خطر استفاده از روروئک برای کودکان

baby_walker_girl__1530718803_39626

‌همه کودکان و نوزادان برای حمایت از پاهای خود، به‌منظور راه رفتن، نیاز به نوعی روروئک دارند. اکثر والدین هم تصور می‌‌کنند استفاده از واکر یا روروئک، راه رفتن نوزادان بسیار آسان‌تر می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است! زیرا هنگامی که یک کودک چهار دست و پا راه می‌رود، دست‌های او برای "ایمن نگه داشتن بدن"، به عنوان یک محافظ عمل کرده و مقدار زیادی از وزن بدن را تحمل می‌کنند، اما با قرار دادن کودک در روروئک، در واقع ما او را را در موقعیت آسیب‌پذیرتری قرار می‌دهیم. این در حالی است که اکثر والدین تصور می‌کنند که می‌توانند با قرار دادن فرزند خود در داخل روروئک، تمرکز بیشتری بر روی کارهای روزانه داشته باشند. به عنوان یک مادر به خاطر داشته باشید که وقتی کودک در داخل این وسیله تنها بماند، حتما می‌تواند به راحتی "پیاده‌روی" کرده و خود را مشغول کند، ولی استفاده از روروئک، او را در یک وضعیت خطرناک قرار داده و سلامت فیزیکی بدنش را به خطر می‌اندازد. بنابراین، بر اساس نظر پزشکان متخصص اطفال می‌توان استنباط کرد که استفاده از روروئک برای نوزاد شما بی‌خطر نبوده و پیاده‌روی کردن با این وسیله، می‌تواند برای همه نوزادان بسیار خطرناک باشد.

موارد متعددی گزارش داده شده است که روروئک را مسئول بسیاری از حوادث نوزادان می‌دانند. قرار دادن کودک در روروئک شبیه استفاده یک نوجوان از موتورسیکلت است، چون یک نوجوان در دورانی قرار دارد که عاشق سرعت بالا بوده، در حالی که نمی‌داند که چگونه کنترل سرعت موتور سیکلت را در دست بگیرد و در نهایت، با این کار، به خود و دیگران آسیب می‌رساند. قرار دادن کودک در داخل روروئک نیز کاملا شبیه این موضوع است، زیرا این وسیله دارای چرخ‌های متعددی بوده و سرعت آن را در هنگام حرکت به شدت افزایش می‌دهد. کسانی که نوزاد خود را در این وسیله قرار می‌دهند، فکر می‌کنند که کودک آن‌ها می‌تواند سرعت روروئک را در هنگام حرکت کنترل کند، ولی یادتان باشد که احتمال دارد در هنگام پیاده‌روی با روروئک، نوزاد با قرار گرفتن در سطوح صاف یا سرازیری با سرعت بالایی حرکت کرده و آسیب ببیند.

خطرات استفاده از روروئک عبارتند از:

1-برخورد نوزادان با روروئک به اشیا مختلف:

همانطور که گفته شد سرعت حرکت رورئک می‌تواند بسیار ناپایدار باشد، چون هنگامی که کودک درون آن قرار می‌گیرد، در  حال تلاش برای حرکت کردن خواهد بود. بنابراین، اگر این وسیله، ناخواسته سرعت بگیرد، کنترل آن برای نوزاد بسیار سخت خواهد بود. در واقع، نوزاد نمی‌داند که با گرفتن ترمز مخصوص یا فشار دادن پا بر روی زمین می‌تواند روروئک را متوقف کند. در نتیجه، این حالت منجر به افزایش بیش‌ازحد سرعت روروئک شده و سقوط یا برخورد نوزاد با اشیا مختلف را به دنبال خواهد داشت.

2-سقوط نوزادان با روروئک از پله ‌ها:

اگر به عنوان مادری که دارای فرزند کوچک هستید و در طبقه بالای یک ساختمان زندگی می‌کنید، یادتان باشد که شانس شما برای سقوط فرزندتان از پله‌ها، در صورت استفاده از روروئک بسیار بالا است، زیرا با  قرار دادن کودک در داخل این دستگاه او می‌تواند به سمت پله‌ها حرکت کرده و از پله‌ها بیفتد. سر خوردن روروئک از پله‌ها شاید بدترین سناریویی است که والدین می‌توانند تصور کنند. پس، تا حد امکان از قرار دادن کودک خود در روروئک، در جاهایی که پله دارد، خودداری کنید.

3-دسترسی نوزاد داخل روروئک به وسایل خطرناک:

همانطور که می‌دانید وقتی کودک در داخل روروئک قرار می‌گیرد، قد او خیلی بلندتر از قبل شده و می‌تواند به بسیاری از اشیا محل زندگی خود دسترسی پیدا کند. گاهی اوقات، نوزاد با قرار گرفتن در داخل روروئک می‌تواند با "راه رفتن"، خود را به کنار میز رسانده و با کشیدن پوشش رویی میز، قهوه داغ و یا سوپی که روی میز  قرار داده شده است، را بر روی خود بریزد. این حالت نیز می‌تواند منجر به بروز سوختگی درجه دوم بر روی پوست نوزادان شود. همچنین، زمانی که که کودک در داخل رورئک قرار می‌گیرد، می‌تواند در داخل آن ایستاده و شانس خود را برای دسترسی به اشیا تیز یا هر چیز خطرناک دیگر بالا ببرد. پس، می‌توان ادعا کرد که این شرایط، ناخواسته به کودک شما آسیب می‌رساند.

نکاتی که هنگام خرید روروئک به حتما باید توجه کنید:

1-بهترین نوع روروئک برای نوزاد، روروئک آرام رونده

امروزه در بازار نوعی روروئک برای نوزادان وجود دارد که به آرامی راه رفته و حتی با کشیدن پای کودک بر روی سطوح صاف نیز سرعت آن افزایش نمی‌یابد. در واقع، با هر مقدار تلاشی که کودک برای راه رفتن کند، روروئک به سختی حرکت خواهد نمود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که این نوع رورئک، بهترین گزینه برای نوزادان است.

2-رورئک دارای قفل چرخ: 

علاوه بر  روروئک‌های "آهسته"، امروزه روروئک‌های تولید شده‌اند که چرخ‌های آن‌ها مجهز به قفل می‌باشد. والدین نوزاد می‌توانند با فشار دادن یک اهرم، چرخ‌ها را قفل کرده و دستگاه را کاملا ساکن نگه دارد. در این نوع روروئک‌ها حتی زمانی که کودک به شدت در حال تلاش برای راه رفتن بر روی سطح صاف است، روروئک حرکت نمی‌کند. این حالت یک ویژگی خوب برای این نوع روروئک‌ها محسوب شده و برای والدینی که می‌خواهند نوزاد در حالت ایستاده هم، تا زمانی که کار آن‌ها به پایان برسد، ایمن بماند، گزینه بسیارمناسبی است.

  • روروئک‌های مدل پایین را که با مشورت افراد باتجربه خریداری کنید. اگر به عنوان والدین یک نوزاد فکر می‌کنید که با پرداختن قیمت سنگین و خرید یک روروئک جدید می‌توانید ایمنی فرزند کوچک خود را تامین کنید، سخت در اشتباه هستید. درست‌ترین کار مشورت با کاربران قبلی رورئکی است که شما آن را انتخاب نموده‌اید. حتما در مورد این موضوع با دقت فکر کنید، زیرا روروئکی که مورد استفاده قرار نگرفته، ممکن است مشکلاتی داشته باشد که در وهله اول قابل مشاهده نبوده و فقط با مصرف آن و به مرور زمان مشخص شود. هنگامی که موضوع، ایمنی کودک شما باشد، زمان را از دست ندهید. بنابراین، قبل از خرید روروئک، در مورد نوع استفاده آن فکر کرده و آخرین طرح‌های موجود را از لحاظ قفل خودکار چرخ‌ها و روند آهسته راه رفتن بررسی کنید.
  • دستورالعمل‌ها درج شده بر روی صفحه راهنما را با دقت بخوانید. اگر به عنوان والدین یک نوزاد دوست دارید واگر مدل جدیدی را خریداری کنید، حتما بروشور موجود بر روی دستگاه را با دقت کامل بخوانید. شاید خرید یک روروئک امن برای فرزندتان هزینه زیادی داشته باشد، ولی از لحاظ ظاهری معمولی به نظر برسد! قبل از خرید روروئک مدل جدید، حتما از مدیر فروشگاه بخواهید تا به طور کامل روش استفاده آن را برای شما نشان دهد. علاوه بر این، خودتان هم تمام دستورالعمل‌های درج‌شده بر روی دستگاه را با دقت بخوانید (قبل از قرار دادن نوزاد در داخل آن).

در نهایت، قبل از خرید رورئک مناسب برای فرزند کوچک خود، سعی کنید درباره ویژگی‌های روروئک مورد نظر تحقیق نموده و اطلاعات کامل را در رابطه با آن بدست اورید تا هنگام خرید، از سوی فروشنده اغفال نشوید! در واقع، یادتان باشد که اگر قبل از خرید، دقیقا بدانید که چه نوع روروئکی می‌خواهید، بسیار کمک ‌کننده خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر درمورد استفاده ازروروئک به استفاده از روروک برای کودک مضر است؟ مراجعه کنید

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/