لباس­ نوزادی مناسب برای دختران و پسران

blue-pink-baby-clothes

انتخاب لباس‌ و وسایل مناسب برای نوزادان، یکی از مواردی است که والدین باید تا زمان به دنیا آندن فرزند خود به دنبال آن باشند. بعضی از والدین به حدی هیجان‌زده می‌شوند که خرید لباس و وسایل بچه را از لحظه‌ای که متوجه بارداری خود می‌شوند، شروع می‌کنند. البته مشکل رایج تمام این والدین، از هنگامی شروع می‌شود که وارد فروشگاه‌های مختلف شده و روند جستجوی لباس‌های مناسب برای کودک آینده خود را آغاز می‌کنند! امروزه فروشگا‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند و مادران می‌توانند   انواع مختلف لباس‌ها را برای فرزند کوچک خود تهیه کنند.

خرید لباس برای اکثر والدین، به‌ویژه مادران باردار استرس زیادی به همراه داشته و آن‌ها را در انتخاب مناسب دچار تردید می‌کند، اما اگر آگاهی از چگونگی انتخاب لباس مناسب برای نوزادان، حجم زیادی از نگرانی‌های اولیه ار از بین خواهد برد. اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که می‌خواهید تا زمان تولد نوزاد خود، آگاهی لازم برای خرید لباس و وسایل او را به دست بیاورید، حتما خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید. ما در این مقاله، برخی از لباس‌های اولیه مورد نیاز برای گنجه کودک ارائه شده است که مطالعه آن برای مادران خالی از لطف نخواهد بود.

لباس خواب:

این یک واقعیت است که همه نوزادان بیشتر عمر خود را صرف خوابیدن می‌کنند. این عامل باعث می‌شود تا والدین در تصمیم‌گیری برای خرید مجموعه لباس‌های راحتی و زیبا با عنوان "لباس خواب" برای فرزند خود مصمم‌تر شوند. در واقع، انتخاب لباس‌های شیک و زیبای خواب برای نوزاد یک تصمیم‌گیری مهم برای پدران و مادران جوان تلقی می‌شود. این نوع لباس‌ها باید راحت بوده و با هر شرایط آب و هوایی تناسب داشته باشد. همانطور که گفته شد نوزادان بیشتر وقت خود را در خواب گذرانده و فقط در طول روز، چند ساعت بیدار می‌مانند؛ پس لباسی که در زمان خواب نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر تامین راحتی در خواب، باید حرکت و تنفس کامل بدن او را در بیداری نیز تامین کند.

برای انتخاب صحیح لباس نوزاد این مطلب را نحوه درست خرید لباس کودکان بخوانید

اتاق مخصوص تعویض لباس نوزادان:

هنگامی که می‌خواهید لباس نوزاد خود را تعویض کنید، باید یک محیط مناسب و به دور از شلوغی را برای این کار انتخاب کنید. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که والدین برای تعویض لباس فرزند خود نیاز به یک اتاق کوچک دارند که در آن زیاد باز و بسته نشود. در این اتاق باید یک میز یا سطح صافی برای تعویض پوشک یا لباس نوزاد نیز در نظر گرفته شود.

  • نکته:

لباس‌های ضروری که برای نوزادان خریداری می‌شوند، دقیقا مانند لباس افراد بزرگ‌تر عمل می‌کند، یعنی لباس‌های زیرین رای محافظت از پوست بدن نوزادان استفاده شده و لباس‌های رویی علاوه بر پوشش دادن قسمت‌های مختلف بدن نوزادان، برای گرم نگه داشتن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لباس زیری که فقط برای نوزادان استفاده می‌شود، پوششی است که در قسمت بالا و پایینی جفت قرار می‌گیرد. والدین باهوش همیشه می‌دانند که ترکیب مواد به کار رفته در تهیه ناف‌بند نوزادان باید  مطابق با حساسیت پوست این ناحیه از بدن فرزند آن‌ها و شرایط و آب و هوایی محل زندگی او انتخاب شود. نکته مهم دیگر در مورد لباس‌های زیرین و رویی نوزادان این است که شما باید لباس فرزند خود را همیشه به رنگ سفید انتخاب کنید تا اگر لکه‌، خاک یا حشرات کوچکی بر روی بدن نوزاد شما بنشیند، سریع متوجه آن شوید.

پیراهن نوزادان:

پیراهن نوزادان لباس‌هایی هستند که معمولا برای در هوای سرد برای گرم نگهداشتن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لباس علاوه برگرم نگه داشتن کودک، به او کمک می‌کنند تا در محیط بیرون ازخانه نیز آسایش داشته باشد. بر این اساس، برخی از پیراهن‌های نوزادان از مواد مختلف مانند پشم، پارچه‌های آستردوزی‌شده و حتی مواد ضد آب تهیه می‌شوند. نکته مهم این است: پیراهنی که برای استفاده در محیط بیرون از خانه نوزادان خریداری می‌شود، باید دو سایز بزرگتر از اندازه فعلی او  انتخاب شود تا علاوه بر تامین راحتی فرزند شما، بتوانید برای مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید.

لباس شنای نوزادان:

اگر به عنوان یک مادر می‌خواهید همراه فرزندتان، یک روز را در ساحل دریا بگذرانید، باید لباس مناسبی را برای نوزاد خود، مطابق با شرایط آب و هوای آفتابی استفاده کنید؛ در غیر این صورت، قطعا با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد که سوختن پوست روشن نوزاد یکی از آن‌هاست. بسیاری از والدین عقیده دارند که بچه‌ها خیلی راحت بوده و نیازی به پوشاندن سطح بدن خود در چنین شرایطی ندارند. این عقیده کاملا نادرست است! البته شما می‌توانید از لباس‌های نخی آستین‌دار، لباس‌های زیر یا هر لباس دیگری نیز در هنگام حضور فرزندتان در کنار دریا و نزدیکی آب استفاده کنید.

زیر شلواری:

زیر شلواری نوزادان به لباسی اطلاق می‌شود که برای پوشیدن پاهای او بر روی پوشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این قطعه لباس نوزادان علاوه بر این که به عنوان پوششی بر روی پوشک کودکان نوپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای گرم نگه داشتن بدن آن‌ها در فصل‌های سرد سال نیز بسیار مفید خواهد بود.

لباس‌های نوزادان پسر:

گزینه‌های زیادی که برای لباس کودکان در بازارهای امروزی موجود است، انتخاب را برای والدین بسیار مشکل کرده است. پدرها و مادران همیشه در جستجوی یک دست لباس جدید برای نوزاد خود هستند که علاوه بر زیبا بودن، راحت نیز باشد. بر اساس این توضیحات، در چنین مواردی تهیه لیست طولانی از انتخاب‌های پیش‌رو می‌تواند تصمیم‌گیری والدین در خرید لباس نوزاد را آسان‌تر کند. بهترین راه برای انتخاب لباس پسر بچه‌ها، رعایت برخی اصول و سنت‌ها است که برای هر پسر کوچکی لازم می‌باشد.

  • لباس‌های مناسب پسر بچه‌ ها برای منزل:

امروزه، لباس‌های نوزادی پسرانه در سبک‌ها، رنگ‌ها و اهداف مختلفی در بازار وجود دارند. از آن‌جایی که نوزادان پسر نیز مانند هر نوزاد دیگری، بیشتر وقت خود را صرف خوابیدن می‌کنند، بهتر است لباس انتخابی برای آن‌ها در منزل، راحت باشد. البته توجه به شرایط آب و هوایی، سطح تحرک نوزاد و نیازهای او نباید نادیده گرفته شود، زیرا شرایط بدنی، میزان تحرک و عادت‌های هر نوزادی متفاوت از دیگران است.

  • لباس‌های مناسب پسر بچه‌ ها برای بیرون از خانه:

استفاده از لباس‌هایی که دارای لایه‌های ضخیم و گرم می‌باشند، برای بیرون رفتن پسر بچه‌ها بسیار مهم هستند، زیرا استفاده از این انواع لباس‌ها، نوزادان پسر و کودکان نوپا را در آب و هوای مرطوب یا بسیار گرم/سرد محافظت می‌کنند. همچنین، لازم است بدانید از آن‌جایی که لباس‌های نوزادان پسر دارای کمربندهای پهن می‌باشند، در گرم نگهداشتن این نوزادان بسیار مفید خواهند بود. لباس‌هایی مانند کت، ژاکت، جلیقه، پیراهن و حتی شلوار لایه‌دار جزو لباس‌های بیرونی نوزادان پسر در سنین مختلف هستند.

اگر به دنبال تهیه ی سیسمونی هستید این مطلب نکاتی ضروری برای انتخاب سیسمونی نوزاد را بخوانید

    • نکته مهم:

یادتان باشد در فصل‌های خنک سال هرگز فرزند خود را بدون پوشش مناسب و ژاکت و کت به بیرون از خانه بیرون نبرید، زیرا نوزادان بسیار آسیب‌پذیر بوده و به سرعت بیمار می‌شوند.

  • انواع لباس‌های سرهمی برای نوزادان پسر:

خرید لباس‌های سرهمی یک انتخابی عالی برای والدین در سراسر جهان، به‌منظور پوشش دادن بدن نوزادان خود می‌باشد. بعضی از لباس‌های سرهمی دارای کمربند نیز می‌باشند که در سبک‌های مختلف وارد بازار شده‌اند. لباس‌های سرهمی نوزادان ممکن است آستین کوتاه یا بلند داشته باشد، اما در حالت کلی بدن او را به طور کامل تا نوک پاها پوشش می‌دهد. برای همین، این نوع لباس این یک روش کارآمد و آسان برای پوشاندن بدن نوزادان بوده و شما می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما در داخل این لباس کاملا احساس راحتی می‌کند.

  • نکته مهم در هنگام خرید لباس‌های سرهمی برای نوزادان:

لباس‌های سرهمی را برای نوزاد خود انتخاب کنید که در ناحیه وسط دارای کمربند بوده یا دارای دکمه و زیپ باشد تا در هنگام تعویص پوشک کار شما را آسان کند.

  • لباس‌های رسمی نوزادان پسر:

لباس‌های رسمی که برای نوزادان طراحی می‌شود، مخصوص نوزادان پسر و دختر بوده و بیشتر والدین در پوشاندن این نوع لباس‌ها به نوزاد خود دچار تردید می‌شوند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که انتخاب لباس رسمی مناسب موضوع مهمی برای والیدن بوده و آن‌ها را در هنگام خرید سردرگم می‌کند. همانطور که می‌دانید این نوع لباس‌های بچگانه زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته و به راحتی خراب نمی‌شوند. با این حال نگران نباشید! زیرا امروزه گزینه‌هایی مختلفی برای لباس رسمی نوزادان در بازار وجود دارد که فقط به دنبال زیبایی ظاهری نبوده و راحتی نوزاد را هم در زمان استفاده، در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید از این نوع لباس‌های رسمی تا رسیدن نوزاد خود به رده سنی خاصی استفاده کنید.

  • نکته مهم:

اگر پوست بدن کودک شما به پوشیدن لباس‌هایی که از پارچه‌های پلاستیکی تهیه شده‌اند، حساسیت می‌دهد، می‌توانید لباس‌هایی در همان طراح را که از جنس الیاف کاملا طبیعی و نرم هستند، استفاده کنید.

  • لباس‌هایی برای فعالیت و بازی نوزادان پسر در فضای باز:

همانطور که می‌دانید استفاده از لباس‌های مناسب در هنگام حضور در کنار دریا یا هر فضای باز دیگری می‌تواند از بروز بثورات جلدی در نوزادان جلوگیری نموده و از این موجودات کوچک در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کند. البته امروزه طراحان، لباس‌های بسیار بادوام و نرمی را برای بازی نوزادان در فضاهای باز طراحی کرده‌اند که والدین می‌توانند در هنگام انجام هر گونه فعالیت در فضای باز بیرون از منزل و لذت بردن فرزند خود از هوای آزاد، از آن‌ها استفاده کنند. در نهایت، به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید برای نوزاد خود در هر محیط خاص، لباس‌های ویژه‌ای را در نظر بگیرید که فقط مناسب آن محیط باشد.

  • نکته مهم:

لباس‌هایی که برای بیرون از محیط خانه و بازی کودکان در نظر گرفته می‌شود، باید در رنگ‌های سفید و از الیاف بسیار سبک تهیه شود تا علاوه بر محافظت از فرزند کوچک شما، حرکت سریع او را با مشکل مواجه نکند.

  • تجهیزات و وسایل جانبی نوزادان پسر:

معمولا طراحان سعی می‌کنند مجموعه لباس‌های نوزادان را با برخی از لوازم جانبی چشم‌نواز کامل کنند. این افزودنی‌ها شامل کلاه، جوراب، دستکش، کفش و غیره بوده و برای اهداف دوگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند: وسایل جانبی علاوه بر زیبا نشان دادن ظاهر لباس‌ها و تکمیل آن‌ها، برای محافظت نوزاد در برابر عناصر طبیعی مانند سرما و گرما بسیار مناسب می‌باشند. البته، امروزه طراحان انواع چکمه‌ها و پوتین‌ها را نیز در ست لباس نوزادان قرار داده و لباس‌ها را برای والدین زیبا جلوه می‌دهند. جالب است بدانید که برخی از این لوازم جانبی امروزی اصلا قابل استفاده نبوده و فقط برای زیبا جلوه دادن ظاهر نوزادان طراحی می‌شود. با همه این توصیفات، در انتخاب جوراب و کلاه برای فصل زمستان نوزاد خود دقت کنید. همچنین، یادتان باشد که در فصل‌های سرد سال، هرگز نباید نوزادان را بدون استفاده از جوراب و کلاه به محیط بیرون از خانه برد.

لباس‌های نوزادان دختر:

همانطور که می‌دانید پیراهن‌های دخترانه بسیار زیبا و سرگرم‌کننده هستند. امروزه گزینه‌های زیادی برای خرید لباس دخترانه وجود دارد. یقینا هر پدر و مادری با خرید این نوع لباس‌ها برای نوزادان دختر خود لذت برده و سعی می‌کنند لباس‌های دخترانه نوزاد خود را در سبک‌های مختلفی خریداری کنند. جالب است بدانید که والدین در هنگام خرید لباس‌های دخترانه، علاوه بر بررسی نیازهای اساسی کودک خود، به زیبا بودن ظاهر او نیز توجه می‌کنند. از آن‌جایی که لباس‌های دخترانه باید بسیار فانتزی بوده و نوزاد دختر را در نگاه اول، بسیار زیبا و مانند یک شاهزاده خانم نشان ‌دهند، بیشتر این لباس‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن بیننده طراحی شده و به راحتی لباس اندیشیده نمی‌شود. در واقع، هدف نهایی طراح لباس‌های دخترانه، جلب توجه والدینی است که دارای  نوزاد دختر هستند.

  • لباس ورزشی نوزادان دختر:

یادتان باشد که تهیه لباس‌های ورزشی برای نوزادان امری ضروری است. به همین دلیل، این دسته از لباس‌های نوزادان از سایز 0 تا 9 در نظر گرفته شده و در طی سال‌های اول زندگی نوزادان مورداستفاده قرار می‌گیرند. لباس ورزشی امروزی در طرح‌های بی‌شماری بوده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارند، بنابراین بدون هیچ زحمتی، شما می‌توانید آن را تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید، اما فراموش نکنید که لباس ورزشی اگر به رنگ سفید باشد، کارآیی خوبی خواهد داشت. اما اگر در صورت استفاده از لباس سفید، کودک شما به اندازه کافی ورزش نمی‌کند یا از لباس خود راضی نیست، می‌توانید علایق او را در اولویت قرار دهید. نکته مهم در مورد لباس ورزشی نوزادان این است که هرگز لباس ورزشی را قبل از رسیدن نوزاد خود به مرحله استفاده از آن، خریداری شما نکنید، زیرا این نوع البسه باید با توجه به آب و هوای محل زندگی نوزاد، در آن فصل سال  خریداری شود.

برای اطلاع از اینکه چه نوع لباس خواب برای نوزادان مناسب است این مطلب بهترین لباس خواب برای نوزادان، چه نوع لباسی است؟ را بخوانید

  • لباس‌های راحتی نوزادان دختر:

وقتی که شما به عنوان یک مادر برای خرید لباس‌های دخترانه به بازار مراجعه می‌کنید، میبینید که برای انتخاب لباس دختران نوپا گزینه‌های زیادی وجود دارد. جایی که پسران مجبور هستند فقط از یک تی‌شرت معمولی و شورت استفاده کنند، دختران می‌توانند یک دامن شیک را با انواع پیراهن‌ها ترکیب نموده یا از یک پیراهن نازک و چین‌دار استفاده کنند. البته این جمله بدین معنی نیست که دختران نمی‌توانند شلوار بپوشند! کمد لباس یک دختر بچه کوچک از جوراب‌های رنگی گلدار، شلوار، شورت و پیراهن های زیبا که مورد علاقه اکثر والدین است، پر می‌باشد. لباس‌هایی که صرفا برای استفاده دختر بچه‌ها در رویدادهای رسمی خاص خریداری می‌شوند، زیاد راحت نیستند، مخصوصا اگر این نوع لباس‌ها  به نوزادان دختر پوشانده شود، چروک شده و ظاهر مناسبی نخواهند داشت. اما لباس‌های راحتی، جدا از لباس‌های رسمی بوده و فقط برای آسایش و راحتی دختر بچه‌ها در منزل و حتی در محیط بیرون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که لباس نوزادان دختر باید علاوه بر راحتی، زیبا هم باشد.  والدین دختر بچه‌ها همیشه در صدد انتخاب و خرید لباس‌های گوناگون رنگی برای فرزند خود بوده و تهیه لباس، بخشی از زندگی آن‌ها به شمار می‌رود. در نهایت، اگر به عنوان والدین یک نوزاد دختر در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، در هنگام خرید لباس برای فرزند خود هرگز لباس‌های تنگ را انتخاب نکنید، چون ممکن است بخواهید از زیر لباس راحتی، لباس دیگری هم  به تن کودک خود بپوشانید!

  • لباس مناسب دختر بچه‌ ها برای پوشیدن در فضای باز و بیرون از خانه:

رفتن به محیط بیرون از خانه و دیدن جهان پیرامون می‌تواند برای همه نوزادان، به خصوص دختر بچه‌ها بسیار سرگرم‌کننده باشد. اگر لباسی که برای این نوزادان انتخاب می‌شود، از لحاظ اندازه مناسب بوده و لباس دلخواه کودک باشد، لباس را دوست داشته و به پوشیدن آن علاقه نشان خواهند داد. با این حال زیاد نگران نشوید! زیرا خرید لباس برای دختر بچه‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست، اما چند اشتباه کوچک در انجام این کار می‌تواند مادران را در تعیین لباس مناسب  برای فرزند خود  دچار مشکل کند. فراموش نکنید که انتخاب لباس‌ها دخترانه چند لایه که لایه‌های آن قابل جدا شدن هستند، برای دختر بچه‌ها بسیار مناسب خواهد بود، زیرا شما می‌توانید در فصل گرم سال از یک لایه آن استفاده نموده و در فصل‌های خیلی سرد نیز از چند لایه آن به‌صورت هم زمان استفاده کنید.

  • لباس شنا برای دختر بچه‌ ها:

همانطور که می‌دانید برای همه نوزادان، چه پسر و چه دختر، حوله مخصوصی لازم است. با این حال، اگر هم می‌خواهید از استخر یا دریا استفاده نموده و نوزاد دختر خود را هم به همراه داشته باشید، باید از انتخاب دقیق بیکینی یا مایو اطمینان حاصل کنید. همچنین،به خاطر داشته باشید که در طول فصل تابستان باید نوزاد دختر خود را از سر تا پا پوشانید تا پوست حساس او دچار آفتاب‌سوختگی نشود. همچنین، هنگامی که می‌خواهید نوزاد دخترتان را همراه خود به شنا ببرید، باید علاوه بر انتخاب مایو محبوب او، از کلاه لبه‌دار کودکانه  نیز استفاده کنید. اگر قصد دارید تا مدت زیادی را در کنار دریا یا استخر روباز سپری کنید، به هیچ وجه از کرم‌های ضد آفتاب برای پوشش دادن بدن نوزاد دختر خود استفاده نکنید، زیرا این پمادها با ایجاد یک گارد محافظتی، تنفس را برای نوزادان مشکل نموده و با بالا بردن دمای بدن، سبب بیهوشی کودک خواهد شد.

  • وسایل جانبی برای دختر بچه ‌ها:

عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و بسیاری از وسایل دیگر، جزو لوازم جانبی نوزادان دختر بوده و ظاهر این نوزادان را زیبا جلوه می‌دهد. دختران کوچک را می‌توان از سر تا نوک انگشت پا با استفاده از انواع لوازم جانبی مختلف آرایش داد! همچنین، شما می‌توانید لوازم جانبی نوزاد دختر خود را با هر نوع لباسی ترکیب نمایید. این کار یک تفریح سرگرم‌کننده برای والدین نیز به شمار می‌رود، زیرا همه افراد در نگاه اول به دنبال نوزاد دختری هستند که با مجموعه‌ای از لباس دخترانه شیک و رنگی زینت داده شده است.

  • نکته مهم:

هنگام بیرون بردن نوزادان دختر خود، به خصوص در فصل زمستان، هرگز استفاده از کلاه، دستکش و شال گردن را فراموش نکنید.

لباس روزانه مناسب برای نوزادان:

به غیر از لباس خواب، نوزادان برای لذت بردن از زندگی نیاز به لباس راحتی منزل هم نیاز دارند، زیرا این افراد کوچک  علاوه بر زودرنجی، صاحب پوست بسیار حساسی می‌باشند. بنابراین لباسی که برای استفاده روزانه  نوزادان انتخاب می‌شود، باید بسیار راحت باشد. امروزه لباس راحتی نوزادان در سبک‌های مختلف وجود داشته و انتخاب گزینه مناسب را برای والدین بسیار آسان کرده است. هنگامی که می‌خواهید لباس راحتی برای نوزاد خود، جهت استفاده در طول روز انتخاب کنید، یادتان باشد که پیراهن و شلوار ست یا جدا از هم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود، زیرا استفاده از این نوع لباس‌ها راحت بوده و در صورت کثیف شدن امکان تعویض هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه میسر می‌باشد. علاوه بر این مودر، ای آن‌جایی که این نوع لباس نوزادی در سبک‌های مختلفی در بازار موجود است، انتخاب آن برای والدین خیلی آسان می‌باشد. فراموش نکنید که در هنگام خرید لباس نوزادی فقط یک یا دو دست لباس کوچک خریداری کنید، زیرا فرزند شما در حال رشد بوده و به زودی، نیاز به البسه جدید خواهد داشت. همچنین، اگر جنس لباس فرزند شما خوب نباشد، شما با خرید چند دست از یک لباس (به جای یک دست) ضرر خواهید کرد.

کفش نوزادان:

پوشاندن کفش، برای گرم نگه داشتن و محافظت از پاهای نوزادان بسیار موثر است. به عنوان والدین یک نوزاد، در انتخاب کفش مناسب برای فرزند خود، ابتدا راحتی او را در نظر داشته باشید. استفاده از کفش‌های مناسب برای رشد و سلامت پای نوزادان مفید بوده، در حالی که انواع دیگر آن فقط برای سن خاصی از نوزادان مفید هستند. همانطور که می‌دانید نوزادان از لحاظ بدنی بسیار متفاوت هستند. به همین دلیل، برای برخی از نوزادان، کفش‌های ورزشی مناسب بوده و برای بعضی دیگر ممکن است کفشهای چرمی یا طبی مناسب باشد. با همه این توصیفات، بهتر است انتخاب کفش کودک نوپای خود را به زمان راه رفتن او موکول کنید. یادتان باشد کفش‌هایی که برای نوزادان از بدو تولد تا 9 ماهگی استفاده می‌شود، اصلا قابل استفاده نمی‌باشند. در عوض، پدر و مادرها می‌توانند با تهیه جوراب‌های مناسب، راحتی و سلامت نوزاد خود را تامین کنند. البته در نظر داشته باشید که در دوران نوزادی، هدف از پوشاندن پای کودک، در درجه اول گرم نگه داشتن او است. بنابراین، جوراب‌های بچه‌گانه دارای کف‌های ضخیم می‌باشند که بسیار انعطاف‌پذیر هستند تا علاوه بر حفظ گرمای بدن کودک، پای او فضای لازم برای رشد را داشته باشد و شکل مناسبی به خود بگیرند. گرچه چکمه‌ها و کفش نوزادان در نگاه اول بسیار زیبا به نظر می‌رسند، آن‌ها هم مانند جوراب فقط برای گرم نگه داشتن پاهای نوزادان مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دیگری ندارند! با همه این توضیحات، بهتر است زمانی که کودک در داخل خانه است، او را با پای برهنه نگه دارید، زیرا این کار بهترین راه برای تشویق او جهت راه رفتن خواهد بود.

اکثر کودکان نوپا از سن 9 ماهگی تا 3 سالگی به انواع مختلفی از کفش‌های نوزادی نیاز دارند. حتی این نوع کفش‌ها نیز با عنوان کفش واقعی شناخته نمی‌شود، چون تنها بچه‌های بزرگتر هستند که به کفش‌هایی با سایزهای حقیقی نیاز داشته و با پوشیدن آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه راه رفته و پاهای خود را روی سطوح صاف محکم نگه دارند. در چنین شرایطی، کفش‌های ورزشی کودکان که دارای کف بسیار مقاوم در برابر لغزش بوده، انتخاب مناسبی برای راه رفتن درست آن‌ها و کاهش صدمات احتمالی  هستند، زیرا نوزادانی که تازه شروع به راه رفتن کرده‌اند، بر اثر تصادف با اشیا اطراف خو، لیز می‌خورند.
همچنین، مهم است که در هنگام خرید کفش برای فرزند خود توجه داشته باشیم که هر چه اندازه کفش مناسب با اندازه پاهای کودک باشد، راحت بوده و عمل راه رفتن را برای او آسان می‌کند.

نکته مهم دیگری که والدین باید فراموش نکنند، این است که خرید کفش برای همه انسان‌ها، مخصوصا کودکان باید در اواخر بعد از ظهر انجام گیرد، زیرا این زمان بهترین وقت برای اطمینان از متورم شدن پاها است. انتخاب کفش در ساعات پایانی روز این امکان را به شما می‌دهد که اندازه کفش را متناسب با اندازه پاهای کودک خود انتخاب نمایید.

برای اطلاع از اینکه بعد از خرید لباس نوزاذ باید آن را بشورید یا نه این مطلب آیا لباس جدید نوزادان را قبل از استفاده بشوییم؟ را بخوانید

صندل یا دمپایی کودکان نوپا:

انواع صندل‌های سبک یا دمپایی پلاستیکی، مناسب‌ ترین کفش برای کودکان، جهت انجام هر گونه فعالیت در فضای باز هستند، زیرا این دسته از کفش‌ها در مقایسه با چکمه و کفش‌های رسمی بسیار سبک بوده و انجام عمل تنفس را برای پاهای کودکان آسان خواهند کرد؛ بدان معنی که وقتی کودک در محیط بیرون از خانه بازی می‌کند، به پاهایش توجه نکرده و  سرگرم بازی است، به همین دلیل پاهای او بیش از حد عرق کرده و پوست این ناحیه از بدن را دچار مشکل خواهد نمود. البته استفاده از دمپایی برای نوزادانی که هنوز راه نمی‌روند، مناسب نبوده و ممکن است در هنگام حرکت از پاهای نوزاد خارج شود، اما برای بچه‌های بزرگ‌تر مناسب می‌باشد. بهتر است برای اطمینان از محکم بودن صندل‌ها و دمپایی در پای کودکان و جلوگیری از سقوط آن‌ها، دمپایی‌هایی را انتخاب کنید که دارای بند قابل تنظیم بوده و بتواند پاهای کودک را در جای خود محافظت کند.

لباس تخصصي برای کودکان نوپا:

برخی از والدین مجبور هستند حتي در سنين کودکی هم لباس‌های خاصي به فرزندان خود بپوشانند. این والدین دارای زندگی اجتماعی بسیار فعالی بوده و می‌خواهند فرزندان خود را نیز در فعالیت‌های روزمره شریک کنند. بنابراین پوشاندن لباس مناسب برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. لازم است بدانید که انتخاب چنین لباس‌هایی با توجه به فرهنگ جامعه و فعالیت والدین صورت می‌گیرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/