19 کاری که باید در سه ماهه اول بارداری انجام دهید

Fotolia_82198895_Subscription_Monthly_M__1542474551_13740

اگر به عنوان یک زن باردار مشتاق هستید تا در مورد بایدهای سه ماهه اول از دوران بارداری اطلاعات دقیقی کسب کنید، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، نکات مهمی برای راهنمایی زنان در این دوره حساس ارائه شده است.

کارهایی که باید در سه ماهه اول بارداری خود انجام دهند:

علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم توسط زنان، در طول دوران بارداری کارهای زیاد دیگری نیز وجود دارد که انجام دادن آن‌ها برای سلامت مادر و نوزاد درون رحم او مفید و مؤثر است. کارهایی که مادر حامله باید در سه ماهه اول از دوران بارداری خود انجام دهد، به شرح زیر هستند:

1- تست تأیید بارداری در سه ماهه اول:

 با استفاده از آزمایشات حاملگی خانگی، هر زنی می‌تواند از باردار بودن خود دقیقاً در هفته اول از دست دادن دوره قاعدگی خود مطلع شود. در این زمان، دو هفته از عمل تخمک‌گذاری در بدن مادر گذشته است. با این حال، اگر نتیجه تست بارداری مبهم باشد، فرد باید برای مدت یک هفته دیگر منتظر مانده و تست را دوباره انجام دهد.

2- در سه ماهه اول بارداری باید ویتامین‌های مختلف را با دقت مصرف کنید:

 مادر حامله باید از ماه اول بارداری، مصرف انواع ویتامین‌ها، مخصوصاً اسید فولیک شروع کند، زیرا رسیدن این ویتامین‌ها به بدن در طی دوران حاملگی می‌تواند خطر بروز نقایص عصبی را در جنین داخل رحم این افراد به شدت کاهش دهد.

اگر در بارداری پیاده روی نمیکنید این مطلب پیاده روی در سه ماهه اول دوران بارداری را بخوانید

3- در سه ماهه اول باردلری باید درباره روش استفاده از بیمه‌های درمانی اطلاعاتی به دست آورید:

 شما باید در مورد برنامه‌های بیمه درمانی که برای مراقبت از زنان باردار امکاناتی را ارائه می‌دهند، اطلاعات کاملی به دست آورده و هزینه‌های عمل زایمان یا سزارین را خوب بررسی کنید. البته امروزه برای این کار، سایت‌های آنلاین بسیاری در دسترس زنان حامله وجود داشته و می‌توانند برای اطلاع از این کار، به مادر حامله کمک کنند. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله شاغل هستید، می‌توانید با شرکت بیمه درمانی ارتباط برقرار کرده و همه جوانب کار را بررسی کنید.

4- کارشناس باتجربه‌ای را برای ارائه خدمات بهداشتی در بارداری خود انتخاب کنید:

اگر قبلاً دکتر متخصص زنان و زایمان یا مامایی را برای ارائه خدمات بهداشتی در دوران بارداری خود انتخاب کرده‌اید، او تمام کارهای لازم برای سلامت و انجام زایمان شما را تنظیم خواهد نمود. در غیر این صورت، باید یک نفر را برای این کار انتخاب کنید. البته دوستان و خانواده شما می‌توانند در پیدا کردن یک دکتر متخصص زنان و زایمان، برای انجام مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک کنند. حتماً قبل از انتخاب به نزدیک بودن یا دور بودن مطب دکتر متخصص زنان و زایمان با محل زندگی خود دقت نموده و بدانید که او تحت بیمه درمانی شما کار می‌کند یا نه.

5- قبل از مراجعه به دکتر یا ماما اطلاعات مربوط به بدن خود را چند بار بررسی کنید:

پیش از ملاقات با دکتر متخصص زنان و زایمان، برای دریافت خدمات مراقبت‌های بهداشتی، خود را برای ذکر اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود و جواب دادن به سؤالات درخواستی از جانب پزشک آماده کنید. همچنین، یادتان باشد که دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد وجود بیماری‌های مختلف در بدن شما یا وجود اختلالات در خانواده‌های خود و همسرتان اطلاعاتی کسب خواهد نمود؛ درباره همه این موارد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

6- در سه ماهه اول بارداری درباره داروهایی که مصرف می‌کنید، اطلاعات کاملی به دکتر متخصص بدهید:

لازم است بدانید که مصرف اکثر داروها، از جمله داروهایی که بدون نسخه پزشک استفاده می‌شوند، در دوران بارداری ایمن نیستند. بنابراین، اگر به عنوان یک زن حامله داروی خاصی را مصرف می‌کنید، حتماً در مورد آن، با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا او تنها کسی است که می‌تواند به شما ادامه مصرف آن دارو را پیشنهاد نموده یا مصرف آن را به طور کامل قطع کند. علاوه بر این موارد، اگر انواع ویتامین‌ها، داروهای گیاهی یا مکمل‌های دیگر را مصرف می‌کند، حتماً در این مورد هم اطلاعات دقیقی به دکتر متخصص زنان و زایمان دهید.

اگر در بارداری ورزش نمیکنید این مطلب ورزش های مفید در سه ماهه اول بارداری را بخوانید

7- در سه ماهه اول بارداری عادت‌های خود را تغییر دهید:

 مصرف سیگار، الکل و مواد غذایی کافئین‌دار از جمله عاداتی هستند که باید در دوران بارداری زنان کنار گذاشته شوند، زیرا استفاده از این مواد در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شده و بسیاری از مسائل مرتبط با بارداری را در بدن زنان به دنبال داشته باشد.

8- مصرف مواد غذایی سالم، به منظور حفظ سلامت مادر باردار و بهبود روند رشد نوزاد جنین:

استفاده زنان باردار از رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن مادر و بهبود روند رشد نوزاد درون رحم او را فراهم کند. همچنین، در این صورت زن حامله برای تأمین نیازهای بدن خود، دیگر مجبور نیست مواد غذایی مضر را مصرف نماید.

9- در سه ماهه اول بارداری ویار صبحگاهی را درمان کنید:

معمولاً ویار صبحگاهی در تمام روزهای سه ماهه اول از دوران بارداری در بدن زنان  مشاهده می‌شود که اگر این مشکل خفیف باشد، می‌توان آن را با انجام اقدامات ساده مانند خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر کاهش داد؛ ولی اگر این وضعیت شدید باشد، فرد باید فوراً با دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد آن صحبت کند.

10- در سه ماهه اول بارداری عادت کردن به داشتن خواب بهتر و عمیق‌تر:

 در طول سه ماهه اول از دوران بارداری، ممکن است اکثر زنان احساس خستگی شدیدی داشته باشند که به دلیل بروز نوسانات هورمونی در بدن این افراد رخ می‌دهد. لازم است بدانید که این خستگی را می‌توان با داشتن خواب راحت و تغذیه مناسب کاهش داد. بنابراین، به عنوان یک زن حامله در صورت احساس خستگی شدید به رختخواب رفته و سعی کنید نسبت به قبل از دوران بارداری، خواب بیشتری داشته باشید. علاوه بر این موارد، چنین افرادی می‌توانند با گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش یا خواندن کتاب مورد علاقه خود، به اندازه خوابیدن عمیق، آرام شوند.

11- در سه ماهه اول بارداری خود را برای اعلام خبر بارداری به خانواده آماده کنید:

بعضی از مادران خبر بارداری خود را بلافاصله بعد از دریافت جواب مثبت، به اطرافیان اعلام می‌کنند، در حالی که ممکن است حاملگی آن‌ها نرسیده به ماه سوم از دوران بارداری، با سقط جنین از بین برود. پس اگر به عنوان یک زن حامله با عوارض مختلف دوران بارداری مواجه هستید یا انجام عمل زایمان برای شما سخت می‌باشد، بهتر است بعد از گذراندن مدتی از آغاز دوران بارداری، این خبر را به اطرافیان خود اعلام نمایید.

12- در سه ماهه اول بارداری، به دنبال بهبود روند رشد کودک درون رحم خود باشید:

 به یاد داشته باشید که مطالعه کتاب‌ها و خبرنامه‌های به روز مخصوص دوران حاملگی به زنان حامله می‌آموزد که با شروع دوران بارداری در بدن او چه اتفاقاتی می‌افتد و مادر حامله چگونه می‌تواند از جنین در حال رشد درون رحم خود به بهترین نحو حمایت کند.

اگر در بارداری خود نمیتوانید بخوابید این مطلب دلایل بی خوابی در طول سه ماهه اول بارداری را بخوانید

13- تصاویر مختلفی را از شکم خود در روزهای اولیه از دوران بارداری بگیرید:

گرفتن عکس از شکم خود در جلو  آینه، در هر هفته از دوران بارداری، میزان رشد کودک درون رحم را به مادر نشان خواهد داد. علاوه بر مشاهده میزان پیشرفت دوران بارداری، این کار می‌تواند خاطرات را برای زندگی آینده فرزند شما نگه دارد. به عنوان یک مادر باردار، برای گرفتن عکس همیشه خود را آرایش داده و با پوشیدن لباس‌های شیک حاملگی، این دوران را تبدیل به خاطرات فراموش‌نشدنی در دوران زندگی خود بکنید. در هر هفته از دوران بارداری، قرار گرفتن در یک موقعیت یکسان، تغییرات ایجاد شده در بدن شما را به خوبی نشان خواهد داد.

14- تهیه سینه‌بندهای مناسب برای دوران بارداری:

همان‌طور که می‌دانید با پیشرفت دوران حاملگی سینه‌های زنان بزرگ‌تر از قبل شده و برای شیر دادن به نوزاد آماده می‌شوند. به همین دلیل، این ناحیه از بدن زنان باید در کل دوران بارداری از حمایت عالی برخوردار باشد. اگر هم ترجیح می‌دهيد نوزاد آینده خود را با شیر خشک تغذیه کنید، باز هم بهتر است در طول نه ماه دوران بارداری از سینه‌بندهای راحت استفاده كنيد.

15- داشتن رابطه جنسی امن در سه ماهه اول بارداری:

اکثر زنان در دوران بارداری خود ممکن است احساس خستگی شدید بکنند که حسی بسیار ناخوشایند است؛ این افراد میلی به داشتن رابطه جنسی ندارند. اما اگر به عنوان یک زن حامله  احساس می‌کنید که به این رابطه نیاز دارید، سعی کنید رابطه جنسی امنی با همسر خود داشته باشید تا به کودک درون رحم شما آسیب نزند. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که در این دوره کیسه آمنیوتیک، عضلات قوی رحم و پلاکت مخاطی ضخیم رحمی مادر، جنین را از هر گونه آسیبی محافظت می‌کند. در نهایت، لازم است بدانید که اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان از زنان حامله می‌خواهند که در سه ماهه اول از دوران بارداری خود از داشتن رابطه جنسی خودداری کنند.

16- در سه ماهه اول بارداری با شریک زندگی خود درباره پرورش کودک صحبت کنید:

 شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید با نوشتن لیستی از چگونگی تأثیر مادر و پدر در پرورش و تربیت کودک و انجام کارهای مناسب دوران بارداری و بعد از زایمان، خود را برای پرورش و تربیت درست کودک آینده خود آماده کنید. یادتان باشد که پس از اتمام عمل زایمان باید تصمیم بگیرید که کدام شیوه‌ها برای زندگی مناسب و راحت کودک شما کمک بیشتری می‌کند.

17- کنار گذاشتن بودجه لازم برای هزینه‌های کودک در آینده:

 حتماً با شروع دوران بارداری، در مورد چگونگی تأمین و پرداخت هزینه‌های بیمارستان برای تولد کودک، خرید لباس، غذا، اسباب بازی، پوشک و دیگر وسایل نوزاد با شریک زندگی خود هم‌فکری کرده و آن‌ها را با بودجه خود تنظیم نمایید؛ انجام این کار سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و در استفاده از لوازم مناسب جهت پرورش کودک مناسب خواهد بود.

18- در سه ماهه اول بارداری نام مناسبی برای جنین خود انتخاب کنید:

 والدین ممکن است چندین نام را برای نوزاد آینده خود در ذهن داشته باشند، اما آن‌ها می‌توانند با هم‌فکری، تعدادی از این نام‌ها را انتخاب نموده و در آخر، اسمی زیبا و مناسب برای کودک خود بگذارند. یادتان باشد که این کار مسئولیت سنگینی برای پدران و مادران محسوب می‌شود. علاوه بر این مورد، اگر نام خاصی در نظر ندارید، می‌توانید صفحه اسامی نوزادان را در کتاب‌ها و سایت‌های مختلف مرور کرده و نامی زیبا و برازنده برای نوزاد خود انتخاب کنید.

19- در سه ماهه اول بارداری واکسن سرخچه را دریافت کنید:

در نهایت،   به خاطر بسپارید که مبتلا شدن زنان حامله به بیماری سرخچه می‌تواند منجر به سقط جنین یا بروز اختلالات جنینی در دوران بارداری این افراد شود. بنابراین، بهتر است همه مادران قبل از حامله شدن، این واکسن را دریافت نموده و در مورد سلامتی و روند رشد فرزند خود ریسک نکنند. 

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ممنون از مطالب بسیار خوب و مفیدتون?????

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/