16 کاری که باید در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید

rsz_the-second-trimester-of-pregnancy-----

اگر به عنوان یک زن باردار مشتاق هستید تا در مورد بایدهای سه ماهه دوم از دوران بارداری اطلاعات دقیقی کسب کنید، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، نکات مهمی برای راهنمایی زنان در این دوره حساس ارائه شده است.

کارهایی که باید در سه ماهه دوم بارداری خود انجام دهند:

تهیه لیستی از کارهای ضروری در سه ماهه دوم از دوران بارداری به مادران کمک می‌کند تا همه چیز را قبل از انجام عمل زایمان، برنامه‌ریزی نموده و چگونگی پرورش صحیح نوزاد را پیگیری کنند. این کارها عبارتند از:

1-انجام معاینات پزشکی و تست‌های قبل از تولد در سه ماهه دوم بارداری:

مادر حامله باید هر چهار هفته یک بار به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و از سلامت خود و جنین داخل رحم خود مطمئن شود؛ البته اگر این فرد به عوارض شدید حاملگی مبتلا شود، نیاز به معاینه شدن بیشتر از حد معمول را دارد. اما در حالت عادی، انجام آزمایش خون، آزمایش‌های غربالگری، اندازه‌گیری میزان رشد رحم مادران توسط پزشک متخصص زنان و زایمان از جمله کارهایی است که مادر حامله باید انجام دهد. همچنین، مادر حامله می‌توان در سه ماهه دوم از دوران بارداری خود میزان رشد و سلامت جنین داخل رحم خود را با انجام اسکن سونوگرافی مشاهده کند.

2- پیگیری میزان رشد جنین در سه ماه دوم بارداری:

به عنوان یک زن باردار سعی کنید با خواندن کتاب‌ها و مجلات مختلف و به اشتراک گذاری نظرات خود با دوستان و آشنایان، از چگونگی رشد کودک خود باخبر شوید. همچنین، شما می‌توانید برنامه‌های به روز موجود در سایت‌های مختلف را که شما را در مورد حمایت از کودک درون رحمتان یاری می‌کند، به صورت روزانه یا هر هفته یکبار استفاده کنید؛ این برنامه‌ها مشاوره‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

3- در سه ماهه دوم بارداری لباس‌های حاملگی مناسبی بخرید:

لازم است بدانید که پوشیدن لباس‌های گشاد حاملگی علاوه بر تأمین راحتی مادران، به بدن این افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی نفس بکشد. پس، بهتر است مادر از هفته 12 تا 18 از دوران بارداری، لباس‌های مختلف و راحتی را برای خود تهیه نموده و آرامش خود و فرزند درون رحم خود را حفظ کند. با این حال، یادتان باشد که خرید افراطی نیاز نبوده و فرد باید به اندازه نیاز خود لباس بارداری بخرد.

اگر در بارداری پیاده روی نمیکنید این مطلب پیاده روی در سه ماهه دوم دوران بارداری را بخوانید

4- تصمیم‌گیری برای مشورت با مامای حرفه‌ای در سه ماهه دوم بارداری:

تصمیم گرفتن برای مشورت با یک مربی آموزش‌دیده و کار بلد می‌تواند برای گذراندن راحت دوران بارداری و انجام عمل زایمان طبیعی به زنان حامله کمک زیادی بکند. مامای همراه علاوه بر راحت نمودن روند زایمان، می‌تواند با ارائه کمک‌های عاطفی و انجام مراقبت غیر پزشکی به زن حامله، او را در پیمودن راه سخت بارداری همراهی نماید. بر اساس این توضیحات، سه ماهه دوم از دوران بارداری بهترین زمان برای شروع جستجو، جهت یافتن این مربی کارآزموده است.

5- مرطوب نگه داشتن ناحیه شکم در سه ماهه دوم بارداری:

به یاد داشته باشید که استفاده از انواع لوسیون‌های ملایم بر روی شکم زنان در دوران بارداری، نه تنها علائم کشش را کاهش می‌دهد، بلکه خارش ایجاد شده را نیز از بین خواهد برد. با این وجود، قبل از استفاده از لوسیون حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که لوسیون مورد نظر هیچ گونه مواد شیمیایی آزاد نکرده و به سلامت کودک درون رحم شما آسیب نمی‌رساند.

6- تعیین جنسیت جنین در سه ماهه دوم بارداری:

پسر یا دختر بودن جنین داخل رحم مادران باردار را می‌توان با انجام سونوگرافی تعیین نمود. اما اگر در کشوری زندگی می‌کنید که به شما اجازه نمی‌دهد تا آزمون‌های تعیین جنسیت را قبل از انجام عمل زایمان انجام دهید، صبر کنید و با لذت بردن از دوران بارداری خود، این دوران را به پایان برسانید. با این حال، دانستن جنسیت کودک در دوران حاملگی، مادران را در تهیه لوازم مورد نیاز کودک یاری خواهد نمود.

7- رویاهای دوران بارداری خود را در یک دفتر بنویسید:

اکثر زنان حامله، به خاطر داشتن چرخه خواب نامنظم در دوران بارداری، بیشتر رویا و خواب دیده و معمولاً اکثر آن‌ها را به یاد خواهند آورد. البته اغلب بیدار شدن‌ها از خواب شبانه به علت گرفتگی عضلات پا، کمر درد، بروز مشکل سوزش سر دل و سندرم پاهای بی‌قرار در سه ماهه دوم از دوران بارداری روی داده و چرخه خواب مادر باردار را مختل می‌کند. به عنوان یک زن حامله تمام این رؤیاها را ثبت نموده و با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید، چون بیشتر آن‌ها می‌توانند در آینده تبدیل به خاطرات زیبا شده و برای شما و فرزندتان سرگرم‌کننده باشند.

8- یافتن کلاس‌های آمادگی برای زایمان در سه ماهه دوم بارداری:

با شروع دوران بارداری، کلاس‌های مناسب آمادگی برای انجام عمل زایمان طبیعی را جستجو کرده و در آن‌ها شرکت کنید. البته امروزه اکثر بیمارستان‌ها این کلاس‌ها را به زنان حامله ارائه می‌دهند؛ شما می‌توانید در این کلاس‌های تخصصی ثبت نام کرده و در صورت امکان، با شریک زندگی خود در آن‌ها شرکت نمایید. برای این‌که بتوانید کلاس‌های معتبر و مناسبی پیدا کنید، ابتدا با بیمارستان محل سکونت خود هماهنگ نموده یا از دایرکتوری انجمن ملی تولد نوزادان کمک بگیرید.

برای اطلاع از اینکه در سه ماهه دوم چه اتفاقی می افتد این مطلب در سه ماه دوم بارداری چه بر سر بدن مادر می آید؟ را بخوانید

9- در سه ماهه دوم بارداری برنامه مالی خود را تنظیم کنید:

 سرمایه‌گذاری در بیمه‌های مالی مسئولیت جدیدی خواهد بود که بر عهده یک زن حامله نهاده می‌شود. او با این کار آینده کودک، هزینه تهیه پوشک یا هزینه ارسال او به مدرسه را در زندگی آینده برنامه‌ریزی نموده و آسوده می‌شود. البته شما می‌توانید برای این کار، از برخی انجمن‌ها، دوستان و خانواده خود کمک بگیرید و اطلاعات لازم را در مورد نوع سرمایه‌گذاری‌های مالی که باید انجام دهید، به دست آورید.

10- در سه ماهه دوم بارداری کودک قبلی خود را آماده تولد نوزاد جدید بکنید:

اگر شما به عنوان یک زن حامله، فرزندان بزرگ‌تری دارید، بهتر است آن‌ها را برای ورود نوزاد جدید به خانواده آماده کنید. برای این کار، با فرزندان خود در مورد دوران کودکی آن‌ها صحبت کرده و برای تهیه اتاق خواب نوزاد جدید، از ایده‌های فرزندان قبلی استفاده کنید. جالب است بدانید که فرزندان شما دوست دارند درباره خواهر یا برادر جدید خود با شما صحبت کنند.

11- در سه ماهه دوم حیوانات خانگی خود را برای ورود نوزاد جدید آماده کنید:

اگر به عنوان یک زن حامله از حیوانات خانگی در منزل خود نگهداری می‌کنید، نیاز به انجام برخی کارها برای پیشگیری از مبتلا شدن نوزاد خود به بیماری‌های خاص منتقله از این حیوانات را دارند. برای این کار، شما می‌توانید از مربیان محلی کمک گرفته و حیوانات خانگی خود را مدتی به آن‌ها بسپارید یا با مراجعه به سایت‌ها و دیدن فیلم‌های آنلاین و مطالعه کتاب‌ها و مقالات مختلف، چگونگی آماده‌سازی حیوان خانگی را برای ورود نوزاد جدید به خانواده یاد بگیرید. همچنین، استخدام یک فرد برای نگهداری و غذا دادن به سگ‌ها و حیوانات  خانگی شما، برای کاهش بار مسئولیت زنان در دوران بارداری بسیار مؤثر است.

12- در سه ماهه دوم بارداری در مورد مراکز مراقبت از نوزادان تحقیق کنید:

اگر قصد دارید نوزاد خود را بلافاصله بعد از تولد، به یک مرکز نگهداری روزانه کودک بسپارید، مراکز مختلف مراقبت از نوزادان را در منطقه زندگی خود بررسی نموده و برای انجام این کار تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشید.

13 حفظ بهداشت دهان و دندان زنان سه ماهه دوم بارداری:

هر مادری باید در دوران بارداری، از دندان‌های خود مراقبت کند، زیرا اگر بهداشت دهان و دندان در حد عالی و مناسب رعایت گردد، احتمال بروز عفونت‌های دهان و بینی در طول دوران بارداری و بعد از تولد نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

برای اطلاع از ورزش هایی که باید در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید این مطلب ورزش های ایمن در سه ماهه دوم بارداری را بخوانید

14- برگزاری جشن به مناسب فرا رسیدن نیمه دوران بارداری:

در هفته 20 از دوران بارداری، مادر در نیمه راه حاملگی خود قرار دارد. او می‌تواند با انجام پدیکور، استفاده از امکانات ماساژ یا پوشیدن یک لباس جدید، در خود شور و شعف ایجاد نموده و باعث برانگیختگی کودک درون رحم خود شود؛ در نهایت، این کارها را به یک رویداد مهم در زندگی تبدیل کند. در واقع، مادر باردار می‌تواند برای کاهش استرس و سختی راه در دوران بارداری، به هر دلیل کوچکی با  همسر، خانواده و دوستان خود جشن کوچکی برپا نموده و از مراحل مختلف حاملگی خود لذت ببرد.

15- ایجاد موقعیت مناسب برای خوابیدن در سه ماهه دوم بارداری:

لازم است بدانید که خوابیدن زنان بر روی یک طرف بدن در دوران بارداری ایده مناسبی است. پس، به عنوان یک خانم باردار سعی کنید در هنگام خوابیدن به هیچ وجه بر روی پشت بدن قرار نگیرید. البته خوابیدن بر روی سمت چپ بدن، میزان گردش خون را در بدن مادران باردار افزایش داده، رسیدن مواد مغذی و اکسیژن را از طریق جفت به بدن جنین داخل رحم بهبود ‌بخشیده و تورم موجود در زیر پوست بدن مادر را کاهش می‌دهد. برای راحتی بیشتر، شما می‌توانید یک بالش در زیر کمر یا زیر پشت بدن خود و بین پاهایتان قرار داده و موقعیت راحتی برای خواب خود ایجاد نمایید.

16- داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای انجام عمل زایمان در سه ماهه سوم بارداری:

در نهایت، به خاطر داشته باشید که دوران بارداری زنان زمانی است که فرد باید در مورد نحوه تولد نوزاد تصمیم بگیرد، زیرا برخی از زنان دوست دارند فرزند خود با روش زایمان طبیعی به دنیا بیاید، این در حالی است که برخی دیگر ترجیح می‌دهند با انجام عمل سزارین، این کار را انجام دهند. اما، در حالت کلی بهتر است همه زنان حامله با یک پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد صحبت نموده و با اطمینان کامل جهت تولد نوزاد خود برنامه‌ریزی کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/