پیش بینی جنسیت جنین به کمک نظریه Nub

635814851517353071__1531647611_75802

وقتی زنی متوجه می‌شود که باردار است، معمولا اولین سوالی که در ذهن او جای می‌گیرد، این است که آیا کودک آینده من پسر خواهد بود یا دختر. در واقع، اگر اولین فرزند او دختر باشد، دوست دارد که فرزند بعدی او پسر شود. البته، در برخی موارد هم والدین دوست دارند که دو کودک از یک جنس داشته باشند! سلیقه‌ ها در مورد جنسیت نوزاد در بین والدین متفاوت بوده و ترجیحات شخصی می‌باشد. معمولا هفته‌ها طول می‌کشد تا مادر حامله از جنسیت نوزاد درون رحم خود آگاه شود. ابزار پیش‌بینی جنسیت نوزاد از سالیان قبل به وجود آمده و امروزه همه والدین قبل از به دنیا آمدن فرزند خود، از جنسیت او آگاه می‌شوند. در علم پزشکی، روش‌های مختلفی برای پیش‌بینی جنسیت کودک در دوران بارداری وجود دارد. در ادامه این مقاله، به صورت تئوری در مورد روش‌های گوناگون پیش‌بینی جنسیت نوزادان قبل از تولد صحبت می‌کنیم. با این حال، شما باید بدانید که استفاده از دستگاه اسکن اولتراسوند بهترین روش برای پیش‌بینی جنسیت جنین داخل رحم زنان باردار به شمار می‌رود.

نظریه پیش‌بینی جنسیت جنین در دوران بارداری:

معمولا، همه مادران حامله باید تا هفته 20  بارداری  خود صبر کنند تا بتوانند جنسیت جنین داخل رحمشان را با استفاده از روش سونوگرافی مشخص نمایند. با این حال، در علم پزشکی امروزی، نظریه‌ای وجود دارد که ادعا می‌کند: "می‌توان جنسیت نوزاد را در هفته 12 از دوران بارداری تعیین کرد." این نظریه با عنوان نظریه Nub شناخته شده است و پدران  و مادران بارداری را که بیش از حد به دانستن جنسیت فرزند خود اشتیاق دارند، یاری می‌کند. نظریه Nub در مورد تعیین جنسیت نوزاد از تصاویر دستگاه اولتراسوند بین هفته‌های 11 تا 12 از دوران بارداری استفاده می‌کند. روش کار این تئوری، بررسی دستگاه تناسلی نوزاد بوده و با مشخص نمودن آن، جنسیت نوزاد را در سونورافی نشان می‌دهد. در این هفته از دوران بارداری، نوزادان هر دو جنسیت ناحیه تناسلی مشابهی دارند که فرد ساده نمی‌تواند  آن را تشخیص دهد، اما پزشکان متخصص زنان و زایمان با استفاده از روش سونوگرافی، نوزاد پسر و دختر را که دارای یک توده ژنوتیک یا گره (چیزی شبیه به آلت تناسلی) در ناحیه دستگاه تناسلی خود هستند، را از هم تشخیص می‌دهند. در واقع، آلت تناسلی (در مردان) و یا clitoris (در زنان) در این روش، توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان به راحتی از هم تشخیص داده می‌شود.

نظریه زاویه در مورد تشخیص جنسیت جنین چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، جنین‌های دختر و پسر در مراحل ابتدایی بارداری به راحتی تشخیص داده می‌شوند. غده موجود در دستگاه تناسلی جنین که جنسیت او را مشخص می‌کند، غده زاویه نامیده می‌شود که تا حدود نه هفته حاملگی، در هز دو جنین پسر و دختر تقریبا یکسان است، اما با اختلاف جزئی که دارد به افراد متخصص کمک می‌کند تا جنسیت نوزاد را مشخص کنند. از آن‌جایی که دستگاه تناسلی در هر دو جنس از جنین در ماه‌های اول از دوران بارداری بسیار مشابه است، اسکن اولتراسوند نمی‌تواند پسر یا دختر بودن جنین را تشخیص دهد. با این حال، پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند با استفاده از نظریه زاویه جنسیت نوزاد را تجزیه و تحلیل کنند. این روش چیزی است که در علم  پزشکی با عنوان "نظریه Nub" شناخته می‌شود. نظریه Nub می‌گوید: "نظریه زاویه می‌تواند جنسیت جنین را در هفته‌های اول بارداری  به راحتی پیش‌بینی کند." با این که این نظریه کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، اما از دقت بسیار بالایی برخوردار است. در این نظریه، دستگاه تناسلی نوزاد پسر با زاویه 30 درجه یا بیشتر قرار داشته و هنگامی که جنین به سمت پشت بدن خود قرار دارد، بسیار استوار به نظر می‌رسد، در حالی که زاویه قرارگیری دستگاه تناسلی نوزاد دختر تقریبا برابر نوزاد پسر است، اما این دستگاه قسمت در پایین بخش ستون فقرات او قرار می‌گیرد.

13 علامت جالب پسر بودن جنسیت جنین

نظریه Nub در مورد تشخیص جنسیت جنین چگونه عمل می‌کند؟

پزشکان متخصص زنان و زایمان برای تعیین جنسیت جنین در اوایل هفته 12 بارداری  با استفاده از نظریه Nub، به تصاویر دستگاه اولتراسوند (سونوگرافی) نیاز خواهند داشت، زیرا در این روش، تصویری کامل از کودک درون رحم توسط پزشک مشاهده می‌شود. به منظور تشخیص دقیق جنسیت جنین، پزشک معالج باید زاویه تصویر را نسبت به ستون فقرات کودک مقایسه کند. نمای جانبی کودک که در تصویر دستگاه اولتراسوند مشاهده می‌شود، برای تعیین پسر یا دختر بودن او مورد استفاده قرار می‌گیرد. گام‌های تشخیص‌دهنده جنسیت جنین در استفاده از نظریه Nub عبارتند از:

1- علامت‌گذاری خط پایه:

تصویر ساجیتالی که از دستگاه اسکن اولتراسوند گرفته می‌شود، ستون فقرات پایه نوزاد را به وضوح نشان خواهد داد. پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند خط پایه را به کمک سطح پوست لومبوساکرال تهیه به دست آورند. لازم است بدانید که لومبوساکارال، پایین ‌ترین قسمت پشت بدن جنین درون رحم است. این نقطه، خط پایه یا نقطه مرجع برای استفاده نظریه Nub در نظر گرفته می‌شود.

2- رسم خط Nub:

کاری که پزشک متخصص زنان و زایمان باید برای تشخیص جنسیت جنین درون رحم بیمار خود انجام دهد، این است که شماره درج‌شده در تصویر را شناسایی کند، زیرا تصاویر سونوگرافی همیشه بسیار روشن نیستند و دکتر ممکن است مجبور شود زمان زیادی را برای پیدا کردن این نقاط صرف کند. برای این کار ممکن است دکتر بخواهد چندین تصویر اولتراسوند را از همان هفته حاملگی بیمار تهیه نموده و با دقت وضعیت جنین را مشاهده کند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه تناسلی جنین  به درستی شناسایی می‌شود. هنگامی که این کار را انجام شد، باید خطی در طول تصاویر ارائه‌شده توسط دستگاه اولتراسوند رسم شود.

3- تعیین زاویه نوبت:

در این مرحله، پزشک معالج دو خط در تصویر اولتراسوند رسم می‌کند که با عناوین  خط پایه و خط ناب شناخته می‌شود. در این حال، او باید زاویه بین دو خط را رسم نماید. اگر این زاویه بیش از 30 درجه باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که کودک شما پسر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر زاویه کمتر از 10 درجه بوده یا خط ناب موازی با خط پایه باشد، نوزاد حتما دختر خواهد بود. اما، اگر زاویه بین 10 و 30 درجه باشد، نتیجه غیرقابل حل بوده و تشخیص جنسیت به درستی انجام نخواهد گرفت. اگر این اتفاق برای شما  افتاد، دکتر متخصص زنان و زایمان از شما درخواست خواهد کرد تا عمل تصویربرداری را برای  چند روز آینده تکرار کنید.

تصویر ناب کامل برای تشخیص جنسیت جنین:

همانطور که گفته شد تعيين جنسيت کودک با استفاده از تئوری Nub تا حد زیادی بستگی به تصویرهایی دارد که از طریق انجام  سونوگرافی از بیمار به دست می‌آید. این نکته به این معنی است که تصویر مورداستفاده تئوری Nub باید مناسب باشد تا نتیجه درست توسط پزشک معالج تعیین شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از یک تصویر اولتراسوند برای تعیین جنسیت جنین داخل رحم خود با کمک تئوری Nub استفاده کنید، باید چند نکته را در ذهن داشته باشید، که عبارتند از:

16 علامت دختر بودن جنین در دوران بارداری

1- تصویربرداری را باید در هفته 12 یا بعد از آن انجام داد:

دقت نظریه Nub بعد از هفته 12 از دوران بارداری بیشتر است. بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند که این نظریه در طول هفته 13 بارداری بارداری دقیق‌تر عمل می‌کند، زیرا این روش بر اساس سن بارداری نوزاد و CRL او (طول طوقه) انجام می‌گیرد. بنابراین اگر شما به عنوان یک مادر باردار در هفته دوازدهم از دوران بارداری خود قرار دارید، پشت سر گذاشتن یک هفته دیگر، به منظور تشخیص جنسیت جنین ایده خوبی است. از آنجایی که در این هفته، بافت شکمی بیشتر از قبل می‌شود، اگر مادر بیش از حد چاق باشد، ممکن است تصویر کودک در بین چربی‌های شکمی او پنهان شود.

2- مشاهده ستون فقرات راست جنین:

هنگامی که شما به عنوان یک زن حامله، تصویر سونوگرافی خود را دریافت می‌کنید، از متخصص سونوگرافی بخواهید تا تصویر ساجیتال جنین را هم به شما تحویل دهد. البته برای تعیین جنسیت جنین، فقط مشاهده این تصاویر کافی نیست، دکتر باید قادر به تعیین زاویه گره‌ای نسبت به ستون فقرات جنین نیز باشید تا بتواند برای مشخص شدن جنسیت او به شما کمک کند.

3- نوشیدن مقدار زیادی آب در هفته قبل از سونوگرافی:

مصرف زیاد مایعات توسط زنان باردار در هفته‌های دورازدهم و سیزدهم، مایع آمنیوتیک را در داخل کیسه آب افزایش داده و تصویر واضح‌تری از دستگاه اولتراسوند به وجود خواهد آورد. از این رو، مادران حامله قبل از انجام سونوگرافی باید به مدت یک یا دو هفته آب زیادی مصرف کنند تا بتوانند حجم مایع درون رحم خود را افزایش داده و تصویری واضح از جنین دریافت کنند.

4- نوزاد درون رحم مادر باردار باید فعال باشد:

برای به دست آوردن تصویر دقیق از کودک، دکتر ممکن است نوزاد را در طول انجام عمل سونوگرافی فعال کند. او  اطمینان حاصل می‌کند که کودک حرکت کرده و صدای حرکات او با دستگاه شنوایی‌سنجی به درستی دریافت می‌شود. در چنین شرایطی، مصرف یک لیوان آب پرتقال یا آب سیب حدود 30 دقیقه قبل از انجام اسکن بسیار موثر است، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوع مواد غذایی می‌تواند نوزادان درون رحم را فعال‌تر كند.

کارشناسان جنسیت جنین را با استفاده از تئوری Nub پیش ‌بینی می‌کنند:

کارشناسان می‌توانند جنسیت نوزاد را با استفاده از نظریه Nub پیش‌بینی کنند. این متخصصان برای دیدن توده تناسلی جنین از دستگاه خاصی استفاده می‌کنند که  اندازه این توده را بررسی کنند. انجام این روش می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن کودک درون رحم، او را بیش از حد فعال کرده و یا باعث چرت زدن او شود. البته در این شرایط، مقدار مایع آمنیوتیک، ضخامت دیواره شکم مادر و کیفیت اسکن نیز می‌تواند در پیش‌بینی جنسیت کودک موثر باشد. معیارهای مهمی که کارشناسان در هنگام پیش‌بینی جنسیت جنین با استفاده از نظریه Nub مورد استفاده قرار می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • نوع دید پزشک از تصویر
  • زاویه ناب که در مورد ستون فقرات کودک ترسیم می‌شود
  • سایه‌هایی که در داخل و اطراف توده تناسلی نوزاد در تصویر اسکن مشاهده می‌شود
  • اندازه و شکل نوزاد در هفته‌های مختلف بارداری

قبل از هفته بیست و پنجم از حاملگی، توده تناسلی جنین پسر و دختر به وضوح  ظاهر می‌شود. البته، در هفته 11 بارداری نیز دید بیشتر  شده و تصویر واضح‌تری مشاهده می‌شود. به همین دلیل، پیش‌بینی جنسیت کودک در این مرحله ممکن است مناسب به نظر برسد، ولی میزان دقت نظریه Nub در هفته 12 از دوران بارداری و بعد از آن بسیار بالا است.

میزان دقت نظریه Nub برای تشخیص جنسیت جنین:

برخی از مادران حامله ممکن است در مورد استفاده از نظریه Nub که یک نظریه علمی برای تعیین جنسیت نوزاد است، مشکوک باشند. بر خلاف داستان‌های قدیمی، این نظریه توضیحات غیرمنطقی برای تشخیص جنسیت کودک ارائه نمی‌دهد. با این حال، میزان دقت این تئوری بستگی به زمان استفاده از اولتراسوند در دوران بارداری دارد. در واقع، میزان دقت این روش در هفته‌های مختلف دوران بارداری به شرح زیر است:

1- هفته یازدهم از دوران بارداری:

اگرچه ارگان‌های جنسی جنین حدودا از هفته 9 بارداری شروع به رشد می‌کنند، اما تا هفته یازدهم، این ارگان‌ها از لحاظ بیرونی دیده نمی‌شوند. اغلب اوقات، زاویه نوبت که در اسکن هفته 11 از دوران بارداری رسم می‌شود غیرقابل حل بوده و بین 10 و 30 درجه خواهد بود. حتی اگر زاویه نوبت در این دوره  قابل‌مشاهده باشد، ممکن است در چند هفته آینده تغییر کند. بنابراین، صحت نظریه Nub در این مرحله قابل بحث بوده و نمی‌تواند در مورد نتایج آن مطمئن شد.

2- هفته دوازدهم از دوران بارداری:

این هفته از دوران بارداری زمانی است که اندام‌های خارجی کودک شروع به نشان دادن  خود نموده و نشانه‌های تمایز جنسیتی به وضوح قابل‌مشاهده است. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که دقت نظریه Nub دراین مرحله تقریبا 98٪ است.

3- هفته سیزدهم از دوران بارداری:

احتمال ندارد که نظریه Nub در مورد تشخیص جنسیت نوزاد  در هفته سیزدهم از دوران بارداری اشتباه شود. در این مرحله میزان دقت پیش‌بینی تئوری Nub تقریبا 100٪ است! بنابراین اگر از نظریه به درستی استفاده شود، پزشک معالج باید بتوانید جنسیت کودک را با دقت کامل پیش‌بینی کند.

نظریه ناب و اهمیت آن در  پیش‌بینی جنسیت جنین:

تعیین جنسیت جنین در دوران بارداری ممکن است برای بسیاری از ما عجیب باشد، زیرا همه ما احساس می‌کنید که تنها کنجکاوی مادران باردار و برنامه‌های انتخابی خانواده است که این افراد را تشویق می‌کند تا از جنسیت فرزند آینده خود آگاه شوند. اما، آگاهی از جنسیت نوزاد از لحاظ پزشکی بسیار حیاتی است، چون دوران بارداری هر زن زمانی است که والدین باید فرصتی داشته باشند تا از نوع بیماری‌ها و روش انتقال ان‌ها که مرتبط با جنسیت نوزادان است، آشنا شوند. بسیاری از اختلالات دوران بارداری با جنسیت نوزادان در ارتباط بوده و فقط فرزندان پسر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این رو، تعیین جنسیت نوزاد در اوایل دوران بارداری می تواند به والدین اجازه دهد تا مشاوره ژنتیکی را به درستی انجام داده و قبل از تولد فرزند خود، از نظر احساسی و ذهنی کاملا آماده شوند.

اگر نظریه Nub بخواهد در مورد تعیین جنسیت کودک، او را یک نوزاد دختر معرفی کند، شرایط برای والدین ساده‌تر خواهد بود، زیرا در چنین شرایطی، مادر بارداری نیازی به انجام آزمایشات دیگر برای آگاهی از اختلالات کروموزومی ندارند. اما اگر نظریه Nub جنسیت نوزادی را پسر پیش‌بینی بکند، آزمایش‌های بیشتری باید انجام گیرد تا بتوان قابلیت حیات جنین و دیگر نگرانی‌های بهداشتی مرتبط با نوزاد پسر را که بسیار ناامیدکننده هستند، ارزیابی نماید.

با این حال هرگز به عنوان یک پدر و مادر، نباید نگران جنسیت کودک خود در دوران بارداری باشید. ولی اگر می‌خواهید اتاق کودک خود را با رنگ‌ها و طراحی مناسب تزئین کرده یا وسایل و البسه متناسب با جنسیت فرزند آینده خود را انتخاب نمایید، دانستن جنسیت نوزاد امری طبیعی است! ولی در نهایت به خاطر داشته باشید که داشتن یک کودک سالم مهم‌تر از جنسیت او است.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام از روی عکس دوازده هفتگی کسی میتونه تشخیص بدهد

This comment was minimized by the moderator on the site

خدایا هرچی میدی همونی باشه که به خیر و صلاحمونه راضی هستیم به رضای خودت و ممنونم بابت فرشته ای که ۴ ساله بهم هدیه دادی مراقب تو دلیم باش که سالم بغلش کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

جالب بود
سونوگراف من هم در هفته دوازدهم جنسیت بچه رو گفت ولی تاکید کرد فعلا دست به خرید سیسمونی نزنید.
گفته بود بچه تون دختر و خدا یه دختر ناز و شیطون بهمون داد
یکشنبه وقت سونو برای فرشته دومم دارم. انشااله که سالم باشه ولی منتظرم زودتر بدونم...

جالب بود
سونوگراف من هم در هفته دوازدهم جنسیت بچه رو گفت ولی تاکید کرد فعلا دست به خرید سیسمونی نزنید.
گفته بود بچه تون دختر و خدا یه دختر ناز و شیطون بهمون داد
یکشنبه وقت سونو برای فرشته دومم دارم. انشااله که سالم باشه ولی منتظرم زودتر بدونم دختر یا پسر

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

انشالله پسره

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/