تعارض در رابطه عاطفی + راهکار های عملی برای مدیریت تعارض در رابطه

------

درگیری و تعارض در رابطه عاطفی اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است این است که چگونه تعارض را مدیریت می کنیم و چگونه با آن برخورد منصفانه می کنیم. مهمترین چیزی که برای این مدیریت تعارض ها در روابط مان نیاز داریم این است که بخش هوشیار مغزمان را تا حد امکان فعال نگه داریم. با سایت مامانم همراه باشید.

 اگر مغزمان را به دو قسمت تقسیم کنیم:

بخش اول: مغز هوشیار ما هست. بخشی که توسط ما و منطق ما کنترل میشود.
بخش دوم: مغز ناهشیار. بخشی که از بچگی شکل می گیرد و کنترل زیادی به آن نداریم.

برای مدیریت تعارض، کنترل ذهن ناهشیارتان را بدست بگیرید

بخشی که ما را بیش از همه به درگیری می کشاند «مغز ناهشیار» ما است . مغز ناهشیار ما می تواند بدون فکر کردن به حفظ رابطه، حریص، پرخاشگر و مشکوک باشد. این بخش ابتدایی مغز ما در واقع همان بخش سریع مغز ما است که ما را زنده نگه می دارد. 

مغز هشیار ما، ما را وادار می کند به مرحله بعدی فکر کنیم و اینکه چه اتفاقی می افتد، با گفتن استدلال، حفظ آرامش و منطق، بهترین تصمیمات را بگیریم.

ساختاری که در مغز ناهشیار ما وجود دارد ، می تواند خیلی سریع ما را از پنجره تحمل خارج کند. با این حال، ما این توانایی را داریم که درگیری ها را به شیوه ای برد-برد مدیریت کنیم. بهترین فرصت ما برای مدیریت تعارض و برخورد منصفانه، نگه داشتن بحث و تعارض در پنجره مدارا و منطق خواهد بود. برای این کار ، ما باید مغز هشیار خود را دائماً فعال نگه داریم.

 نگذارید ذهن ناهشیار، اختیار دعوایتان را بدست بگیرد

چگونه این ذهن هشبار خود را فعال نگه داریم؟

  •  از چشمان خود استفاده کنید.با همسرتان به مدت 3 دقیقه در سکوت به چشمان یکدیگر نگاه کنید. در این 3 دقیقه از اینکه چه احساسی داشتید؟ زمان چگونه گذشت؟ یادداشت بردارید اگرچه ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما شما احساس متفاوتی خواهید داشت، به من اعتماد کنید. می توان از آن برای انتقال امنیت و صمیمیت به عنوان پادزهری برای مغز ناهشیار استفاده کرد. این چیزی است که ما روی آن تاکید زیادی داریم.
  •  به یک موضوع بچسبید. هنگامی که در یک دعوا از موضوعی به موضوع دیگر می پرید،علاوه بر اینکه نمی توانید بحث تان را منطقی جلو ببرید. از طرفی مغز ناهشیار شما تحریک می شود و برای نبرد آماده می شود. پس موقع بحث کردن، فقط در مورد یک موضوع جدل کنید.

  • زبان بدن را جدی بگیرید. از نحوه استفاده از بدن خود مطمئن باشید. حرکت های اعضای بدن شما تاثیر مستقمی در ذهن ناهشیار خودتان و پارتنر شما دارد. طوری که می تواند حاوی پیام صلح و آرامش و یا دعوا و جدل باشد.
  • با استفاده از ذهن هشیارتان، از طغیانگری ذهن ناهشیارتان جلوگیری کنید. نفس عمیق بکشید و روی آنچه که باعث اختلاف بین شما و شریک زندگیتان شده است فکر کنید و روی آن موضوع تمرکز کنید. برای این کار می توانید از شیوه زیر استفاده کنید. «در مورد کلمه یا پاسخی که به همسرم گفتم، 10 دقیقه و 10 روز بعد گفتم، چه فکر خواهم کرد؟ چه احساسی خواهم داشت؟" نکته مهم این است که از مغز هشیار خود کمک بخواهیم و آن را درگیر موضوع کنیم.
  • به لحن صدای خود توجه کنید. اگر گفتار شما طغیان، لرزش و لهن حجومی دارد، نزدیک است از آستانه تحمل بیرون بیایید.

خشم ما ممکن است درلحظه احساس خوبی به ما بدهد، اما به ما و رابطه مان کمک نمی کند. یادتان نرود همسرتان، نزدیکترین کس زندگی تان است. نه دشمن تان. پس موقع مشاجره هایتان حواستان به دل معشوقه تان هم باشد. نگذارید ذهن ناهشیار و احساساتتان افسار بحث هایتان را بدست بگیرد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/