مصرف غذاهای ناسالم در بارداری چه خطراتی دارد؟

غذای ناسالم در بارداری

هیچ چیز نمی تواند خوشمزه تر از غذاهای ناسالم در بارداری باشد اما مدیریت وزن در این دوران برای شما و کودکتان مفید است. بارداری زمانی است که باید در مورد غذاها و تغذیه سالم احتیاط کرد.

چرا باید مصرف غذاهای ناسالم را در دوران بارداری محدود کرد؟

شما و کودکتان در دوران بارداری برای افزایش وزن سالم و رشد مناسب مغز، استخوان‌ها، اندام‌ها و سیستم ایمنی بدن کودکتان به مقدار مناسبی از مواد مغذی نیاز دارید.

غذاهای ناسالم ارزش غذایی کمی دارند، بنابراین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز شما در دوران بارداری را تامین نمی کنند. اگر از غذاهای ناسالم سیر می شوید، فضای کمی برای خوردن غذای مغذی مورد نیازتان باقی می ماند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که غذاهای ناسالم در بارداری ممکن است بر شما و کودکتان تأثیر بگذارد:

  • کودک به غذاهای چرب علاقه پیدا می کند: مطالعه ای که در Frontiers in Endocrinology (1) منتشر شده است توضیح می دهد که چگونه رژیم غذایی مادر می تواند بر ترجیحات غذایی کودک تأثیر بگذارد.این مطالعه که بر روی موش‌های باردار انجام شد، نشان داد موش‌هایی که در دوران بارداری غذای پرچرب می‌خوردند، توله‌های سنگین‌تری داشتند که غذاهای چرب را ترجیح می‌دادند. مدارهای مغزی آن‌ها به گونه‌ای تغییر کرد که در بزرگسالی نسبت به غذاهای چرب دچار ضعف شدند. با این حال، یک رژیم غذایی متعادل ولع کمتری برای غذاهای چرب در فرزندان موش نشان داد.
  • ممکن است خطر ابتلا به آلرژی افزایش یابد: محتوای قند زیاد در رژیم غذایی می تواند منجر به آلرژی و آسم شود. طبق مطالعه ای که در مجله تنفسی اروپا (2) منتشر شده است، کودکان زنانی که در رژیم غذایی خود قندهای آزاد (قندهای افزوده) به شکل ساکارز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه یا عسل در رژیم غذایی خود داشتند، افزایش خطر ابتلا به آلرژی و آسم در سنین 7 تا 9 سالگی.
  • احتمال ناهنجاری های ژنتیکی ممکن است افزایش یابد: مطالعه ای که روی موش های باردار انجام شد نشان داد که مصرف رژیم غذایی پرچرب یا قند توسط مادر منجر به اختلال در سیگنال دهی انسولین محیطی در اختلال عملکرد میتوکندری در فرزندان ماده می شود. و این به سه نسل بعدی منتقل شد
  • ممکن است منجر به افزایش مصرف آکریل آمید شود: آکریل آمید یک ماده شیمیایی است که ممکن است هنگام سرخ کردن غذاها در دمای بسیار بالا مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی و سایر غذاهای سرخ شده در دسته ناخواسته ها تشکیل شود (4). مطالعات نشان داده اند که سطح بالاتر آکریل آمید می تواند منجر به کوچکتر شدن دور سر و وزن کم هنگام تولد در نوزادان شود.
  • احتمال افزایش وزن ممکن است بیشتر باشد: مصرف زیاد غذای ناسالم در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش وزن شود که می تواند زن باردار و جنین را در معرض خطر عوارض مختلفی از جمله پره اکلامپسی، تولد نوزاد بزرگ، زایمان زودرس قرار دهد. دیابت بارداری، آپنه خواب، افزایش خطر نقایص مادرزادی، سقط جنین و مرده زایی
  • غذاهای ناسالم ارزش غذایی صفر دارند: بسیاری از غذاهایی که ما به عنوان مواد غذایی آشغال در نظر می گیریم حاوی قند، نمک، چربی و کلسترول بالایی هستند که در دوران بارداری نباید زیاده روی در مصرف آنها استفاده شود.
  • ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود: مصرف زیاد غذاهای سرخ شده ممکن است معده شما را ناراحت کند. ممکن است باعث گاز، نفخ و سوء هاضمه شود. همچنین، بسیاری از غذاهای ناسالم فاقد فیبر هستند که برای حرکات روده صاف ضروری است.
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری افزایش می یابد: غذاهای ناسالم اغلب حاوی قند و کالری هستند. مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای ناسالم خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

غذای ناسالم در بارداری

چگونه میل به غذاها ناسالم در بارداری را کنترل کنیم؟

ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید در دوران بارداری غذاهای سالم بخورید تا سلامت خود و کودکتان را افزایش دهید. قفسه های خود را با میان وعده های سالم ذخیره کنید. با پر کردن قفسه های آشپزخانه خود با تنقلات طبیعی و سالم، از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید. غذاهای پخته شده سالم تر از غذاهای سرخ شده هستند. غذاها را در خانه بپزید و از میان وعده های خود بدون هیچ گونه افزودنی و نگهدارنده لذت ببرید.

میان وعده میوه و آجیل بخورید. هر زمان که میل به خوردن دارید، میان وعده میوه های خشک و میوه های تازه بخورید. آنها گرسنگی شما را سیر می کنند و همچنین مواد مغذی ضروری را در اختیار شما قرار می دهند.

غذاهای خود را معقولانه انتخاب کنید. آنچه شما می خورید همان چیزی است که کودک شما دریافت می کند. فهرستی از غذاهایی که می خورید تهیه کنید و محتوای غذایی آنها را مشخص کنید. این می تواند به شما کمک کند تا از محتوای غذاها بیشتر آگاه شوید. هر چند وقت یکبار خوردن یک تکه شکلات یا پیتزا هیچ آسیبی به بدن شما و کودک نمی زند. با این حال، سعی کنید آن را به یک عادت روزانه تبدیل نکنید.

 باهوش باشید و در خانه غذا بپزید تا هوس خود را سیر کنید. اگر میل شدید به این موارد دارید، در اینجا گزینه های جایگزین وجود دارد:

  • چیپس سیب زمینی یا چیزهایی از این قبیل – به سراغ چیپس کلم پیچ پخته، چیپس چغندر یا جلبک دریایی خشک بروید.
  • کیک و آب نبات – میان وعده روی موز، سیب یا هر میوه دیگری همراه با کره بادام یا مقداری شکلات آب شده میل کنید.
  • بستنی - ماست میوه ای یا بستنی ساخته شده با موز.

و اگر می خواهید مقداری غذا از بیرون بخورید، در اینجا چند گزینه وجود دارد:

  • مرغ کبابی با سبزیجات سالاد و سس کنار
  • یک رول سینه بوقلمون سبوس دار با کاهو و گوجه فرنگی
  • دو تکه پیتزای گیاهی با سالاد سبز به عنوان غذای جانبی
  • فاهیتای مرغ، گوشت گاو یا میگو
  • مرغ سرخ شده یا غذاهای دریایی که روی روغن و سس ها سبک است
  • شیر کم چرب برای نوشیدنی
  • برنج قهوه ای یا ماکارونی سبوس دار
  • یک فنجان دسر میوه تازه

غذاهای ناسالم در بارداری ممکن است برای جوانه های چشایی شما اشتها آور به نظر برسند اما تمام نیازهای غذایی شما را برآورده نمی کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید کاملاً از خوردن پیتزا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی های خنک و موارد دیگر اجتناب کنید.

خوردن گاه به گاه فسا فودها خوب است، اما آن را به عادت تبدیل نکنید. وقتی نیازهای غذایی خود را هر روز برآورده می کنید، هر از چند گاهی خود را با غذای ناسالم مورد علاقه خود نوازش کنید، این موضوع مشکلی ندارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/