بازیابی بدن زنان پس از انجام زایمان طبیعی

zayeman-tabei

آیا شما هم به عنوان یک زن جوان و بی تجربه، باردار هستید و با همسر خود در مورد مرحله پایانی این دوران و نحوه به دنیا آوردن فرزندتان برنامه ریزی می کنید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن جوان و بی تجربه می خواهید تمام اطلاعات مربوط به بهبود بدن خود پس از انجام زایمان طبیعی و بازگشت خود به زندگی عادی را به دست آورید؟ خوب، اگر این چنین است، خواندن مقاله زیر ایده خوبی خواهد بود، زیرا تمام اطلاعات مربوطه در آن گنجانده شده است.
طبیعی است که زنان حامله در مورد بهبود وضعیت بدن خود پس از تولد نوزاد، نگرانی خاصی داشته باشند. در واقع، اکثر این افراد می خواهند بدانند که چه زمانی می توانند با سلامت کامل و بدون نگرانی، شادی حاصل از نه ماه بارداری را در آغوش بگیرند. همچنین، این زنان می خواهند بدانید که آیا مراقبت های خاصی پس از تولد نوزاد لازم است تا بتوانند سلامت از دست رفته خود را پس از انجام زایمان طبیعی بازیابند. اگر این چنین است، شما هم به عنوان یک زن بارداری می توانید با خواندن مقاله زیر همه چیز را درباره این دوران بداند.

عوامل موثر بر بازیابی بدن زنان پس از تولد واژینالی نوزاد:

به عنوان زنی که به تازگی زایمان کرده است، یادتان باشد که شش تا هشت هفته اول پس از تولد واژینالی نوزاد، برای بدن شما بسیار حیاتی است. در واقع، این دوره زمانی است که بدن پس از تحمل تغییرات دوران بارداری و زایمان، سعی در بهبود خود داشته و می خواهد به حالت عادی بازگردد. در ادامه این مقاله، برخی از تغییرات اصلی بدن زنان پس از انجام زایمان واژینالی، زمانی که سعی در بهبود دارد، بیان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از:
• معمولا در حالت طبیعی، بیشتر زنان بعد از انجام زایمان طبیعی باز هم انقباضاتی را در بدن و شکم خود تجربه می کنند. بروز این حالات به رحم فرد کمک می کند تا دوباره به اندازه اصلی خود برگشته و قطر افزایش یافته خود در دوران بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نهایت، فراموش نکنید که در بیشتر موارد، حدود شش تا هشت هفته پس از انجام زایمان طبیعی طول می کشد تا رحم زنان زائو دوباره به حالت طبیعی خود بازگردد.
• در برخی موارد، ممکن است پس از انجام زایمان طبیعی، انقباضات و دردهایی در ناحیه گردن، فک و بازوهای زنان نیز ایجاد شود که امری کاملا طبیعی و بسیار رایج است. این حالات به خاطر تحمل استرس فیزیکی بسیار زیاد بدن زنان در هنگام انجام زایمان طبیعی است. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد در طول چند روز پس از تولد نوزاد این دردها بیشتر خواهد شد!
• اکثر زنان تازه زایمان کرده برای دو تا چهار هفته اول دوران نقاهت خود، دردهایی را تجربه خواهند کرد. برخی دیگر نیز ممکن است خونریزی و ترشحات واژنی هم مشاهده کنند. بروز این حالات تا دو ماه پس از انجام زایمان طبیعی، در بدن زنان زائو کاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد.
• همچنین، ممکن است در برخی دیگر از زنان احساس درد، بی حسی یا ناراحتی عمومی در ناحیه واژن نیز مشاهده گردد. در مواردی که زن زائو با اپیزیوتومی یا پری شکم مواجه شود، این علائم ممکن است شدت بیشتری داشته باشد.
• علاوه بر این موارد، یادتان باشد که وجود تورم در پاهای زنان پس از انجام زایمان طبیعی نیز امری کاملا رایج می باشد.
• همچنین، تعدادی از زنان زائو ممکن است در چند هفته اول دوران نقاهت خود پس از تولد نوزاد، هنگام دفع مدفوع، با حالت یبوست مواجه شده و احساس ناراحتی کنند.
• در چند هفته اول پس از انجام زایمان طبیعی، برخی از زنان زائو به انسداد نوک سینه ها مبتلا شده و در برخی موارد، در چند روز اول خود قادر به تغذیه نوزاد با شیر مادر نخواهند بود. همانطور که می دانید بدن زنان در روزهای پایانی دوران بارداری، خود را برای انجام عمل زایمان طبیعی آماده می کند که این حالت با تولید و ذخیره شیر در سینه ها آغاز می شود. این فرایند آماده شدن با ایجاد نوعی تورم در سینه های مادران همراه بوده و می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی در عضلات این قسمت از بدن شود. البته با تولد نوزاد و هنگامی که مادر تغذیه کودک خود با شیر مادر را شروع کند، تورم پستان ها خود به خود و به آرامی از بین خواهد رفت.

نکات مهم برای راهنمایی زنان پس از تولد واژینالی نوزاد:

مشکل بزرگی که بعد از تولد نوزاد، در همه مادران دیده می شود، این است که اکثر آنها هنگامی که نوزاد خود را به دنیا می آورند، تمام عشق و توجه خود را بر روی فرزندشان معطوف داشته و توجهی به بدن بیمار خود ندارند. اما، یادتان باشد که بعد از انجام زایمان واژنی، مدتی طول می کشد تا بدن زنان خود را دریابد. بنابراین، انجام برخی نکات بهداشتی پس از تولد واژینالی نوزادان به منظور بهبودی بدن مادران بسیار حیاتی خواهد بود. نکات مهمی که زنان پس از تولد فرزند خود باید انجام دهند، عبارتند از:
• این زنان می توانند برای تسکین درد در ناحیه واژن خود از یک بسته یخ که بین پد بهداشتی گذاشته شده است، بر روی زخم واژن استفاده کنند.
• همچنین، اگر در حال ادرار هم با درد مواجه هستید، می توانید از آب گرم برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده کنید، تا درد را در این ناحیه از بدنتان کاهش دهید.
• همیشه سعی کنید فواصل موجود در واژن خود را تمیز نگه دارید.
• اگر به عنوان زن تازه زایمان کرده سعی در نشستن دارید، بسیار مراقب باشید. در صورتی که هنگام نشستن درد شما بیش از حد باشد، قرار دادن یک بالش در زیر باسن کمک زیادی به کاهش درد شما خواهد نمود.
در نهایت، نکته مهمی که زنان باید پس از انجام عمل زایمان طبیعی به خاطر داشته باشند، این است که به دست آوردن سلامت کامل بدن در این دوره نیازمند مراقبت بسیار زیاد است. ممکن است برخی از زنان زائو در دوره نقاهت خود بخواهند از بستر بلند شده و کارهای روزمره خانه را خودشان انجام دهند. در چنین مواردی، مادران و یا افراد با جربه باید در این مورد با فرد بیمار صحبت کرده و آن ها را از انجام هرگونه کاری منع کنند، زیرا چند هفته اول پس از زایمان برای بهبود کامل بدن بسیار مهم است. اگر زنی در دوران نقاهت، مراقبت مناسبی از بدن نداشته باشد، در آینده با مشکلات و عوارض بهداشتی متعددی روبرو خواهد شد. پس، به عنوان یک زن زائو در دوران بازیابی بدن خود سعی کنید به خوبی استراحت کرده و از تغذیه درستی بهره مند شوید. همچنین، در صورت مشاهده علائم غیر قابل تحمل و درد در بدن خود، بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/