تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر رابطه جنسی چیست؟

تاثیر کرونا بر سکس

مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی جنسی منتشر شده است، تأثیر همه گیر بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) را بر رفتارهای جنسی انسان در ایالات متحده ارزیابی می کند. این مطالعه بر اساس یک نظرسنجی آنلاین مقطعی انجام شده است که در اکتبر 2020 برای رسیدگی به رفتارهای جنسی مشترک و انفرادی، عملکرد و رضایت جنسی، رضایت از رابطه انجام شد.

اهمیت سلامت جنسی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع کووید-19 در سراسر جهان را در 11 مارس 2020 به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد. برای جلوگیری از شیوع ویروس، اکثر کشورها اقدامات کاهش شدیدی را اجرا کردند که منجر به محدود شدن تماس بین فردی شد. بنابراین، ممکن است این اقدامات بر رفتار جنسی انسان تأثیر بگذارد.

کارشناسان بهداشت جنسی نگران تاثیر کرونا بر رابطه هستند. برای این منظور، نگرانی فزاینده ای در رابطه با افزایش اختلال عملکرد جنسی و تعارض روابط وجود دارد. علاوه بر دسترسی بالقوه محدود به مراقبت های بهداشتی جنسی، تعارض رابطه ممکن است به طور بالقوه خشونت شریک جنسی را افزایش دهد. سلامت جنسی برای سلامت جسمی و روانی ضروری است. بنابراین، پاسخ بهداشت عمومی به همه گیری جهانی نیازمند توجه به سلامت جنسی نیز هست.

مطالعات گذشته

نگرانی های کارشناسان بهداشت جنسی با شواهد اولیه پشتیبانی می شود. یک نظرسنجی ملی در ایالات متحده نشان داد که 34٪ از افرادی که در یک رابطه هستند، تعارض رابطه را به دلیل COVID-19 گزارش کردند. علاوه بر این، زوج‌هایی که تعارض بیشتری داشتند، کاهش فعالیت‌های جنسی انفرادی و شریکی را گزارش کردند.

یک نظرسنجی دیگر از ایالات متحده که بر روی افراد متاهل انجام شد، نشان داد که 32 درصد از افراد به دلیل شیوع بیماری همه گیر، فشار ازدواج خود را گزارش کردند. برعکس، 74 درصد افراد تقویت روابط زناشویی خود را گزارش کردند. جالب توجه است که گزارش‌ها در مورد تأثیر بر فراوانی جنسی متفاوت بود، در حالی که 32 درصد افزایش و 20 درصد کاهش را گزارش کردند.

یک بررسی طولی نشان داد که استرس مربوط به بیماری همه گیر باعث افزایش رضایت از رابطه و کاهش میل جنسی و فعالیت جنسی در درون فرد و بین فرد می شود.

مطالعات دیگر از ایالات متحده و سایر کشورها تغییرات بیشتری را در رفتار جنسی مانند کاهش بروز رابطه جنسی گاه به گاه، افزایش استفاده از پورنوگرافی و سکس یا سکس سایبری پیشنهاد کرده اند. یک مطالعه مشاهده کرد که کاوش در فعالیت‌های جنسی جدید در طول همه‌گیری، در برابر اثرات منفی بر رضایت جنسی محافظت می‌کند.

بسیاری از مطالعات گزارش‌شده دارای محدودیت‌هایی هستند، زیرا تعداد شرکت‌کنندگان کوچک، مبتنی بر راحتی و محدود به گروه‌های خاصی در جمعیت مانند زنان، افراد LGBTQ+ یا زوج‌های متاهل است. علاوه بر این، تمام مطالعات منتشر شده تا به امروز عمدتاً در طول چند ماه اول همه‌گیری، زمانی که اقدامات قرنطینه به تازگی آغاز شده بود، انجام شده است.

تاثیر کرونا بر سکس

مطالعه حاضر مبتنی بر یافته‌های تحقیقات قبلی است، که در آن محققان به ویژه بر مدت زمان پس از چند ماه پس از همه‌گیری تمرکز می‌کنند. در زمانی که مطالعه فعلی انجام شد، دولت و جمعیت چندین ماه فرصت داشتند تا خود را با شرایط جدید وفق دهند. این امکان مشاهده ادامه تأثیر COVID-19 بر رفتارهای جنسی پس از چندین ماه را فراهم کرد.

این مطالعه شامل 1051 شرکت‌کننده در سراسر ایالات متحده بود که از پلتفرم Amazon Mechanical Turk (Mturk) استخدام شده بودند. شرکت‌کنندگان باید به‌طور گذشته‌نگر به سؤال‌های مرتبط با فراوانی جنسی، رضایت جنسی و عاشقانه، خشونت جنسی و فیزیکی، جمعیت‌شناسی مرتبط، مصرف مواد، اطلاعات تماس با COVID-19 و علائم افسردگی پاسخ می‌دادند.

همچنین از همه شرکت‌کنندگان پنج سوال پرسیده شد تا در هنگام پر کردن پرسشنامه، توجه آنها بررسی شود. تجزیه و تحلیل های آماری برای مقایسه داده ها قبل و بعد از شروع همه گیری COVID-19 استفاده شد.

تاثیر کرونا بر رابطه جنسی

بر اساس این نظرسنجی، کاهش اندکی در فعالیت های جنسی شریک وجود داشت. مردان افزایش اندکی در استفاده از خودارضایی و پورنوگرافی گزارش کردند.

داده ها تغییری در رضایت از رابطه یا خشونت شریک صمیمی را نشان نمی دهد. با این حال، مردان و زنان کاهش اندکی در لذت جنسی گزارش کردند. زنان همچنین کاهش اندکی در میل جنسی را گزارش کردند.

رابطه جنسی گاه به گاه، ارتباط و تعداد شرکا به شدت کاهش یافت. قابل ذکر است که اکثر شرکت کنندگان کاهش لذت جنسی را گزارش کردند. در مجموع، این کاهش ها را می توان به علائم افسردگی، وضعیت روابط و اهمیت درک شده فاصله اجتماعی نسبت داد.

کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگانی که قبل از شروع همه‌گیری با شرکای جنسی گاه به گاه درگیر شده بودند، پس از شروع همه‌گیری این رفتار را کاملاً متوقف کردند. علاوه بر این، شرکت کنندگان گزارش کردند که به طور متوسط ​​6 تا 7 هفته قبل از درگیر شدن در رابطه جنسی گاه به گاه منتظر ماندند.

این مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس و طرح مقطعی استفاده می کند. بنابراین، نتایج را نمی توان تعمیم داد. محدودیت اضافی مطالعه حاضر این است که پاسخ های ارائه شده توسط شرکت کنندگان ممکن است تحت تأثیر سوگیری یادآوری قرار گرفته باشد.

این اولین مطالعه منتشر شده با استفاده از یک نمونه بزرگ در سراسر کشور است که چندین ماه پس از اجرای محدودیت‌های همه‌گیر، رفتار جنسی را ارزیابی می‌کند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تغییرات رفتار جنسی گزارش‌شده توسط سایر مطالعات در ماه‌های اولیه همه‌گیری، چندین ماه پس از همه‌گیری ادامه داشته است. این مطالعه همچنین می‌تواند به اطلاع‌رسانی پاسخ‌های بهداشت عمومی به تأثیر همه‌گیری کمک کند.

همه گیری COVID-19 ممکن است در دراز مدت بر میزان تولد، رفتارهای جنسی پس از همه گیری و سلامت روانی تأثیر بگذارد. بنابراین، تحقیقات آینده باید راه هایی را برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی پیشنهاد کند. درمانگران سلامت جنسی و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید برای رسیدگی به این مسائل مجهز باشند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/