علائم لانه گزینی جنین

first_signs_of_pregnancy__1541405759_58052

نشانه‌های اولیه لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان باردار

از نظر عوام جامعه، بروز خونریزی غیر قابل پیش‌بینی در بدن زنان، از جمله علائم بسیار ناامیدکننده است، به ویژه هنگامی که خانمی در حال برنامه‌ریزی برای باردار شدن باشد. اما نگران نشوید! چون این نوع خونریزی، اگر با از دست دادن چرخه قاعدگی زنان همراه باشد، می‌تواند علامت خوبی برای شما به شمار آید؛ نشان‌دهنده لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر بوده و یک فرآیند فیزیولوژیکی کاملاً طبیعی در بدن زنان است که در هر دوره حاملگی رخ می‌دهد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که یکی از علائم اولیه بارداری زنان، لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم می‌باشد. مقاله زیر درباره لانه گزینی تخمک لقاح یافته و مراحل آن بحث نموده و علائم د آن را برای شما مادران جوان و بی‌تجربه، به طور کامل تعریف کرده است.

برای اطلاع از مراحل لانه گزینی جنین این مطلب مراحل شگفت انگیز لانه گزینی جنین را بخوانید

لانه گزینی یا ایمپلنت تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان باردار چیست؟

لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم، پیوستن تخمک بارورشده (بلستوسیست) زنان به پوشش دیواره رحم است که برای رشد و توسعه آن، در نه ماه دوران حاملگی ضروری می‌باشد. البته، نباید فراموش کرد که این امر یک فرایند کاملاً طبیعی بوده و یک هفته پس از انجام تخمک‌گذاری در بدن زنان اتفاق می‌افتد که مرحله اول از هر دوران بارداری به شمار می‌رود. جالب است بدانید که یک سوم زنان حامله در هنگام انجام گرفتن عمل لانه گزینی جنین در بدن خود، دچار خونریزی شده و معمولاً آن را با چرخه قاعدگی خود اشتباه می‌گیرند، زیرا همان اتفاقاتی که در زمان قاعدگی زنان روی می‌دهد، در این عمل نیز کاملاً قابل مشاهده است.

لانه گزینی جنین در داخل رحم مادر چه موقع اتفاق می‌افتد؟

در اغلب موارد، لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان، حدود نه روز پس از انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن این افراد اتفاق افتاده و گاهی اوقات هم این عمل می‌تواند زودتر یا دیرتر از حد معمول، یعنی هفت روز تا 12 روز بعد از رخ دادن عمل تخمک‌گذاری اتفاق افتد. بنابراین، اگر عمل تخمک‌گذاری در بدن زنی تا روز چهاردهم پس از دوره قاعدگی ماهانه (به طور متوسط ​​28 روزه) انجام شود، می‌توان ادعا کرد که کاشت تخمک لقاح یافته در دیواره رحم او در روز 23 رخ داده است.

تخمک لقاح یافته چگونه در دیواره رحم زنان لانه گزینی می‌کند؟

   به خاطر داشته باشید که در طی انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن زنان، تخمدان‌ها تخمک بالغ را آزاد نموده و وارد لوله‌های فالوپ می‌کنند. تخمک معمولاً طی 12 تا 24 ساعت آزاد شده و در علم پزشکی با نام "زایگوت" شناخته می‌شود که بعد از وارد شدن به  لوله‌های فالوپ در طی این زمان، زایگوت چندین بار تغییر شکل داده و به شکل بلستوسیست درمی‌آید که طی پنج تا شش روز بعد از لقاح، وارد حفره رحمی می‌شود. بعد از این فرایند، تخمک بارور در طی یک یا دو روز به دیواره رحم مادر باردار ایمپلنت می‌شود. بنابراین، کل روند لقاح تخمک و لانه گزینی آن در دیواره رحم مادر شش تا ده روز طول می‌کشد؛ به این معنی که عمل لانه گزینی بین روزهای 20 تا 24 چرخه قاعدگی عادی در بدن زنان رخ داده و منجر به آغاز روند بارداری در بدن این افراد می‌شود.

مراحل انجام لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، در حالت معمول، لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر در روز ششم یا هفتم پس از انجام عمل تخمک‌گذاری روی می‌دهد. این فرآیند سه مرحله دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  1. در مرحله اول، جنین به دیواره رحم مادر متصل می‌شود. این فاز، مرحله اولیه فرآیند لانه گزینی جنین بوده و "adplantation" نامیده می‌شود. جالب است بدانید که در این مرحله، جنین داخل رحم شما حدود پنج تا شش روزه است.
  2. در مرحله دوم، تخمک بارور به دیواره رحم مادر نفوذ کرده و نقطه امن رحم را برای رشد و توسعه خود انتخاب می‌کند. این فرآیند "چسبندگی بلستوسیست به اندومتری" نامیده شده و ثابت شدن تخمک را در دیواره رحم مادر باردار به دنبال دارد.
  3. در مرحله سوم، جنین در درون دیواره رحم مادر باردار قرار گرفته و تخمک خود را در حفره اندومتر جای می‌دهد که در صورت رشد اندومتر رحمی، حفره عمیق‌تر شده و جنین را دربر می‌گیرد.

نشانه‌های لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان:

 معمولاً روند پیشرفت بارداری در بدن هر زنی متفاوت از دیگری بوده و علائم لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان نیز با هم فرق خواهد داشت؛ طوری ممکن است حتی روند اولین حاملگی یک زن با روند حاملگی‌های بعدی در بدن او نیز متفاوت باشد. برخی از زنان علائم مربوط به لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم خود را متوجه نمی‌شوند. بنابراین، علائم ذکرشده در مورد لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان ممکن است در بدن هر زنی نسبت به زن دیگری کاملاً متفاوت باشد. با این حال، علائم مشترک لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان عبارتند از:

 1- خونریزی یا لکه بینی زنان باردار از علائم لانه گزینی جنین:

 خونریزی یا لکه بینی یکی از علائم اولیه لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم زنان بوده و این اتفاق زمانی می‌افتد که جنین بخواهد در درون دیواره رحم مادر خود قرار گیرد. خونریزی بسیار خفیف که رنگ آن صورتی روشن بوده، به عنوان علامت این دوره شناخته می‌شود. البته در چنین خونریزی‌هایی هیچ لخته‌ای تشکیل نشده و ممکن است بعد از چند ساعت یا دو روز، روند خونریزی خود به خود قطع شود.

2- گرفتگی عضلات رحمی و شکم مادر باردار از علائم لانه گزینی جنین:

علامت دوم، پس از لکه بینی یا خونریزی خفیف زنان، گرفتگی عضلات رحمی و شکم در حین لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم است که شبیه گرفتگی و درد ناشی از دوره قاعدگی بوده؛ با این حال، این گرفتگی ملایم‌تر و درد آن بسیار کم‌تر می‌باشد. بنابراین، نقطه‌ای که اسپاسم ناشی از لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم رخ می‌دهد، ناحیه پشت و شکم مادر بوده و درد بیشتر در این نواحی تجربه خواهد شد. لازم است بدانید که معمولاً این درد تا چند روز به طول می‌انجامد؛ اما گاهی هم ممکن است این انقباضات مداوم بوده و با دیواره رحم هم ارتباط داشته باشد. اگرگرفتگی عضلانی به مدت طولانی با درد شدید و غیر قابل تحمل همراه بود، توصیه می‌شود که مادر باردار به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و از مراقبت‌های بهداشتی برای درمان درد خود استفاده کند.

برای اطلاع از مراحل بارداری این مطلب از لحظه تخمک گذاری تا زایمان چه اتفاقی می افتد؟ را بخوانید

3- ایجاد تغییراتی در سینه‌های زنان باردار از علائم لانه گزینی جنین:

 به زودی، پس از لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر باردار، بدن او شروع به تغییر کرده و سینه‌ها با تغییراتی مانند پس دادن رطوبت، درد و تورم مواجه می‌شوند که می‌تواند راحتی مادر را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار دهد. این حالت به دلیل بروز تغییر در سطح ترشح هورمون‌های زنانه بعد از مادر شدن رخ داده و در برخی موارد، این تغییرات در طول انجام عمل تخمک‌گذاری و در موارد دیگر، یک هفته پس از آن کاملاً قابل مشاهده است.

4- افزایش دمای پایه بدن از علائم لانه گزینی جنین:

دمای پایه بدن (BBT) مادر باردار در طول انجام عمل لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم بالا رفته و می‌تواند راهی برای تشخیص حاملگی خانم باشد. بنابراین، زمانی که به باردار بودن خود مشکوک شوید، حتماً دمای پایه بدنتان را اندازه‌گیری کنید. در چنین شرایطی، مادر می‌تواند دمای روزانه بدن خود را بررسی نموده و با استفاده از اعداد آن، نموداری رسم کند؛ اگر در این نمودار افزایشی مشاهده شد، علت آن می‌تواند لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر باشد. البته BBT در زمان انجام عمل تخمک‌گذاری نیز به دلیل افزایش ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان بالا رفته و در حین لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر در همان حال باقی می‌ماند.

5- تکرر ادرار مادر باردار از علائم لانه گزینی جنین:

به خاطر داشته باشید که یک هفته بعد از انجام عمل لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم، ممکن است مادر نیاز مکرری به دفع ادرار را در بدن خود احساس کند. در واقع، با لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم، میزان خون‌رسانی به ناحیه لگن زنان افزایش یافته و به مثانه فشار وارد می‌کند. این فشار باعث افزایش میل مادر به دفع  ادرار شده و تکرر ادرار را در بدن او به دنبال خواهد داشت.

6- هوس غذایی از علائم لانه گزینی جنین:

 یکی دیگر از نشانه‌های مهم لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر، ایجاد تغییر زیاد در میل غذایی او  است. هورمون‌های تولید شده در نتیجه لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم، مایل مادر را به مصرف برخی مواد غذایی افزایش داده و در مقابل، میل او را به صرف برخی دیگر از غذاها از بین می‌برد. بنابراین، یک زن باردار ممکن است در این دوره میل زیادی به مصرف مواد غذایی که قبل دوست نداشته است، پیدا کند یا از برخی غذاهایی که قبلاً دوست داشته است،  متنفر شود.

7- گرگرفتگی بدن زنان بارداراز علائم لانه گزینی جنین:

 علامت رایج‌تری که لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر نشان می‌دهند و ممکن است حدود 15 دقیقه طول بکشد،  ایجاد تغییر در سطح تولید هورمون‌های بدن است که به سرعت اتفاق افتاده و باعث بروز مشکل گرگرفتگی در طی دوران اولیه بارداری زنان خواهد شد. اگرچه این علامت در همه زنان یکسان دیده نمی‌شود، ولی باز هم می‌تواند همراه با علائم دیگر، برای تعیین زمان لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر در نظر گرفته شود.

اگر میخواهید از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید این مطلب 18 روش خانگی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته را بخوانید

8- تغییر مخاط رحمی زنان باردار از علائم لانه گزینی جنین:

 جالب است بدانید که افزایش میزان سطح هورمون پروژسترون پس از انجام عمل لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادر، گردن رحم تحریک شده و جریان خون به آن افزایش می‌یابد. علاوه بر این موارد، ترشح این هورمون‌ها باعث تقویت مخاط رحمی مادر باردار شده و خون اضافی باعث غلیظ‌تر شدن این مخاط خواهد شد. به همین دلیل است که مخاط رحمی مادران پس از لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم به رنگ صورتی یا قهوه‌ای دیده می‌شود.

با این که علائم ذکرشده در مقاله بالا می‌تواند حاملگی زنان را تعیین کند، اما نمی‌توان تا زمان انجام آزمایش خون از این امر مطمئن شد. علاوه بر این موارد، به یاد داشته باشید که هر کدام از این علائم در بدن هر زنی نسبت به زن دیگری کاملاً متفاوت است.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

از اطلاعاتی که میدهید سپاسگزارم

This comment was minimized by the moderator on the site

عالیییی بود

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/