محاسبه میزان هورمون بارداری HCG

1031

هنگامی به عنوان یک زن جوان قصد دارید باردار شوید و یا احساس می‌کنید که ممکن است باردار باشید، می‌توانید از کیت‌های مختلف برای تست حاملگی در خانه استفاده کنید. معمولا، کیت‌های تست حاملگی در بازار و داروخانه‌ها موجود است و به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. کیت‌های تست بارداری خانگی که برای تعیین بارداری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه ادرار فرد را آزمایش می‌کنند. اگر در هنگام استفاده از کیت‌های تست بارداری خانگی  ادرار شما حاوی علامتی از وجود هورمون hCG باشد، نتیجه آزمایش بارداری شما مثبت است. در غیر این صورت، اگر هیچ علامتی از وجود هورمون hCG در ادرار شما نباشد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. با این حال، فراموش نکنید که جواب آزمایش کیت‌های تست حاملگی همیشه صد در صد درست نیست و ممکن است در برخی موارد، نتیجه دقیق به دست نیاید، زیرا بدن زنان ممکن است در هنگام باردار شدن دچار تغییرات هورمونی مختلف گردیده و این تحولات به خون آن‌ها منتقل شود، که این حالت  منجر به بروز نتیجه اشتباه در تست بارداری خانگی می‌شود. بنابراین یک راه اساسی برای تست بارداری دقیق زنان، بررسی میزان هورمون hCG در خون این افراد است. به همین دلیل، همه زنان باید اطلاعات کافی در مورد آن به دست بیاورند.

میزان هورمون  HCG در خون نشانگر چیست؟

 در علم پزشکی، گنادوتروپین کوریونی انسانی، که هورمون hCG زنان نام دارد، در طی دوران بارداری در بدن فرد تولید می‌شود. در واقع، سلول‌های جفت به تولید این هورمون در بدن زن حامله کمک کرده و احتمالا اولین علامت برای حامله بودن زنان وجود هورمون hCG در ادرار این مادران خواهد بود که در هنگام تست ادرار، حداقل 12 تا 14 روز پس از تخمک‌گذاری در بدن زنان اتفاق می‌افتد. علاوه بر این مورد، انجام آزمایش خون قادر خواهد بود تا پس از گذشت 11 روز از زمان تخمک‌گذاری، علائم وجود هورمون hCG در خون زن حامله را تشخیص دهد.

هورمون HCG  پس از 48  ساعت از بارداری به چه مقدار می رسد؟

سطح هورمون hCG در خون زن حامله به طور معمول در عرض 48 ساعت بعد از باردار شدن به میزان 66 تا 100٪ افزایش می‌یابد.

چه زمانی هورمون HCG دو برابر میشود؟

 زمان دو برابر شدن سطح هورمون hCG در خون زنان باردار بعد از جایگزینی جنین در دیواره رحم مادر اتفاق می‌افتد. البته فراموش نکنید که زمان دو برابر شدن این هورمون در بدن زنان در طی دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا افزایش سطح هورمون  hCG نشانه برخوردار بودن مادر از یک دوره حاملگی سالم است.

دوز متعادل هورمون  HCG چه اندازه است؟

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که اگر سطح هورمون hCG در خون مادر بارداری کمتر از 1200 mIU / ml (واحد بین المللی) باشد، این هورمون باید با حامله شدن فرد، در طی 48 الی 72 ساعت بتوانند میزان خود را به دو برابر حد طبیعی قبل از حاملگی برساند. ولی اگر سطح آن در شرایط عادی بین 1200 و 6000 mIU / ml باشد، میزان آن با گذشت 72 الی 96 ساعت بعد از حامله شدن فرد، دو برابر خواهد شد معمولا سطح هورمون hCG در هفته‌های اولیه از دوران بارداری زنان، یعنی بین هفته‌های 8 تا 11 در اوج خود قرار دارد. با این حال، همانطور که قبلا هم گفته شد، در دوران بارداری و با رسیدن مادر به سه ماهه نهایی از این دوران، سطح هورمون hCG در بدن فرد دوباره شروع به کاهش خواهد کرد.

چگونه می توان با اندازه گیری  میزان هورمون HCG زمان بارداری را محاسبه کرد؟

معمولا زنان حامله باید برای محاسبه سطح هورمون hCG  در بدن خود، دو نمونه خون متفاوت را در دو زمان مختلف به آزمایشگاه ارائه دهند تا دکتر متخصص بتواند زمان دقیق دو برابر شدن هورمون را بین این دو نمونه خون ارائه‌شده بررسی کند. در چنین مواردی، برای محاسبه دقیق زمان بارداری فرد، دکتر ابتدا باید اولین میزان هورمون hCG در خون را وارد ماشین محاسبه بکند. سپس سطح هورمون hCG را در آزمایش دوم وارد همان ماشین محاسبه خواهد کرد. البته، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ذکر فاصله زمانی بین دو آزمایش تعیین هورمون hCG برای دکتر معالج هم ضروری است. سپس، بر روی دکمه 'محاسبه' کلیک می‌کند تا نتایج آزمایش با دقت کافی به شما ارائه شود. به اعتقاد محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، اگر زن حامله قبلا یک بارداری موفق را در رحمخود گذرانده باشد، باید سطح هورمون hCG در خون او در طی 2 روز افزایش یابد.

میزان هورمون HCG در هفته اول بارداری تا چه اندازه افزایش می‌یابد؟

در اکثر حاملگی‌های طبیعی، میزان هورمون hCG در خون مادر با گذشت 48 تا 72 ساعت دو برابر می‌شود، این جمله به این معنی است که احتمالا میزان این هورمون در هفته اول بارداری تا دو برابر افزایش خواهد یافت. اما افزایش سطح هورمون hCG با پیشرفت دوران بارداری، برای دو برابر شدن می‌تواند تا 96 ساعت هم طول بکشد. با این حال، اگر سطح هورمون hCG در خون زنان با کم بودن زمان حاملگی  باز هم افزایش پیدا کند، نباید زیاد نگران باشید! چون این حالت هم در بیشتر موارد می‌تواند دلیل یک حاملگی سالم در زنان باشد.

چگونه میتوان سطح هورمون HCG در بارداری‌های زودرس افزایش داد؟

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که هیچ راه علمی و پزشکی وجود ندارد که از طریق آن بتوان با خیال راحت و مطمئن، سطح هورمون hCG را در خون زنان افزایش داد. اما برای این کار، برخی از مکمل‌ها در بازار وجود دارد که توسط FDA تایید نشده و معتبر نمی‌باشند. پس، شما هم به عنوان یک زن باردار به هیچ وجه آن‌ها را امتحان نکنید، زیرا ممکن است به روند حاملگی شما و سلامت جنین داخل رحمتان آسیب برساند. بنابراین اگر نگران هستید که سطح هورمون  hCG خون شما در محدوده طبیعی قرار نگرفته است، بهتر است در مورد نگرانی‌های خود با یک دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید و به توصیه های پزشکی مناسب ارائه‌شده توسط او با دقت عمل نمایید .

آزمایش BhCG ​​چیست؟

آزمایش bhCG به آزمایش گونادوتروپین کوریونیک در زنان اشاره دارد. همانطور که می‌دانید آزمایش هورمون بارداری از طریق نمونه ادرار در فرد انجام می‌گیرد‌، اما آزمایش bhCG بر روی نمونه خون مادر باردار صورت گرفته و برای تایید حاملگی زنان استفاده می‌شود. همچنین، لازم است بدانید که نتایج این آزمایش معمولا بعد از حذف اولین دوره قاعدگی ماهانه در زنان درست خواهد بود. برای انجام این نوع آزمایش اصلا استرس نداشته باشید! زیرا تکنسین آزمایشگاه بدون درد و ناراحتی، نمونه‌ کوچکی از خون شما را برای انجام آزمایش بر می‌دارد.

آیا سطح هورمون  HCG در خون زنان غیرباردار هم می‌تواند بالا برود؟

اگرچه بالا رفتن میزان هورمون hCG در خون زنان تنها با حاملگی آن‌ها همراه است، ولی در برخی موارد ممکن است حتی زمانی که فرد حامله نیست، انجام آزمایش میزان این هورمون را در خون زنان بیشتر نشان دهد. در ادامه این مقاله، چند دلیل برای به وجود آمدن این حالت در خون زنان بیان شده است، که عبارتند از:

  • بارداری بیوشیمیایی:

  • یکی از دلایل اصلی برای مثبت بودن میزان هورمون hCG در خون زنان این است که فرد از طریق یک روند بیوشیمیایی حامله شده باشد، بدین معنی که در برخی مواقع زنان بدون این که متوجه بارداری خود شوند، جنین خود  را از دست می‌دهند. در چنین حالتی سطح هورمون hCG در خون مادر بالا رفته و زمان زیادی برای ترک بدن فرد نخواهد داشت. بنابراین، هنگامی که بارداری بیوشیمیای در زندگی فردی اتفاق می‌افتد، ممکن است نتیجه آزمایش در بدن او مثبت مشاهده شو، زیرا  نتایج به دست آمده، حداقل مقدار سطح هورمون hCG را در خون زنان را نشان خواهد داد.
  • ترشح هورمون  hCG توسط غده هیپوفیز:

  • همانطور که گفته شد هورمون hCG در بدن زنان باردار، توسط جفت تشکیل شده و در داخل رحم مادر تولید می‌شود، البته گاهی اوقات ممکن است این هورمون توسط غده هیپوفیز مغزی زنان هم تولید شود. غده هیپوفیز با ترشح هورمون‌های مختلف در بدن انسان به کنترل سیستم‌های عضو اندوکربن (مانند اندام‌های تولیدمثل، تیروئید، پانکراس و موارد دیگر) کمک شایانی می‌کند. همچنین، فراموش نکنید که غده هیپوفیز زنان سه نوع هورمون دیگر نیز (هورمون های تحریک‌کننده تیروئید، هورمون لووتیونی و هورمون تحریک‌کننده فولیکول) ترشح می‌کند که بسیار مشابه هورمون hCG خون است. با همه این توصیفات، اگرمیزان هورمون hCG در خون زنی توسط غده هیپوفیز تضعیف شده است، اگر هم فرد حامله باشد، سطح هورمون بارداری در خون او به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت.
  • وجود سلول‌های سرطانی:

  •  یادتان باشد که اگر سلول‌های سرطانی در بدن زنی وجود داشته باشد، ممکن است بدن خود به خود هورمون hCG را در خون تولید کند.
  • تداخل آنتی‌بادی‌ها:

  • ممکن است برخی از آنتی‌بادی‌ها در خون زنان وجود داشته باشد که در هنگام انجام آزمایش تعیین میزان هورمون  hCG دخالت کرده و به اشتباه، میزان هورمون موجود در خون فرد را بالا و پایین نشان دهد.

آیا سطح هورمون HCG در بدن زنان باردار کاهش می‌یابد؟

 اگر متوجه شوید که در دوران بارداری هم سطح هورمون hCG در خون شما کاهش یافته است، بدانید که این حالت می‌تواند نشان‌دهنده وجود موارد خاص در بدن شما باشد. در مرحله اول، این حالت می‌تواند به این معنی باشد که شما قبل از حامله شدن، احتمالا چرخه‌های قاعدگی نامنظم داشته‌اید یا دوره های قاعدگی شما طولانی‌تر از زنان دیگر بوده است. در مرحله دوم، کاهش سطح هورمون hCG در خون زنان می‌تواند به این معنی باشد که فرد قبلا بارداری خارج از رحم یا سقط جنین را تجربه نموده است. مطالعات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که یک زن باردار حتی اگر با کمک پزشک هم سقط جنین داشته و یا بارداری مشکل‌داری را قبلا تجربه نموده باشد، حتما با کاهش میزان هورمون بارداری در خون خود مواجه خواهد شد. البته انجام آزمایش‌های بعدی در مورد چنین افرادی، نشان می‌دهد که بارداری آن‌ها می‌تواند بدون هیچ مشکلی پیش برود.

آیا تست‌های خانگی هم میزان دقیق هورمون HCG نشان میدهد؟

اکثر کیت‌های تست بارداری خانگی از مقدار کمی ادرار زنان استفاده می‌کنند، اما این کیت‌ها سطح hCG را در خون فرد نشان نمی‌دهند. البته به استثنای کیت تست بارداری دیجیتالی که سطح اچ‌آی‌وی دقیق را در ادرار زنان ثبت کرده و میزان آن را با دقت بالایی اندازه می‌گیرند. به غیر از این مورد، نمی‌توان مقدار هورمون hCG را در خون زنان از طریق آزمایش‌های خانگی با دقت تعیین نمود

هورمون های دوران بارداری چند نوع هستند؟

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/