خوردن خربزه در بارداری "کودک را زیبا می‌کند" | فواید و عوارض

خربزه در بارداری

خربزه، میوه‎ ای است که غالباً در ماه‎‎های گرم فصل تابستان در همه کشورهای دنیا موجود است. این میوه، نه تنها به دلیل طعم و مزه خوب خود، بلکه به علت ارزش غذایی بالایی که دارد، شناخته شده است. بر اساس نتایج آخرین مطالعات USDA، زنان باردار باید در هر روز دو فنجان میوه مصرف کنند. بر این اساس، می ‎توان ادعا کرد که خربزه، یکی از خوشمزه ‎ترین مواد غذایی برای تأمین نیازهای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد است  و گفته می‌شود مصرف خربزه در بارداری باعث زیبایی جنین می‌شود. پیامبر گرامی اسلام در این خصوص می‌فرمایند:" هیچ زن بارداری نیست که خربزه بخورد مگر اینکه فرزندش زیبارو و خوش اخلاق می‌گردد".در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت كه آیا می‎توانید در دوران بارداری خود خربزه بخورید؟ آیا مصرف این میوه برای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد مفید است؟ مصرف خربزه در بارداری چه عوارض جانبی را به دنبال دارد؟

آیا خوردن خربزه در بارداری بی خطر است؟

بله، شما می‎‎توانید در دوران بارداری، خربزه را در رژیم غذایی خود داشته باشید؛ اما در حد اعتدال. مصرف این میوه در دوران بارداری بسیار مفید است و علاوه بر طعم خوشمزه، مواد مغذی مورد نیاز بدن جنین را نیز تأمین می ‎کند. با توجه به کالری متوسط ​​و ارزش غذایی بسیار بالا، می ‎توان ادعا کرد که مصرف خربزه در بارداری، برای تأمین نیازهای بدن جنین و بهبود روند رشد او امری ضروری است.

با این حال، اگر پزشک متخصص زنان و زایمان به شما گفته است که از مصرف خربزه در دوران بارداری خود خودداری کنید، تعجب نکنید، زیرا این میوه می ‎تواند حاوی باکتری لیستریا باشد؛ اما زمانی که آن را به خوبی بشویید، بی‎‎خطر است. همچنین، برای اطمینان از سلامت خود و جنین، بهتر است پوشش بیرونی خربزه را کنده، آن را برش داده و خمیر داخل میوه را با دقت بخورید.

بر اساس این توضیحات، مصرف خربزه چه مواد مغذی را به بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد ارائه می ‎دهد؟

ارزش تغذیه ای خربزه

لازم است بدانید که میوه خربزه حاوی مهم ‎ترین مواد مغذی لازم برای رشد جنین درون رحم شما است. ما به شما توصیه می ‎كنیم كه به رژیم غذایی هفتگی خود، مقدار مناسبی خربزه اضافه كنید، زیرا 100 گرم از این میوه بسیاری از نیازهای بدن شما و فرزندتان را فراهم می ‎کند. برخی از مهم ‎ترین این مواد مغذی به شرح زیر می ‎باشند:

  • انرژی - 34 کیلوکالری
  • کربوهیدرات - 8.6 گرم
  • پروتئین - 0.84 گرم
  • چربی - 0.19 گرم
  • شکر - 86/7 گرم
  • فیبر غذایی - 0.9 گرم
  • تیامین (B1)- 0.017 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2) –026 میلی گرم
  • نیاسین (B3)- 0.734 میلی گرم
  • پنتوتنیک اسید (B5)- 0.174 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6)- 0.072 میلی گرم
  • فولات - 21 میکروگرم
  • کولین - 7.6 میلی گرم
  • ویتامین A 3382 میلی گرم
  • ویتامین E- 0.05 میلی گرم
  • ویتامین C- 36.7 میلی گرم
  • ویتامین K- 2.7 میلی گرم
  • پتاسیم – 267 میلی گرم
  • سدیم - 1 میلی گرم
  • مس - 41 میکروگرم
  • کلسیم – 9 میلی گرم
  • فسفر - 15 میلی گرم
  • آهن - 0.21 میلی گرم
  • روی - 0.18 میلی گرم
  • منیزیم - 12 میلی گرم
  • منگنز - 0.041 میلی گرم

اکنون، ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که "این مواد مغذی چگونه به بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد کمک می ‎کنند؟".

خربزه و زیبایی کودک

فواید مصرف خربزه در بارداری

خربزه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف این میوه، مایعات و الکترولیت ها را در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد متعادل کرده و گرمای بدن را کنترل می کند. مزایای فوق‎‎العاده افزودن خربزه به برنامه غذایی زنان در دوران بارداری عبارتند از:

مصرف خربزه در بارداری، روند رشد شناختی جنین را تقویت می ‎کند

ویتامین A برای رشد جنین، بهبود عملکرد شناختی سالم او و جلوگیری از بروز هر گونه ناتوانی مادرزادی بسیار مهم است. همچنین، دریافت این ویتامین به مقدار کافی، از رشد قلب، ریه ها، کلیه ها، چشم و استخوان های کودک شما پشتیبانی می کند. خربزه حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. همچنین، این میوه سرشار از اسید فولیک است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی در بدن جنین کمک قابل توجهی می کند.

مصرف خربزه در بارداری، به شکل ‎گیری استخوان ها و دندان ‎های سالم کمک می ‎کند

کلسیم موجود در عضله ها و ماهیچه ‎ها به ایجاد ساختار سالم استخوان و دندان در جنین درون رحم زنان باردار کمک شایانی می ‎کند. بر این اساس، می ‎توان ادعا کرد که تأمین کلسیم مورد نیاز بدن مادر و کودک در دوران بارداری، امری بسیار مهم است. خربزه، یکی از میوه ‎هایی است که نیاز بدن زنان باردار به این ماده معدنی را تأمین می کند.

مصرف خربزه در بارداری، از کم ‎خونی مادر جلوگیری می ‎کند

مقدار آهن موجود در خربزه به تولید سالم هموگلوبین در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد کمک قابل توجهی می ‎کند. تعداد مناسب گلبول های قرمز نیز از بروز کم‎‎خونی در بدن زنان باردار جلوگیری می ‎کند. همچنین، مصرف خربزه در بارداری باعث بهبود جریان خون در حفره رحمی مادر شده و اکسیژن کافی را به کودک ارائه می دهد.

فسفر موجود در خربزه باعث انقباض عضلات رحمی مادران باردار می ‎شود

فسفر برای انقباضات عضلانی فعال در هنگام زایمان طبیعی ضروری است. همچنین، این ماده معدنی به لخته شدن خون، عملکرد مناسب کلیه ها، هدایت عصب، ترمیم بافت و عملکرد قلب زنان در دوران بارداری و جنین درون رحم این افراد کمک شایانی می ‎کند.

خاصیت ضد انعقادی خربزه

خربزه حاوی ضد انعقادهای فراوان است که با عنوان رقیق کننده خون شناخته می ‎شوند. بر این اساس، می توان ادعا کرد که مصرف این میوه از تشکیل لخته ‎های خون در بدن زنان باردار جلوگیری می ‎کند. لخته ‎ها خطر انسداد رگ ‎های خونی، نارسایی کلیه و سکته قلبی را در مادران باردار به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

خربزه با عفونت ‎های شایع مبارزه می کند

ویتامین C به شما کمک می ‎کند تا با عفونت های جزئی آزاردهنده مانند سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری خود نبرد کنید. همچنین، این ویتامین برای رشد جنین درون رحم زنان باردار و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن او ضروری است. نوشیدن آب خربزه ویتامین C مورد نیاز بدن مادران باردار را تجدید می ‎کند. همچنین، کاروتنوئیدها (بتاکاروتن و لیکوپن) موجود در خربزه با مبارزه با شرایط خطرناک زندگی مانند سرطان‎، سیستم ایمنی مادر باردار و جنین درون رحم او را تقویت می کند.

خربزه در بارداری 

مصرف خربزه در بارداری، یبوست را درمان می ‎کند

محتوای بالای آب موجود در خربزه باعث تأمین مایعات و الکترولیت های مورد نیاز بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد می ‎شود. خاصیت خنک‎‎کنندگی خربزه نیز، گرمای تولید شده در بدن مادران باردار را کنترل می‎کند؛ در نتیجه باعث تسکین یبوست می‎‎شود که یک مسئله مهم در دوران بارداری همه زنان است.

  • ویتامین B1 موجود در خربزه مسائل مختلفی را درمان می‎
  • کند

تیامین یا ویتامین B1 موجود در خربزه ضمن مبارزه با چندین مسئله قبل از تولد، به شکل‎گیری سالم سیستم عصبی مرکزی در کودک شما کمک شایانی می ‎کند. همچنین، این ویتامین به کنترل حالت تهوع و بیماری صبحگاهی شدید در سه ماهه اول از دوران بارداری کمک قابل توجهی می کند. جالب است بدانید که مصرف خربزه در بارداری برای بهبود کیفیت شیر ​​مادر بعد از زایمان نیز بسیار مهم است.

مصرف خربزه در دوران بارداری، سطح فشار خون زنان را تنظیم می ‎کند

پتاسیم موجود در خربزه میزان نوسان فشار خون مادر را در دوران بارداری تنظیم می ‎کند.

خربزه، برای خانم ‎های باردار دارای اضافه وزن، میوه ایده‎‎آلی است

در نظر داشته باشید که اضافه وزن مادر در دوران بارداری می ‎تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و فشار خون بالا را به همراه داشته باشد. کالری موجود در خربزه بسیار ناچیز است؛ بنابراین یک جایگزین عالی برای مواد غذایی چرب به شمار می ‎رود. در واقع، این میوه یک جایگزین بدون چربی و کلسترول برای مواد غذایی شیرین و پرچرب است.

کمک به روند هضم سایر مواد غذایی

مصرف خربزه به بهبود روند هضم سایر مواد غذایی کمک می کند. این میوه به شما کمک می‎کند تا از سوزش سر دل، اسیدیته شدن معده، تشکیل گاز یا هرگونه مشکلات گوارشی دیگر در دوران بارداری خود در امان باشید.

افزایش میل جنسی با خربزه

خربزه به دلیل مزاج گرم و تری که دارد، سرد مزاجی را کاهش و جنس میلی را افزایش می‌دهد. البته انواعی از خربزه که شیرینی کمتری دارند بیشتر از گرم بودن رطوبت دارند و به پاکسازی سیستم ادراری کمک می‌کنند. خربزه در کسانی که خودشان مزاج گرم و خشکی دارند ممکن است تولید صفرا کند.

خربزه واقعا باعث زیبایی کودک می‌ شود؟

از نظر علمی ثابت شده نیست که آیا واقعا مصرف خربزه در بارداری باعث زیبایی کودک می‌شود اما برخی توصیه‌های پزشکی و روایات حکایت از آن دارد که مصرف خربزه از ابتدای دوره بارداری می‌تواند باعث شفافیت پوست کودک و زیبایی نوزاد شود.

آیا مصرف خربزه در بارداری عوارض جانبی را به دنبال دارد؟

مصرف خربزه هیچ عارضه جانبی یا آلرژی را در بدن زنان باردار به همراه ندارد؛ مگر اینکه میوه حاوی انواع آفت ‎کش ها باشد. تنها دلیل عدم مصرف این میوه در دوران بارداری وجود باکتری لیستریا است. در سال 2011، ایالات متحده شیوع لستری وحشتناکی را تجربه کرد و مشخص شد که خربزه منبع این عفونت است. احتمال اینکه این باکتری ‎ها در هنگام برش دادن وارد میوه شوند، وجود دارد. این وضعیت می ‎تواند باعث شیوع عفونت در بدن زنان باردار شود. اگر مادری تحت تأثیر این نوع عفونت قرار گیرد، لیستریا می ‎تواند منجر به زایمان زودرس و سقط جنین شود.

راه درست مصرف خربزه در دوران بارداری چیست؟

روش های ایمن جهت مصرف خربزه در دوران بارداری زنان به شرح زیر می ‎باشند:

  • میوه خربزه باید قبل از مصرف شسته شود؛ این امر به از بین رفتن باکتری های لیستریوز و توکسوپلاسموز کمک شایانی می کند.
  • قبل از بریدن میوه، پوست آن را شسته و جدا کنید. همچنین، دستان خود را بعد از دست زدن به خربزه بشویید. پس از برش دادن، فوراً میوه بخورید و برای مدت طولانی از یخچال نگه ندارید.

فواید خربزه

در نهایت، در نظر داشته باشید که خربزه را می ‎توان همان‎طور که هست، خورد یا در سالادها، پودینگ ‎ها و شیرهای شیرین‎ استفاده کرد. فواید خربزه بسیار زیاد است؛ اما می ‎تواند برای مادران باردار و جنین درون رحم این افراد خطرناک باشد. بر این اساس، قبل از اینکه این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید، با ارائه ‎دهنده خدمات بهداشتی در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

این همه گفت خربزه هم برای مادر هم برای جنین مفیده. ولی تو دوسه خط اخر یهو گفت مضره. بلاتکلیف موندم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/