نکات ضروری در مورد میزان ترشح هورمون بارداری

preggo__1531157423_97052

همانطور که می‌;دانید میزان طبیعی هورمون hCG در بدن زنان در طی دوران بارداری بالا رفته و سلامت مادر را نشان می‌;دهد. در واقع، در حاملگی‌;های سالم، میزان ترشح هورمون رشد hCG با گذشت هر ماه افزایش یافته و طبیعی بودن این دوران را نمایان می‌;کند، اما رخ دادن حادثه تروماتیک و سقط جنین در بدن یک مادر جوان باعث می‌;شود که میزان ترشح هورمون حاملگی به طور ناگهانی کاهش یابد. به همین دلیل باید بدانید که چگونه سطح هورمون hCG در بدن زنان باردار کاهش یافته و سلامت او و فرزند داخل رحمش را تحت تاثیر قرار می‌;دهد.

حتما پست زیر را بخوانید و پاسخ تمام سوالات موجود در ذهن خود را به‌;دست اورید، زیرا تمام اطلاعات ضروری در مورد هورمون hCG و میزان ترشح آن در دوران بارداری زنان بیان شده است. همچنین، ادامه این مقاله بررسی می‌;کند که چه زمانی سطح هورمون hCG در بدن زنان عادی است و چه زمانی سبب سقط جنین می‌;شود.

هورمون HCG چیست؟

hCG نوعی هورمون است که بدن زنان در هنگام باردار شدن از خود ترشح می‌;کند. این هورمون همان گنادوتروپین کوریونی انسانی است که با شروع روند بارداری، توسط سلول‌;های جفت مادر شکل می‌;گیرد. جالب است بدانید که تخمک زنان پس از بارور شدن از این هورمون تغذیه کرده و به دیواره رحم متصل می‌;گردد. در ادامه این مقاله، چند واقعیت درباره سطح هورمون hCG در بدن زنان و نحوه عملکرد آن بیان شده است. این واقعیت‌;ها عبارتند از:

  • اگر سطح هورمون hCG در بدن زن حامله کمتر از 5 میلی‌;متر در هر میلی‌;لیتر باشد، بدین معنی است که جواب ازمایش بارداری منفی است؛ یعنی این حالت نمی‌;تواند منجر به حاملگی زنان شود. اما اگر سطح ترشح هورمون hCG در بدن خانمی بالاتر از 25 میلی‌;متر در هر میلی‌;لیتر باشد، به این معنی است که جواب حاملگی مثبت بوده و این حالت می‌;تواند منجر به حاملگی فرد شود. یادتان باشد که واحد مورد استفاده برای اندازه‌;گیری سطح hCG در بدن زنان، واحد بین‌;المللی میلی‌;متر در هر میلی‌;لیتر است.
  • معمولا تست اندازه‌;گیری هورمون hCG در بدن زنان در دو نوع معمول انجام می‌;شود. یکی از آن‌;ها آزمایش‌;های کیفی هورمون hCG است که به پزشک متخصص زنان و زایمان کمک می‌;کند تا بفهمد که آیا هورمون hCG در خون فرد وجود دارد یا خیر. دومین آزمایش hCG، تعیین روند کمی آن است که به اندازه‌;گیری میزان هورمون hCG موجود در خون زنان پرداخته و به تشخیص بارداری در بدن این افراد کمک می‌;کند.
  • هنگامی که زنی حامله می‌;شود، سطح هورمون hCG در بدن او در طول هفته‌;های اول از دوران بارداری تا زمان تولد به سرعت افزایش می‌;یابد. در غیر این صورت، حاملگی سالم نبوده و شانس سقط جنین در بدن این فرد بسیار بالا است، زیرا افزایش ترشح هورمون در خون او مشهود نیست. البته هنگامی که سقط جنین در بدن مادر صورت گرفت، سطح هورمون دوباره به حالت عادی خود بازگشته و حامله نبودن او را نشان می‌;دهد، به این معنی که میزان این هورمون در بدن مادر دوباره به همان سطح قبل از بارداری خواهد رسید. نکته مهمی که زنان باید به خاطر داشته باشند، این است که زمان لازم برای عادی شدن ترشح سطح هورمون hCG در بدن هر زنی متفاوت از دیگران است. بنابراین، زنی که به‌;تازگی جنین خود را سقط کرده است، باید با دکتر خود صحبت کند تا وضعیت خاص بدن خود را بررسی نموده و با انجام دقیق نکات بهداشتی، سلامت از دست رفته خود را بازیابد. در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان انجام آزمایش‌;های مناسب را به بیمار خود تجویز می‌;کند تا بررسی کند که آیا تغییر ناگهانی میزان ترشح هورمون hCG در بدن به وجود آمده است. اگر در این موارد، میزان هورمون hCG افزایش ناگهانی یافته باشد، می‌;تواند نشانه ای از بروز یک مسئله بهداشتی در بدن بیمار بوده و سلامت او را در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه، زن بیمار به تدابیر بیشتری نیاز داشته و باید توصیه‌;های پزشک معالج خود را به کار بندد.

بازگشت هورمون HCG به حالت عادی پس از سقط جنین:

همانطور که گفته شد روند برگشتن میزان ترشح هورمون بارداری در بدن زنان بعد از پایان حاملگی متفاوت است. در واقع، می‌;توان ادعا کرد که این روند مشابه ظرفیت بدن فرد برای بازگشت به سلامت طبیعی، پس از سقط جنین می‌;باشد. برخی از عوامل کلیدی که در برگشت میزان ترشح هورمون بارداری به حالت عادی دخیل هستند، عبارتند از:

نکته اول طول مدت بارداری زنان است، زیرا مقدار اولیه hCG که در بدن زنان باردار تولید می‌;شود، بسیار کم است. در چنین مواردی، سطح بالای هورمون hCG می‌;تواند در عرض چند روز پس از سقط جنین به حالت طبیعی خود بازگردد. البته در بعضی موارد دیگر هم ممکن است سطح هورمون چند هفته بعد از سقط جنین به سطح طبیعی بازگردد. در ادامه این مقاله، چند نکته بیان شده است که به زنان کمک می‌;کند تا بروز تغییرات در میزان ترشح هورمون بارداری را در بدن خود بهتر درک کنند. این نکات عبارتند از:

  • میزان ترشح سطح هورمون hCG در زمان باردار نبودن:

همانطور که قبلا هم گفته شد، سطح هورمون hCG در بدن زنان تحت تأثیر میزان زمان بارداری آن‌;ها قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، زمانی که فرد اولین دوره ماهانه خود را از دست می‌;دهد، سطح ترشح هورمون hCG در طی دو هفته اول از دست دادن پریود، حدود 1080 و 56،500 میلیول در میلی‌;لیتر می‌;باشد. اما در صورتی که سطح هورمون hCG موجود در بدن فرد بالاتر باشد، بدان معنی است که مدت زیادی از سقط جنین او گذشته است.

  • مدت زمان بازگشت هورمون HCG به حالت عادی:

هنگامی که سقط جنین در بدن زن حامله‌;ای رخ می‌;دهد، پزشک متخصص زنان و زایمان سعی خواهد کرد که بافت‌;های جفت را به طور کامل از درون رحم او بردارد. در چنین مواردی، معمولا پزشک معالج کمی صبر خواهد کرد تا ببینید آیا بافت جفت از بدن مادر جدا شده است یا خیر. هنگامی که جفت جدا شده باشد، میزان ترشح سطح hCG به صفر می‌;رسد. در برخی موارد هم ممکن است سطح هورمون به 5 میلی‌;متر در هر میلی‌;لیتر کاهش یابد. اگر سقط جنین در هفته هشتم یا هفتم از دوران بارداری رخ دهد، سطح هورمون hCG در بالاترین حد خود خواهد بود. این بدان معنی است که بدن در مقایسه با هفته‌;های دیگر از دوران بارداری، برای برگرداندن سطح هورمون hCG به حالت عادی نیاز به زمان طولانی دارد.

  • بی‌ اشتهایی زنانی که جنین خود را تازه سقط کرده‌ اند:

همانطور که گفته شد زمان سقط جنین در زنان باردار می‌;تواند بر زمان مورد نیاز برای برگشتن سطح هورمون hCG به حالت عادی بسیار موثر باشد. البته چگونگی سقط جنین نیز در این مورد بسیار مهم است، زیرا روند سقط خود به خودی و سقط از طریق روش پزشکی تعیین‌;کننده مدت لازم برای برگشت سطح هورمون hCG به حالت عادی خواهد بود. در واقع، روند کاهش در هرکدام از موارد بالا با هم فرق دارد.

میزان هورمون HCG بعد از پشت سرگذاشتن یک دوره ناهنجاری :

گاهی ممکن است با وجود این که مادر باردار جنین خود را سقط کرده است، سطح هورمون hCG در بدن او همچنان افزایش یابد. در صورتی که چنین اتفاقی در بدن بیمار بیفتد، نشان‌;دهنده عوارض مختلفی است که در ادامه این مقاله عنوان شده است. افزایش هورمون بارداری با وجود سقط جنین در بدن زنان به این معنی است که:

1- Choriocarcinoma:

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد که اگر پزشک معالج شما متوجه شود که سطح هورمون hCG پس از سقط جنین در بدنتان در حال افزایش است، مهم است که علت را پیدا کند. هنگامی که زنان باردار به دوره پایانی حاملگی خود می‌;رسد، سلول‌;های ریشه‌;ای که در جفت او وجود دارد، می‌;توانند پس از زایمان طبیعی و حتی هنگام سقط جنین رشد کند، که در نتیجه، می‌;تواند منجر به بروز نوعی بیماری در بدن او به نام کوریوکارسینوما شود. البته این رشد سلولی نوعی سرطان است که بسیار سریع رشد کرده و درون رحم زنان را پر می‌;کند. این نوع سلول‌;های غیرطبیعی ممکن است در بافت‌;هایی که در جای دیگری از بدن شکل می‌;گیرد، هم شروع به رشد کنند. این نوع بیماری با عنوان بیماری تروفوبلاست حاملگی شناخته شده و رشد آن به وجود شرایط خاص در داخل رحم نیاز دارد تا تومورها بتوانند رشد کنند.

برخی از شایع ترین علائم بروز بیماری کوریوکارسینوما در زنانی که به‌;تازگی جنین خود را سقط کرده‌;اند، عبارتند از خونریزی نامنظم از واژن و بروز درد شدید در ناحیه شکم. معمولا در حدود 9 نفر از 10 زنی که جنین خود را سقط می‌;کنند، پس از سقط به بیماری کوریوکارسینوم مبتلا شده و تومورهایی در داخل رحم آنه‌;ا تشکیل می‌;شود. درمان اولیه با انجام شیمی‌;درمانی صورت گرفته و می‌;تواند به درمان کامل بیماری کمک کند. نکته مهم دیگر در این مورد بروز حاملگی مولار در زنان است که می‌;تواند منجر به بیماری تروفوبلاست بارداری در زنان شود. در این نوع بارداری، تخمک بارور قادر نیست که به فرم کامل بارداری برسد، اما خود را به درون رحم وارد می‌;کند. به همین دلیل، هنگامی که حاملگی مولار منجر به سقط جنین در فرد می‌;شود، سطح ترشح هورمون hCG نیز در بدن زنان افزایش می‌;یابد.

2- بارداری خارج از رحم در زنان:

همانطور که می‌;دانید اگر زنی یک بار حاملگی طبیعی را تجربه کرده و در بار دوم یک حاملگی خارج از رحم را تجربه کند، حتی اگر سقط جنین رخ دهد میزان ترشح هورمون بارداری در بدن او به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت، زیرا حاملگی خارج از رحمی نوعی بارداری است که جنین در خارج از رحم مادر شروع به رشد کرده و در اغلب موارد، سبب گسترش بیش از حد لوله‌;های فالوپی می‌;شود. معمولا دکتر متخصص زنان و زایمان در چنین شرایطی روش جراحی یا مصرف داروهای خاصی را به بیمار خود پیشنهاد می‌;کند تا به حاملگی خارج رحمی در فرد پایان دهد. همانطور که قبلا هم گفته شد حاملگی خارج از رحمی هرگز قادر نخواهد بود به دوره کامل بارداری برسد و در نتیجه نوزاد زنده نخواهد بود. در نتیجه، پزشک متخصص زنان و زایمان همیشه سعی خواهد کرد تا با استفاده از روش جراحی یا از داروهای مناسب روند بارداری را سریعا" متوقف کند.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌;توان دوباره باردار شد؟

ممکن است به عنوان زنی که تازه فرزند خود را سقط کرده است، احساس کنید که مدت زیادی طول می‌;کشد تا بدن شما برای بارداری دیگر آماده شود. اما در چنین شرایطی شما می‌;توانید زودتر از آنچه که فکر می‌;کنید دوباره باردار شوید، زیرا هنگامی که زنی در معرض خطر سقط جنین قرار می‌;گیرد، احتمال دارد اولین دوره ماهانه خود را در عرض چهار تا شش هفته بعد از سقط جنین دوباره به دست آورد. البته در موارد نادر هم ممکن است تخمک زودتر از معمول، یعنی در عرض دو هفته پس از سقط جنین داخل رحم آزاد گردد. اگر به عنوان بک خانم جوان و بی‌;تجربه در چنین وضعیتی باردار شدید، بدانید که سطح ترشح hCG دوباره در بدن شما شروع به افزایش کرده است. همچنین، به یاد داشته باشید بعد از اینکه سقط جنین را تجربه کردید، پزشک متخصص زنان و زایمان انجام آزمایش‌;های معمول را برای تعیین میزان هورمون hCG به شما پیشنهاد می‌;کند. این کار به او کمک خواهد کرد تا وقتی که سطح هورمون hCG به بیش از مقدار طبیعی افزایش یافت، بارداری در بدن شما به راحتی تشخیص داده شود .

آیا با وجود مثبت بودن هورمون HCG ممکن است فرد حامله نباشد؟

هنگامی که آزمایش میزان ترشح هورمون hCG در بدن فردی مثبت است، احتمال دارد که او حامله باشید. با این حال، برخی موارد وجود دارد که در آن نتیجه مثبت بودن هورمون hCG حاملگی کاذب را نشان می‌;دهد؛ اما این اتفاق در بین زنان بسیار نادر است. در ادامه این مقاله، چند مورد که ممکن است با وجود مثبت بودن جواب آزمایش هورمون hCG حاملگی فرد کاذب باشد، بیان شده است، که عبارتند از:

  • اگر زنی هر گونه سرطان، به خصوص بیماری تروفوبلاست بارداری را در بدن خود داشته باشد، میزان ترشح هورمون بارداری در بدن او بالا خواهد بود
  • همچنین اگر سقط جنین در هفته‌;های اولیه از دوران بارداری اتفاق افتاد، بدن فرد همچنان به ترشح هورمون در سطح بالا ادامه خواهد داد.
  • در برخی موارد، وجود برخی آنتی‌;بادی‌;ها در بدن زنان می‌;تواند سطح ترشح هورمون hCG را در آزمایش‌;ها بالا نشان دهد.
  • علاوه بر این موارد، اگر زنی در هنگام انجام آزمایش داروی حاوی هورمون hCG مصرف کند، افزایش سطح هورمون hCG را در خون او نشان خواهد داد.

فراموش نکنید که سقط جنین در زنان باردار می‌;تواند وضعیت دشواری را برای بدن آن‌;ها ایجاد کند که مقابله با آن بسیار مشکل می‌;باشد، اما زیاد نگران نشوید! زیرا این حالت زودتر بهبود یافته و بدن به حالت عادی خود برمی‌;گردد. فقط فرد بیمار باید اطمینان حاصل کنند که به درستی غذا خورده و به میزان مناسبی استراحت می‌;کند، زیرا در چنین شرایطی است که بدن ان‌;ها سریع‌;تر بهبود یافته و برای باردار شدن دوباره آماده می‌;شود. نکته مهم دیگر در این شرایط، اندازه‌;گیری سطح هورمون  در بدن است، زیرا باید با پزشک خود صحبت کرده و در صورت غیرطبیعی بودن وضعیت، روند درمان برای حل مشکل اعمال شود.

محاسبه میزان هورمون HCGG

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هرماه هفت روز پریود میشدم و منظم بود اما این ماه بعد از سه روز عقب انداختن فقط دوروز پریود بودم دوروز بعد از قطع شدن تست بیبی چک را انجام دادم و خط دوم ی خط کمرنگ بود میخواستم ببینم آیا باردارهستم یا ن؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خط کم رنگ نشانه بارداریه آزمایش بدین

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/