اختلال تحریک جنسی زنان چیست؟ | علائم و درمان

اختلال تحریک جنسی در زنان

اختلال تحریک جنسی زنان هنگامی رخ می دهد که بدن به تحریک جنسی پاسخ ندهد. پزشکان با آن متفاوت تر از اختلال میل جنسی بیش فعالی رفتار می کنند زیرا این موضوع به عدم تمایل به فعالیت جنسی اشاره دارد. با این حال ، اخیراً کارشناسان نتیجه گرفتند که تشخیص این دو از هم بسیار دشوار است. پزشکان اکنون از اصطلاح علائم علاقه / تحریک جنسی زنان (FSIAD) استفاده می کنند.


FSIAD یکی از چندین بیماری است که تحت چتر اختلال عملکرد جنسی قرار می گیرد که شامل موارد زیر است:

  •  درد در هنگام مقاربت
  •  ناتوانی در ارگاسم
  •  عدم تمایل جنسی

 اگرچه اختلال عملکرد جنسی می تواند منزوی کننده باشد ، اما در واقع کاملاً رایج است. حدود 40 درصد از زنان نوعی اختلال عملکرد جنسی مانند FSIAD را در زندگی خود تجربه می کنند. FSIAD می تواند ناامید کننده باشد اما قابل درمان است.

علائم اختلال تحریک جنسی زنان چیست؟

برای بسیاری از زنان ، علائم FSIAD کم و زیاد می شود. بعضی از آنها هر زمان که بخواهند مقاربت کنند یا فعالیت جنسی انجام دهند ، علائمی دارند. دیگران ممکن است فقط گاهی اوقات آنها را تجربه کنند. علائم اختلال تحریک جنسی زنان شامل موارد زیر است:

  • کاهش میل جنسی: شما ممکن است شروع به از دست دادن علاقه خود به رابطه جنسی کنید. گرچه این می تواند به دلیل عدم تحریک باشد ، اما ممکن است نشانه استرس و اضطراب ناشی از FSIAD باشد.
  • شروع فعالیت جنسی کمتر: ممکن است شما رابطه جنسی را شروع نکنید و ممکن است در مقابل تلاش های همسرتان برای شروع رابطه جنسی مقاومت کنید.
  • کاهش هیجان یا لذت جنسی در هنگام رابطه جنسی: تحریک جنسی یا سایر مواردی که قبلاً شما را تحریک می کرد دیگر جواب نمی دهد.
  • کاهش انگیزه های ناشی از نشانه های جنسی داخلی یا خارجی: دیگر ممکن است با علائمی مانند صمیمیت روانشناختی ، خواندن درباره یک رابطه جنسی لذت بخش یا یادآوری یک تخیل اروتیک تحریک نشوید.
  • عدم احساس دستگاه تناسلی در حین رابطه جنسی: هنگام داشتن رابطه جنسی ، ممکن است در ناحیه تناسلی یا سایر مناطق احساس چندانی نداشته باشید.

علت اختلال تحریک جنسی زنان چیست؟

تحریک جنسی مجموعه ای از حوادث را در بدن ایجاد می کند:

  • جریان خون در بافت های اطراف دهانه واژن و کلیتوریس افزایش می یابد و باعث تورم می شود.
  • واژن روان کننده طبیعی تولید می کند.

این حوادث نتیجه یک سری واکنش های زنجیره ای است. هرگونه وقفه در روند کار می تواند باعث ایجاد FSIAD شود. بسیاری از موارد ، اعم از روانی و جسمی ، می توانند روند تحریک را تحت تأثیر قرار دهند.

اختلال تحریک جنسی در زنان

علل روانشناختی

مشکلات احساسی و بهداشت روان که می توانند باعث ایجاد FSIAD شوند، عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • تصویر بد بدن
  • فشار
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات رابطه
  • افکار منفی گناه
  • ضربه

علل هورمونی

هورمون ها عنصر ضروری تحریک هستند. تغییر در سطح هورمون ها ممکن است بر توانایی تحریک شدن شما تأثیر بگذارد. با اینحال ، مشخص نیست که آیا رابطه مستقیمی بین سطح هورمون و اختلال عملکرد جنسی زنان وجود دارد یا خیر. مواردی که می توانند باعث تغییرات هورمونی و FSIAD احتمالی شوند عبارتند از:

  • یائسگی
  • قرص های جلوگیری از بارداری بارداری

علل تشریحی

تحریک تا حد زیادی به سیستم های گردش خون و عصبی بدن بستگی دارد. مشکلات هر یک از اینها ممکن است باعث FSIAD شود. برخی از علل بالقوه تشریحی عبارتند از:

  • کاهش جریان خون به واژن آسیب عصبی در لگن عفونت واژن یا مثانه
  • نازک شدن ، خشک شدن بافت های واژن

درمان های پزشکی

اگر تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستید ، ممکن است اختلال تحریک جنسی را تجربه کنید. به همین ترتیب ، یک جراحی اخیر ممکن است در تحریک جنسی اختلال ایجاد کند.

شبیه سازی جنسی ناکافی

اگر تحریکاتی که از خود یا شریک زندگی خود دریافت می کنید کافی نباشد ، ممکن است دچار اختلال تحریک جنسی شوید.

دیابت

دیابت می تواند سیستم عصبی و عروقی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این ممکن است تحریک را دشوارتر کند زیرا بدن شما قادر به ارسال هورمون ها ، خون و سیگنال های الکتریکی لازم برای تحریک نیست.

چه کسانی دچار اختلال تحریک جتسی می شوند؟

در حالی که FSIAD می تواند بر روی هر زنی تأثیر بگذارد ، اما به نظر می رسد زنان مسن آن را بیشتر تجربه می کنند. از آنجا که FSIAD طبق DSM-5 اصطلاحی تازه تعریف شده است ، هنوز مطالعاتی درباره وقوع واقعی آن منتشر نشده است. منابع معتبر در مورد اختلال تحریک جنسی زنان نشان می دهد که میل جنسی کم و مشکلات تحریک جنسی از نظر سن ، محیط فرهنگی ، مدت زمان علائم و وجود پریشانی بسیار متفاوت است.

یک مطالعه در سال 2009  نشان داد که 3.3 درصد از شرکت کنندگان در سنین 18 تا 44 سالگی دارای اختلال تحریک جنسی زن هستند ، در حالی که 7.5 درصد از شرکت کنندگان بین 45 تا 64 سال آن را تجربه کرده اند.

اختلال تحریک جنسی زنان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص FSIAD گاهی برای پزشکان دشوار است زیرا بسیاری از موارد شامل ترکیبی از شرایط زمینه ای است. بعلاوه ، بسیاری از زنان ممکن است از گفتگو با پزشک خود در مورد علائم و زندگی جنسی خود احساس ناراحتی کنند. این باعث می شود بسیاری از خانم ها تشخیص داده نشوند. بیشتر پزشکان با پرسیدن یک سری سوالات در مورد سلامت جنسی و روانی شما شروع می کنند. در مرحله بعدی ، آنها احتمالاً به شما معاینه لگن می دهند تا علل فیزیکی علائم مانند عفونت یا آسیب عصبی را رد کند. در برخی موارد ، پزشک ممکن است آزمایش شمارش کامل خون را نیز انجام دهد تا ایده بهتری از سلامت کلی شما داشته باشد. اگر پزشک تشخیص دهد که علائم شما به دلایل جسمی نیست ، ممکن است شما را به یک رواندرمانگر متخصص در زمینه بهداشت جنسی ارجاع دهد.

اختلال تحریک جنسی زنان چگونه درمان می شود؟

  • معالجه FSIAD در شناسایی علل اساسی و درمان آنها متمرکز است. به نظر می رسد برای بسیاری از خانم ها ترکیبی از روش های درمانی بهترین نتیجه را دارند. بسته به علت زمینه ای ، درمان ها اغلب شامل دارو ، درمان یا ترکیبی از هر دو هستند. برخی از درمان های مربوط به دارو شامل موارد زیر است:
  • هورمون درمانی: اگر علت اصلی آن هورمونی باشد ، هورمون درمانی ممکن است به درمان کمبود استروژن یا تستوسترون ، خشکی واژن یا درد در هنگام مقاربت کمک کند.
  • تغییر دوز دارو: اگر دارویی که مصرف می کنید ، مانند داروی ضد افسردگی ، علائم شما را ایجاد می کند ، تنظیم دوز دارو می تواند کمک کند.

کار با یک درمانگر متخصص در زمینه بهداشت جنسی ، چه به تنهایی و چه با شریک زندگی خود ، همچنین می تواند به برخی از عناصر روانشناختی FSIAD کمک کند. حتی اگر هیچ بیماری زمینه ای بهداشت روان ندارید ، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند آنچه را که واقعاً شما را تحریک می کند و موانعی که مانع آن می شود را تشخیص دهید. آنها همچنین می توانند در مورد چگونگی ایجاد اعتماد و صمیمیت با شریک زندگی شما راهنمایی کنند که می تواند نقش مهمی در تحریک داشته باشد.

اختلال تحریک جنسی

در خانه می توانید با ایجاد یک محیط آرامش بخش ، مغز و بدن خود را برای انجام انواع فعالیت های جنسی آماده کنید. با عناصر مختلف مانند نور ملایم ، موسیقی آرامش بخش یا پارچه های نرم تجربه کنید. اگر در یک رابطه شریک زندگی هستید ، می توانید با همسرتان در مورد انجام فعالیت های جنسی خارج از رابطه مانند ماساژ یا دوش گرفتن با هم صحبت کنید. یک درمانگر رابطه جنسی همچنین می تواند تکالیف منزل را تعیین کند ، مانند استمنا و آموزش فانتزی (که می توانید با شریک زندگی یا بدون آن انجام دهید). آنها همچنین می توانند ابزاری را برای بهبود ارتباطات جنسی در اختیار شما قرار دهند.

بسیاری از زنان در برخی موارد نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند ، از جمله مشکلات تحریک شدن. اگرچه داشتن FSIAD می تواند احساس انزوا و ناامیدی کند ، اما قابل درمان است. با تعیین وقت ملاقات با پزشک خود شروع کنید تا شرایط فیزیکی یا روانی زمینه ای که باعث ایجاد علائم شما می شوند را رد کنید. همچنین می توانید به تنهایی یا با شریک زندگی خود به یک درمانگر رابطه جنسی مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/