چگونه برای خرید لباس های نوزاد خود اقدام کنیم؟

440822197_H

در این مقاله، نکات مهمی در مورد خرید لباس‌های مناسب برای نوزادان ارائه شده است. در این میان، نکته مهم برای خرید لباس  نوزادان، توجه به میزان درآمد خانواده و هزینه است.

در روزهای پایانی دوران بارداری، علاوه بر وجود مسائلی مانند نحوه تغذیه درست نوزاد، تغییر موقعیت او در رحم مادر، تپیدن درست قلب جنین و تسکین دادن و آرامش او، آخرین چیزی که می‌تواند یک مادر حامله را نگران کند، تهیه لباس‌های مناسب برای کودک خود است. این کار نیازمند تلاش زیادی بوده و انجام نادرست آن، نوزاد کوچک را به دردسر خواهد انداخت. اما اگر مادری برای خرید لباس نوزاد خود چند قاعده ساده را در نظر بگیرد، می‌تواند با انتخاب سبک درست، برای فرزند کوچک خود در دنیای جدید، راحتی و لذت زیادی را رقم بزند.

 اگر به دنبال تهیه ی سیسمونی هستید این مطلب نکاتی ضروری برای انتخاب سیسمونی نوزاد را بخوانید

مادران باید چه نکاتی را برای خرید لباس نوزاد خود در نظر داشته باشند؟

یادتان باشد که دانستن چگونگی اندازه‌گیری بدن نوزاد در هنگام خرید لباس و خواندن دستورالعمل‌های درج شده بر روی برچسب‌های لباس نوزادان می‌تواند مادران را در انتخاب لباس مناسب برای فرزند خود یاری کند. البته به این نکته مهم دقت داشته باشید که سایز لباس نوزاد مانند لباس بزرگسالان در هر شرکتی نسبت به شرکت‌های دیگر متفاوت است! بهتر است در هنگام خرید لباس برای نوزاد خود،
سن و اندازه بدن او را در نظر بگیرید. لازم است بدانید که کوچک‌ترین سایز لباس نوزاد برای لحظه تولد تا سه ماهگی او طراحی شده و سایز بزرگ‌تر از آن برای سه ماهگی تا شش سالگی نوزادان کاربرد دارد. البته فراموش نکنید که زمان استفاده از این سایز لباس‌ها بیشتر به اندازه دقیقی بدن نوزاد شما هنگام تولد و میزان رشد او در روزهای بعد از زایمان هم بستگی خواهد داشت. از شش تا نه ماهگی نیز دورانی است که سایز لباس نوزاد تغییر یافته و باید لباس جدیدی برای فرزند خود تهیه کنید. بدین ترتیب، نه تا دوازده ماهگی، دوازده تا بیست و چهار ماهگی و بیست و چهار تا سی و شش ماهگی نیز دورانی هستند که رشد نوزاد سریع بوده و سایز لباس او به طور مداوم و مرتب بالا خواهد رفت. علاوه بر اندازه لباس، اندازه پوشک نوزادان نیز متغییر بوده و روز به روز از اندازه 1 تا اندازه 4  تغییر می‌کند. به همین دلیل، سعی کنید برای زمان تولد فرزند کوچک خود تعداد کمی لباس و پوشک خریداری کنید، طوری که فقط در ماه‌های اول بتواند نیازهای  اصلی شما را در حد معمول برآورده کند.

اگر به دنبال لباس خواب مناسبنوزاد خود هستید این مطلب بهترین لباس خواب برای نوزادان، چه نوع لباسی است؟ را بخوانید

بدن نوزادان به سرعت رشد نموده و اندازه آن‌ها تغییر خواهد نمود. همچنین، هیچ مادری نمی‌تواند میزان دقیق رشد نوزاد خود را در روزهای آینده تخمین زده و برای آینده او لباسی را در اندازه مناسب  تهیه کند. پس، هنگامی که   در خرید لباس مناسب برای فرزند خود شک کردید، سعی کنید تا اندازه بزرگ‌تر را خریداری نمایید، زیرا به نظر می‌رسد که نوزادان یک شبه رشد می‌کنند! علاوه بر این مورد، در صورت بزرگ بودن لباس شما می‌توانید پاها و آستین لباس نوزاد خود را به سمت بالا رول کرده و در طولانی نیز، همزمان با رشد فرزندتان استفاده کنید. همچنین، در هنگام خرید لباس نوزاد سعی کنید  به دنبال پارچه‌های نرم باشید، زیرا نوزادان تازه متولد شده دارای پوست بسیار حساسی هستند. به همین دلیل، برخی از کارشناسان متخصص اطفال خرید لباس‌های پنبه‌ای را برای نوزادان توصیه می‌کنند. اگر چه ترکیبات الیاف پنبه نرم بوده و برای بسیاری از نوزادان مناسب است، ولی پارچه‌های ارگانیک در اغلب موارد نرم‌تر از پنبه بوده و برای تهیه لباس زیر نوزادان مناسب‌تر از آن‌ها هستند. نکته مهم دیگر در مورد خرید لباس نوزادان این است که معمولا لباس‌های ارزان‌تری که در اکثر مغازه‌ها وجود داشته، در هیچ جای آن‌ها اطلاعاتی در مورد اندازه و نحوه شستشو درج نشده و بر روی پشت گردن نیز دارای عکس‌های چاپی هستند، اصلا مناسب نوزادان نبوده و گاهی باعث بروز تحریک پوستی در بدن آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر متوجه شدید که کودک شما در ناحیه گردن دچار قرمزی پوست شده است، حتما برچسب پشت لباس او را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را بردارید.

علاوه بر این موارد، در هنگام خرید لباس برای فرزند خود، اندازه دور گردن و سایز قسمت‌های مختلف لباس را در نظر داشته باشید تا بتوانید به آسانی، لباس‌ها را از تن نوزاد درآورده و لباس دیگری را به او بپوشانید. وجود دکمه‌ در چنین شرایطی می‌تواند بسیار کمک‌کننده بوده و راحتی شما و فرزندتان را تامین کند. در واقع، هنگامی که مادر یک کودک پر سر و صدا و شر داشته باشد، تعویض لباس برای او کاری بسیار خسته‌کننده خواهد بود. وجود دکمه و زیپ در این صورت، از وارد شدن ضربه محکم و ناگهانی به سر و دست نوزاد جلوگیری نموده و برای حفظ سلامت او مفید است. البته امروزه برخی از مارک‌ها به دلیل این‌که زیپ‌ها، جرقه‌های مغناطیسی ایجاد می‌کنند، از آن‌ها در تهیه لباس نوزادان استفاده نمی‌کنند. بر اساس این توضیحات، بهتر است مادران به دنبال خرید لباس‌هایی باشند که دارای گردن بزرگ بوده و حالت کشی در یقه داشته باشند، زیرا این نوع لباس‌ها بسیار عالی بوده و به آرامی بر سر نوزادان کشیده می‌شوند.

به عنوان یک مادر  می‌توانید اطمینان حاصل کنید که انتخاب لباس‌های ساده برای نوزادان بسیار مناسب بوده و با تغییر اندازه پوشک آن‌ها نیز متناسب می‌باشد. یادتان باشد که اکثر نوزادان، اگر فشاری را در ناحیه لگن خود احساس کنند، فریاد کشیده و گریه خواهند نمود. پس سعی کنید تا از خرید لباس‌ها و شلواری که دارای مدل‌های پیچیده هستند، برای فرزند کوچک خود اجتناب نمایید. کت و شلواری را برای او انتخاب کنید که در ناحیه گردن و لگن بسیار راحت بوده و بتواند به آرامی پوشانده  شود. برای این کار، پیراهن و مخصوصا شلوار نوزادان باید حالت کشی داشته و به راحتی بر روی تن کودک بنشیند. البته همه ما می‌دانیم که خرید یک شلوار جین آبی برای نوزاد بسیار وسوسه‌انگیز بوده و  با وجود دکمه‌های متنوع، بسیار زیبا به نظر می‌رسد،  اما اگر این نوع شلوارها دارای کمربند الاستیکی و کشدار نباشند، به هیچ وجه مناسب فرزند کوچک شما نبوده و پوشاندن آن به کودکان کوچک، راحتی آن‌ها را به هم خواهد زد.

نکته مهم دیگر در هنگام خرید لباس نوزاد، انتخاب رنگ سفید  برای آن است. لباس کودکان باید به طور مرتب و روزانه تعویض و شستشو داده شود. بنابراین، اگر لباس انتخابی شما رنگ‌آمیزی متنوعی داشته باشد، در صورت شستن زیاد شادابی و زیبایی خود را از دست خواهد داد.

همه ما می‌دانیم که پوشاندن درست لباس به یک نوزاد کوچک ممکن است در ابتدا زندگی او کمی مشکل باشد. به همین دلیل امروزه بیشتر مارک‌های معتبر در کنار لباس نوزادان، ویدیوس پوشاندن گام به گام لباس را به مادران می‌دهند. حتما   تمام ویدیوها را با دقت ببینید، زیرا در این سی‌دی‌ها نکات ایمنی مهمی برای حفظ سلامت و راحتی فرزند شما ارائه شده است. همچنین، لازم است بدانید که سالانه میلیون‌ها تن لباس برای نوزادان تهیه و طراحی می‌شود که طبق نظر کاشناسان، به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ایمنی، نامناسب تشخیص داده شده و خرید آن به مادران توصیه نمی‌شود.  بررسی‌های انجام شده بر روی لباس‌های نوزادان از طرف کمیته ایمنی محصولات مصرف‌کننده، به مادران یادآوری می‌کند که در هنگام خرید لباس برای نوزاد خود نباید نکات ایمنی را نادیده بگیرند.

علاوه بر این موارد، یادتان باشد که استفاده از لوازم جانبی مانند بند، دکمه، پلاک، قلاب و انواع گل‌های تزیینی بر روی لباس نوزادان می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر انداخته و سبب خفگی فرزند شما شود. بنابراین، بهتر است لباس‌هایی را برای نوزاد خود انتخاب کنید که بدون این لوازم بوده و کاملا ساده و نرم باشند. امروزه، مارک‌های معتبر عمده‌فروشی لباس کودک از به کار بردن لوازم تزیینی و سایز وسایل زینتی بر روی لباس نوزادان اجتناب کرده، اقلام  بسیار ساده را که دارای آستین و دور گردن گشادی هستند و از پاچه‌های نرم و مناسب تهیه شده‌اند، برای خرید به مادران توصیه می‌کنند. اگرقبل از خواندن این مقاله، لباس‌هایی را بری نوزاد خود خریداری نموده‌اید که دارای لوازم جانبی متعددی هستند، بهتر است قبل از استفاده این لوازم را از لباس‌های فرزند خود جدا نموده یا از ایمن بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید، زیرا وجود بند در ناحیه  گردن و کمر لباس نوزادان می‌تواند خطر خفگی و درد را در صورت محکم شدن غیر عادی، به شدت افزایش دهد. سعی کنید از انتخاب این نوع تجهیزات بر روی لباس نوزادان خودداری کنید، چون طبق گزارش‌های ارائه شده از طرف مصرف‌کنندگان لباس نوزاد، لباس‌هایی که دارای تکه‌های تزیینی یا بند و کش هستند، نابودکننده بوده و سلامت کودک را به خطر می‌اندازند. با همه این توصیفات، اگر لباس‌هایی را برای نوزاد خود استفاده می‌کنید که دارای بند در ناحیه دور گردن و کمر شلوار هستند، حتما آنها را به طور مرتب بررسی کرده و از ایمن بودن آن‌ها مطمئن شوید. برای این کار، لازم است لباس در ناحیه دور گردن و کمر نوزاد بیش از 3 اینچ در هر دو طرف اضافه داشته باشد.

اگر به دنبال لوازم ضروری نوزاد خود هستید این مطلب 6 لوازم ضروری سیسمونی نوزادان را بخوانید

در نهایت، بهتر است مادران در طی 12 ماه اول زندگی نوزاد خود، انتخاب بند، دکمه، قلاب و دیگر دکوراسیون‌ها را مخصوصا در اطراف یقه لباس فرزند خود حذف نموده و از گلدوزی کردن لباس نوزادان در ناحیه قفسه سینه، به ویژه در سمت چپ بدن خودداری کنند، زیرا وجود این موارد در لباس نوزادان می‌تواند باعث بروز خارش بر روی پوست بدن این موجودات کوچک شود.

اگر برای از بین بردن لکه‌های لباس نوزاد خود از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، باید قبل از پوشاندن، تمام این مواد را به طور کامل شسته و از بین ببرید. همچنین از آویزان کردن پلاک در گردن نوزادان و استفاده از انواع حلقه‌های تزیینی در لباس نوزادان، به ویژه در جوراب  آن‌ها اجتناب نموده و هرگز بر روی لباس نوزادان جیب‌هایی را قرار ندهید، چون امکان دارد انگشتان کوچک دست و پای  کودک شما در داخل آن‌ها گیر کرده و بشکند.

جالب است بدانید که امروزه کمیسیون ایمنی مصرفی ایالات متحده (CPSC) به شرکت‌های تولیدکننده لباس نوزاد توصیه کرده است لباس خوابی که برای کودکان در اندازه‌های 9 تا 14 ماهگی طراحی می‌شود، باید از پارچه‌هایی باشد که در برابر شعله‌های آتش مقاوم بوده و از کودکان در برابر سوختگی محافظت کند. اما بهتر است مادران برای لباس خواب کودکان خود که سن آن‌ها از  9 ماهگی به بالا است، از این مواد نسوز استفاده نکنند، زیرا کودک در این سن، در صورت بروز آتش‌سوزی می‌تواند حرکت نموده و خود را نجات دهند. در حالی که استفاده از این نوع الیاف ممکن است راحتی و سرعت عمل کودک برای حرکت کردن را محدود کند. بنابراین، لباس خوابی که برای نوزادان بالاتر از 9 ماهگی توصیه می‌شود، باید راحت و نرم بوده و از مقررات لباس خواب نوزادان کوچک معاف باشد.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عاااااااالیه

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب هستن چطوری میشه سفارش داد

This comment was minimized by the moderator on the site

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/