روند رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری

1031261394__1533637042_57551

1- روند رشد جنین داخل رحم در هفته بیست‌ و‌ پنجم بارداری:

با ورود به هفته بیست‌ و‌ پنجم بارداری، اگر مشکل خاصی در روند رشد طبيعي فرزند داخل رحمتان پیش نیاید، اندازه قد او به حدود 35 سانتی‌متر رسیده و وزن او هم در حدود 660 گرم خواهد بود. همچنين، از آن‌جايي كه در این هفته از دوران بارداری، رشد لایه‌های چربی زیر پوست جنین آغاز مي‌شود، به همین دلیل پوست چروکیده او هم کم کم  شروع به نرم و صاف شدن خواهد كرد.

علاوه بر اين موارد، به عنوان يک مادر حامله به ياد داشته باشيد كه در این مرحله از دوران بارداری، ادراکات حسی جنین داخل رحم شما نسبت به قبل بسیار قوی خواهد شد. به عنوان مثال، اگر یک نور روشن و قوی به سمت شکم شما درخشش پیدا کند، فرزندتان سر خود را به طرف دیگر خواهد چرخاند.

2- روند رشد جنین داخل رحم در هفته بیست‌ و‌ ششم بارداری:

در حال حاضر و با ورود مادر حامله به هفته بیست‌ و ششم  بارداری، اندازه قد جنین داخل رحم او به حدود 36 سانتی‌متر رسیده و ممکن است میزان وزن او درحدود 760 گرم باشد. همچنين، در این دوره از بارداری، جنین داخل رحم مادر برای اولین بار چشمان خود را باز خواهد کرد و حتی ممکن است قادر به شنیدن صدای دیگران و صحبت کردن شما با او باشد.

3- روند رشد جنین داخل رحم در هفته بیست‌ و هفتم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به خاطر بسپارید كه اگر مشکلی در روند رشد جنین داخل رحم شما پیش نیاید، اندازه قد او در این دوره از بارداری به حدود 36 سانتی‌متر رسیده و ممکن است وزن او در حدود 875 گرم شده باشد. همچنین، در طی هفته بیست‌ و هفتم بارداری جنین شما قادر به باز و بسته کردن چشمان خود شده و عمل خواب و بیداری را در فواصل منظم انجام خواهد داد. علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه ممکن است در برخی موارد، عمل مکیدن انگشت شست توسط جنین داخل رحم خود را در فيلم‌هاي سونوگرافی ببينيد.

در نهايت، به عنوان يک مادر باردار به خاطر داشته باشيد كه بافت مغز جنین داخل رحمتان در طی هفته بیست‌و‌هفتم از دوران بارداری همچنان در حال رشد و توسعه خواهد بود. همچنين، جنین داخل رحمتان در این دوره از بارداری قادر به دیدن رویاهای مختلف بوده و به هرکدام از آن‌ها واکنش خاصی نشان خواهد داد.

4- روند رشد جنین داخل رحم در هفته بیست‌ و هشتم بارداری:

با ورود مادر حامله به هفته بیست‌ و‌ هشتم بارداری، اندازه قد جنین داخل شکم او به حدود 38 سانتی‌متر رسیده و وزن او هم تا حدود 1 کیلوگرم افزایش خواهد داشت. همچنین، در این مرحله از دوران بارداری، جنین قادر به باز و بسته کردن چشم‌های خود بوده و با چرخاندن سر خود نسبت به نور و روشنایی که از محیط خارج رحم مادر به می‌رسد، واکنش نشان خواهد داد.

علاوه بر اين موارد، به عنوان يك مادر حامله به ياد داشته باشيد كه با ورود به هفته بیست‌و‌هشتم از دوران بارداری مژه‌های جنین داخل رحم شما هم رشد كرده و فرزندتان قادر به چشمک زدن خواهد بود. با این که در طی این هفته از دوران بارداری استخوان‌هاي جنين همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، اما با وجود اين رشد و توسعه مداوم، باز هم تا زمان تولد نسبتا نرم باقی خواهند ماند.

5- روند رشد جنین داخل رحم در هفته بیست‌ و‌ نهم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به خاطر داشته باشيد كه اگر تا این مرحله از دوران بارداری، مشکل خاصی در روند رشد طبيعي فرزند داخل رحمتان به وجود نیاید و او به رشد طبیعی خود ادامه دهد، معمولا اندازه قد جنین شما در حدود 39 سانتی‌متر بوده و تقریبا 1 کیلوگرم هم افزایش وزن خواهد داشت. فراموش نکنید كه در این دوره از بارداری، موهای زیادی بر روی سر جنین داخل رحم شما رشد خواهد کرد.

علاوه بر اين موارد، لازم است بدانيد كه اگر فرزند داخل رحم شما یک نوزاد پسر باشد، بیضه‌هاي او از نزدیک کلیه‌ها و از طریق کشاله ران به کیسه بیضه‌ها انتقال خواهند یافت. در مقابل، اگر جنین داخل رحم شما یک نوزاد دختر باشد، مهبل و اندام تناسلی او کاملا برجسته شده و به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.، سر جنین در هفته بیست‌ و‌ نهم بارداریبه رشد خود ادامه داده و بزرگ‌تر می‌شود، كه اين شرايط راه را برای رشد و توسعه مغز او هموار خواهد کرد.

6- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ام بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به ياد داشته باشيد كه با ورود به هفته سی‌ام بارداری، اندازه قد جنین داخل رحم شما به حدود 39 سانتی‌متر رسیده و تا حدود 1.3 کیلوگرم هم افزایش وزن خواهد داشت. همچنین، در این هفته از دوران بارداری ریه‌ها و دستگاه گوارش جنین هم به رشد خود ادامه داده و تا زمان تولد تکمیل خواهند شد. جالب است بدانيد تغییر مهم دیگری که در هفته سي‌ام از دوران بارداری در بدن جنین رخ می‌دهد این است که او حالا قادر به تشخیص برخی رنگ‌های تیره و روشن موجود در اطراف خود خواهد بود.

7- روند رشد جنین رحم در هفته سی‌ و‌ يكم بارداری:

اگر تا هفته سی‌ و‌ يكم بارداری، مشکل خاصی در رشد بدن جنین داخل رحم پیش نیاید، اندازه قد او به حدود 41 سانتی‌متر رسیده و معمولا، تا اندازه 1.5 کیلوگرم وزن اضافه خواهد كرد. همچنین، بدن جنین در این هفته از دوران  بارداری با تولید مقدار بیشتري چربی باعث پر شدن بازوها و پاهای خود خواهد شد.

اما، به عنوان يک مادر باردار به ياد داشته باشيد كه در هفته سي‌و‌يكم از دوران بارداری سرعت جنبش و حرکت جنین در داخل رحم شما شروع به کم شدن خواهد کرد، چون با بزرگ شدن اندازه جنین، محیط داخل رحم شما برای او کوچک‌تر شده و امکان حرکت آزاد به اطراف را از او گرفته مي‌شود.

در نهايت، به خاطر داشته باشيد كه در هفته سي‌و‌يكم از دوران بارداری تمام اندام‌های بدن جنین داخل رحم شما همچنان به رشد خود ادامه داده و مواد زائد تولید شده در بدن او به مثانه انتقال می‌یابد.

8- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و‌ دوم بارداری:

به عنوان يک خانم باردار به خاطر داشته باشيد كه اگر روند رشد جنین داخل رحم شما در طی هفته سی‌ و‌ دوم  بارداری خوب پیش برود، اندازه قد او به حدود 42 سانتی‌متر رسیده و ممکن است تا 1.7 کیلوگرم هم وزن اضافی به دست آورد. همچنین، جنین در این دوره از بارداری، تا زمان زایمان به رشد خود ادامه داده و مایع آمنیوتیک موجود در اطراف خود را خواهد بلعید. فراموش نکنید كه اینک پوست بدن فرزند شما به دلیل رشد و توسعه چربی‌های زیرپوستی، بسیار صاف و یکنواخت شده است.

در نهايت، به عنوان يک مادر باردار یادتان باشد كه اگر فرزند داخل شکم شما یک نوزاد پسر باشد، بیضه‌های او در این دوره از بارداری به طور کامل از شکم به داخل کیسه بیضه انتقال خواهند یافت.

9- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و‌ سوم بارداری:

با ورود مادر حامله به هفته سی‌ و‌ سوم بارداری، اندازه قد جنین داخل رحم او به حدود 44 سانتی‌متر رسیده و ممکن است در حدود 2 کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنين، در این مرحله از دوران بارداری، جنين داخل رحم مادر احتمالا در موقعیتی قرار می‌گيرد که  سر او رو به پایین رحم باشد، چون با این کار، فرزندتان خود را آماده متولد شدن خواهد نمود. اما، يادتان باشد كه نکته حائز اهمیت، اين است که جمجمه جنین داخل رحم مادر هنوز هم در طی هفته سی‌و‌سوم از دوران بارداری بسیار نرم می‌باشد، اما استخوان‌های دیگر بدن او سخت‌تر از قبل خواهند شد.

در نهايت، لازم است به خاطر داشته باشيد در مورد زنانی که برای اولین بار حامله شده‌اند، با ورود به هفته سی‌و‌سوم از دوران بارداری، معمولا سر جنین داخل رحم اين افراد به سمت لگن حرکت کرده و در مقابل دهانه رحم قرار خواهد گرفت. اما در بارداری‌های بعدی زنان، ممکن است این اتفاق یک هفته قبل از انجام عمل زایمان طبيعی صورت گیرد.

10- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و‌ چهارم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به ياد داشته باشيد كه با ورود به هفته سی‌ و‌ چهارم بارداری، اندازه قد جنین داخل رحم مادر به حدود 45 سانتی‌متر رسیده و وزن او هم ممکن است 2.2 کیلوگرم شده باشد. همچنين، در این مرحله از دوران بارداری، جنین روند رشد خود را با تولید چربی در زیر پوستش ادامه داده و افزایش وزن چشمگیری خواهد داشت.

در نهايت، فراموش نکنید كه در این هفته از دوران بارداری، حواس شنوایی جنین داخل رحم شما نیز به طور کامل توسعه مي‌يابد، به طوری که او قادر به شنیدن تمام صداهای شما در هنگام صحبت کردن با اطرافیان خواهد بود.

11- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی و‌ پنجم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به ياد داشته باشيد كه اگر تا به امروز، در روند رشد جنین داخل رحم شما مشکل خاصی به وجود نیامده باشد، اندازه قد او به حدود 46 سانتی‌متر رسیده و وزن او هم 2.4 کیلوگرم خواهد شد. همچنين، در طی این هفته از دوران بارداری مجموعه انگشتان و ناخن‌های دست‌ها و پاهای جنین به طور کامل رشد خواهند كرد. اما، نکته مهم در مورد هفته سی‌ و‌ پنجم بارداری این است که کبد جنین هم در اين هفته قادر خواهد بود تا به طور کامل، تمام مواد زائد بدن را به بیرون دفع کند.

12- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و‌ ششم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به خاطر داشته باشيد كه در حال حاضر و با ورود به هفته سی‌ و‌ ششم بارداری اندازه قد جنین داخل رحم شما به حدود 47 سانتی‌متر رسیده و اندازه وزن او هم تقریبا 2.7 کیلوگرم خواهد شد.

13- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و هفتم بارداری:

به عنوان يك مادر باردار به ياد داشته باشيد كه معمولا با ورود بههفته سی وهفتم  بارداری اندازه جنین داخل رحم شما به حدود 48.6 سانتی‌متر رسیده و وزن او ممکن است در حدود 2.8 كيلوگرم شده باشد. همچنين، در اين هفته از دوران بارداري، لایه‌های کرکي مانند مو که با عنوان "کرک‌های جنینی" شناخته شده اشت و قبلا هم تمامقسمت‌هاي  بدن جنین را پوشانده بودند، در حال حاضر تقریبا به طور کامل خواهند ریخت و به جای آن، پوشش محافظ سفید رنگی که با عنوان "caseosa vernix" شناخته می‌شود، تمام بدن جنین داخل رحم مادر را فرا خواهد گرفت. جالب است بدانيد كه مقدار اضافی این ماده سفید محافظتی در روده جنين ذخیره می‌شود و معمولا، پس از تولد او، در اجابت مزاج‌هاي اوليه از روده‌ها بیرون خواهند آمد. به همین دلیل است كه اولین مدفوع نوزاد به رنگ سیاه و سفید بوده و "مکونیوم" نامیده می‌شود.

14- روند رشد جنین داخل رحم در هفته سی‌ و هشتم بارداری:

به عنوان يک مادر باردار به یاد داشته باشید كه با ورود به هفته سی‌ وهشتم بارداری، فرزند شما آماده متولد شدن می‌باشد. مطمئنا پشت سر گذاشتن دوران بارداری و انجام عمل زایمان، یک تجربه جادویی برای هر زنی است. اما جالب ‌تر این است که مادران باردار یاد بگیرند كه فرزند آن‌ها چگونه در داخل رحم، تمام مراحل بارداری و رشد خود را می‌گذراند. در نهايت، به عنوان يك مادر باردار به یاد داشته باشید که همه جنين‌ها در داخل رحم مادرشان به یک اندازه رشد نمی‌کنند، بلكه ممکن است رشد برخی از نوزادان در شکم مادر کمی آهسته‌تر از بقیه نوزادان باشد. اين در حالی است که رشد برخی از نوزادان دیگر هم ممکن است کمی سریع‌تر از دیگران باشد. پس حتما برای اطمینان از رشد کافی فرزند متولد نشده خود به دکتر متخصص زنان و زايمان مراجعه کنید و از این طریق بر رشد مناسب فرزند داخل رحم خود و سلامت خودتان به طور مداوم نظارت کنید و یا اگر نگرانی‌هایی در مورد احساسات خود و میزان رشد فرزندتان دارید، از پزشک معالج خود در مورد آن‌ها بپرسید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/