حساسیت به کاندوم | علائم و دلایل حساسیت

حساسیت به کاندوم

اگر بعد از رابطه جنسی دچار خارش مکرر و بدون دلیل می شوید ، می تواند نشانه واکنش آلرژیک باشد. ممکن است نسبت به کاندوم - یا هر ماده دیگری مانند اسپرم کش - که شما یا همسرتان از آن استفاده کرده اید حساسیت داشته باشید.

اگرچه ممکن است به هر نوع کاندوم حساسیت داشته باشید ، اما لاتکس شایع ترین عامل آن است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، بین 1 تا 6 درصد خانم ها به لاتکس حساسیت دارند (یا به لاتکس حساس هستند).بیشتر حساسیت های لاتکس به آرامی ایجاد می شوند و پس از سالها تماس مکرر رخ می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم واکنش آلرژیک ، محصولات جایگزین و زمان مراجعه به پزشک ، به خواندن ادامه دهید.

علائم حساسیت به کاندوم چیست؟

در بیشتر موارد ، افرادی که به لاتکس یا مواد دیگر حساسیت دارند ، واکنش موضعی را تجربه خواهند کرد. این بدان معناست که علائم فقط در مناطقی ظاهر می شود که پوست شما مستقیماً با کاندوم تماس پیدا کرده است. علائم یک واکنش آلرژیک موضعی عبارتند از: 

  • خارش
  • سرخی
  • برجستگی ها
  • ورم
  • بثوراتی که شبیه بثورات پیچک سمی است

در موارد شدید ، واکنش کامل بدن یا سیستمیک امکان پذیر است. زنان به احتمال زیاد یک واکنش سیستمیک را تجربه می کنند. این به این دلیل است که غشاهای مخاطی واژن پروتئین های لاتکس را سریعتر از غشاهای آلت تناسلی جذب می کنند. علائم واکنش آلرژیک سیستمیک عبارتند از:

 کهیر در مناطقی که با کاندوم تماس نداشته اند ، ایجاد می شود

  • تورم در مناطقی که با کاندوم تماس نداشته است
  • آبریزش بینی یا احتقان
  • چشمان خیس
  • گلو خراشیده
  • سرخ شدن صورت
  • در موارد نادر ، آنافیلاکسی امکان پذیر است

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است. در صورت داشتن موارد زیر به دنبال فوریت های پزشکی باشید: 

  • مشکل در تنفس
  • مشکل بلع
  • تورم دهان ، گلو یا صورت

چرا این اتفاق می افتد؟

لاتکس طبیعی - که با رنگ لاتکس مصنوعی متفاوت است - از درخت لاستیک گرفته شده است. حاوی چندین پروتئین است که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند. اگر به لاتکس حساسیت دارید ، سیستم ایمنی بدن شما این پروتئین ها را با مهاجمان مضر اشتباه می گیرد و آنتی بادی هایی را برای مبارزه با آنها آزاد می کند. این پاسخ ایمنی ممکن است منجر به خارش ، التهاب یا سایر علائم آلرژی شود. 

بر اساس یک مطالعه در سال 2002 ، حدود 30 تا 50 درصد منابع معتبر افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به برخی غذاها نیز حساسیت دارند. برخی از غذاهای گیاهی حاوی پروتئین هایی هستند که از نظر ساختاری مشابه پروتئین های موجود در لاتکس هستند. این بدان معنی است که آنها ممکن است یک واکنش ایمنی مشابه را ایجاد کنند. در صورت حساسیت به موارد زیر احتمال ابتلا به حساسیت به لاتکس بیشتر است: 

  • آووکادو
  • موز
  • کیوی
  • میوه شور
  • شاه بلوط
  • گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه ای
  • سیب زمینی

اگرچه حساسیت به لاتکس رایج ترین منبع مورد اعتماد است ، اما ممکن است به سایر مواد کاندوم حساسیت داشته باشید. فرضیه یکسان باقی می ماند: اگر مواد داده شده حاوی یک یا چند ترکیب تحریک کننده باشند ، سیستم ایمنی شما آنتی بادی هایی را برای مبارزه با آنها به کار می گیرد. این می تواند منجر به واکنش آلرژیک موضعی یا کل بدن شود.

حساسیت به کاندوم

برای حساسیت به کاندوم چه می توانم بکنم؟

اگرچه اکثر کاندوم ها با لاتکس ساخته می شوند ، اما جایگزین های زیادی در دسترس است. آلرژی خود را با شریک جنسی خود در میان بگذارید و بهترین گزینه بدون لاتکس را برای هر دوی شما انتخاب کنید.

کاندوم پلی اورتان

کاندوم های پلی اورتان ساخته شده از پلاستیک به طور موثری از بارداری جلوگیری کرده و شما و همسرتان را از عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت می کند. آنها در دو نوع نر و ماده وجود دارند. پلی اورتان نازک تر از لاتکس است. گرما را به خوبی هدایت می کند ، بنابراین می توانند نسبتاً طبیعی به نظر برسند. اما پلی اورتان مانند لاتکس کش نمی آید ، بنابراین ممکن است این کاندوم ها نیز مناسب نباشند. به همین دلیل ، احتمال لغزش یا شکستن آنها بیشتر است. اگر می خواهید این گزینه را انتخاب کنید ، کاندوم Trojan Supra Bareskin یک انتخاب محبوب است. این کاندوم مردانه فقط در یک اندازه "استاندارد" موجود است ، بنابراین قبل از استفاده مطمئن شوید که شما و همسرتان تناسب اندام را بررسی می کنید. برخلاف سایر گزینه ها ، کاندوم پلی اورتان با اکثر روان کننده ها سازگار است.

کاندوم پلی ایزوپرناین

کاندوم ها جدیدترین پیشرفت در حفاظت غیر لاتکس هستند. برخی حتی آنها را به لاتکس ترجیح می دهند. پلی ایزوپرن یک لاستیک مصنوعی است. این ماده گرما را بهتر از لاتکس هدایت می کند ، که می تواند احساس طبیعی تری را ایجاد کند. همچنین کشش آن بهتر از پلی اورتان است. کاندوم پلی ایزوپرن در برابر بیماریهای مقاربتی و حاملگی محافظت می کند ، اما فقط برای مردان در دسترس است. می توان آنها را با روان کننده های حاوی آب یا سیلیکون استفاده کرد. کاندوم اصلی Skyn ​​را امتحان کنید ، که با فناوری ثبت شده آنها ساخته شده است. کاندوم های غیر لاتکس Durex Real Feel نیز با پلی ایزوپرن ساخته می شوند.

کاندوم پوست بره

کاندوم پوست بره مدتها قبل از توسعه لاتکس استفاده می شد. این کاندوم ها از پوشش روده ای گوسفند تهیه شده اند و "کاملاً طبیعی" هستند. این منجر به افزایش حساسیت می شود و باعث می شود بسیاری از مردم بگویند که اصلا نمی توانند کاندوم را احساس کنند. با این حال ، کاندوم های پوست بره متخلخل هستند و ویروس ها می توانند درست از طریق آنها عبور کنند. اگرچه آنها می توانند به طور موثر در برابر بارداری محافظت کنند ، اما کاندوم پوست بره از شیوع بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند. استفاده از آنها برای زوجهای تک همسری که تست STI آنها منفی بوده است ، توصیه می شود. کاندوم پوست بره تنها برای مردان موجود است.

حساسیت همچنین می تواند اسپرم کش (nonoxynol-9) روی کاندوم باشد، اسپرم کش ها معمولاً در ژل ها ، شیاف ها و روان کننده های کاندوم استفاده می شوند. Nonoxynol-9 رایج ترین ماده فعال در اسپرم کش است. شناخته شده است که باعث تحریک در برخی از افراد می شود ، به ویژه هنگامی که به طور مکرر استفاده می شود. پزشکان معتقد بودند اسپرم کش ، که اسپرم را از بین می برد ، می تواند در برابر بارداری و برخی بیماریهای مقاربتی محافظت کند.

در حال حاضر کارشناسان موافق هستند که کاندوم های روان شده با اسپرم کش در جلوگیری از بارداری موثرتر از سایر کاندوم ها نیستند. SourceTrusted Source همچنین ثابت کرده است که اسپرم کش در برابر بیماریهای مقاربتی موثر نیست. در حقیقت ، استفاده مکرر از اسپرم کش ها ممکن است خطر ابتلا به HIV یا عفونت دیگری را افزایش دهد. اگرچه اسپرم کش دیگر در اکثر کاندوم ها استفاده نمی شود ، اما در همه جا ممنوع نشده است. این بدان معناست که برخی از تولیدکنندگان کاندوم هنوز ممکن است اسپرم کش را به محصول خود اضافه کنند. برچسب این محصولات بر این اساس است. این را امتحان کن اگر فکر می کنید اسپرم کش مقصر است ، به کاندوم معمولی لاتکس بروید.

اطمینان حاصل کنید که برچسب "روان کننده" دارد ، اما "اسپرم کش روان کننده" نیست. این کاندوم مردانه از تروجان انتخابی محبوب است.
حتی می تواند روان کننده ای باشد که از آن استفاده می کنید روان کننده های شخصی برای افزایش لذت جنسی طراحی شده اند ، اما حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که می توانند باعث تحریک شوند. این شامل گلیسیرین ، پارابن و پروپیلن گلیکول است. این مواد علاوه بر سوزش و خارش ، می توانند باعث رشد بیش از حد باکتری ها شوند. این می تواند منجر به عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی شود.

به روان کننده ها توجه کنید

اکثر مردم توجه کمی به مواد موجود در روان کننده های خود می کنند. با این حال ، اگر دچار تحریک یا عفونت های مکرر می شوید ، ممکن است بخواهید به دنبال چیزی طبیعی تر باشید. Aloe Cadabra ، یک جایگزین طبیعی که از آلوئه ورا و ویتامین E. تهیه شده است را امتحان کنید. روان کننده های طبیعی با همه کاندوم ها سازگار نیستند ، بنابراین قبل از استفاده بسته بندی را مطالعه کنید. پزشک شما همچنین می تواند به سوالات شما در مورد استفاده مناسب و موثر پاسخ دهد. اگر نمی خواهید از روغن اضافی استفاده کنید ، مطمئن شوید که از کاندوم بدون روغن استفاده می کنید.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز طول کشید - یا بعد از امتحان گزینه های جایگزین ادامه یافت - به پزشک خود مراجعه کنید. علائم شما ممکن است در نتیجه عفونت یا سایر بیماریهای زمینه ای باشد. پزشک شما می تواند یک معاینه فیزیکی انجام دهد و آزمایش های تشخیصی را برای بررسی عفونت های مقاربتی رایج و عفونت های باکتریایی انجام دهد. اکثر عفونت های تناسلی را می توان با دوره ای از آنتی بیوتیک ها برطرف کرد. اما در صورت عدم درمان ، برخی از عفونت ها می توانند منجر به عوارض شدید مانند ناباروری شوند. در صورت منفی بودن آزمایش ، پزشک ممکن است شما را به متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص آلرژی شما یک آزمایش پچ را انجام می دهد تا به شناسایی ماده ای که باعث ایجاد علائم شما می شود ، کمک کند. 

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/