موثرترین روش ها برای داشتن بارداری دوقلو

674451508_H__1540192029_85502

داشتن نوزادان دوقلو مزایای بسیاری برای والدین جوان دارد. البته، واقعیت را نباید انکار کرد که داشتن دو نوزاد به طور هم‌زمان، نسبت به داشتن یک نوزاد کار بسیار سنگین و طاقت‌فرسایی می‌باشد. اما تصور این نکته که تولد نوزادان دوقلو، مادر را از باردار شدن برای یک بار دیگر بی‌نیاز می‌کند، این فرایند را بسیار لذت‌بخش خواهد نمود. اگر به عنوان مادری که نوزادان دوقلو را حامله هستید، تفکرات خود را در این زمینه تقویت کنید، از داشتن دو دسته گل زیبا، به طور هم‌زمان بسیار شاد و راضی خواهید شد. در واقع، انتظارات شما، با این افکار، عادلانه و منطقی شده و احساس محکوم شدن را نخواهید داشت. آیا می‌دانستید که برای باردار شدن نوزادان دوقلو زنان باید کارهای خاصی را انجام دهند؟ به نظر می‌رسد که این گفته باورکردنی نیست! اما راه‌های خاصی وجود دارد که در افزایش شانس زنان برای بارداری دوقلوها بسیار مفید و مؤثر است. در ادامه این، زیر راه‌های مختلف طبیعی، درمان‌های باروری و گزینه‌های بیشتر را برای افزایش شانس زنان جهت بارداری دوقلوها ارائه خواهیم کرد.

برای اطلاع از نکات بارداری دو قلو این مطلب  بارداری دوقلویی و چند نکته مهم را بخوانید.

چگونه می‌توان تصور داشتن نوزادان دوقلو را به حقیقت تبدیل نمود؟

اگر می‌خواهید شانس خود را برای داشتن نوزادان  دوقلو بهبود بخشید، ابتدا باید متوجه شوید که بارداری دوقلوها چگونه اتفاق می‌افتد. دو نوع بارداری دوقلویی وجود دارد که یکی از آن‌ها بارداری همسان (غیر برادرانه) و دیگری غیرهمسان (برادرانه) می‌باشد. نزدیک به یک سوم بارداری‌های دوقلویی زنان، بارداری  همسان بوده و در علم پزشکی با عنوان "دوقلوهای مونوزیگوت" شناخته می‌شوند. این نوع بارداری به وسیله یک تخمک بالغ ایجاد خواهد شد. در این فرایند، هنگامی که تخمک بالغ توسط اسپرم بارور شد، در زمان رشد جدا شده و به دو جنین جداگانه تقسیم می‌شود که هر دو آن‌ها دارای یک ترکیب ژنتیکی و جفت یکسانی هستند. دوقلوهای همسان بیشتر در زمان استفاده از روش‌های کمک-باروری اتفاق می‌افتد. اما در بارداری‌های دوقلویی غیرهمسان که در علم پزشکی با عنوان "دوقلوهای دژنراتیو" شناخته می‌شود، دو تخمک بالغ توسط دو اسپرم به صورت جداگانه لقاح یافته و هر کدام از آن‌ها منحصر به فرد می‌باشند. در واقع، این دو جنین دارای ترکیب ژنتیکی و جفت غیراشتراکی خواهند بود. در دوقلوهای غیرهمسان نیز تقریباً نیمی از آرایش ژنتیکی به صورت یکسان تشکیل می‌یابد؛ اما همیشه از جنس یکسان نیستند.

شانس عمومی برای داشتن نوزادان دوقلو:

آمار قرن 21 نشان می‌دهد که امکان داشتن نوزادان دوقلوها در زنان 3٪ است، یعنی 3 زن در بین 100 زن ممکن است دوقلو باردار شوند. این ارقام نشان می‌دهد که میزان بارداری دوقلویی از اوایل دهه 1980 تقریباً 61٪ افزایش یافته است. مرکز آمار ملی ایالات متحده آمریکا می‌گویند که میزان تولد دوقلوها در هر 1000 تولد زنده، 33.9 درصد می‌باشد.

عواملی كه احتمال تشکیل نوزادان دوقلو را در بدن زنان مشخص می‌كنند:

 همان‌طور که پیشتر گفته شد، تشکیل نوزادان دوقلو می‌تواند هم‌زمان با یک تخمک بالغ و در یک فرصت اتفاق بیفتد. اما برخی عوامل وجود دارد که می‌تواند بر احتمال تولد نوزادان دوقلو تأثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:

1- سابقه خانوادگی و وراثت و تاثیر آن بر تولد نوزاد دوقلو:

اگر شما به عنوان یک زن تولد نوزادان دوقلو را در خانواده خود دارید یا خودتان به صورت دوقلو به نیا آمده‌اید، بیشتر احتمال دارد که صاحب فرزندان دوقلو شوید. با این حال، فراموش نکنید که اگر شریک زندگی شما دوقلو به دنیا آمده یا در خانواده خود نوزادان دوقلو دارند، این روند هیچ گونه تأثیری در افزایش شانس شما برای بارداری دوقلویی نخواهد داشت. در واقع، در این نوع حاملگی همه چیز بستگی به بدن زن دارد، زیرا بدن او تخمک بالغ را برای تولد نوزاد ارائه می‌دهد. به همین دلیل، اگر خود زن دارای یک قل دیگر بوده یا مادر او فرزندان دوقلویی داشته باشد، احتمال روی دادن بارداری دوقلوها در بدن او بسیار زیاد خواهد بود. همچنین، احتمال بروز اختلال بیش فعالی در این افراد بسیار بالا است؛ یعنی تخمدان آن‌ها دو تخمک بالغ را هم‌زمان در طی عمل تخمک‌گذاری آزاد می‌کند. چندین نوع ژن خاص در بدن زنان وجود دارد که با هم ترکیب شده و در نتیجه فرکانس تولد نوزادان دوقلوی غیرهمسان را افزایش می‌دهد.

2- قومیت زوجین:

به خاطر داشته باشید که ایل و تبار زوجین نیز تأثیر بسیار قوی در احتمال داشتن نوزادان دوقلو دارد. بر همین اساس، اقوام آسیایی و اسپانیایی شانس کمتری برای تولید نوزادان دوقلو دارند؛ در حالی که قوم‌های آفریقایی در این مورد بسیار قابل اعتماد هستند؛ شانس قوم اروپایی نیز برای تولد نوزادان دوقلو بالا است.

برای اطلاع از ععوارض بارداری دو قلو این مطلب عوارض بارداری دو قلویی را بخوانید

3- نوع بدن زنان (قد و وزن آن‌ها) و تاثیر آن بر تولد نوزاد دوقلو:

 درک این نکته خیلی عجیب است، اما شانس زنانی که قد بلندتری دارند، برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلو بسیار بالا است. همچنین، زنانی که دارای وزن سنگین‌تری هستند، نسبت به زنان لاغر برای باردار شدن نوزادان دوقلو بسیار مساعد می‌باشند. علاوه بر این موارد، رژیم غذایی زنان نیز در به دنیا آمدن نوزادان دوقلو بی‌تأثیر نیست. آمار نشان می‌دهد زنانی که از یک رژیم غذایی پرچرب و پرکالری استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که دارای رژیم غذایی کم کالری و کم چرب هستند، بیشتر صاحب نوزادان دوقلو می‌شوند. نتایج مطالعات پژوهشی که توسط کالج آمریکایی زنان و زایمان انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش میزان تولد نوزادان دوقلو در زنان، به علت افزایش میزان چاقی در آن‌ها بالا رفته و زنانی که شاخص توده بدنی (BMI) 30 و بالاتر دارند، شانس بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلو پیدا می‌کنند. البته این عامل فقط در مورد تولد دوقلوهای همسان صادق است.

4-سن مادر و تاثیر آن بر تولد نوزاد دوقلو:

 شانس داشتن نوزادان دوقلو یا چند قلویی در زنان با افزایش سن آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در بدن زنانی که در سن بالای 35 سالگی باردار می‌شوند، میزان تولید هورمون FSH (هورمون تحریک فولیکول) نسبت به زنان جوان‌تر بیشتر است. تولید این هورمون در اندازه بالاتر در بدن زنان، سبب آزاد شدن چند تخمک در دوران تخمک‌گذاری شده و در نتیجه شرایط را برای تشکیل جنین‌های متعدد مساعد خواهد کرد.

5- حاملگی‌های بیشتر:

 اگر خانمی قبلاً چندین حاملگی را پشت سر گذاشته باشد، شانس او برای تولد نوزادان دوقلو در بارداری اخیر به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که احتمال به دنیا آمدن نوزادان دوقلو با افزایش تعداد حاملگی زنان بهبود می‌یابد.

بهترین روش برای باردار شدن نوزادان دوقلوها (به طور طبیعی) در زنان:

 اگر می‌خواهید به روش طبیعی و بدون استفاده از هر نوع درمانی، صاحب نوزادان دوقلو شوید، سعی کنید نکات خاصی را رعایت نمایید. این نکات عبارتند از:

1- مصرف زیاد لبنیات برای روی دادن بارداری دو قلو:

بر اساس تحقیقات دکتر گری استینمن و همکاران او، مصرف زیاد محصولات لبنی با روی دادن حاملگی‌های چندقلویی ارتباط نزدیک دارد. زنانی که لبنیات بیشتری مصرف می‌کنند، شانس آن‌ها برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلوها نسبت به زنانی که این محصولات را مصرف نمی‌کنند، پنج برابر بیشتر است. بعضی از دانشمندان بر این باورند که با مصرف محصولات لبنی، هورمون‌های رشد موجود در شیر گاو (محصولات لبنیاتی تولیدشده از شیر گاوهایی را که تحت درمان با هورمون رشد بودند) به بدن زنان انتقال یافته و آن‌ها را برای حاملگی دوقلویی آماده می‌کند.

2- تاثیر خوردن گیاه وحشی یاما بر بارداری دو قلو:

مصرف بیش از حد یامای وحشی تخمدان‌های زنان را بیش از حد تحریک نموده و در نتیجه، در هر بار تخمک‌گذاری بیش از یک تخمک از آن آزاد می‌شود. بنابراین، شانس تولد نوزادان دوقلو در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. زنان آفریقایی شانس بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلو دارند، زیرا آن‌ها این گیاه را به عنوان بخشی ثابت  از رژیم غذایی روزانه خود قرار داده و به طور مداوم مصرف می‌کنند. به همین دلیل، قبیله یوروبا در غرب آفریقا دارای بالاترین میزان نوزادان دوقلو است. سایر مواد غذایی غنی از پروتئین که دارای خواص تحریک‌کننده تخمدان در زنان بوده و باعث آزاد شدن چند تخمک هم‌زمان در دوره تخمک‌گذاری می‌شوند، عبارتند از توفو، ایزوفلاون سویا، گندم کامل و دانه‌های گیاهی کامل.

برای اطلاع از چگونگی مراقبت از بارداری دو قلو این مطلب نکات مهم مراقبتی برای بارداری دوقلوها را بخوانید.

3- زنان باید مصرف قرص‌های کنترل بارداری را متوقف کنند:

جالب است بدانید که قرص‌های کنترل بارداری نقش مهمی در کمک به روند تولد نوزادان دوقلو، به طور طبیعی بازی می‌کنند. بنابراین، هنگامی که یک زن جوان مصرف این داروها را متوقف می‌کند، بدن او وقت کمتری را برای رسیدن به ریتم طبیعی داشته و این حالت باعث می‌شود که بدن او نسبت به دوران طبیعی انرژی بالاتری را برای تولید هورمون بارداری در خود ایجاد کند. اگر سعی دارید شانس خود را برای داشتن نوزادان دوقلو افزایش دهید، باید هم‌زمان با قطع مصرف قرص‌های پیشگیری از حاملگی، برای باردار شدن اقدام نمایید.

4- بارداری زنان در دوران شیردهی:

اگر شما در دوران تغذیه کودک نوپای خود با شیر مادر، باردار شده‌اید، بیشتر احتمال دارد که نوزادان متولد نشده شما دوقلو باشند. بدن زنان درصد بالایی از پرولاکتین را در مرحله تغذیه نوزاد با شیر مادر تولید نموده و این حالت باعث می‌شود که جنین‌های تشکیل‌شده دوقلو باشند.

5- شریک زندگی باید در دوران تلاش جهت باردار شدن، غذاهای غنی از روی را بخورند:

 مواد غذایی غنی از روی مانند سبزیجات برگ سبز، صدف، نان و دانه‌های گیاهی تولید اسپرم را در بدن مردان تحریک نموده و احتمال بارور شدن بیش از یک تخمک بالغ را در بدن خانم‌ها بهبود می‌بخشد.

6- فاصله بین بارداری‌ها:

برای بالا بردن شانس تولد نوزادان دوقلو، زنان باید فاصله کافی بین حاملگی‌های خود ایجاد کنند. بارداری‌های پشت سر هم شانس زنان را برای تولد نوزادان دوقلو به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من تازه ازدواج کردم و از خدا دوتا فصقلی میخوام

This comment was minimized by the moderator on the site

منم دوقلو میخام جنسش مهم نیس سالم باشه چیکار کنم ؟چه رڑیم بگیرم ؟دعا کنید خدا بهم بده?23سالمه یه پسرم دارم میخام پسرم از تنهایی در بیاد

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خوبه من کودک17ماهه دارم دوست دارم باردار بشم اونم دوقلوپسرباشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
انشاالله که به آرزوتون می رسین

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/