آیا دویدن در دوران بارداری، کار درستی است؟

آیا دویدن در دوران بارداری، کار درستی است؟

همان طور که می دانید ورزش کردن یک راه ایده آل و بسیار موثر براي حفظ سلامت قلب و بدن انسان است، زیرا قدرت بدنی و سطح استقامت فرد را به شدت افزایش می دهد. همچنین، ورزش کردن به رها شدن ذهن افراد از استرس كمك كرده و اثرات مثبت بسیاری بر سلامت روحی و روانی او مي گذارد.

پیاده روی زنان در طي دوران بارداری
امروزه، بسیاری از مادران باردار مسائل مربوط به سلامت خود و جنین داخل رحمشان را نادیده می گیرند. با این حال، زنان باردار بايد به خاطر داشته باشند كه پیاده روی و دویدن آهسته به سلامت آن ها کمک کرده و انجام مداوم این کار در طول روزهای بارداری باعث سالم و قوی تر شدن بدن خود اين افراد و جنين داخل رحمشان خواهد شد. ولی، یادتان باشد كه اگر این ورزش در حد اعتدال انجام نگیرد و یا اقدامات احتیاطی لازم در حین انجام آن رعایت نشود، نه تنها برای سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او موثر نخواهد بود، بلکه سبب افتادن و یا برخورد مادر با اجسام محیط اطرافش مي شود، که در ماهای اولیه دوران بارداری بسیار خطرناک است.
بهتر است زنانی که این نوع ورزش را در دوران پیش از بارداری به هیچ وجه اجرا نکرده اند، چنین فعالیتی را تا زمان به دنیا آمدن کودک خود انجام ندهند. در واقع، بسياري از پزشكان متخصص زنان و زايمان به مادران باردار تاکید مي كنند كه از خسته شدن بیش از حد در طي اين دوران حساسا از زندگي خود اجتناب كنند، تا بتوانند با حفظ سلامت خود، رشد مناسب فرزندشان را تضمین کنند.

آیا دویدن زنان در طي دوران بارداری، كاري امن است؟
همانطور که قبلا گفتیم اجراي حرکات ورزشی سبک و دویدن آهسته توسط زنان باردار قابل قبول است، البته رعایت احتیاط نیز شرط می باشد. فراموش نکنید كه تنها مادرانی می توانند در دوران حاملگی خود بدوند که این فعالیت را قبل از آغاز دوران بارداری هم انجام داده باشند. همچنین، يادتان باشد كه پوشیدن کفش مناسب و گرم کردن بدن قبل از دویدن برای جلوگیری از افتادن و یا برخورد به اشيا اطراف الزامی است. علاوه بر اين موارد، نوشیدن مقدار زیادی آب قبل از شروع فعالیت و در طول دویدن برای هیدراته نگه داشتن بدن مادران حامله مهم است. از همه مادران باردار انتظار مي رود كه اين نكات مهم را در طول فعاليت هاي بدني خود به خاطر داشته باشند.
آیا شما هم به عنوان یک مادر جوان قصد داريد تا آهسته دویدن را برای اولین بار تجربه کنید؟ اگر چنین است، باید به شما بگوییم که بهتر است این فعالیت را از روزهای اولیه بارداری شروع نمایید. البته، شروع این ورزش با استفاده از یک رژیم غذایی متناسب بهتر است، زیرا تناسب اندام شما را در طي دوران بارداري به دنبال خواهد داشت. جالب است بدانيد كه در این دوره، وزن بدن مادر باردار ممکن است بیش از حد بالا رفته و در نتیجه مانع تحرک او و سلامت جنین داخل رحمش شود. همچنین، فراموش نکنید كه اگر چنین تمرینات ورزشی در دوران حاملگی زناني با اضافه وزن زیاد انجام شود، فشار زیادی بر زانوهای مادر اعمال شده و باعث شل شدن بیش از حد مفاصل بدن او خواهد شد، که بروز این حالت در بدن مادر باردار، او را مستعد ابتلا به آسیب های استخوانی و مفصلی خواهد نمود.
پس، بهتر است مادرانی که تا زمان باردار شدن خود هیچ گونه حرکات ورزشی را انجام نداده اند، به ورزش پیاده روی آرام متوسل شده و یا ورزش یوگا را دنبال كنند، زيرا اين نوع فعاليت ها عضلات هسته ای شکم و ماهیچه های کف لگن زنان باردار را تقویت نموده و اين مادران را برای انجام زایمان طبیعی آماده مي كند. البته، به خاطر داشته باشيد كه هدف اصلی از انجام این نوع حركات ورزشي، کاهش استرس و فشار روحی مادر در دوران حاملگی است.

رژیم غذايي ایده آل برای زنان باردار:
به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به یاد داشته باشید كه بایدها و نبایدهای زیادی در مورد تغذیه مناسب زنان در طي دوران بارداری وجود دارد، که همه مادران باید آن ها را در ذهن خود نگه داشته و به کار بندند. این نکات عبارتند از:

1. سه ماهه اول از دوران بارداری زنان:
گرم شدن بیش ازحد بدن و تاکید زیاد بر روی تغذیه بیشتر در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان می تواند به طور بالقوه برای مادر و جنین داخل رحم او خطرناک باشد. از این رو، رعایت اعتدال و پایبند بودن به نکات بهداشتی ارائه شده توسط پزشك متخصص زنان و زایمان بسیار مهم می باشد. برای این کار بهتر است:
   • مادر حامله نظارت دقیقی بر ضربان قلب خود و جنین داخل رحمش داشته و مقدار زیادي آب در این دوره از زندگی خود مصرف کند. انجام این کار به مادر باردار کمک خواهد کرد تا از بروز خستگی در بدن خود و کم آبی آن جلوگیری نموده و از جریان یافتن ميزان مناسب خون در رحمش مطمئن شود.
   • همچنین، یک زن جوان باید در پوشیدن کفش مناسب ورزشی و دویدن آهسته در دوران بارداری خود، مخصوصا سه ماهه اول از اين دوران دقت زیادی بکند، زيرا كفش مناسب علاوه بر پشتیبانی کامل از پاهاي زنان باردار باعث حفظ تعادل بدن آن ها مي شود.

2. سه ماهه دوم از دوران بارداری زنان:
همانطور که میدانید با پیشرفت دوران بارداری مادر، شکم او روز به روز رشد کرده و باعث می شود كه مرکز ثقل بدنش تغییر کند. بروز این تغییر، تعادل بدن مادر باردار را به هم زده و او را در معرض افتادن و لغزش قرار خواهد داد. همچنين، به زنان حامله توصیه می شود تا در هنگام پیاده روی از کفش مناسب و سطوح تخت استفاده کنند، زیرا پیاده روی در سطوح ناهموار شانس افتادن آن ها را افزایش می دهد. با این حال، اگر احساس کردید كه در حال سقوط هستید، سعی کنید بر روی دست ها و زانوهاي خود بیفتید، زیرا این کار از وارد شدن شوک و ضربه بر روی شکم و فرزندتان جلوگیری خواهد نمود.

3. سه ماهه سوم از دوران بارداری زنان:
زنان باردار بايد در سه ماهه سوم از اين دوران به نیازهای بدن خود گوش داده و هرگز استرس بیش از حدی به بدن خود وارد نکنند، زیرا وارد نمودن فشار زیاد به بدن باعث انجام گرفتن زایمان زودرس شده و خستگی بیش از حدی را به مادران باردار تحمیل خواهد نمود. همچنين، يادتان باشد كه برای جلوگیری از بروز این وضعیت، آرام نگه داشتن بدن شرط اساسی می باشد و مادران حامله بهتر است در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود فقط ورزش پیاده روی آرام را انجام داده و از دویدن با سرعت بالا در سه ماهه آخر از اين دوران خودداری کنند.

علائم هشداردهنده برای زنان باردار در هنگام انجام حرکات ورزشی:
انتظار می رود كه زنان حامله کارهای زیاد و یا فعالیت های ورزشي سنگین را انجام ندهند، زیرا انجام این کارها سبب تنگی نفس شده و خستگی و نیاز به اکسیژن را در بدن اين افراد به شدت افزایش می دهد. با اين حال، در سه ماهه آخر از دوران بارداری، بدن زنان باید فعالیت سبكي داشته باشد تا بتواند اکسیژن لازم را به جنین داخل رحم برساند. در واقع، مي توان ادعا كرد كه انجام فعالیت سبك ورزشي در روزهای آخر دوران بارداری، برای حیات جنين اهمیت زیادی دارد.
همان طور که مي توان از این مقاله استنباط کرد، اجرای حرکات ورزشی و میزان پیاده روی مادران به ميزان فعالیت آن ها در دوران قبل از بارداری بستگی دارد. بنابراین، زنان باردار باید همیشه اقدامات احتیاطی لازم را در داخل و خارج از خانه خود رعایت نموده و فشار زیادی بر بدنشان وارد نکنند. در نهايت، به عنوان یک زن حامله به خاطر داشته باشيد در صورتی که در هنگام پیاده روی یا انجام حرکات ورزشی نشانه هایی مانند خونریزی یا خروج مایع از واژن را تجربه کردید و یا با کاهش حرکات جنین، تورم ساق پاها، سرگیجه، سردرد، بروز اشکال در تنفس و درد عضلانی روبرو شديد، بلافاصله دویدن را متوقف نموده و با دکتر خود تماس بگیرید، تا مشاوره و درمان شما و فرزندتان به موقع انجام گیرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/