تأثیر شبکه های اجتماعی بر روابط عاشقانه + تهدیدها و راهکارها

couple-using-social-media

اینترنت و فضای مجازی، بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده است. به طوری که حتی تصور یک روز بدون اینترنت و فضای مجازی، برای اکثر ماها تقریبا ناممکن و سخت است. این فناوری همه گیر، تاثیرات زیادی در زندگی بشر گذاشته است. به طوری که بعضی از جنبه های زندگی افراد را به کلی دگرگون کرده است. خوشبختانه و یا متاسفانه روابط عاطفی افراد نیز تاثیر زیادی از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برداشته است.

اگر از تهدید ها و فرصت های فضای مجازی بر روابط عاشقانه تان خبر ندارید. و یا نگران تاثیر سوشال مدیا (رسانه های اجتماعی) روی روابط تان هستید، و میخواهید اثرات منفی فضای مجازی روی زندگی مشترک تان را کنترل کنید. با ما در سایت مامانم همراه باشید. 

مزایای فضای مجازی روی روابط عاطفی

امکانات ارائه شده به کاربران، توسط پرطرفدارترین رسانه های اجتماعی "فیس بوک، توییتر، اینستاگرام ، واتساپ و تلگرام" با توسعه فناوری افزایش یافته است. وقتی به جنبه‌های مثبت رسانه‌های اجتماعی در چارچوب روابط نگاه می‌کنیم، می‌توانیم عناصری مانند ارتباط آسان‌تر افراد، دسترسی سریع‌تر به منابع اطلاعاتی و احساس حمایت اجتماعی را در نظر بگیریم. رسانه های اجتماعی به افراد اجازه می دهد تا با خانواده و دوستان خود که ممکن است در شهرها و یا کشورهای مختلف باشند ارتباط برقرار کنند. همچنین می توانید با افرادی که با آنها علایق مشابهی دارید، ارتباط برقرار کنید که ممکن است هرگز آنها را ملاقات نکرده باشید. در روابط عاشقانه که در آن زوج‌ها مسافت زیادی دارند یا مجبورند مکرراً برای کار سفر کنند، فضای مجازی می‌تواند به آنها کمک کند تا احساس کنند که بخشی از زندگی روزمره یکدیگر هستند، حتی اگر از هم دور باشند.

تهدیدهای شبکه های اجتماعی برای روابط عاطفی

استفاده گسترده از فضای مجازی، قطعا بر روابط بین فردی تأثیر می گذارد. روابط عاشقانه نیز موضوعی است که تحت تأثیر رسانه های اجتماعی قرار دارد.

تهدیدهای شبکه های اجتماعی برای روابط عاطفی

  • رسانه های اجتماعی می توانند تهدیدی برای یک رابطه عاشقانه باشند، زمانی که مرزها به طور واضح تعریف نشده باشند و در مورد آنها توافق نشده باشد. به خصوص زمانی که آنها رابطه خود را با زوج هایی که در شبکه های اجتماعی دیده می شوند مقایسه می کنند. شبکه های اجتماعی، تهدیدی به نام مقایسه را برای روابط ما ایجاد می کند. تهدید که می تواند برای رابطه تان گران تمام شود. شام‌های عاشقانه ای که در شبکه‌های اجتماعی وایرال می شود، ویا یک دسته گل زیبا می‌تواند باعث شود زوج‌ها روابط خود را با هم مقایسه کنند. 
  • شاید بتوان گفت که شبکه های اجتماعی ارتباط افراد در روابط عاشقانه را تسهیل می کند. در حالی که افزایش سرعت ارتباط و توانایی برقراری ارتباط آسان از طریق بسیاری از ابزارهای رسانه های اجتماعی بازتاب مثبت رسانه های اجتماعی بر روابط عاشقانه است، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی، به طوری که چت کردن جای برقراری ارتباط مستقیم را بگیرد، می تواند بر رضایت زوجین از رابطه تأثیر منفی بگذارد.
  • شبکه های اجتماعی می توانند  به یک عامل استرس در روابط عاشقانه تبدیل شوند. به طوری که در مواردی که ارتباط بین زوجین کامل و با کیفیت نباشد، ممکن است آینده رابطه تحت تأثیر قرار گیرد. به عبارت دیگر بستر خیانت به راحتی در شبکه های اجتماعی در دسترس است. 
  • روابط عاشقانه ایجاد شده از طریق رسانه های اجتماعی در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بسیاری از زوج ها ابتدا از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر آشنا می شوند و سپس رابطه خود را آغاز می کنند. اما نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که  رسانه های اجتماعی همیشه منعکس کننده حقیقت نیستند. گاهی اوقات افراد با ایجاد هویت مجازی در شبکه های اجتماعی می توانند هویتی جعلی پیدا کنند. این می تواند باعث دور شدن افراد از زندگی واقعی و قطع ارتباط در روابط آنها شود. روابط عاشقانه ایجاد شده با هویت های مجازی را می توان در مدت کوتاهی خاتمه داد. به عبارت دیگر، از آنجایی که تصویر ارائه شده در محیط شبکه های اجتماعی با ویژگی های فرد ممکن است مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث ناامیدی طرف مقابل شود.
  • زوجین با رسانه های اجتماعی؛ ممکن است رفتارهایی مانند کنترل یکدیگر، جاسوسی از یکدیگر یا جمع آوری اطلاعات در مورد شریک از خود نشان دهد. به خصوص در روابط عاشقانه از راه دور، زوج‌ها سعی می‌کنند با پیگیری اینکه کجا می‌روند، با چه کسی دوست می‌شوند یا چه کسی را دنبال می‌کنند و کدام عکس را دوست دارند، رابطه را کنترل کنند. این امر می تواند باعث شود که زوج ها به یکدیگر وابسته شوند و از خود فاصله بگیرند تا این رابطه آسیبی نبیند.
  • رسانه های اجتماعی همچنین می توانند حس "حسادت" ایجاد کنند و ممکن است زوجین یکدیگر را محدود کنند. به عنوان مثال، درخواست رمز عبور شبکه های اجتماعی توسط زوجین، حذف اکانت شبکه های اجتماعی آنها، حذف عکس های ناخواسته یا حذف افراد ناخواسته از حساب های شبکه های اجتماعی آنها از جمله رفتارهایی است که قابل مشاهده است.

زوج ها  چگونه باید از شبکه های اجتماعی استفاده کنند؟

زوج ها  چگونه باید از شبکه های اجتماعی استفاده کنند؟

  • گذراندن زمان با کیفیت در رابطه تان، بدون استفاده از رسانه های اجتماعی را در اولویت قرار دهید.
  •  قبل از به اشتراک گذاشتن هر چیزی در مورد رابطه خود در شبکه های اجتماعی، لازم است با شریک زندگی خود مشورت کنید.
  • مسائل مهم رابطه تان را به صورت حضوری و رو در رو حل و فصل کنید. چون در گفتگوهای حضوری، از آنجایی که ارتباط سالم تری با حالات چهره و لحن صدا برقرار می شود، از پیش آمدن سوبرداشت ها جلوگیری میکند.
  • در مورد نقش و تاثیر فضای مجازی رو زندگی تان صحبت کرده و در مورد آن به تفاهم برسید.
  • در نهایت ایجاد تعادل در استفاده از رسانه‌های اجتماعی، افراد را قادر می‌سازد تا هم در روابط عاشقانه و هم در روابط بین فردی سالم‌تر ارتباط برقرار کنند. همچنین این کار باعث افزایش رضایت از زندگی افراد می شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/