آسیب های روحی پس از خیانت | با حس خیانت چه کنیم؟

آسیب های روحی پس از خیانت

اگر یکی از نزدیکان شما تا به حال اعتماد شما را شکسته است، احتمالاً نیش خیانت را احساس کرده اید. این درد می تواند زخم های عمیقی بر جای بگذارد.

هر نوع خیانت می تواند باعث ناراحتی عاطفی شود، اما زمانی که فردی که به نیازهایتان احترام می گذارد و به طور کلی به محافظت از رفاه شما کمک می کند، خیانت کند ممکن است آسیب های روحی پس از خیانت طولانی مدت باشد.

ترومای خیانت معمولاً به درد و آشفتگی طولانی مدت تعریف می شود که شامل موارد زیر است:

  • خیانت توسط والدین یا سایر مراقبان دوران کودکی
  • خیانت توسط یک شریک عشقی

وقتی برای نیازهای اولیه و همچنین عشق و حمایت به شخصی تکیه می کنید، ممکن است برای اطمینان از امنیت خود، خیانت را بپذیرید. همچنین ممکن است متوجه شوید که احتمال خیانت های آینده را می پذیرید - چیزی که می تواند عزت نفس، رفاه عاطفی و توانایی ایجاد وابستگی با دیگران را کاهش دهد.

درک نظریه ترومای خیانت

ترومای خیانت اولین بار توسط روانشناس جنیفر فرید در سال 1991 به عنوان یک مفهوم معرفی شد. او آن را به عنوان یک آسیب خاص توصیف کرد که در روابط اجتماعی کلیدی اتفاق می افتد که در آن فرد خیانت شده برای حمایت یا محافظت نیاز به حفظ رابطه با خیانت کننده دارد.

تئوری ترومای خیانت نشان می‌دهد که آسیب در روابط دلبستگی، مانند روابط بین والدین و فرزند یا بین شرکای عاشقانه، می‌تواند باعث آسیب‌های پایدار شود. برای مثال، کودکان برای برآوردن نیازهای عاطفی همراه با غذا، سرپناه و نیازهای ایمنی به والدین وابسته هستند.

به طور مشابه، فردی که خارج از رابطه خود فاقد منابع مالی یا اجتماعی است، ممکن است بترسد که اعتراف به خیانت و ترک رابطه می تواند امنیت او را به خطر بیندازد.

این ترس از عواقب بالقوه اعتراف به خیانت ممکن است فرد خیانت شده را وادار کند که آسیب را به خاک بسپارد. در نتیجه، ممکن است خیانت را به طور کامل پردازش نکنند یا آن را به درستی به خاطر بسپارند، به خصوص اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد.

نظریه دلبستگی

اگرچه کارشناسان در اصل مفهوم آسیب خیانت را در مورد کودکانی که توسط مراقبین خیانت شده اند به کار می بردند، اما مشخص شد که این نوع تروما می تواند در روابط دیگر نیز رخ دهد. بیایید یک قدم به اصول تئوری دلبستگی برگردیم - پس از همه، دلبستگی قبل از خیانت است.

اولین روابط دوران کودکی شما بسیار مهم است زیرا زمینه را برای روابط بعدی فراهم می کند. هنگامی که این پیوندها قوی و مطمئن باشند، راه را برای دلبستگی های ایمن در بزرگسالی هموار می کنند. از سوی دیگر، پیوندهای ناامن اغلب منجر به روابط متزلزل یا مشکل می شود.

پدر و مادری که کودکی را به دنیا می آورد، مسئولیت محافظت و مراقبت از آن کودک را دارد. این مسئولیت یک توافق ناگفته بین والدین و فرزند را تشکیل می دهد. کودک برای اولویت دادن به رفاه خود به والدین نگاه می کند و معمولاً کاملاً به والدین خود اعتماد دارند - تا زمانی که والدین آنها را ناامید کنند.

در یک رابطه عاشقانه، ممکن است برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما احتمالاً برای عشق، حمایت عاطفی و همراهی به او وابسته هستید.

این روابط همچنین بر توافقات استوار است - مرزهایی که رابطه را تعیین می کنند. به عنوان مثال، شرکای یک رابطه تک همسری معمولاً درک مشترکی از آنچه خیانت را تعریف می کند دارند و توافق می کنند که به یکدیگر اعتماد کنند تا خیانت نکنند. شریکی که خیانت می کند به شرایط آن درک خیانت می کند.

علائم و نشانه آسیب‌ های روحی پس از خیانت

آسیب خیانت می تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد، اما تأثیرات خاص می تواند بسته به نوع ضربه متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که همه افراد تروما را به یک شکل تجربه نمی کنند.

ترومای کودکی

آسیب های روحی پس از خیانت می تواند مدت کوتاهی پس از ضربه ظاهر شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

علائم کلیدی عبارتند از:

  • مشکل در تشخیص، بیان یا مدیریت احساسات
  • اضطراب، افسردگی و سایر علائم سلامت روان
  • کابوس ها
  • درد فیزیکی یا ناراحتی معده
  • موارد وحشت زدگی
  • افکار خودکشی
  • مشکل در اعتماد کردن به دیگران
  • مسائل دلبستگی
  • اختلالات اشتها
  • مصرف مواد

کودکانی که خیانت را تجربه می کنند نیز ممکن است در نهایت برای اجتناب از خاطرات سوء استفاده از واقعیت جدا شوند یا از واقعیت جدا شوند.

اگر والدینتان نتوانند از شما محافظت کنند، این خیانت می تواند عمیقاً با آنچه شما انتظار دارید مغایرت داشته باشد که در نهایت برای حفظ دلبستگی آن را مسدود کنید. کور کردن خود از خیانت و ترس از خیانت های آینده به شما کمک می کند تا در رابطه ای که فکر می کنید نمی توانید از آن فرار کنید زنده بمانید.

توانایی شما برای "فراموش کردن" به یک مکانیسم مقابله تبدیل می شود. با این حال، در حالی که تفکیک ممکن است به شما کمک کند تا با تروما کنار بیایید، همچنین می تواند بر حافظه و احساس خود تأثیر بگذارد.

آسیب های روحی پس از خیانت

ترومای خیانت

خیانت در یک رابطه عاشقانه معمولاً شکل خیانت به خود می گیرد، اگرچه انواع دیگر خیانت، مانند خیانت مالی نیز می تواند واکنش آسیب زا را برانگیزد.

کشف خیانت اغلب منجر به موارد زیر می شود:

  • از دست دادن عزت نفس و عزت نفس
  • بی حسی
  • خشم
  • احساس گناه
  • مشکل در کنترل احساسات
  • افکار مزاحم در مورد جزئیات ماجرا
  • از دست دادن ایمان به دیگران
  • سوء ظن و هوشیاری بیش از حد
  • افسردگی، اضطراب و سایر علائم سلامت روان
  • علائم فیزیکی، از جمله بی خوابی، درد و ناراحتی معده

شاید شما دقیقاً برای زنده ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما ممکن است به دلایلی مانند فرزندان، نداشتن گزینه، نداشتن درآمد شخصی، همچنان احساس کنید که نمی توانید آن را ترک کنید.

روابط همچنین نیازهای مهم تعلق و ارتباط اجتماعی را برآورده می کند، و یک خیانت می تواند شما را متعجب کند که چگونه این نیازها را در آینده برآورده خواهید کرد.

به جای هوشیاری نسبت به نشانه های خیانت، ممکن است (اغلب ناخودآگاه) به منظور محافظت از رابطه خود و حفظ سلامت روان، سرنخ ها را نادیده بگیرید.

پس از خیانت 

پس از یک خیانت در یک رابطه عاشقانه، ممکن است خود را درگیر مسائل دائمی اعتماد و شک و تردید به خود کنید. حتی اگر تصمیم بگیرید که به شریک زندگی خود فرصت دیگری بدهید، ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد تا اعتماد مجدد با موفقیت انجام شود.

اگر با آسیب‌های دوران کودکی با جدا کردن یا جلوگیری از اتفاقات رخ داده مقابله کنید، خاطرات شما در نهایت دوباره زنده می‌شوند، به خصوص اگر اتفاق مشابهی رخ دهد که باعث بازگشت آن‌ها شود. مسدود کردن مجدد آنها ممکن است یک گزینه نباشد. حتی اگر بتوانید دوباره خاطرات خود را از بین ببرید، این به بهبودی شما کمک نمی کند.

مسیر بهبودی ممکن است برای همه یکسان به نظر نرسد، اما این استراتژی ها می توانند به شما در برداشتن اولین قدم ها کمک کنند.

به جای اجتناب، تصدیق کنید

شفا اغلب مستلزم این است که ابتدا با آنچه اتفاق افتاده کنار بیایید. وقتی به خیانت رسیدگی نمی‌کنید، آشفتگی شما می‌تواند به بخش‌های دیگر زندگی‌تان سرایت کند. شما نمی توانید آن را پاک کنید، بنابراین مهم نیست که چقدر با دقت سعی می کنید اتفاقات رخ داده را سرکوب کنید، ممکن است زمانی که با دوستانتان، مراقبت از فرزندانتان یا رانندگی به سمت محل کار هستید، آن خاطرات را تکرار کنید.

گرایش به آسیبی مانند خیانت ممکن است خیلی دردناک به نظر برسد که حتی نمی توان آن را در نظر گرفت. با این حال، در واقعیت، تصدیق آن به شما اجازه می دهد تا دلایل پشت آن را بررسی کنید، که می تواند به شروع روند بهبودی کمک کند.

به جای گرفتار شدن در یک چرخه بی‌وقفه شک و انتقاد از خود، می‌توانید با مسائل زمینه‌ای رابطه، مانند فقدان ارتباط یا صمیمیت کنار بیایید و راه‌هایی برای حل آن‌ها جستجو کنید.

پذیرش احساسات دشوار را تمرین کنید

بسیاری از احساسات ناخوشایند می توانند در عواقب خیانت ظاهر شوند. معمولاً احساس تحقیر یا شرمساری است. همچنین ممکن است احساس خشم، انتقام، مریض یا اندوه داشته باشید. به طور طبیعی، ممکن است در تلاش برای جلوگیری از این ناراحتی با انکار یا تلاش برای جلوگیری از آنچه رخ داده است، باشید.

اگرچه ممکن است پنهان شدن از احساسات دردناک یا ناراحت کننده آسان و بی خطر به نظر برسد، اما اجتناب یا پوشاندن احساسات می تواند تنظیم آنها را دشوارتر کند. نام گذاری روی احساسات خاص - خشم، پشیمانی، غم، از دست دادن - می تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثرتری در آنها پیمایش کنید.

تشخیص اینکه دقیقاً با چه چیزی سر و کار دارید می تواند نشستن با آن احساسات را آسان تر و ترسناک تر کند و به آرامی آگاهی شما را از آنها افزایش دهد. آگاهی عاطفی بیشتر، به نوبه خود، می تواند به شما کمک کند تا راهبردهایی را برای مقابله مؤثرتر با این احساسات شروع کنید.

برای حمایت به دیگران مراجعه کنید

باز کردن موضوع در مورد آسیب های پس از خیانت همیشه آسان نیست. ممکن است نخواهید در مورد آسیب های دوران کودکی یا رابطه شریک زندگی خود صحبت کنید. به علاوه، زمانی که شخصی به اعتماد شما خیانت کرد، ممکن است به سختی به کسی اعتماد کنید.

با این حال، افراد به حمایت عاطفی، به ویژه در مواقع استرس زا نیاز دارند. ممکن است عزیزان شما نیازی نداشته باشند که دقیقاً بدانند چه اتفاقی افتاده است، اما همچنان می‌توانند در زمانی که نمی‌خواهید تنها باشید، همراهی کنند و وقتی نمی‌توانید از افکار در حال دور شدنتان دور شوید، حواس‌تان را پرت می‌کنند.

این کاملاً اشکالی ندارد که مودبانه به دوستان خود اطلاع دهید که چه زمانی می خواهید راهنمایی کنید و چه زمانی که فقط به دنبال به اشتراک گذاشتن احساسات خود بدون هیچ توصیه خوش نیتی هستید.

ممکن است بخواهید هنگام بحث در مورد خیانت شریک با دوستان مشترک با دقت قدم بردارید. شایعات می تواند یک موقعیت دشوار را حتی دردناک تر کند، بنابراین ممکن است بخواهید جزئیات عمیق را برای مورد اعتمادترین عزیزان خود ذخیره کنید.

روی چیزی که نیاز دارید تمرکز کنید

بعد از اینکه یک شریک خیانت می کند، اکثر مردم به مدتی نیاز دارند تا تصمیم بگیرند که آیا رابطه را پایان دهند یا سعی کنند آسیب را ترمیم کنند. این چیزی نیست که شما برای تصمیم گیری فوراً تحت فشار باشید. یک درمانگر رابطه می تواند پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهد، زیرا شما فکر می کنید که آیا بازسازی اعتماد امکان پذیر است یا خیر.

با شروع بهبودی از شوک اولیه تروما، توجه بیشتری به نیازهای خود داشته باشید:

  • به جای دراز کشیدن بیدار و دوچرخه سواری با افکار ناراحت کننده، رایحه درمانی، حمام آب گرم یا موسیقی آرام بخش را امتحان کنید تا آرامش و خواب خود را بهبود بخشد.
  • به جای حذف وعده های غذایی در زمانی که احساس تهوع دارید یا اشتها ندارید، غذاهای انرژی زا مصرف کنید و خود را هیدراته نگه دارید.
  • فیلم‌های مورد علاقه و برنامه‌های تلویزیونی آشنا می‌توانند شما را آرام و آرام کنند، اما سعی کنید سرگرمی‌های دیگر را نیز با هم ترکیب کنید.
  • یوگا، پیاده روی، مطالعه یا باغبانی همگی فوایدی برای تقویت خلق و خو دارند.

چگونه درمان می تواند کمک کند؟

مقابله با تروما به تنهایی ممکن است سخت باشد. حمایت حرفه ای می تواند تفاوت بزرگی در روند درمان ایجاد کند. در درمان، شما می توانید قبل از اینکه خیانت باعث ناراحتی طولانی مدت شود، شروع به تصدیق کنید و از طریق آن کار کنید.

درمانگرانی که برای کار با بازماندگان سوء استفاده و غفلت آموزش دیده اند نیز می توانند به بازگشایی اثرات طولانی مدت آسیب های دوران کودکی کمک کنند. برای مثال، اگر مشکلات دلبستگی دارید، یک درمانگر ممکن است به شما کمک کند تا علل زمینه‌ای دلبستگی ناایمن را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی را برای ایجاد روابط امن‌تر بررسی کنید.

اکثر متخصصان سلامت روان در هنگام تلاش برای بهبود رابطه پس از خیانت، نوعی از زوج درمانی را توصیه می کنند.

با این حال، مهم است که با یک درمانگر به تنهایی کار کنید تا:

  • هر گونه احساس سرزنش خود را بررسی کنید
  • برای بازسازی عزت نفس تلاش کنید
  • راهبردهای سالم برای مقابله با احساسات دشوار را بیاموزید

وقتی کسی که دوستش دارید و به او اعتماد دارید کاری می کند که پایه های رابطه شما را در هم بشکند، آسیب ناشی از آن می تواند شدید باشد. با این حال، می‌توانید درمان کنید و حتی ممکن است با بازسازی حس خود و به دست آوردن ابزارهایی برای ایجاد روابط سالم، قوی‌تر برگردید. برای برداشتن اولین قدم ها آماده اید؟ یک درمانگر می تواند در طول مسیر راهنمایی کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/