فواید شگفت انگیز رقص در بارداری

474654142-H-1

در ابتدا به یاد داشته باشید که رقصیدن، یک روش عالی برای فرم دادن به بدن زنان در دوران بارداری و حفظ سلامت بدن خود این افراد و جنین درون رحم آن‌‌‌ها به شمار می‌‌‌رود، زیرا با افزایش انعطاف‌‌‌ پذیری عضلات بدن، میزان استرس ناشی از آغاز روند بارداری را از بین می‌‌‌برد. اما برخی از زنان مسن اعتقاد دارند که مادر حامله باید بیشتر وقت خود را در حالت خوابیدن در رختخواب گذرانده و از انجام کارهای روزمره نیز خودداری کند. ولی امروزه پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند که زنان، در دوران بارداری باید برخی از ورزش‌‌‌ها را انجام دهند تا بتوانند بدن خود را انعطاف‌‌‌ پذیر نگه داشته و در نهایت به انجام روند زایمان طبیعی در بدن خود کمک کنند. با این حال، اگر با انجام فعالیت‌‌‌های مختلف در دوران بارداری، بدن شما دچار عوارض جانبی شود، حتماً باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. حتی، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در دوران بارداری خود، بهتر است قبل از انجام هر نوع فعالیت بدنی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نموده و به توصیه‌‌‌های دکتر معالج خود گوش کنید.

برای اطلاع از اینکه کدام ورزش در بارداری مناسب است این مطلب مناسب ترین ورزش در بارداری را بخوانید

مزایای رقص برای مادران باردار:

لازم است بدانید که رقصیدن در 9 ماه دوران بارداری می‌‌‌تواند استرس شدید مادران از بین ببرد. البته این نوع فعالیت نباید در فرم رقص‌‌‌های شدید بوده یا شامل پریدن و انجام حرکات خیلی سنگین باشد. زنان حامله می‌‌‌‌‌‌توانند از رقص‌‌‌هایی مانند سامبا، جاز، رقص سالنی و سالسا که مخصوص همه مادران است، در این دوره از زندگی نیز برای آماده نگه داشتن بدن خود استفاده کنند. برخی از این فرم رقص‌‌‌ها کاملاً ایده‌‌‌آل بوده و به زنان باردار کمک می‌‌‌کند تا سطح بالای آمادگی بدن خود را در این دوران حساس نیز حفظ کنند. برخی از مزایای اصلی رقص در دوران بارداری زنان عبارتند از:

1-اگر مادری در 9 ماه دوران بارداری به انجام عمل رقص بپردازد، رسیدن به هدف نهایی که دستیابی به بدنی انعطاف‌‌‌پذیر در دوران بارداری است، امکان‌‌‌پذیر خواهد بود.

2-همچنین، رقصیدن یک راه عالی برای حفظ سطح آمادگی جسمانی بدن مادر حامله جهت تولد طبیعی نوزاد است.

3-علاوه بر این موارد، اگر مادری بخواهد برای مدت طولانی ماهیچه‌‌‌های تونیک را آماده و قوی کند، می‌‌‌تواند این آرزو را در طول دوران بارداری خود با انجام عمل رقص تحقق بخشد. همچنین، یادتان باشد که انجام رقص باله می‌‌‌تواند به حفظ تن عضله در بدن زنان باردار کمک شایانی بکند.

4-به نظر می‌‌‌رسد که رقصیدن یک گزینه عالی برای کسانی باشد که تمایل زیادی به استفاده از ورزشگاه‌‌‌ها ندارند، زیرا قرار گرفتن در چنین محیط‌‌‌هایی واقعاً برای برخی از مادران باردار خسته‌‌‌کننده است.

5-در نهایت، فراموش نکنید که رقص زنان در 9 ماه دوران بارداری به بهبود روند گردش خون در بدن این افراد کمک نموده و تا اتمام دوران حاملگی، قلب و ریه‌‌‌های آن‌‌‌ها را تقویت می‌‌‌کند.

برای اطلاع از اینکه آیا دویدن در دوران بارداری، کار درستی است؟ این مطلب را بخوانید

اقدامات احتیاطی که باید در رقصیدن در بارداری رعایت کنید:

 با این که رقصیدن در دوران حاملگی می‌‌‌تواند برای زنان سرگرم‌‌‌کننده بوده و به حفظ سطح آمادگی جسمانی بدن آن‌‌‌ها کمک شایانی کند، ولی لازم است این مادران برخی اقدامات احتیاطی را در هنگام رقص رعایت کنند تا به طور قطع، اطمینان حاصل شود که این نوع فعالیت به حاملگی سالم آن‌‌‌ها صدمه‌‌‌ای نمی‌‌‌زند. برخی از اقدامات احتیاطی لازم در هنگام رقصیدن زنان در دوران بارداری عبارتند از:

1-در سه ماهه اول بارداری، مادر باید برای کسب اطمینان، قبل از رقص، بدن خود را با جلسات نرمش‌‌‌های سبک گرم کند.

2-گرم شدن بدن قبل از شروع رقص، می‌‌‌تواند مفاصل، رباط‌‌‌ها و عضلات بدن مادر باردار را برای مقابله با فشار اضافی که در طول رقص بر روی آن‌‌‌ها وارد می‌‌‌شود، آماده نموده و شانس وارد شدن هرگونه آسیب را به این قسمت‌‌‌های بدن از میان بردارد. اگر زن بارداری قبل از گرم کردن بدن برقصد، این کار باعث افزایش سریع ضربان قلب او شده و شانس آسیب دیدن عضلات و مفاصل بدن را به میزان قابل توجهی بالا می‌‌‌برد که برای سلامت خود مادر و جنین درون رحم او خوب نیست.

3-همان‌‌‌طور که می‌‌‌دانید همه رقص‌‌‌ها دارای مراحل مختلفی هستند. شما باید حین انجام این عمل، اطمینان حاصل کند که یکی از پاهایتان روی زمین قرار گرفته و در هر زمان، قدرت کنترل بدن خود را در دست دارید. همچنین، بهتر است هنگام رقصیدن، هیچ وقت به سمت طرف مقابل خود حرکت نکنید، زیرا این عمل سبب برخورد شما با طرف شده و ممکن است عوارضی را در بدن خود شما یا جنین به دنبال داشته باشد.

4-در صورتی که احساس کردید بدنتان قادر به انجام فعالیت زیاد نبوده یا به طور آشکار، احساس خستگی کردید، بلافاصله روند رقصیدن را متوقف نموده و به بدن خود فشار زیادی وارد نکنید.

5-در طول سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری، مادر باید توجه بیشتری به حفظ تعادل بدن خود داشته باشد.

6-همچنین، به عنوان یک زن باردار از انجام رقص‌‌‌هایی که شامل حرکات تند و تیز مانند بالا و پایین پریدن، جهش، عقب عقب رفتن، چرخیدن و حرکات هیپ بزرگ هستند، اجتناب کنید، زیرا استفاده از سبک‌‌‌های رقص هیپ هاپ یا سایر رقص‌‌‌های تند باعث آسیب دیدن بدن شما در دوران بارداری خواهد شد. 

اگر در بارداری دوچرخه سواری می کنید این مطلب آیا دوچرخه سواری کردن زنان در دوران بارداری، فعاليتي امن است؟ را بخوانید

7-هنگامی که شکم مادر حامله در ماه‌‌‌های آخر از دوران بارداری رشد می‌‌‌کند، ممکن است عمل رقصیدن برای او دشوار شود. ولی رقصیدن به همراه شریک زندگی در چنین لحظاتی امن و لذت‌‌‌بخش خواهد بود. بنابراین، رقص‌‌‌هایی که به تنهایی انجام می‌‌‌دهید، باید دارای مراحل سبک باشند تا شما بتوانید کنترل کامل بدن خود را در دست بگیرید.

در نهایت  به خاطر بسپارید که اگر از عمل رقصیدن برای لذت بردن در دوران بارداری خود و سلامت قلب استفاده می‌‌‌کنید، نباید اندازه آن از حد مجاز بگذرد، زیرا در هنگام رقصیدن نیز باید مادر باردار و جنین داخل رحم او احساس راحتی بکنند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام‌من‌اضافه‌وزن‌دارم‌پنج‌ماهه‌حاملم‌میتونم‌با‌رقصیدن‌وزنم‌کم‌کنم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

من الان هفته ۳۱هسدم .می‌رقصم پس تو این ماه مانعی نداره؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/