هر آن باید در مورد ارتباط عسل و بارداری بدانید؟

هر آن باید در مورد ارتباط عسل و بارداری بدانید؟

تغذیه خانم ها در دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین مصرف برخی از مواد غذایی می تواند منجر به افزایش رشد جنین در این دوران شود. بنابراین خانم های باردار باید در مصرف بسیاری از مواد غذایی با احتیاط عمل کرده و تحت نظر پزشک این کار را انجام دهند. در ادامه به بیان ارتباط عسل و بارداری خواهیم پرداخت.

امکان مصرف عسل در دوران بارداری

به طور کلی در ارتباط عسل و بارداری می توان گفت مصرف عسل طبیعی برای خانم های باردار هیچ گونه ممنوعیتی ندارد. اما به شرط آنکه به اندازه مصرف شود و پزشک مصرف آن را ممنوع نکرده باشد. خانم های باردار می توانند در طول روز از 2 الی 3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی استفاده کنند. مصرف بیش از اندازه عسل ممکن است منجر به دیابت بارداری شود. بنابراین خانم های باردار نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. و توجه داشته باشند از بهترین و با کیفیت ترین عسل استفاده کنند 

همچنین مصرف عسل در خانم هایی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند نیز ممنوع است. البته این افراد می توانند تحت نظر پزشک عسل دیابتی از زنبورستان دکتر هانی راد تهیه کرده و مصرف کنند. در ترکیبات این عسل میزان گلوکز کمتر و فروکتوز بالاتری وجود دارد. تجزیه و هضم فروکتوز بر خلاف گلوکز نیاز به انسولین ندارد. بنابراین افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند در استفاده از آن دچار مشکل نخواهند شد.

بررسی ارتباط عسل و بارداری

آنچه در ارتباط عسل و بارداری باید بدانید این است که عسل طبیعی و خالص  می تواند بسیاری از مشکلات بارداری از جمله سوزش سر معده، تهوع صبحگاهی، گرفتگی بینی و علائم سرما خوردگی را کاهش داده و در بسیاری از موارد بهبود بخشد. خانم های باردار به منظور کاهش تهوع صبحگاهی می توانند از ترکیب شیر داغ با عسل و کمی زنجبیل استفاده کنند. این ترکیب در رفع سوزش سر معده نیز تأثیر گذار است.

بهبود علائم سرما خوردگی در دوران بارداری

اگر علائم سرماخوردگی در خانم های باردار مشاهده شود، از آنجایی که بهتر است در این دوران از داروهای کمتری استفاده کنند، می توانند ترکیب عسل و لیمو یا چای لیمو را برای بهبود سرفه و علائم سرما خوردگی استفاده کنند. عسل طبیعی ضد التهاب است و به همین دلیل در درمان گلو درد مورد استفاده قرار می گیرد. در دوران بارداری نیز استفاده از آن برای کاهش گلو درد ممنوعیتی ندارد.  

تأثیر مصرف عسل روی جنین

در ارتباط عسل و بارداری باید به تأثیر استفاده از عسل روی جنین نیز توجه شود. عسل سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها است. به همین دلیل می تواند تغذیه مناسبی برای افزایش رشد جنین در دوران بارداری باشد. کارشناسان توصیه می کنند که خانم های باردار در این دوران از مصرف شیرین کننده های مصنوعی و قند و شکر خودداری کرده و به جای آن ها از عسل طبیعی و خرما استفاده کنند. بدین ترتیب از افزایش وزن آن ها نیز جلوگیری می شود.

گفته می شود مصرف عسل در نوزادان و کودکان زیر دو سال ممنوع است. این ممنوعیت به دلیل وجود باکتری بوتولیسم است که در عسل طبیعی وجود دارد. روده نوزادان به اندازه کافی بالغ نبوده و نمی تواند به راحتی این باکتری را دفع کند. بنابراین ممکن است نوزاد دچار بوتولیسم شده و در برخی از موارد منجر به مرگ نوزاد شود. در نتیجه در ارتباط عسل و بارداری بسیاری از افراد از تأثیر این باکتری بر جنین می ترسند. این در حالیست که بزرگسالان حتی در دوران بارداری نیز در معرض خطر بوتولیسم نیستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن نیز یکدیگر از موارد مهم در ارتباط عسل و بارداری است. عسل طبیعی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم کند. همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی است و می تواند با عفونت های احتمالی در بدن مادران باردار مبارزه کند.

بهبود خواب

در ارتباط عسل و بارداری می توان به درمان بی خوابی در این دوران اشاره کرد. بسیاری از مادران باردار در این دوران با اختلالات خواب روبرو می شوند. عسل یکی از داروهای طبیعی در درمان بی خوابی است. به خانم های باردار توصیه می شود یک ساعت قبل از خواب یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی مصرف کنند. مصرف این معجون خواب آرامی را برای خانم های باردار به همراه خواهد داشت.

بهبود زخم ها

رشد باکتری های هلیکو باکتر پیلوری با استفاده منظم از عسل می تواند متوقف شود. این باکتری در زخم ها دیده می شود و در واقع عامل ایجاد زخم است. در دوران بارداری نیز استفاده از عسل برای درمان زخم ها و سوختگی ها ممنوعیتی ندارد. اگر در دوران بارداری دچار خارش پوست یا شوره کف سر شدید می توانید از محلول رقیق عسل و آب گرم برای شست و شوی موهایتان استفاده کنید.

رفع سوء هاضمه

در ارتباط عسل و بارداری بهتر است بدانید که خانم های باردار معمولاً در سه ماه سوم بارداری دچار سوء هاضمه می شوند. بسیاری از خانم ها نسبت به مواد غذایی مختلف آلرژی پیدا کرده و نمی توانند برخی از آن ها را مصرف کنند. رشد جنین در رحم می تواند فشار بسیار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد کند. به همین دلیل علائمی همچون سوزش سر معده و غیره در خانم های باردار دیده می شود. به منظور رفع این مشکل خانم های باردار می توانند از عسل حل شده در شیر یا آب گرم استفاده کنند.

اشاره به مضرات احتمالی مصرف عسل در بارداری

در بحث ارتباط عسل و بارداری بهتر است بدانید که برخی از افراد به مصرف عسل حساسیت دارند. از جمله عوارضی که به دنبال مصرف عسل در برخی از افراد ایجاد می شود می توان به گرفتگی معده، اسهال، نفخ و تحریک دستگاه گوارش اشاره کرد. البته این موضوع به نوع عسل  مصرف شده نیزبستگی دارد. برای آشنایی با انواع عسل و حل این مشکل می توانید مقاله انواع عسل که در سایت دکتر هانی راد منتشر شده است، مطالعه کنید.

در ارتباط عسل و بارداری می توان به افزایش سطح قند خون و حساسیت به انسولین اشاره کرد. مصرف بیش از 25 گرم فروکتوز در طول دوران بارداری به صورت روزانه خطرناک بوده و باید به مقدار مصرفی آن توجه شود.

گفته می شود که مصرف بیش از حد عسل می تواند بدن را اسیدی کند. بنابراین بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و آن را دچار اختلال می کند. برخی از خانم های باردار ممکن است در اثر مصرف بیش از حد عسل در این دوران دچار اسهال، یبوست، نفخ یا گرفتگی عضلات شوند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف عسل در این دوران با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت مجاز بودن به مصرف عسل در دوران بارداری میزان مصرف خود را نیز تحت نظر پزشک کنترل کنید.

از آنجایی که امکان ترمیم دندان در دوران باردای وجود ندارد، بهتر است بدانید که مصرف عسل به خصوص قبل از خواب ممکن است منجر به ایجاد حفره های دندانی و فرسایش و پوسیدگی آن ها شود. بنابراین بعد از مصرف عسل بهتر است دندان های خود را به خوبی بشویید.

در ارتباط عسل و بارداری بهتر است به افزایش وزن نیز اشاره شود. در بسیاری از موارد از عسل برای بهبود وزن گیری در افراد مختلف استفاده می شود. زیرا عسل پر کالری است. بنابراین ممکن است در طول دوران بارداری منجر به افزایش وزن شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف قندها و شیرین کننده ها در دوران بارداری نباید بیش تر از 10 درصد از کالری مورد نیاز بدن در طول روز باشد. هر قاشق غذا خوری عسل چیزی حدود 60 کالری دارد. بنابراین باید در مصرف آن دقت کرد.

نتیجه گیری

همانطور گفته شد در این مطب به ارتباط عسل و بارداری، خواص عسل برای دوران بارداری ، مضرات عسل و شرایط منع مصرف عسل در بارداری را بررسی کردیم. برای مصرف عسل و بهرمندی از خواص آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

 منبع : https://www.drhoney.net

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/