دلایل کاهش میل جنسی در مردان | عوارض و درمان

کاهش میل جنسی در مردان

میل جنسی پایین علاقه کم به فعالیت جنسی توصیف می شود. معمولاً علاقه به رابطه جنسی هر از گاهی کاهش می یابد و میزان میل جنسی در زندگی متفاوت است. با این حال ، میل جنسی کم برای مدت طولانی ممکن است باعث نگرانی برخی از افراد شود و گاهی اوقات می تواند شاخصی از یک بیماری زمینه ای باشد.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

کمبود تستوسترون

تستوسترون یک هورمون مهم مردانه است. در مردان ، بیشتر در بیضه تولید می شود. تستوسترون وظیفه عضله سازی و توده استخوانی و تحریک تولید اسپرم را دارد، سطح تستوسترون شما در میل جنسی شما نقش دارد. سطح نرمال تستوسترون متفاوت خواهد بود با این حال ، طبق دستورالعمل های انجمن اورولوژی آمریکا (AUA) ، مردان بالغ هنگامی که سطح آنها کمتر از 300 نانوگرم در دسی لیتر (ng / dL) باشد ، کمبود تستوسترون دارند. وقتی سطح تستوسترون شما کاهش می یابد ، میل شما به رابطه جنسی نیز کاهش می یابد. کاهش تستوسترون یک قسمت طبیعی از پیری است. با این حال ، افت شدید تستوسترون می تواند منجر به کاهش میل جنسی در مردان شود. اگر فکر می کنید این مسئله برای شما مسئله ساز است با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید از مکمل ها یا ژل هایی برای افزایش سطح تستوسترون خود استفاده کنید.

مصرف برخی داروها

مصرف برخی از داروها می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد ، که به نوبه خود ممکن است منجر به کاهش میل جنسی می شود. به عنوان مثال ، داروهای فشار خون مانند مهار کننده های ACE و بتا بلاکرها ممکن است از انزال و نعوظ جلوگیری کنند.

سایر داروهایی که می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند عبارتند از:

  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان
  • هورمونهایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می شوند
  • کورتیکواستروئیدها
  • مسکن های افیونی ، مانند مورفین (MorphaBond ، MS Contin) و اکسی کدون (OxyContin ، Percocet)
  • یک داروی ضد قارچ به نام کتوکونازول
  • سایمتیدین (Tagamet) ، که برای سوزش معده و ریفلاکس معده (مری) استفاده می شود
  • استروئیدهای آنابولیک ، که ممکن است توسط ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی استفاده شود
  • داروهای ضد افسردگی خاص

اگر اثرات تستوسترون پایین را تجربه می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند داروها را عوض کنید.

سندرم پاهای بی قرار

(RLS)سندرم پای بی قرار (RLS) اصرار غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها است. یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به RLS در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ (ED) نسبت به افراد بدون RLS هستند. ED زمانی اتفاق می افتد که یک مرد نتواند نعوظ داشته باشد یا آن را حفظ کند. در این مطالعه ، محققان کشف کردند که مردانی که حداقل پنج بار در ماه به RLS مبتلا می شوند ، تقریباً 50 درصد بیشتر از مردان بدون RLS ، دچار اختلال نعوظ می شوند. همچنین ، مردانی که به طور مکرر به دوره های RLS مبتلا می شوند ، حتی بیشتر ناتوان می شوند.

 افسردگی

افسردگی تمام قسمت های زندگی فرد را تغییر می دهد. افراد مبتلا به افسردگی کمبود علاقه نسبت به فعالیت هایی را که روزگاری لذت بخش از جمله جنسیت داشتند ، تجربه می کنند. کاهش میل جنسی در مردان نیز از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی است، اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید و میل جنسی کمی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

آنها ممکن است با تنظیم دوز دارو یا استفاده از داروی دیگر ، عوارض جانبی شما را برطرف کنند.

 بیماری مزمن

وقتی به دلیل تأثیر یک بیماری مزمن مانند درد مزمن احساس خوبی ندارید ، داشتن رابطه جنسی در لیست اولویت های پایین شما است. برخی بیماری ها مانند سرطان می توانند میزان تولید اسپرم را نیز کاهش دهند. سایر بیماری های مزمن که می تواند به میل جنسی شما آسیب برساند عبارتند از: 

  • دیابت نوع 2
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • نارسایی مزمن ریه ، قلب ، کلیه و کبد

اگر یک بیماری مزمن را تجربه می کنید ، با شریک زندگی خود در مورد راه های برقراری رابطه جنسی در این مدت صحبت کنید. همچنین ممکن است در مورد مسائل خود به دیدن یک مشاور ازدواج یا درمانگر جنسیت فکر کنید.

مشکلات خواب

یک مطالعه در ژورنال پزشکی بالینی خواب نشان داد که مردان غیر چاق با آپنه انسدادی خواب (OSA) سطح تستوسترون کمتری را تجربه می کنند. به نوبه خود ، این منجر به کاهش میل جنسی در مردان می شود. در این مطالعه ، محققان دریافتند که تقریباً یک سوم از مردانی که دچار آپنه خواب شدید بودند ، میزان تستوسترون آنها نیز کاهش یافته است. در مطالعه اخیر دیگری منبع معتمد در مردان جوان و سالم ، سطح تستوسترون 10 تا 15 درصد پس از یک هفته محدودیت خواب به پنج ساعت در شب کاهش یافت.

 محققان دریافتند که تأثیرات محدود کردن خواب بر میزان تستوسترون به ویژه بین ساعت 2 بعد از ظهر تا 10:00 روز بعد مشهود است. 

کاهش میل جنسی در مردان

پیری

سطح تستوسترون که با میل جنسی مرتبط است ، هنگامی که مردان در اواخر نوجوانی هستند در بالاترین حد قرار دارد. در میانسالی شما ممکن است بیشتر اوقات ارگاسم ، انزال و تحریک دیرتری داشته باشید. نعوظ ممکن است به همین سختی باشد با این حال ، داروهایی در دسترس هستند که می توانند به درمان این مسائل کمک کنند.

استرس

مرداناگر به دلیل موقعیت ها یا دوره های فشار شدید در استرس باشند، ممکن است میل جنسی کاهش یابد. این به این دلیل است که استرس می تواند سطح هورمون شما را مختل کند. عروق شما در زمان استرس می توانند باریک شوند. این باریک شدن جریان خون را محدود می کند و به طور بالقوه باعث اختلال نعوظ می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Scientific Research and Essays از این مفهوم پشتیبانی می کند که استرس تأثیر مستقیمی بر مشکلات جنسی در مردان و زنان دارد. 

مطالعه دیگری در مورد جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نشان داد که این اختلال استرس خطر ابتلا به اختلال عملکرد جنسی را بیش از سه برابر افزایش می دهد. به سختی می توان از استرس جلوگیری کرد. مشکلات روابط ، طلاق ، مواجه شدن با مرگ یکی از عزیزان ، نگرانی های مالی ، نوزاد تازه متولد شده یا شغل شلوغ کاری تنها برخی از وقایع زندگی است که می تواند تمایل به رابطه جنسی را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. 

تکنیک های کنترل استرس ، مانند تمرینات تنفسی ، مراقبه و گفتگو با یک درمانگر ، ممکن است کمک کنند. به عنوان مثال ، در یک مطالعه ، مردانی که به تازگی مبتلا به اختلال نعوظ تشخیص داده شده بودند، پس از شرکت در یک برنامه 8 هفته ای مدیریت استرس ، بهبود قابل توجهی در نمرات عملکرد نعوظ نشان دادند.

عزت نفس پایین

عزت نفس به عنوان نظر کلی یک فرد در مورد خود خودش تعریف می شود. عزت نفس پایین ، اعتماد به نفس کم و تصویر بد بدن می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. اگر احساس می کنید غیر جذاب یا نامطلوب هستید ، این امر احتمالاً مانع از رابطه جنسی می شود. دوست نداشتن آنچه در آینه می بینید حتی می تواند باعث شود که به طور کلی از رابطه جنسی جلوگیری کنید. عزت نفس پایین ممکن است باعث اضطراب در مورد عملکرد جنسی شود ، که می تواند منجر به مشکلات اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی در مردان شود. 

با گذشت زمان ، مشکلات عزت نفس می تواند منجر به مشکلات بزرگتری در سلامت روان مانند افسردگی ، اضطراب و سومصرف مواد مخدر یا الکل شود - همه اینها با کاهش میل جنسی در مردان مرتبط هستند. 

ورزش خیلی کم (یا زیاد)

ورزش کم یا زیاد نیز می تواند عامل کاهش میل جنسی در مردان باشد.  ورزش بسیار کم (یا هیچ یک از آنها) می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود که می تواند بر میل و تحریک جنسی تأثیر بگذارد. ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی ، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را کاهش دهد ، همه اینها با کاهش میل جنسی در ارتباط هستند. مشهور است که ورزش متوسط ​​باعث کاهش سطح کورتیزول در شب و کاهش استرس می شود ، که می تواند به افزایش میل جنسی کمک کند.

 از سوی دیگر ، نشان داده شده است که ورزش بیش از حد بر سلامت جنسی نیز تأثیر می گذارد. در یک مطالعه ، سطوح بالاتر آموزش مداوم شدید و طولانی مدت به طور منظم به شدت با کاهش نمرات میل جنسی در مردان ارتباط داشت.

مصرف الکل

نوشیدن زیاد الکل یا بیش از 14 نوشیدنی مخلوط در هفته نیز با کاهش تولید تستوسترون ارتباط دارد. در طی یک دوره طولانی مدت ، مصرف بیش از حد الکل می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. استفاده مواد مخدرعلاوه بر الکل ، استفاده از تنباکو ، ماری جوانا و داروهای غیرقانونی مانند مواد افیونی نیز به کاهش تولید تستوسترون مرتبط بوده است. این می تواند منجر به کاهش میل جنسی در مردان شود. همچنین مشخص شده است که سیگار کشیدن تأثیر منفی بر تولید اسپرم و حرکت اسپرم دارد.

عوارض کاهش میل جنسی در مردان

کاهش میل جنسی می تواند برای مردان بسیار آزار دهنده باشد. میل جنسی کم می تواند منجر به یک چرخه معیوب از عوارض جانبی جسمی و عاطفی ، از جمله اختلال نعوظ شود - ناتوانی در حفظ نعوظ به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی رضایت بخش. اختلال نعوظ ممکن است باعث شود یک مرد در هنگام رابطه جنسی اضطراب داشته باشد. این می تواند منجر به تنش و درگیری بین او و شریک زندگی اش شود که ممکن است به نوبه خود منجر به کاهش رابطه جنسی شود. عدم انجام رابطه جنسی به دلیل اختلال نعوظ می تواند احساس افسردگی ، مشکلات عزت نفس و تصویر بد بدن را تحریک کند. 

درمان کاهش میل جنسی در مردان

درمان کاهش میل جنسی اغلب به درمان مسئله اساسی بستگی دارد. اگر کم میل جنسی به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود ، ممکن است لازم باشد داروها را عوض کنید. اگر میل جنسی پایین شما علل روانی دارد ، ممکن است لازم باشد برای مشاوره روابط به یک درمانگر مراجعه کنید. همچنین می توانید به تنهایی گام هایی برای تقویت میل جنسی خود بردارید. اقدامات زیر امکان افزایش میل جنسی شما را دارند: 

  • داشتن یک سبک زندگی سالم
  • خواب کافی
  • تمرین مدیریت استرس
  • داشتن رژیم غذایی سالم

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/