عوارض خطرناک گارسینیا کامبوجیا در شیردهی | لاغری در شیردهی

گارسینیا کامبوجیا در شیردهی

پس از زایمان ترکیب بدن همه مادران با تغییرات شدید و در عین حال، طبیعی روبرو می شود. پس از حاملگی، بیشتر خانم ها تمایل دارند تا هر چه زودتر اضافه وزن خود را از دست داده  و دوباره به وزن قبل از بارداری بازگردند. برای رسیدن به وزن هدف، ممکن است لازم است تا مادران، تمرینات روزانه خود را با برخی مکمل های گیاهی مانند گارسینیا کامبوجیا که از کاهش وزن حمایت می کند، تکمیل کنند.

اما صبر کنید! قبل از اینکه مکمل گارسینیا کامبوجیا را تهیه کرده و در دوران تغذیه فرزند خود با شیر مادر مصرف کنید، بررسی نمایید که آیا استفاده از چنین مکمل هایی در دوران شیردهی بی خطر هستند یا جز خوراکی ممنوعه در شیردهی هستند. در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مصرف گارسینیا کامبوجیا در شیردهی ارائه شده است.

گارسینیا کامبوجیا چیست؟

گارسینیا کامبوجیا، گیاهی متعلق به خانواده گارسینیا است. از پوست میوه این گیاه عمدتاً برای تهیه انواع داروها یا مکمل های غذایی مانند قرص های لاغری استفاده می شود. تحقیقات مختلفی که بر روی عوارض جانبی و فواید گیاه گارسینیا کامبوجیا انجام شده است، ادعا می کند که استفاده از این ماده غذایی می تواند از ذخیره چربی در بدن خانم های جوان جلوگیری کند. با این حال، هیچ مدرک مشخصی برای تأیید این سخن وجود ندارد.

پوست میوه گارسینیا کامبوجیا دارای اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) است که از تولید Lyase در بدن مصرف کنندگان جلوگیری می کند؛ Lyase آنزیمی است که در تبدیل کربوهیدرات ها به چربی نقش مؤثری دارد. همچنین، استفاده منظم از گارسینیا کامبوجیا ممکن است به کنترل یا حتی مهار اشتهای زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک کند.

به طور کلی، گارسینیا کامبوجیا و اسید هیدروکسی سیتریک در بدن بزرگسالان به خوبی هضم می شود؛ اما برخی از پزشکان متخصص تغذیه عقیده دارند که استفاده از این گیاه در دوران شیردهی می تواند ناراحتی دستگاه گوارش را به دنبال داشته باشد.

آیا مصرف گارسینیا کامبوجیا در شیردهی ایمن است؟

برخی از کارشناسان پزشکی توصیه می کنند که مادران باید از مصرف گارسینیا کامبوجیا در شیردهی خود خودداری کنند؛ برخی دیگر عقیده دارند که مصرف گارسینیا کامبوجیا در دوران شیردهی تأثیر منفی بر روند رشد و سلامت نوزاد ندارد.

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چرا این مکمل طبیعی که هیچ نوع مواد مصنوعی، مواد شیمیایی یا مواد مضری ندارد، برای مادران شیرده مناسب نیست. دلایل این امر در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

دلایل منع مصرف گارسینیا کامبوجیا در شیردهی

به دلایل بسیاری، بهتر است مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر خود از مصرف گارسینیا کامبوجیا خودداری کنند. مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • مصرف گارسینیا کامبوجیا بر روند شیردهی نوزاد تأثیر می گذارد: مطالعات مداوم در مورد تأثیرات گارسینیا کامبوجیا ادعا می کند که اگر مادر شیرده از این گیاه استفاده کند، ممکن است کودک او با برخی مشکلات تغذیه ای روبرو شود. آنها می گویند که اسید هیدروکسی سیتریک موجود در گارسینیا کامبوجیا باعث بروز عوارض جانبی مانند کاهش اشتها و میزان متابولیک بالا می شود. همچنین، استفاده از مکمل گارسینیا کامبوجیا در دوران شیردهی ممکن است بر میزان قند خون کودک تأثیر بگذارد.
  • تداخل ناسالم گارسینیا کامبوجیا در بدن مادر: بعد از بارداری، بدن مادر ممکن است به مصرف انواع مکمل ها واکنش های متفاوتی نشان دهد؛ مکمل گارسینیا کامبوجیا ممکن است با داروهای پس از زایمان تداخل داشته باشند. همچنین، اسید هیدروکسی سیتریک موجود در گارسینیا کامبوجیا در عملکرد سیستم متابولیک مادر تغییراتی ایجاد می کند؛ بنابراین روند تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن مادر شیرده و نوزاد او را تحت تأثیر قرار می دهد. متابولیسم بالا برای سلامتی شما مفید نیست و هر گونه تغییر در منبع تغذیه ای شما در این دوران حساس ممکن است بر کیفیت و اندازه شیر مادر ​​تأثیر بگذارد. علاوه بر این موارد، اسید هیدروکسی سیتریک می تواند بر  میزان قند خون مادران شیرده تأثیر منفی بگذارد.
  • گارسینیا کامبوجیا اشتهای مادر شیرده را کاهش می دهد: به عنوان یک مکمل کاهش وزن، گارسینیا کامبوجیا اشتهای فرد مصرف کننده را کاهش می دهد که در دوران شیردهی توصیه نمی شود. در حقیقت، پزشکان متخصص اطفال در دوران شیردهی، رژیم غذایی غنی را به مادران توصیه می کنند، زیرا شیر مادر تنها منبع مواد مغذی برای تأمین نیازهای نوزاد کوچک است. در صورت از بین رفتن اشتهای مادر شیرده، او انرژی کافی برای مقابله با تغییراتی که در بدن آنها در هنگام شیردهی رخ می دهد، نخواهد داشت.
  • عدم وجود دلایل معتبر در مورد اثرات گارسینیا کامبوجیا: هیچ تحقیقی از ایمنی و اثربخشی گارسینیا کامبوجیا برای نوزادان و مادران شیرده حمایت نمی کند. برای برآورد دقیق میزان عصاره گیاهان دارویی که از طریق شیر مادر می توانند به بدن نوزادان منتقل شوند، مطالعات پزشکی اندکی انجام شده است. فقدان تحقیقات گسترده در مورد غلظت گارسینیا کامبوجیا در شیر مادر باعث می شود که پزشکان متخصص اطفال از مادران بخواهند تا در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر از مصرف این مکمل اجتناب کنند. در واقع، در صورت عدم تحقیق کافی، باید از مصرف هر گونه مکمل طبیعی در بارداری و در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر جلوگیری شود.

عوارض مکمل لاغری

با توجه به عوارض جانبی احتمالی و عدم وجود شواهد علمی در مورد تأثیر مصرف گارسینیا کامبوجیا بر شیر مادر، خوب است که خانم ها از مصرف این مکمل در دوران شیردهی خودداری کنند. برای کاهش وزن خود در این دوران حساس، مواد غذایی سالم را انتخاب کرده و ورزش کنید. اگر هنوز هم می خواهید مکمل گارسینیا کامبوجیا را مصرف کنید، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن نوزاد مشورت کنید.

سؤال متداول در مورد مصرف مکمل های لاغری در دوران شیردهی

آیا مادر شیرده باید از مصرف همه مکمل های کاهش وزن اجتناب کند؟

به مادران شیرده توصیه می شود که از مصرف مکمل های کاهش وزن خودداری کنند. بهتر است مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر خود بر روی سلامتی کودک تمرکز کنند نه وزن بدن خود.

عوارض  مصرف گارسینیا کامبوجیا در شیردهی چیست؟

مصرف این مکمل می‌تواند با کاهش اشتهای مادر و تغییر در ترکیبات شیر مادر برای نوزاد خطرناک باشد و مشکلات گوارشی و جسمانی برای کودک به وجود آورد.

چطور بدون مکمل های لاغری بعد از زایمان وزن کم کنم؟

مکمل‌های لاغری به طور کلی عوارضی برای بدن دارد اما وقتی شما در دوران پس از زایمان و زمان شیردهی قرار دارید این عوارض به مراتب خطرناک‌تر است. شما می‌توانید با تغذیه سالم، ورزش مداوم و امتناع از خوردن شیرینیجات بدون استفاده از مکمل های لاغری طی زمان کوتاهی کاهش وزن ایده آل را به دست آورید

در نهایت، در نظر داشته باشید که ایمنی مکمل های غذایی مانند گارسینیا کامبوجیا برای سلامت مادران شیرده و نوزادان تأیید نشده است؛ این مکمل ها نیاز به آزمایشهای عمیق تری دارند. همچنین، در برخی موارد، مواد ذکر شده یا مقدار آنها بر روی برچسب محصول با محتوای واقعی مکمل مطابقت ندارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/