آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | بایدها و نبایدها

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

آیا فرزند شما تازه وارد مرحله نوجوانی شده است؟ آیا می خواهید اطلاعات او را درباره مسائل جنسی بالا ببرید، اما در مورد چگونگی شروع کار گیج هستید؟ اگر پاسخ شما به سؤالات فوق بله است، ادامه این مقاله را که در مورد آموزش مسائل جنسی به نوجوانان است، با دقت بخوانید.

با آغاز دوران نوجوانی، فرزند شما دچار تحولات جسمی متعددی خواهد شد. او شاهد رشد اندام های جنسی در بدن خود خواهد بود. این تغییرات، نوجوانان را در مورد تجربه روابط بزرگسالان کنجکاو می‎کند. همچنین، فرزند شما در دوران نوجوانی تمایل به افراط در کارهایی دارد که شما و پدرش، او را از انجام آنها منع کرده اید. در چنین شرایطی، عدم راهنمایی مناسب می تواند صدمه شدیدی به نوجوان وارد کند. از این رو، شما باید فرزند خود را در مورد رفتارهای جنسی سالم آموزش دهید. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید به فرزند خود، مسائل جنسی را به بهترین روش ها آموزش دهید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان مسئولیت هر پدر، مادر و معلمی است. بهتر است نوجوانان به جای اینکه از منابع دیگر مانند مجلات، دوستان و وب سایت های نامعتبر اطلاعات نادرستی در مورد مسائل جنسی به دست آورند، از والدین خود اطلاعات صحیحی در این مورد کسب کنند.

آموزش مسائل جنسی چیست؟

 لازم است بدانید که آموزش جامع مسائل جنسی شامل طیف گسترده ای از مباحث مربوط به جنسیت و سلامت جنسی است. این اطلاعات شامل داده های مربوط به تصویر بدن، پیشگیری از بارداری، جنسیت، تولید مثل انسان، آناتومی انسان، بارداری و رابطه جنسی ایمن است. همچنین، این روند آموزشی شامل به اشتراک گذاری دانش در مورد روش های کنترل بارداری، نگرش جنسی، سلامت جنسی و رفتارهای سالم، گرایش جنسی، لذت جنسی و بیماری های مقاربتی است.

چرا آموزش مسائل جنسی به نوجوانان ضروری است؟

به این نکته مهم توجه داشته باشید که رابطه جنسی، بخش مهمی از هویت هر فردی است. در دنیای مدرن امروزی، نوجوانان می توانند از چندین منبع مختلف دانش خود را در مورد رابطه جنسی افزایش دهند که تأثیر منفی این منابع بیشتر از اثرات مثبت آنها است. شما، به عنوان پدر و مادر یک نوجوان، به همراه مدرسه و سایر سازمان های جامعه، می توانید آموزش جنسی دقیق را به فرزند در حال رشد خود ارائه دهید.

مسائل جنسی و نوجوانان

ویژگی‌ های آموزش مؤثر مسائل جنسی چیست؟

 کارشناسان برخی از ویژگی های مهم آموزش مؤثر مسائل جنسی را شناسایی کرده اند. مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • مهمترین ویژگی آموزش مسائل جنسی مؤثر این است که معلمانی به این کار بپردازند که به برنامه آموزشی، اعتقاد جدی دارند.
  • یک آموزش مفید و جامع در مورد رابطه جنسی، اطلاعات مربوط به سلامت جنسی متناسب با سن افراد را به شرکت کنندگان ارائه می دهد. همچنین، از روش ها و منابع آموزشی استفاده می کند که از نظر فرهنگی، با اعتقادات و مذهب جامعه هماهنگ باشد.
  • آموزش جامع مسائل جنسی باید در طی مدت زمانی کافی انجام شود و کلیه مباحث لازم را در بر گیرد. همچنین، روند آموزش مسائل جنسی به نوجوانان باید شامل فعالیت هایی باشد که به فشارهای فرهنگی و مشکلات همسالان می پردازد.
  • یک برنامه جامع آموزش مسائل جنسی باید به جوانان کمک کند تا مهارت های ارتباطی، امتناع و مذاکره را به دست آورند.
  • برنامه آموزش مسائل جنسی مؤثر باید اطلاعات دقیقی در مورد پیشگیری از بارداری از جمله استفاده از کاندوم را در اختیار فرزند شما قرار دهد. این اطلاعات باید از نظر پزشکی تأیید شده باشند.

برنامه آموزشی پرهیز از مسائل جنسی چیست؟

 این برنامه آموزشی، پرهیز از رفتارهای جنسی را شامل می شود. در واقع، این نوع آموزش به مباحث مربوط به آموزش مسائل جنسی مانند روابط جنسی، کنترل باردار و گرایش جنسی را حذف می کند؛ فقط اطلاعات دقیقی در مورد اثربخشی روش های پیشگیری از بارداری، کاندوم و رابطه جنسی ایمن را ارائه می دهد.

هدف آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

 آموزش جامع مسائل جنسی به نوجوانان با هدف کمک به جوانان در کسب دیدگاه مثبت در مورد جنسیت خود انجام می شود. هدف این روند، آموزش تمام مهارت ها و دانش لازم برای تصمیم گیری سالم در مورد زندگی جنسی به نوجوانان است. همچنین، هدف آموزش مسائل جنسی به نوجوانان كاهش خطر عواقب منفی ناشی از رفتارهای جنسی نامناسب مانند بارداری ناخواسته و بدون برنامه ریزی و بیماری های مقاربتی است. هدف نهایی این آموزش ها، این است که یک تجربه مثبت از رابطه جنسی و جنسیت را به فرزند شما ارائه بدهد.

مزایای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

 برنامه های آموزش مسائل جنسی و پیشگیری از بارداری می تواند بر رفتارهای جنسی فرزند شما تأثیر بگذارد؛ در نتیجه، می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جامعه داشته باشد. مزایای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان شامل موارد زیر می باشند:

  • آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، مهارت های ارتباطی و مذاکره را به آنها یاد می دهد: آموزش جامع مسائل جنسی به نوجوانان می تواند به میزان قابل توجهی سودمند باشد. این دوره ها به فرزند شما برای مقابله با فشار همسالان خود کمک می کند. همچنین، هنر مذاکره و ارتباطات را به آنها آموزش خواهد داد.
  • آموزش مسائل جنسی به نوجوانان كمك می كند تا عواقب حاملگی را درک کنند: راهنمایی مناسب نوجوانان باعث می شود تا آنها برای درک عواقب بارداری، از توانایی کافی برخوردار شوند. حاملگی از نظر عاطفی، روحی و جسمی بر بدن هر فردی تأثیر می گذارد. افراد بی تجربه از نظر ذهنی برای دوران بارداری، زایمان و مادر شدن آماده نیستند.
  • آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، از بیماریهای جنسی جلوگیری می کند: یک آموزش جامع مسائل جنسی به نوجوانان می تواند در کنترل بیماری ایدز و سایر بیماریهای مقاربتی مانند بیماری التهابی لگن، سفلیس، سوزاک و مجاری ادراری مفید باشد.
  • نقش والدین در آموزش مسائل جنسی به نوجوانان: مدرسه ممکن است آموزش های جنسی لازم را در اختیار فرزند شما قرار دهد؛ اما نوجوان ممکن است همه چیزهایی که در آنجا آموزش داده شده است، را درک نکند. این، جایی است که شما به عنوان والدین او باید وارد عمل شوید. آموزش جنسی نوجوانان، بیشتر از معلم، بر عهده والدین است. با تکمیل آنچه نوجوان شما در مدرسه می آموزد، می توانید سلامت جنسی او را برای یک عمر تضمین کنید.

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

چگونه خود را برای صحبت در مورد مسائل جنسی با نوجوانان آماده کنیم؟

 قبل از مطرح کردن موضوع رابطه جنسی با نوجوان، باید خود را آماده کنید. در ادامه این مقاله، چند روش ساده برای آماده سازی خود قبل از شروع آموزش مسائل جنسی به فرزندتان آمده است که عبارتند از:

ابتدا باید در مورد آموزش مسائل جنسی به فرزندتان با شریک زندگی خود صحبت کنید. سپس، تصمیم بگیرید که چه پیام ها و ارزش هایی را می خواهید به نوجوان انتقال دهید؛ شما باید فرزند خود را در مورد مسائل جنسی فعلی آگاه نگه دارید. همچنین، شما باید خود را برای مقابله با دیدگاه های نادرست نوجوان در مورد مسائل جنسی آماده کنید؛ گاهی این دیدگاه ها می تواند بسیار متفاوت از دید والدین باشد. یک کتاب مناسب برای رشد جنسی فرزند خود پیدا کنید تا همراه با او بخوانید.

نکاتی برای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

 این روزها، رابطه جنسی به موضوع اصلی اخبار و سرگرمی ها تبدیل شده است و جلوگیری از این موضوع، همیشه دشوار می باشد؛ اما صحبت کردن با نوجوانان در مورد مسائل جنسی آسان نیست. اگر منتظر لحظه مناسب باشید، ممکن است بهترین فرصت ها را از دست بدهید. در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای کمک به شما در مورد آموزش مسائل جنسی به فرزندتان آورده شده است که شامل موارد زیر می باشند:

  • لحظات را غنیمت بشمارید: به این نکته مهم توجه داشته باشید که شما باید از لحظات روزمره به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد رابطه جنسی با فرزند خود استفاده کنید. مقالات خبری، نمایش های تلویزیونی و رادیو می توانند نقطه شروع بسیار خوبی باشند. سعی کنید از نوجوان خود بپرسید که او درباره مسائل جنسی چه فکر می کند. همچنین، کارهای روزانه مانند کمک به شستن ظروف و گردش با ماشین می تواند بهترین فرصتها را برای صحبت کردن در مورد این موضوع به شما بدهد.
  • با فرزند خود رک باشید: احساسات خود را در مورد موضوعات خاص مربوط به رابطه جنسی مستقیماً بیان کنید. شما باید خطرات رابطه جنسی را به طور عینی، از جمله بارداری بدون برنامه ریزی، بیماری های مقاربتی و مشکلات عاطفی به فرزند خود ارائه دهید.
  • نقطه نظر نوجوان خود را در نظر بگیرید: نوجوان خود را نصیحت نکرده و او را از مسائل جنسی دلسرد نکنید. در عوض، با دقت به او گوش دهید. در این راستا، فشارها، نگرانی ها و چالش های او را درک کنید.
  • فراتر از واقعیت ها حرکت کنید: نوجوان شما به اطلاعات پزشکی دقیق در مورد رابطه جنسی نیاز دارد؛ اما در عین حال باید درباره نگرش ها، احساسات و ارزش ها نیز صحبت کنید. سؤالات مربوط به مسئولیت و اخلاق را در متن اعتقادات خانوادگی و اجتماعی بررسی کنید.
  • فرزند خود را به بحث بیشتر دعوت کنید: نوجوان خود را تشویق کنید تا هر زمان که سؤال یا نگرانی در مورد مسائل جنسی داشت، با شما صحبت کند. با گفتن اینکه خوشحال هستید که او در مورد مسائل جنسی به سراغ شما آمده است، به فرزند خود نزدیک شوید.
  • استفاده از نام های صحیح برای قسمت های مختلف بدن: در نهایت، در نظر داشته باشید که راهکار ساده برای صحبت در مورد رابطه جنسی با نوجوان، استفاده از نام صحیح برای قسمت های مختلف بدن او است.
  • نه گفتن را به او بیاموزید: به فرزند خودتان آموزش دهید تا در برابر درخواست مسائل جنسی توان نه گفتن داشته باشد و کسی از او سوءاستفاده نکند.

رهنمودهایی مربوط به آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

 در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل مهم وجود دارد که شما باید در هنگام آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، آنها را در نظر بگیرید. مهم ترین این موارد عبارتند از:

بهترین سن برای بحث در مورد مسائل جنسی زمانی است که نوجوان شما علائم رفتار جنسی فعال را از خود نشان دهد. هنگام صحبت با فرزند خود احساس تردید نکنید. صحبت در مورد رابطه جنسی به نوجوان شما کمک می کند تا یک تصمیم عاقلانه برای زندگی آینده خود بگیرد. اگر از صحبت کردن با نوجوان خود در مورد آموزش مسائل جنسی خجالت می کشید، پس از یک پزشک کمک بگیرید. نوجوان شما به دنبال این موضوع خواهد بود تا اطلاعات صحیحی در مورد همه چیز کسب کنید. اگر اطلاعات را قبل از صحبت با او دسته بندی کنید، به طرز شگرفی به فرزند خود کمک خواهید کرد.

پاسخ به رفتارهای جنسی نوجوانان

 اگر متوجه شدید که نوجوان شما از نظر جنسی فعال شده است، پس احساسات خود را با صراحت و صداقت به او بیان کنید. تأکید کنید که رابطه جنسی ناسالم بسیار مضر است و مطمئن شوید که او می داند چگونه از خود را کنترل کند.

آموزش جنسی

برخی شایعات در مورد آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

 برخی از شایعات متداول در مورد آموزش مسائل جنسی به نوجوانان به شرح زیر می باشند:

  • آموزش مسائل جنسی موجب درگیری ذهن فرزند شما خواهد شد و به نوجوانان این امکان را می دهد که بیشتر در مورد روابط جنسی فکر کنند. حقیقت این است که هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد آموزش مسائل جنسی باعث می شود که نوجوانان بیشتر درگیر این موضوع شوند. در مقابل، آموزش مسائل جنسی درست به نوجوانان کمک می کند تا در مورد زندگی جنسی خود تصمیمات صحیحی بگیرند.
  • برنامه های جامع آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، میل به رابطه جنسی را افزایش می دهد. حقیقت این است که باز هم، هیچ مدرک معتبری در این باره وجود ندارد. از طرف دیگر، آموزش مسائل جنسی باعث افزایش رفتارهای پیشگیری در بین نوجوانان می شود.

در نهایت، توجه داشته باشید که ارائه اطلاعات صحیح پزشکی در مورد آموزش مسائل جنسی چیزی کمتر از سرمایه گذاری برای آینده نوجوانان نیست. در عوض، شما نسلی از جوانان آگاه و مسئول را به دست می آورید. به یاد داشته باشید که نوجوان شما فقط با پشتیبانی شما می تواند به عنوان یک فرد سالم در جامعه ظاهر شود. صادق باشید و درست از ته قلب در مورد مسائل جنسی با فرزند خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که این ممکن است تنها زمانی باشد که نوجوان شما در مورد رابطه جنسی با روشی صادقانه با شما صحبت می کند؛ بنابراین، در مورد او قضاوت نکنید تا اعتماد فرزندتان را جلب کنید.

از چه زمانی آموزش های جنسی را آغاز کنیم؟

برای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان هر زمان که احساس کردید که مسائل جنسی برای او تبدیل به دغدغه شده و یا می‌خواهد از آن آگاهی پیدا کند باید کار را شروع کنید.

خودم باید مسائل جنسی را آموزش بدهم؟

برای آموزش مسائل جنسی به کودک حتما باید خودتان این کار را انجام دهید اگرچه معلمان و مشاوران نیز در کنار شما باید نسبت به آگاه کردن کودک درباره مسائل جنسی بپردازند.

چگونه صحبت را در مورد مسائل سکسی را آغاز کنیم؟

برای حرف زدن درباره مسائل جنسی باید خجالت را کنار بگذارید و رک با فرزندتان حرف بزنید زیرا این آموزش‌ها باید توسط شما به فرزندتان داده شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/