نکات مهم برای انتخاب آغوشی نوزاد

Baby-Carriers-For-You

هر زنی در طول زندگی خود دارای مسئولیت‌های بی‌شماری بوده و نقش‌های متعددی را بر عهده می‌گیرد. او در زندگی خود، همسر و فرزندانش را طوری مدیریت می‌کند که در پایان روز مشکلی پیش نیاید. یکی از این نقش‌های دشوار که هر زنی باید بعد از تشکیل خانواده بر عهده گیرد، نقش مادری است. پرورش دادن کودک اصلا کار آسانی نیست. این کار، صبر، استقامت و عشق مادری می‌خواهد که در وجود همه زنان دیده نمی‌شود! البته خداوند این خصوصیات را به طور طبیعی در ذات اکثر زنان قرار داده است. بنابربا این توصیفات، اگر شما به عنوان یک زن جوان، به‌تازگی مادر شده‌اید و به دنبال کمک‌هایی برای ساده‌تر کردن زندگی خود هستید، بدانید که به "آغوشی کودک" نیز نیاز دارید.

آغوشی نوزاد چیست؟

امروزه نظرات زیادی در مورد آغوشی های مناسب برای نوزادان وجود دارد، اما برای پی بردن به این واقعیت باید بدانیم دقیقا معنی آغوشی کودک چیست؟ اکثر مادران ممکن است به آغوشی های کودک به عنوان یک وسیله مدرن فکر کنند، اما واقعیت این است که فرهنگ‌ کشورها متفاوت بوده و در هر منطقه، برای حمل نوزادان از روش‌های خاص استفاده می‌شود. حامل نوزاد اساسا یک وسیله بسیار انعطاف‌پذیر و راحت است که به مادر اجازه می‌دهد تا نوزاد را در درون آن قرار داده و با دست‌های آزاد کارهای ضروری خود را انجام دهد.

آیا شما نیاز به آغوشی نوزاد دارید؟

در دنیای امروز، دلایل زیادی برای استفاده از آغوشی جهت قرار دادن نوزادان وجود دارد. در ادامه برخی از این دلایل بیان شده است، که عبارتند از:

  • در اکثر موارد، دور نگه داشتن نوزاد از مادر برای مدت طولانی، غیرعملی است. در چنین مواردی، مادر نیاز دارد تا فرزند کوچک خود را در داخل آغوشی مناسب قرار داده و با حضور او در کنار خود، کارهایش را با خیال راحت انجام دهد.
  • همچنین، هنگامی که مادر غذا طبخ می‌کند، ممکن است کودک او گریه کرده و از مادر بخواهد تا او را در آغوش گیرد. در چنین شرایطی، وجود آغوشی مناسب می‌تواند برای مادر بسیار مفید باشد.
  • استفاده از یک کالسکه مناسب ممکن است یک ایده عالی برای همه مادران باشد که می‌خواهند فاصله کوتاهی را برای رفتن به مکانی، همراه نوزاد خود طی کنند. اما حقیقت این است که استفاده از کالسکه در همه جا عملی نیست، چون مادر را در هنگام رفتن به مراکز خرید و پاساژها دچار مشکل می‌کند.

در نهایت، اگر حمل نوزاد خود را به پدر او بسپارید، استفاده از آغوشی یک گزینه عالی برای رفتن به خارج از منزل خواهد بود، زیرا شما در حال گردش یا پیاده‌روی می‌توانید نوزاد خود را همراه داشته باشید. همه مادران فقط می‌خواهند به کودک خود نزدیک بوده و احساس آرامش کنند. از طرفی دیگر، می‌توان ادعا کرد که در آغوش گرفتن کودک توسط والدین، یک راه عالی برای افزایش پیوند عاطفی بین آن‌ها محسوب می‌شود!

والدین چه نوع آغوشی را باید خریداری کنند؟

اگر برای والدین امکان دارد، بهتر است همواره نوزاد را به همراه خود در آغوش داشته باشند. اگر فکر می‌کنید که در چنین شرایطی به آغوشی کودک نیاز دارید، بدانید که در حال حاضر تصمیم بزرگی برای آینده خود و نوزادتان خواهید گرفت! امروزه آغوشی های مختلفی برای قرار دادن کودکان وجود دارند که در بازار به فروش می‌رسد و انتخاب گزینه مناسب، کار سختی است، چون اکثر آغوشی ها فریبنده بوده و به نظر مناسب می‌رسند. اما والدین می‌توانند با افزایش اطلاعات خود در مورد انواع آغوشی های کودک، نوع مناسب آن را انتخاب کنند. البته، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که خرید آغوشی نیازهای خاص هر خانواده هم بستگی دارد. در ادامه ، چند نکته ساده برای افزایش اطلاعات والدین جهت انتخاب آغوشی کودک مناسب ارائه شده است، که عبارتند از:

1. آغوشی کودک باید در پشت بدن والدین قرار گیرد یا جلوی آن؟

امروزه آغوشی های مختلفی برای حمل نوزادان موجود است(در چهار حال مختلف) . بعضی از آن‌ها به والدین اجازه می‌دهند تا نوزاد خود را در جلوی بدن نگه داشته و برخی دیگر مانند کوله‌پشتی عمل نموده و نوزاد را در پشت بدن قرار می‌دهند. بنابراین، سلیقه پدر و مادر در هنگام انتخاب این وسیله بسیار مهم است.

مزایای استفاده از آغوشی های جلوی بدن:

بهترین نکته در مورد آغوشی های جلوی بدن برای جابه‌جایی نوزادان این است که علاوه بر حمل، حرکات نوزاد با دستان پدر و مادر نیز پشتیبانی می‌شود. همچنین، در حالی که دستان حمل‌کننده برای انجام هر کار دیگری آزاد است، کودک درون این نوع آغوشی می‌تواند به راحتی بخوابد. علاوه بر این موارد، والدین می‌توانند در داخل این نوع آغوشی، نوزاد کوچک خود را تغذیه کند. هنگامی که کودک کمی بزرگ‌تر شد، والدین با قرار دادن او در سمت جلوی بدن خود می‌توانند با او روبرو شده و روند عالی برای تحریک مغز در حال رشد او ایجاد می‌کنند! در نهایت، فراموش نکنید که اکثر آغوشی های جلوی بدن بسیار محکم بوده و از پارچه‌های نرم تهیه می‌شوند که برای بچه های کوچک مناسب هستند. همچنین، این نوع آغوشی ها به راحتی فشرده شده و قابل شستشو می‌باشند. بنابراین، می‌توان بعد از بزرگ شدن نوزاد، آن را بسته‌بندی نموده و برای نوزاد بعدی خود نگه داشت.

معایب آغوشی های جلوی بدن:

وقتی نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، وزن او نیز سنگین‌تر از قبل شده و قرار دادن او در آغوشی های جلوی بدن، دردسرساز خواهد شد. همچنین، از آن‌جایی که کودکان در حال رشد هستند، بعد از گذشت یک سال، والدین نمی‌توانند با استفاده از آغوشی های جلوی بدن رانندگی کند.

مزایای استفاده از آغوشی های پشتی بدن:

نکته مهم در مورد آغوشی های پشتی این است که این نوع از آغوشی ها، مناسب نوزادانی هستند که به اندازه کافی بزرگ شده و می‌توانند از خودشان مراقبت کنند. بنابراین، تنها نوزادانی که چهار ماه یا بالاتر هستند، باید در داخل آغوشی های پشتی بدن قرار گیرند. این آغوشی ها، ساده‌ترین راه برای حمل بچه‌های کوچک بوده و مادران می‌توانند تا زمانی که کودک آن‌ها سه یا حتی چهار ساله شود، از این وسیله برای جاب‌جایی ان‌ها استفاده کنند. البته این نوع آغوشی های کودک در مقایسه با آغوشی های جلوی بدن از پارچه‌هایی با ضخامت و استحکام بیشتر تهیه می‌شوند، طوری که برخی از این آغوشی ها حتی حاوی قاب فلزی نیز بوده و برای حمل نوزاد در مسافرت‌ها نیز مناسب می‌باشد.

معایب آغوشی های پشتی بدن:

آغوشی های پشتی به دلیل جنس و نوع ابزار به کار رفته در ساخت آن‌ها معمولا سنگین‌تر از انواع دیگر آغوشی ها بوده و استفاده از آن برای مادران کمی دشوار است. علاوه بر این، تمیز کردن این نوع آغوشی ها می‌تواند برای والدین نوزاد، کار سختی باشد. در برخی موارد، استفاده از آغوشی های پشتی بدن برای جابجایی نوزاد در طولانی مدت، عوارض جبران‌ناپذیری را بر روی عضلات پشت بدن والدین به جا می‌گذارد.

مزایای استفاده از آغوشی های چند کاره:

استفاده از آغوشی های چند کاره به شما این امکان را می‌دهد که کودک خود را در موقعیت‌های مختلف حمل کنید. در واقع، مادر می‌تواند با استفاده از این نوع آغوشی ها کودک خود را در موقعیت گهواره، کوله ‌پشتی و حتی در کنار بدن خود حمل کند! علاوه بر این موارد، قیمت آغوشی های چند کاره نسبتا ارزان‌تر از انوع دیگر این وسیله بوده و نحوه نگهداری و تمیز کردن آن نیز بسیار ساده می‌باشد.

معایب استفاده از آغوشی های چند کاره:

از آن‌جایی که این نوع آغوشی ها دارای ساختار مناسبی نیستند، برای پشتیبانی از نوزاد نیز خدمات امنی را ارائه نمی‌دهند. بنابراین استفاده از این وسیله برای قدم زدن و پیاده‌روی والدین اصلا مناسب نیست. علاوه بر این، به کار بردن این نوع آغوشی در هنگام مسافرت و در مکان‌های شلوغ امن نبوده و ممکن است به نوزاد شما اسیب برساند.

2. کدام یک از والدین از آغوشی استفاده خواهند نمود؟

نکته مهم دیگری که والدین باید در هنگام خرید آغوشی کودک مناسب در نظر داشته باشند، روش استفاده از آن است. اگر شما به دنبال یک آغوشی منحصربفرد برای فرزند خود هستید، آغوشی را انتخاب کنید که راحت بوده و دارای تسمه‌های پهن و محکم برای بلند کردن و آویزان نمودن وسیله باشد. همچنین، اگر بخواهید آغوشی انتخاب کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید از آن استفاده کنید، مدلی را خریداری نمایید که دارای تنظیمات مختلف باشد، به طوری که بتوانید ارتفاع و شکل آن را با توجه به بدن خود تنظیم کنید. با همه این توصیفات، اگر پدر نوزاد همیشه او را حمل می‌کند، حتما به آغوشی های مخصوصی که دارای قاب فلزی باشد، توجه بیشتری بکنید!

3. استفاده درست از آغوشی:

همانطور که یکی از مسائل مهم والدین در خرید آغوشی کودک، جنس و نوع آن می‌باشد، بعد از خرید نیز باید به استفاده درست از آن توجه شود. اگر در خانواده‌ای، فقط مادر وظیفه استفاده از آغوشی را برای حمل نوزاد خود برعهده دارد، باید نوعی از این وسیله را انتخاب کند که جابجایی آن آسان باشد. همه مادران قادر نیستند تا آغوشی های زیبا را با وجود وزن سنگین، جابجا کنند. به همین دلیل، خطر افتادن نوزادان بالا می‌رود! ولی اگر پدر یا کس دیگری به مادر در حمل نوزاد کمک می‌کند، می‌توان انواع پیچیده‌ای از این وسیله را امتحان کرد.

4. چه نوع آغوشی برای کودک شما مناسب است؟

یکی دیگر از نکته‌های مهم بری خرید انواع آغوشی ها جهت جابه‌جایی کودک، سن فرزند شما است. اگر شما به عنوان یک مادر جوان دنبال آغوشی هستید که بتوانید بلافاصله پس از تولد نوزاد از آن استفاده کنید، به آغوشی های جلوی بدن نیاز خواهید داشت. اگرچه اکثر آغوشی های دیگر هم برای حمل نوزادان مناسب هستند، ولی بهتر است برخی از آن‌ها برای نوزادان بزرگ‌تر مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، حتما قبل از خرید آغوشی، مشخصات و نحوه استفاده از آن و سن نوزاد خود را بررسی کنید. اگر ترجیح می‌دهید آغوشی پشتی بدن را برای جابه‌جایی نوزاد خود استفاده کنید، باید صبر کنید تا کودک شما به شش ماهگی یا بالاتر برسد.

5. تا چه زمانی می‌توان از آغوشی ها برای جابه‌جایی بچه استفاده نمود:

در گام اول، والدین باید تصمیم بگیرند که تا چه زمانی می‌خواهند از آغوشی برای جابه‌جایی فرزند خود استفاده کنند. سپس، طبق نیاز خود، آغوشی مناسبی را انتخاب نموده و خریداری کنند. بنابراین، یادتان باشد که اگر می‌خواهید آغوشی خریداری کنید که به شما اجازه دهد تا کودک نوپا را سال‌ها با آن حمل کنید، به یک محصول بسیار قوی نیاز خواهید داشت. البته برخی از این آغوشی ها مخصوص نوزادان بزرگ در نظر گرفته شده که شما می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که آغوشی نوزاد ممکن است برای بسیاری از مادرها ضروری بوده و برای برخی دیگر لازم نباشد. ولی هنگام خرید، مطمئنا آن را در لیست وسایل سیسمونی نوزاد  مشاهده خواهید کرد که میل شما را برای خرید این وسیله بیشتر می‌کند. اگر هزینه خرید را ندارید، زیاد دلگیر نشوید، به دلیل این که شما یک مادر هستید و برای افزایش پیوند عاطفی نیازی به این گونه وسایل نخواهید داشت. پس، فقط به دنبال آرامش خود و فرزندتان بوده و آن‌گونه که شایسته هستید، در حق فرزند کوچکتان مادری کنید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/