چرا متاهلین خیانت می کنند؟ | دلایل خیانت متاهین

خیانت متاهلین

دلایل زیادی برای خیانت افراد متاهل وجود دارد. بیش از 40 درصد از زوج‌های متاهل تحت تأثیر خیانت قرار می‌گیرند، و علیرغم درصد بالا، اکثر افراد - حتی کسانی که از ماجرا دور هستند - می‌گویند خیانت اشتباه است.

عوامل خطر مانند اختلالات شخصیت و مسائل دوران کودکی، و همچنین فرصت هایی مانند رسانه های اجتماعی و محدودیت های نامناسب، می توانند این احتمال را افزایش دهند که یکی از این دلایل واقعاً به نوعی رابطه جنسی منجر شود.

ناامیدی در ازدواج یکی از محرک های رایج است. خائن ممکن است چندین بار برای حل مشکلات تلاش کند بی فایده باشد. شاید آنها در مورد ازدواج افکار دومی داشتند یا به خاطر توجهی که به یک نوزاد جدید شده بود حسادت می کردند و هیچ کدام مهارتی برای بیان این احساسات نداشتند. شاید همسر خائت دارای توشه دوران کودکی باشد - بی توجهی، بدرفتاری، یا والدینی که خیانت کرده است - که در توانایی او برای حفظ یک رابطه متعهدانه اختلال ایجاد می کند. کمتر اوقات، فریبکار برای تک همسری ارزشی قائل نیست، احساس همدلی ندارد یا به عواقب آن اهمیتی نمی دهد.

ما به تعدادی از عوامل خطر و دلایل خیانت نگاه خواهیم کرد، اما مهم است که در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که شریک زندگی باعث خیانت همسرش نمی شود. خواه این فریاد برای کمک باشد، یک استراتژی خروج، یا وسیله ای برای انتقام گرفتن پس از فریب خوردن از خود، فریبکار به تنهایی مسئول خیانت است.

چرا انگیزه خیانت متاهلین بر اساس جنسیت متفاوت است؟

مردها بیشتر از زنان رابطه جنسی دارند و اغلب به دنبال رابطه جنسی یا توجه بیشتری هستند. بنابراین رابطه جنسی راهی مهم برای ارتباط و صمیمیت می شود.

اگر مردان از نظر جنسی راضی نباشند (مثلاً اگر همسرشان اغلب رابطه جنسی را رد می‌کند)، این رد کردن را به دل می‌گیرند و به راحتی می‌تواند به احساس «دوست داشته نشدن» ترجمه شود. در واقع مردان به دلیل احساس ناامنی بیشتر از زنان خیانت می کنند.

وقتی زنان خیانت می کنند، اغلب سعی می کنند یک خلاء عاطفی را پر کنند. زنان اغلب از قطع ارتباط با همسر و تمایل به مورد علاقه و گرامی داشتن آن شکایت دارند. زنان بیشتر احساس می کنند که مورد قدردانی قرار نگرفته اند یا نادیده گرفته شده اند و به دنبال صمیمیت عاطفی یک رابطه خارج از ازدواج هستند.

یک رابطه عاشقانه اغلب با یک شریک "انتقالی" برای زن به عنوان راهی برای پایان دادن به رابطه است. او به طور جدی به دنبال ترک ازدواج خود است و این شخص دیگر به او کمک می کند تا این کار را انجام دهد.

این بدان معنا نیست که رضایت جنسی، محرک اصلی امور برای همسران و همچنین شوهران نیست. به همین ترتیب، کسالت در رابطه زناشویی ممکن است هم مرد و هم زن را به خیانت سوق دهد.

علل و عوامل خیانت متاهلین

دلایل یا دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا مردان یا زنان ممکن است در یک رابطه خارج از ازدواج شرکت کنند، اما برخی عوامل خطر - چه با یکی از افراد یا ازدواج به طور کلی - احتمال وقوع آن را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر فردی

عوامل فردی که ممکن است احتمال خیانت را افزایش دهد عبارتند از:

  • اعتیاد: مسائل مربوط به سوءمصرف مواد، خواه اعتیاد به الکل، مواد مخدر، قمار یا چیزهای دیگر، عوامل خطر واضحی هستند. الکل، به ویژه، می تواند مهارها را کاهش دهد، به طوری که فردی که در هوشیاری به داشتن رابطه جنسی فکر نمی کند، ممکن است از خط عبور کند
  • سبک دلبستگی: برخی از سبک های دلبستگی، مانند اجتناب از دلبستگی یا ناامنی دلبستگی، و همچنین اختلالات صمیمیت نیز در رابطه با تمایل به تقلب مورد بررسی قرار گرفته اند. عزت نفس ضعیف و ناامنی نیز می تواند خطر یک رابطه جنسی را به عنوان راهی برای اثبات شایستگی افزایش دهد.
  • ترومای دوران کودکی: داشتن سابقه ترومای دوران کودکی (مانند سوء استفاده یا غفلت جسمی، جنسی، یا عاطفی) با احتمال بیشتری برای خیانت در فرد مرتبط است (اگر به تروما توجه نکرده باشد و مسائل حل نشده ای داشته باشد).
  • قرار گرفتن در معرض خیانت در دوران کودکی: تجربه قبلی با خیانت نیز می تواند خطر خیانت را افزایش دهد. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که کودکانی که در معرض والدینی قرار دارند که رابطه نامشروع دارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که خودشان با هم رابطه داشته باشند.
  • بیماری روانی: برخی از بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی عامل خطر خیانت در ازدواج هستند.
  • خیانت قبلی: ضرب المثل "یک بار یک خیانتکار، همیشه یک متقلب" بیش از یک داستان همسران قدیمی است. مطالعه‌ای در سال 2017 اولین مطالعه‌ای بود که اعتبار این گفته را ارزیابی کرد. در این مطالعه، احتمال تکرار این رفتار در رابطه بعدی، سه برابر بیشتر از کسانی بود که در یک رابطه خارج از ازدواج شرکت داشتند.
  • مسائل روانی: ویژگی های خودشیفتگی یا اختلالات شخصیتی با احتمال بیشتر خیانت همراه است. در مورد خودشیفتگی، یک رابطه ممکن است بر اساس نفس و احساس استحقاق باشد. افراد مبتلا به این اختلالات علاوه بر خودمحور بودن، اغلب فاقد همدلی هستند، بنابراین قدر تاثیر اعمال خود را بر همسرشان نمی دانند.
  • اعتیاد جنسی: مطمئناً اعتیاد به رابطه جنسی در یکی از شریک‌ها این احتمال را افزایش می‌دهد که از جنبه فیزیکی ازدواج خود ناراضی باشند و به جای دیگری نگاه کنند.

عوامل خطر در یک رابطه

مشکلات در روابط زناشویی نیز می تواند یک عامل خطر برای خیانت باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • خشونت خانگی و آزار عاطفی
  • قطع ارتباط عاطفی و/یا فیزیکی
  • فشارهای مالی
  • عدم ارتباط
  • فقدان احترام
  • سازگاری کم (افرادی که به دلایل اشتباه ازدواج کرده اند): سازگاری کم می تواند منجر به احساس "پشیمانی خریدار" شود.

خیانت متاهلین

دلایل اصلی خیانت

با یا بدون عوامل خطر فردی یا زناشویی دلایل احتمالی متعددی برای خیانت زناشویی وجود دارد. با این حال، زیربنای بسیاری از دلایل، چند موضوع نهفته است. یکی نقش نیازهای برآورده نشده است.

ممکن است یکی از شرکا قادر به برآوردن نیازهای شریک خود نباشد، اما اغلب اوقات، این نیازها بیان نشده است. شرکای زناشویی ذهن خوان نیستند. مورد دیگر عدم رسیدگی مستقیم به مشکلات است.برخی از دلایلی که به عنوان علت تقلب ذکر شده است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نارضایتی: نارضایتی از ازدواج چه از نظر عاطفی و چه از نظر جنسی رایج است. ازدواج کار است و بدون تربیت متقابل زوج ها ممکن است از هم جدا شوند. ازدواج بدون جنسیت اغلب به عنوان دلیلی هم برای مردان و هم برای زنان مطرح می شود.
  • احساس قدردانی نشدن: احساس کم ارزشی یا نادیده گرفته شدن می تواند منجر به خیانت شود. هنگامی که هر دو طرف کار می کنند، زنان اغلب بار سنگین خانه و مراقبت از کودکان را به دوش می کشند. در این مورد، این رابطه احساس ارزشمندی فرد را تایید می کند. با این حال، از طرف دیگر، احساس نادیده گرفته شدن ممکن است با انتظارات غیر واقعی از یک شریک زندگی مرتبط باشد تا غفلت واقعی.
  • فقدان تعهد: همه چیز به کنار، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که افرادی که کمتر به رابطه خود متعهد هستند، بیشتر احتمال دارد خیانت کنند.
  • بی حوصلگی: مردان و زنانی که به دنبال هیجان تعقیب و گریز و هیجان عشق تازه یافته هستند، ممکن است بیشتر خیانت کنند. برخی به جای تلاش برای یافتن جایگزینی برای شریک زندگی خود، ادعا می کنند که پرتاب آنها راهی برای ادویه بخشیدن به ازدواجشان است. از عشق افتادن اغلب به عنوان دلیلی برای خیانت ذکر می شود. این ممکن است شامل عدم درک چگونگی بلوغ عشق در ازدواج باشد.
  • تصور پیری: اغلب با داستان های مردان میانسال که با زنان هم سن دخترانشان رابطه نامشروع دارند، خیانت ممکن است گاهی راهی برای مرد (یا زن) باشد تا ثابت کند که هنوز «آن جوانی را دارند». دست در دست این افکار، یک همسر ممکن است با این ادعا که همسرش «خودش را رها کرده است»، بی‌احتیاطی‌های خود را سرزنش کند.
  • انتقام: اگر یکی از طرفین رابطه نامشروع داشته باشد یا به نحوی به شریک زندگی آسیب رسانده باشد، ممکن است شریک مورد آزار و اذیت احساس نیاز به انتقام داشته باشد که منجر به رابطه جنسی شود.

دلایل ثانویه خیانت

علاوه بر دلایل اصلی خیانت که در بالا ذکر شد، دلایل ثانویه ای نیز وجود دارد که ممکن است به یک رابطه جنسی منجر شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اینترنت: داشتن رابطه جنسی به خصوص رابطه عاطفی بسیار آسانتر از گذشته است و شبکه های اجتماعی در بسیاری از امور و طلاق ها دخیل بوده اند. خیانت اینترنتی یا «تقلب اینترنتی» همچنان تقلب است، حتی اگر این دو نفر هرگز رو در رو ملاقات نکرده باشند.
  • فرصت: دوره های غیبت، چه سفر برای کار یا مسافرت، فرصت های بیشتری را برای وقوع امور فراهم می کند. غیبت به همسر اجازه می دهد تا با خطر کمی کشف شود یا ممکن است منجر به تنهایی و رنجش شود. در حالی که ازدواج از راه دور ایده آل نیست، اما راه هایی برای قوی نگه داشتن ازدواج شما در زمان جدایی وجود دارد.
  • مرزهای ضعیف: محدودیت‌های شخصی ضعیف، یا محدودیت‌هایی که برای افراد دیگر در مورد اینکه چه چیزی قابل قبول یا غیرقابل قبول می‌دانیم قرار می‌دهیم، همچنین می‌تواند احتمال وقوع رابطه را افزایش دهد. افرادی که نه گفتن برایشان سخت است (بیش از حد مطیع بودن یا "راضی کننده مردم") ممکن است خود را در یک رابطه جنسی قرار دهند، حتی اگر در وهله اول آن چیزی نبود که می خواستند.
  • پورنوگرافی: در حالی که نقش آن در خیانت زناشویی کم اهمیت بوده است، پورنوگرافی برای ازدواج خطرناک است و به وضوح نشان داده شده است که "دروازی" برای برخی افراد است. متأسفانه، پورنوگرافی در اینترنت بسیار قابل دسترس تر شده است.

احتمال اینکه بتوانید از این رابطه عبور کنید به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند دلایل وقوع آن و ویژگی های هر دو نفر. برای درک واقعی و حرکت رو به جلو، هر دو طرف باید به حرف های طرف مقابل گوش دهند (که در این شرایط می تواند بسیار چالش برانگیز باشد) و تصور نکنند که انگیزه یا احساسات شریکشان با خودشان یکسان است. ممکن است از کمک یک درمانگر آموزش دیده نیز بهره مند شوید.

برای کسانی که تصمیم به تلاش برای غلبه بر خیانت دارند، به نظر می رسد که ظرفیت متقابل برای بخشش و تعهد قوی به رابطه کلیدی است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/