خطرات استفاده از صندلی‌های آویزان بچه ها چيست؟

baby_swings_1280x640__1532416916_56077

آیا شما هم به عنوان والدین یک بچه کوچک، عاشق تماشای دویدن و پریدن فرزند خود در اطراف منزلتان هستید؟ آیا شما هم به عنوان يك پدر و مادر جوان، همیشه مشتاق خرید آخرین مدل اسباب‌بازی‌ها و لباس‌ها براي کودک خود هستید، تا او را تشویق به بازی كردن و یادگیری بکند؟ خوب، اگر قصد داريد تا به عنوان يك پدر و مادر جوان با فرزند کوچک خود ارتباط خوبی داشته باشید، مقاله زیر را با دقت بخوانيد.

حالا که بچه کوچک شما می‌تواند روی پاهای خود بایستد، شما به عنوان والدین او ممکن است علاقه‌مند به خرید انواع اسباب‌بازی‌هاي مناسب برای ورزش کردن و سرگرم نمودن او باشید. اما، با اطمینان به شما می‌گوییم كه شما هم مانند ساير پدر و مادرها تا به حال در مورد مزایای ژاکت کش‌ باف و یا پشمی و موارد ایمنی لباس‌هایی که به فرزند خود می‌پوشانید و وسایل جانبی مورد نیاز او فکر جدي نکرده‌اید. اخم نکنید! بلكه، به عنوان يك پدر و مادر جوان به خاطر داشته باشيد كه با به دنیا آمدن نوزادتان و بزرگ شدن او، در هر دوره از زندگی باید وسایل مناسب آن دوران را برای فرزند خود تهیه کنید، تا كودك شما راحت بوده و چیزهای جدید را یاد بگیرد. مطالعه ادامه اين مقاله، همه چیز را در مورد انواع وسایل نوزادان و لباس‌هاي مورد نیاز آن‌ها نشان می‌دهد و مشخص می‌کند كه آیا تهیه نمودن وسایل مختلف برای نوزادان مناسب و امن هست، یا نه.

برای اطلاع از خطرات استفاده از روروئک این مطلب را خطر استفاده از روروئک برای کودکان بخوانید

 لباس و وسایل مورد نياز نوزادان بايد چگونه باشد؟

 به عنوان يك پدر و مادر جوان به یاد داشته باشید نوع لباس و وسایلی که شما برای نوزاد کوچک خود خریداری می‌کنید، باید به گونه‌ای باشد که فرزندتان در زمان استفاده از آن‌ها راحت بوده و بتواند به راحتی دستان و بدن خود را در داخل آن‌ها حرکت دهد. همچنین، يادتان باشد كه لباس‌ها و وسایل فرزند کوچک شما هم باید طوری باشد که او بتواند به راحتی با فشار دادن دست خود بر روی زمین، بلند شوند. علاوه بر اين موارد، زمانی که تصمیم می‌گیرید تا وسایل جانبی جديدي برای فرزند کوچک خود تهیه می‌کنید، سعی کنید انتخابتان به گونه‌ای باشد که کودکتان وسايل جديدش را دوست داشته باشد. در نهايت، به عنوان يك پدر و مادر جوان به خاطر داشته باشيد كه شما بايد وسايلي براي فرزندتان خريداري كنيد كه او در هنگام استفاده از آن‌ها احساس راحتی کرده و نکات تازه‌اي هم در مورد محيط اطراف خود یاد بگیرد. حتی در برخی موارد لازم است وسایلي كه براي فرزند خود مي‌خريد، براي او سرگرم‌کننده و خنده‌آور هم باشد، با این حال، همواره دقت داشته باشيد تمام لوازم جانبی که برای فرزند خود تهيه می‌کنید، از هر جهت امن و راحت باشد.

 وسایل مورد نیاز بچه‌ها کدام‌ها هستند؟

 در ادامه این مقاله، به برخی از انواع وسایل جانبی مورد نیاز کودکان که در هر بازاري هم در دسترس والدین هستند، اشاره شده است. مهم‌ترين اين موارد عبارتند از:

1- صندلی کودک که به چارچوب درب متصل می‌گردد:

شما به عنوان والدین یک بچه کوچک می‌توانید نوعی وسیله صندلی- مانند را که برای تحرک کودکتان مناسب است، خریداری کرده و آن را به چارچوب درب اتاق خودتان وصل کنید. جالب است بدانيد كه این صندلی‌ها بسیار نرم بوده و دور آن هم دارای حفاظ مناسبي برای جلوگیری از افتادن بچه‌هاي کوچک است. همچنين،  این صندلی‌ها با زنجیرهاي محكم به چارچوب در متصل مي‌شوند. به عنوان يك پدر و مادر جوان به خاطر داشته باشيد كه شما می‌توانید نوع خاصی از صندلی متحرک نوزاد را خریداری کنید، که به یک تسمه بزرگ متصل شده و به حالت معلق از چارچوب در آویزان می‌شود و قادر به حرکت دورانی در محیط اطراف خود هم است. ولی، به عنوان والدین یک بچه کوچک در هنگام خرید این گونه وسایل براي فرزند خود، در گام اول امنیت آن‌ها را در نظر گرفته و وسایلي مناسب با اندازه درب اتاق خود خریداری کنید.

2- صندلی ثابت کودک:

 نوع دوم از از انواع صندلی‌های متحرک براي نوزادان، انواع ثابت آن‌ها است، که دارای یک قاب ویژه و امن و یک صندلی راحت بوده و به حالت معلق از چارچوب در اتان آویزان می‌شود. به عنوان يك پدر و مادر جوان به خاطر داشته باشيد از آن‌جايي كه اطراف این نوع صندلی‌هاي آویزان از دو و یا گاهی چهار لایه پارچه نرم پوشانده می‌شود، به همین دلیل اين نوع صندلی‌ها تا حدودی امن‌تر از نوع متحرک و قبلی بوده و مناسب بچه‌های کوچک هستند.

3- نوع دیگری از صندلی ثابت کودکان:

 در نوع سوم از صندلی‌های ثابت کودکان، بدنه صندلی کاملا ثابت باقی مانده و به حالت ثابت بر روي زمين قرار داده می‌شود.

گرچه در بین انواع صندلی‌های آويزان کودکان، نوع دوم و سوم آن برای بچه‌های کوچک امن تر از نوع اول می‌باشند، اما برخی از والدین خطرات آن را به خاطر رشد فکری کودک خود قبول می‌کنند. اما، به عنوان يك پدر و مادر جوان فراموش نکنید كه پزشكان متخصص اطفال همیشه توصیه می‌کنند که والدین نباید از صندلی‌های متحرک و معلق برای تحرک کودکان کوچک خود استفاده کنند.

بزای انتخاب بهتر آغوشی این مطلب را نکات مهم برای انتخاب آغوشی نوزاد بخوانید

خطرات استفاده از صندلی‌های آویزان بچه ها چيست؟

در ادامه این مقاله، به برخی از خطرات مربوط به استفاده از صندلی‌های آويزان برای کودکان کوچک اشاره شده است، که عبارتند از:

  • به عنوان يك پدر و مادر جوان به یاد داشته باشید كه در زمان استفاده از صندلی معلق، کودک فرزند شما می‌تواند حرکت‌های خاصی از خود نشان دهد، که تاثیر منفی بر مهارت‌های مختلف او گذاشته و احساسات فرزندتان را تحریک خواهد كرد. همچنین، فراموش نکنید كه اگر از صندلی متحرک براي فرزند خود در سن خیلی پایین استفاده ‌کنید، او کنترل کافی بر روی حرکات بدن خود نداشته و ممكن است حرکات غیرعادی (به خصوص اگر خارج از کنترل باشد.) باعث قرار گرفتن او در یک موقعیت نامناسب شده و سلامتي او را به خطر اندازد. در چنين وضعيتي، حتي ممكن است فرزند شما در دوره‌های بعدی از زندگی هم برای کنترل پاها و حرکت دادن قسمت نیم تنه بالاي خود با مشکلات اساسي مواجه شود.
  • علاوه بر آن، قرار دادن کودکان کوچک در موقعیت معلق با استفاده از صندلی‌هاي متحرک می‌تواند مشکلاتی را در روند رشد آن‌ها ایجاد کرده و نمودار رشد فرزندتان را مختل نماید. همچنین، از آن‌جايي كه در صندلی‌های متحرک، به طور عمده قسمت باسن، زیر بغل و منطقه کمر پشتیبانی می‌شود، بنابراین در حالت نشسته بدن كودك فشار زیادی را متحمل شده و در موقعیتي قرار می‌گیرد که بدنش به سمت جلو هل داده شود. در نتیجه، اغلب کودکان ممکن است نتوانند کنترل نیم تنه و پاهای خود را بر روي صندلی‌هاي متحرک مدیریت کرده و در مورد حرکت دادن مناسب این نواحی از بدنشان با مشکل روبرو شوند. پس، اگر برای شما هم به عنوان يك پدر و مادر جوان و كم‌تجربه مقدور است، برای حفظ حالت مناسب بدن کودکان کوچک خود از قرار دادن آن‌ها در صندلی‌های متحرک و آویزان خودداری کنید.

  • همانطور که می‌دانید کودکان کوچک در زمان قرار گرفتن بر روی زمین، فورا شروع به فشار دادن پنجه پاهای خود کرده و با استفاده از انگشتان پا، خود را به جلو حرکت می‌دهند. این بدان معنی است که کودکان عادت دارند تا با استفاده از انگشتان پاهايشان، خود را رو به سمت جلو بکشند و راه رفتن در آینده را تمرین کنند. به همین است كه پزشكان متخصص اطفال ادعا مي‌كنند قرار دادن كودكان در صندلی‌های متحرک ممکن است راه رفتن آن‌ها را به تاخیر بیاندازد.
  • همچنین، به عنوان والدين يك كودك نوپا به یاد داشته باشید كه ایمنی صندلی معلق برای کوکان کوچک بسیار کم است، به ویژه در زمانی که با مشکل مکانیکی روبه‌رو شود. در واقع، از آن‌جايي كه کودکان کنترل کافی بر ناحیه سر خود ندارد، استفاده از صندلی معلق ممكن است باغث وارد شدن فشار به این منطقه از بدن آن‌ها شده و فرزند شما را از لحاظ هوشی دچار مشکل كند. به خاطر داشته باشيد كه در برخی موارد هم ممكن است حرکات بیش از حد صندلی معلق و کودک باعث لغزش محل اتصال این صندلی به چارچوب در شده و کودک شما با از دست دادن کنترل خود، با در و یا دیوار برخورد کند، که بسیار خطرناک می‌باشد. پس، اگر شما هم کودک خیلی کوچک خود را در داخل صندلی متحرک قرار دهید، ممکن است انگشتان دست او در داخل آن گیرکرده و باعث آسیب دیدن شدید دست‌ها و انگشتان فرزندتان شود. همچنین، فراموش نکنید كه اگر اين صندلی‌ها دچار مشکل شوند، کودک شما همیشه در خطر لیز خوردن و صدمه زدن به خود قرار می‌گیرد.

حالا که شما به عنوان والدین یک کودک کوچک با خطرات و نکات ایمنی استفاده از صندلی‌های متحرک براي نوزادان آشنا شدید، بايد به خاطر داشته باشيد كه هرگز از این وسیله برای سرگرم کردن فرزندتان استفاده نکنید. در عوض اجازه دهید تا خود کودکتان با بزرگ شدن و به صورت گام به گام جهان اطراف خود را کشف کند و شما هم با تماشای مراحل رشد آرام او لذت ببرید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من یه پسر ۲دارم.که.نه.راه.میره.نه.میشنه.یه.صندلی.میخوام.کمکش.کنه.بشینه.ممنون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/