استفاده از روروک برای کودک مضر است؟

Baby-Walker

آیا شما هم به عنوان والدین یک کودکان کوچک، مشتاقانه در انتظار دیدن اولین گام‌های فرزند خود هستید؟ آیا شما هم به عنوان والدین یک کودکان کوچک قصد دارید تا برای فرزند کوچک یک روروک (رورئک) خریداری کنید؟ آیا شما هم به عنوان والدین یک کودکان کوچک امیدوار هستید که استفاده از روروک سبب تشویق فرزندتان برای راه رفتن گردد؟

همه ما می‌دانیم که دیدن اولین گام‌های کودک یک رویداد بسیار مهم برای هر پدر و مادری است، زیرا این تغییر اولین نشانه از رشد و استقلال کودکان محسوب می‌شود. شاید شما هم ممکن است فکر کنید که خرید آخرین مدل روروک به فرزندتان اجازه می‌دهد تا از تلاش خود نهایت لذت را ببرد، اما آیا به این موضوع هم فکرد کرده‌اید که انتخاب یک رورئک نامناسب و گران‌قیمت ممکن است آسیب بیشتری نسبت به کالای ارزان‌قیمت به کودک شما وارد کند. نگران نباشید! خواندن این مقاله به شما والدین جوان کمک خواهد کرد تا بتوانید یک روروک راحت و ایمن، با قیمت مناسب برای کودکان خود تهیه  کنید.

چه زمانی کودک می‌تواند از روروک استفاده کند؟

 قرار دادن کودک در روروک باعث می‌شود که او از راه رفتن لذت برده و والدین هم ذوق کنند. در واقع، این وسیله به کودک کمک می‌کند تا برای اولین بار راه برود. اکثر پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند که حتما برای آماده‌سازی کودکان جهت راه رفتن، آن‌ها را در روروک قرار دهید. در هنگام خرید این وسیله، والدین باید فاکتورهای مختلف مانند قد، وزن و وضعیت جسمانی کودک را در نظر گرفته و سپس برای خرید نوع مناسب آن تصمیم بگیرند.

آیا استفاده از روروک باعث بروز اختلال در رشد کودک می شود؟

آکادمی اطفال آمریکا استفاده بیش از حد از روروک را برای همه کودکان ممنوع کرده است. پزشکان متخصص اطفال این آکادمی عقیده دارند که استفاده مداوم از این وسیله می‌تواند به کودکان آسیب برساند که اکثر متخصصان آن را امن نمیدانند. همچنین، آن‌ها ادعا می‌کنند كودكاني كه از روروک برای راه رفتن اولیه استفاده می‌کنند، بعد از کنار گذاشتن این وسیله از لحاظ عاطفي دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل، اکثر متخصصان اطفال به مراحل رشد کودک اهمیت داده و تاکید می‌کنند که بهتر است خود کودکان، این دوره‌ها را به طور طبیعی و بدون کمک گرفتن از وسایل کمکی پشت سر بگذارد. همه کودکان، حرکت را با رول خوردن، نشستن، خزیدن و در نهایت با راه رفتن تکمیل خواهند نمود. یادتان باشد که اگر کودکانی این مراحل را به نوبت و با حالت طبیعی پشت سر بگذارد،  همه عضلات بدن او قوی شده و به او کمک می‌کنند تا با انجام تمرینات مداوم، عضلات خود را برای راه رفتن در آینده آماده کند. ولی هنگامی که والدین برای ایستادن و راه رفتن فرزند خود عجله نموده و از روروک  کمک می‌گیرند، تعادل آموزش و تقویت عضلات بدن او را به هم زده و کودکان را در آینده نیز دچار مشکلات سلامتی می‌کنند. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان به خاطر داشته باشید که استفاده مکرر از روروک  باعث می‌شود که کودک به راه رفتن بر روی قوزک پای خود عادت نموده و این عادت حتی در زمان کنار گذاشتن روروک  نیز ادامه پیدا می‌کند که بزرگ‌ترین مشکل برای سلامت کودکان در بزرگسالی خواهد بود.

تحقیقات در سال ۲۰۰۲ میلادی در انگلیس نشان داد که روروک باعث تاخیر جزیی در راه رفتن کودک می شود و طی تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده معلوم شده است که روروک باعث به تاخیر افتادن رشد هوشی کودکان می شود. در واقع کودکانی که از روروک استفاده می کنند کمتر از سایر کودکان می توانند به طور طبیعی روی زمین تجسس کنند و قوه و میدان بینایی شان گسترش کمتری پیدا می کند. همچنین بررسی های انجام شده نشان داده است که رشد هوشی و عملکرد مغزی این کودکان به خوبی کودکان دیگر نیست و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بتوانند بخزند، بنشینند و راه بیفتند.

جالب تر آنکه نظرسنجی ها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد والدین اقرار کرده اند که پزشکان به آنها هشدار داده اند که استفاده از روروک خطرناک است ولی آنها باز هم از آن استفاده می کردند.

مشکلات ایمنی استفاده از روروک برای کودکان چیست؟

 قرار دادن کودکان زیر شش ماهگی در روروک می‌تواند خطرات زیادی برای او داشته باشد. شایع‌ترین این خطرات عبارتند از:

  • ممکن است انگشتان پای کودک در داخل محافظ‌های فلزی اطراف روروک قرار گرفته و او را دچار درد شدید بکند. کودکان نیز برای مقابله با این درد تلاش کرده و به سلامت خود آسیب می‌رساند.
  • همچنین، هنگامی که کودک در داخل روروک قرار می‌گیرد، راست ایستاده و قد او بلند می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است به همه اشیاء دسترسی پیدا کرده و با کشیدن آن‌ها به سمت خود، شرایط خطرناکی را ایجاد کند.
  • با قرار دادن کودک در داخل روروک، سرعت او در راه رفتن بیشتر شده و او نمی‌تواند محیط اطراف خود را در اسرع وقت ببیند. بنابراین، ممکن است زمان کافی برای عکس‌العمل در برخورد با وسایل و جلوگیری از تصادف نداشته و دچار آسیب جدی شود.
  • علاوه بر این موارد، زمانی که کودک در داخل روروک قرار می‌گیرد، احتمال نزدیک شدن او به لبه پله‌ها بالا می‌رود. در چنین شرایطی، او نمی‌تواند حرکت روروک را متوقف کند و با سقوط کردن از پله‌ها، دچار آسیب جدی می‌شود.

نکات احتیاطی در هنگام استفاده از روروک برای کودکان:

  • اگر هنوز هم به عنوان والدین، می‌خواهید از روروک برای راه رفتن سریع کودکان خود کمک بگیرید، از این وسیله فقط بر روی سطوح صاف استفاده کنید و توجه داشته باشید که در اطراف کودک، پله، وسایل خطرناک و آب داغ وجود نداشته باشد.
  • قبل از قرار دادن کودکان در داخل روروک، همه موارد خطرناک مانند سطوح گرم یا تیز، اشیاء سنگین و و آب جوش را از روی بخاری یا میز بردارید.
  • قبل از خرید روروک، از رعایت استانداردهای ایمنی ضروری در ساخت آن، اطمینان حاصل کنید. همچنین، حتما نکات ایمنی نوشته‌شده بر روی این وسیله را با توجه به شرایط محیط زندگی خودتان بررسی کنید.

در نهایت، یادتان باشد که حتی اگر کودک شما نتواند با استفاده از روروک حرکت کند، بدون شک قرار دادن او در داخل این وسیله برای خود او و والدین امری بسیار سرگرم‌کننده است، ولی همیشه سعی کنید تا در هنگام قرار دادن کودک خود در داخل روروک یک بزرگسال  به طور مداوم در کنار او بوده و جهت و سرعت حرکت روروک را کنترل کند.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

بسیار عالی
ممنون از شما

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
لطف دارید
امیدوارم مفید بوده باشه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/