خوردن پرتقال در شیردهی "باعث نفخ نوزاد" میشود | عوارض و فواید

پرتقال در شیردهی

به عنوان یک مادر شیرده، ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید که رژیم غذایی شما در این دوران، به طور مستقیم بر روند رشد و سلامت کودک شما تأثیر می گذارد. آنچه که شما در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، می خورید و می ‌نوشید، از بدن شما به شیر مادر، در نتیجه به بدن نوزاد منتقل می شود. بر این اساس، می توان ادعا کرد که مواد غذایی زیادی وجود دارد که شما باید از مصرف آن ها در این دوران حساس اجتناب کنید. با این حال، اکثر نوزادان به جز چند مورد استثناء، به دریافت غذاهای روزانه مادر خود واکنش نشان نمی دهند. در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مصرف پرتقال در  شیردهی ارائه شده است.

مزایای خوردن پرتقال در شیردهی

آیا هر خانمی در هنگام تغذیه نوزاد خود با شیر مادر می تواند آب پرتقال بنوشد؟ در حین شیردهی، بدن شما نسبت به دوران بارداری، به ویتامین C بیشتری احتیاج دارد. پرتقال منبع عالی از ویتامین C و تقویت کننده انرژی بسیار خوبی است. این میوه به بدن شما کمک می کند تا آهن بیشتری را از سایر مواد غذایی جذب کند. از این رو، ممکن است در طول دوران شیردهی خود بخواهید پرتقال بخورید یا آب این میوه را بنوشید.

پرتقال در شیردهی

عوارض جانبی مصرف پرتقال در شیردهی

مصرف پرتغال در شیردهی برای اغلب مادران امری کاملاً طبیعی است؛ اما، در مورد شما، ممکن است چنین نباشد. لازم است بدانید که در چند ماه اول بعد از تولد، دستگاه گوارش کودک شما به طور کامل بالغ نشده و هنوز در حال توسعه است؛ بنابراین ممکن است کودک شما به مقدار زیاد مرکبات در رژیم غذایی شما حساس باشد. ماهیت اسیدی پرتقال ممکن است عوارض جانبی را بر سیستم گوارش کودک شما داشته باشد. برخی از شایع ترین این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • مصرف پرتقال در شیردهی ممکن است کارکرد شکم کودک را مختل کرده؛ او را دچار دل پیچه و حالت تهوع کند.
  • گاهی اوقات، ممکن است مصرف پرتقال، مشکلات پوستی را در بدن نوزاد به وجود آورد، زیرا پوست این کودکان به حالت اسیدی میوه های خانواده مرکبات بسیار حساس و تحریک پذیر است
  • مصرف پرتقال در شیردهی ممکن است باعث نفخ در نوزادان نیز بشود.

اگر بدن کودک شما نسبت به مصرف پرتقال حساس باشد، چه باید بکنید؟

اگر احساس می کنید که ناراحتی روده کودک شما به دلیل آب پرتقال یا پرتقالی است که شما مصرف می کنید، ممکن است بخواهید برخی اقدامات پیشگیرانه را دنبال کنید. برخی از مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • آزمایش کنید که آیا مقصر اصلی دردهای فرزند شما پرتقال است یا نه؛ مصرف این میوه را قطع کرده و دوباره آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید و ببینید که آیا عوارض جانبی باز هم تکرار می شوند یا نه. اگر متوجه شدید که کودک دچار خلط شده و در طی چند ساعت بعد از تغذیه با شیر مادر شروع به تهوع و بالا آوردن می کند، بهتر است مصرف پرتقال را در شیردهی را قطع کنید تا دستگاه گوارش کودک شما به طور کامل رشد کند.
  • مقدار مصرف پرتقال را کم کنید و به علائم بدن کودک خود توجه بیشتری کنید. اگر الگوی حساسیت همچنان ادامه داشت، چند روز از مصرف پرتقال پرهیز کنید و تفاوت این شرایط غذایی را در بدن فرزند خود مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر نمی ‌توانید پرتقال بخورید، این میوه را با سبزیجات برگ دار یا توت فرنگی جایگزین کنید. جالب است بدانید که توت فرنگی به شما این اطمینان را می دهد که ویتامین C کافی دریافت کرده اید.
  • در نهایت، اگر فکر می کنید که بدن کودک شما به دریافت پرتقال واکنش منفی نشان می دهد، با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید تا از بروز عدم تعادل غذایی در بدن خود و فرزندتان خودداری کنید.

آیا پرتقال تنها عامل بروز درد در معده نوزادان است؟

اگر کودک شما به طور مداوم گریه می کند یا دچار حالت تهوع شده است، لازم نیست که مصرف پرتقال را تنها مسئول بروز این شرایط بدانید. همه نوزادان روزهایی دارند که دچار درد معده شده یا عصبی می شوند که آیا شما به او شیر می دهید یا نه. بعضی اوقات، سیستم گوارشی کودک شما ممکن است آن‌قدر حساس باشد که با دریافت هر ماده غذایی، او را دچار ناراحتی کند؛ بنابراین، شما نباید فکر کنید که دردهای نوزاد به دلیل رژیم غذایی نامناسب شما است و به طور خودسرانه، از مصرف پرتقال خودداری کنید. با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن فرزند خود مشورت کنید و بدانید که چه عواملی منجر به بروز این علائم در بدن کودک می شود.

درمان مشکلات مرتبط با گاز معده در نوزادان

 برای کاهش هرگونه علائم مربوط به گاز معده در بدن نوزاد خود، چند نکته ساده را امتحان کنید که به شرح زیر می باشند:

  1. با حرکت دوچرخه، پاهای کودک خود را تا شکم تا کرده و باز کنید.
  2. کودک خود را با آب گرم حمام کنید.

در نهایت به خاطر بسپارید که شما نباید از مصرف پرتقال فقط به دلیل شیردهی به فرزند خود اجتناب کنید. پرتقال در شیردهی بسیار مناسب است و می تواند نیازهای بدن خود مادر و نوزاد او به ویتامین C را تأمین کند. فقط باید اطمینان حاصل کنید که این میوه، مشکلاتی شکمی فرزند کوچک شما را بدتر نمی کند. در صورت، احتیاط در مورد تغذیه مادران در دوران شیردهی، امری لازم است.

دلیل نفخ نوزادان

آیا خوردن پرتقال در شیردهی ضرر دارد؟

خوردن مرکبات در دوران شیردهی بسیار خوب است و ویتامین c بدن را تامین می‌کند و به صورت استثنایی ممکن است باعث آزار نوزاد شود.

خوردن پرتقال می‌تواند نوزاد را دچار نفخ کند؟

در برخی موارد ممکن است خوردن مرکبات و به ویژه پرتقال شیر مادر را ترش کند و نوزاد دچار شکم درد یا نفخ شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/