از سینه‌ها:

اگرچه ما در مورد ترشح شیر از پستان‌ها در طی دوران بارداری زنان بحث نموده و آن را امری طبیعی معرفی کردیم، اما آگاهی کافی زنان از این شرایط بسیار ضروری است. در واقع، مادر باردار باید دقت کرده و ببینید که ترشحات نوک سینه‌های او همراه با لکه خونی نباشد؛ در صورت بروز چنین مواردی، لازم است حتماً با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگرچه این وضعیت نگران‌کننده نیست، زیرا پس از انجام عمل زایمان، خود به خود شیر مادر پاک و خالص می‌شود. با این وجود، اگر تخلیه ترشحات نوک سینه مادر بارداری که همراه با خون است، در چند ماه بعد به خودی خود از بین نرفت، پزشک متخصص زنان و زایمان باید برخی از آزمایش‌ها را آغاز کرده و علت این امر را پیدا کند. لازم است بدانید که دلایل متعددی مانند مبتلا شدن سینه مادر به هر گونه عفونت یا رشد هر نوع غده خوش‌خیم (به استثنای سرطان) در داخل سینه‌ها باعث بروز این وضعیت ناخوشایند در بدن مادران باردار می‌شود.
یادتان باشد که خواندن این مقاله نباید باعث افزایش نگرانی شما در این مورد شود! اگر با وضعیت ترشح شیر از سینه‌های خود در دوران حاملگی مواجه هستید، سعی کنید با رعایت نکات بهداشتی پستان‌ها، از حاملگی خود لذت برده و این دوران را تا زمان تولد نوزاد خود به سلامتی ادامه دهید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی خوب بود مشکلم برطرف شد ماه شش بارداری هستم بدلیل اینکه ترشح از پستان داشتم مشکلم را شما حل کردید

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/